Ja detta stämmer, jag är sådan ibland men inte lika mycket som dom flesta.Dagon^ skrev:Faktum är att många är första-blicken-kåta när det gäller något. Köpet datorer för de ser snygga ut, mobiler för att de har cool form osv.Kerath skrev:Helt klart! Hurra för ofritt! Och vilken tur att någon har bytt tema åt en då sidor some gnome-look.org inte existerar...dmz skrev:Du menar icke-fria codecs?Elias laurell skrev:
Mint har övertaget med förinsallerade codecs och snyggare teman från start.
Och ja, teman är ju verkligen en anledning till att byta dist...
Sen är många lata också.
Andra Linux distar :D
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Andra Linux distar :D
-
-
Är den bara för IT proffs ?Harlekin33 skrev:Fedora 11 kommer snart..
Håll koll på den!
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Den är antagligen, som 10an, väldigt användarvänlig.Elias laurell skrev:Är den bara för IT proffs ?Harlekin33 skrev:Fedora 11 kommer snart..
Håll koll på den!
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
Det blir intressant om dom lyckas med EXT 4 out of the box!

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag måste rekommenera er att testa Puppy-Linux. Jag har aldrig använt ett OS som är så snabbt som Puppy. T.o.m på gammal hårdvara är Puppy mycket snabbare än mitt Ubuntu på min moderna dator.
Puppy kan köras helt från RAM-minnet och blir därav helt vansinnigt snabbt. Puppy är även väldigt resurssnålt och standard-ison ligger på under 100MB men innehåller långt fler förinstallerade program än Ubuntu. Alla program är funktionella och ändå extremt resursnåla.
Sen diggar jag Mandriva med. Mandriva ger ett imo mycket proffsigt första intryck. Mandriva är även känt för sin stora hårdvarukompabilitet. Det finns från start t.ex. en GUI-applikation för editering av fstab.
Listan över fantastiska verktyg i Mandriva kan göras lång.
I relation till Ubuntu känns Mandriva mycket mer färdigt. Färre buggar och stabilare. Inte så konstigt med tanke på att Mandriva startade redan 1998 (med namnet Mandrake) och Ubuntu först 2004.
Mandriva är i relation till Ubuntu klart svårare att bemästra men behöver i gengäld inte mixtras med i samma grad som Ubuntu för att fungera perfekt.
Det finns även en PowerPack version av Mandriva som kostar en del (från ca 500SEK). PowerPack versionen innehåller bl.a
Audio and video codecs. Included by default all necessary codecs to let you enjoy your audio and video library.
Trialversioner av
Puppy kan köras helt från RAM-minnet och blir därav helt vansinnigt snabbt. Puppy är även väldigt resurssnålt och standard-ison ligger på under 100MB men innehåller långt fler förinstallerade program än Ubuntu. Alla program är funktionella och ändå extremt resursnåla.
Sen diggar jag Mandriva med. Mandriva ger ett imo mycket proffsigt första intryck. Mandriva är även känt för sin stora hårdvarukompabilitet. Det finns från start t.ex. en GUI-applikation för editering av fstab.
Listan över fantastiska verktyg i Mandriva kan göras lång.
I relation till Ubuntu känns Mandriva mycket mer färdigt. Färre buggar och stabilare. Inte så konstigt med tanke på att Mandriva startade redan 1998 (med namnet Mandrake) och Ubuntu först 2004.
Mandriva är i relation till Ubuntu klart svårare att bemästra men behöver i gengäld inte mixtras med i samma grad som Ubuntu för att fungera perfekt.
Det finns även en PowerPack version av Mandriva som kostar en del (från ca 500SEK). PowerPack versionen innehåller bl.a
Audio and video codecs. Included by default all necessary codecs to let you enjoy your audio and video library.
Trialversioner av
- LightZone - Photo editing for professional photographers who like things made simple.
Cedega - Play your favorite Windows game using Cedega
VariCAD - Easy to use, VariCAD is a 3D/2D CAD system for mechanical engineering.
Arkeia Network Backup - A professional backup solution with centralized administration console.
- 3 months of web support are included in Powerpack to help you in installation and configuration.
A complete range of exclusive softwares that will be a big added-value to improve your Linux desktop.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
-
Hur som haver så tycker jag vi ska ge STORA APPLÅDER till alla linuxutveckalre där ute i världen!!!
*APPLÅDER* för att ni kämpar så in i h-e HÅRT för ALLAS våran skull!!!
*APPLÅDER*

*APPLÅDER* för att ni kämpar så in i h-e HÅRT för ALLAS våran skull!!!
*APPLÅDER*

- Dagon^
Kan inte annat än att hålla med. Installerade Puppy på min fars dator och den är banne mig snabbare än min laptop med bra mycket bättre prylar i.Bossieman skrev:Jag måste rekommenera er att testa Puppy-Linux. Jag har aldrig använt ett OS som är så snabbt som Puppy. T.o.m på gammal hårdvara är Puppy mycket snabbare än mitt Ubuntu på min moderna dator.
Gillade Puppy riktigt mycket så det blir nog mitt nästa seriösa projekt.
Utanför ämnet: Får du också välja keyboard, mus etc. vid varje boot av Puppy?
-
Lol på puppy det ser kul utDagon^ skrev:Kan inte annat än att hålla med. Installerade Puppy på min fars dator och den är banne mig snabbare än min laptop med bra mycket bättre prylar i.Bossieman skrev:Jag måste rekommenera er att testa Puppy-Linux. Jag har aldrig använt ett OS som är så snabbt som Puppy. T.o.m på gammal hårdvara är Puppy mycket snabbare än mitt Ubuntu på min moderna dator.

http://www.lightcrafts.com/gallery/ Coolt program precis sånt jag gillar.
-
Jag efterlyste kitten linux men det är redan på gång tydligen och den har troligen KLÖS!

-
Varför inte Neko linuxHarlekin33 skrev:Jag efterlyste kitten linux men det är redan på gång tydligen och den har troligen KLÖS!

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Utanför ämnet: Nej.Dagon^ skrev: Utanför ämnet: Får du också välja keyboard, mus etc. vid varje boot av Puppy?
- Dagon^
Utanför ämnet: Hmm, väldigt mysko.Bossieman skrev:Utanför ämnet: Nej.Dagon^ skrev: Utanför ämnet: Får du också välja keyboard, mus etc. vid varje boot av Puppy?
Jag har testat Puppy med och de är snabbaste jag sett. Men ja har en fråga, Är Damn Small Linux snabbare?.Dagon^ skrev:Kan inte annat än att hålla med. Installerade Puppy på min fars dator och den är banne mig snabbare än min laptop med bra mycket bättre prylar i.Bossieman skrev:Jag måste rekommenera er att testa Puppy-Linux. Jag har aldrig använt ett OS som är så snabbt som Puppy. T.o.m på gammal hårdvara är Puppy mycket snabbare än mitt Ubuntu på min moderna dator.
Jag föredrar Debian Lenny just nu som dist (den ja använder mest).
Skulle vilja testa linux mint dock, de är la ganska likt ubuntu/debian antar jag?
Open Source Terrorist
Kan man fortfarande inte skapa andra användare i Puppy? Jag minns att det enda problemet jag hade med disten var det ständiga root-användandet.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Dagon^
Jo, det ska gå bra.Kerath skrev:Kan man fortfarande inte skapa andra användare i Puppy? Jag minns att det enda problemet jag hade med disten var det ständiga root-användandet.
I terminalen kör du adduser och följer instruktionerna...Kerath skrev:Kan man fortfarande inte skapa andra användare i Puppy? Jag minns att det enda problemet jag hade med disten var det ständiga root-användandet.
Sedan loggar du ut och kan därefter logga in som vanlig användare.
Jaså, det är alltså så enkelt? Sist jag försökte var det nästintill omöjligt; någon hade till och med gjort en fork, bara för att få den möjligheten.Rune.K skrev:I terminalen kör du adduser och följer instruktionerna...Kerath skrev:Kan man fortfarande inte skapa andra användare i Puppy? Jag minns att det enda problemet jag hade med disten var det ständiga root-användandet.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
adduser eller useradd ska fungera...Kerath skrev:Jaså, det är alltså så enkelt? Sist jag försökte var det nästintill omöjligt; någon hade till och med gjort en fork, bara för att få den möjligheten.Rune.K skrev:I terminalen kör du adduser och följer instruktionerna...Kerath skrev:Kan man fortfarande inte skapa andra användare i Puppy? Jag minns att det enda problemet jag hade med disten var det ständiga root-användandet.