Permanent banning

Diskussion gällande forumet

Ska vi tillämpa permanent banning?

Omröstningen slutade 02 jul 2008, 17:13

Ja
27
42%
Nej
34
52%
Vet ej
2
3%
Det beror på ( skriv gärna i tråden )
2
3%

Antal röster: 65

tweeek

Re: Permanent banning

Inlägg av tweeek »

Just nu anser 15 av 37 medlemmar att permanent banning är en rimlig påföljd vid grova och upprepade regelbrott. Det måste ni ju titta på. Ni kanske har en väldigt bestämd, principiell, inställning till frågan och medlemmarnas inställning kanske ser helt annorlunda ut. Så det vore intressant att höra vad resten av medlemmar har att säga i denna fråga. Jag tror att många anser att permanent banning är fullkomligt rimligt på ett forum.

Urban Anjar skrev i ett inlägg: Kanske rent av att
man slår till med sex, tolv, tjugofyra osv månaders avstängning för den som upprepar misstagen
inom en sexmånadersperiod från senaste strafftillfället.

24 månaders avstängning är väldigt lång tid och då tycker jag att man lika gärna kan dela ut en permanent banning. Visst, risken för maktmissbruk finns, risken kommer även att finnas om det handlar om 12 eller 24 månaders avstängning.

Nämnde jag att jag är för permanent banning? :P
Urban Anjar skrev: Samtidigt måste vi skydda vår gemenskap och våra medlemmar. Nu har vi fått
en stämning där bara ett fåtal vågar yttra sig och där resten hukar och håller
käft i rädsla för mobbing och så kan vi inte ha det. Vi kan inte heller acceptera en
situation där våra aktivaste medlemmar mobbas ut och lämnar gemenskapen.
Detta måste ändras radikalt!

Permanent ban må vara alltför drastiskt, men vi måste ändå höja garden ordentligt
mot mobbingen.
och respekten för andras rätt att ha sina åsikter måste återställas.
Mycket bra skrivet!

Jag tycker dock inte att permanent banning är för drastiskt om någon medlem uppför sig så att andra känner sig mobbade och lämnar forumet.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Varför skall det vara så att en del får föra fram sina åsikter precis hur mycket som helst, håller man inte med så blir man påhoppad medan resten av medlemmarna håller sig i bakgrunden rädda för att råka ut för samma sak. Det skapar en tryckt stämning på forumet. Fram för mera frihet utan att bli påhoppad. Det här forumet innehåller massor med olika människor och åsikter, låt alla komma till tals utan att bli nedtystade eller mobbade.

Gärna lite hårdare tag från alla medlemmar också för den delen, stå aldrig tyst i bakgrunden om en kamrat mobbas och det inte hinner ingripa en moderator eller admin i tid. Gå in och hjälp till och försvara din kamrat istället, då kommer aldrig mobbarna värst långt i sitt syfte.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Rättvisa är svårt att uppnå med absoluta lagar/regler, men regler behövs naturligtsvis för att skapa ordning. Om permanent banning finns i reglerna så ska det också finnas tydliga regler som säger när denna åtgärd ska användas, och förr eller senare kommer man i situationen som Urban nämnde, att det känns rätt för person A men orättvist mot person B. Rättvisa är naturligtsvis subjektivt, så en kompromiss där ban-tiden förlängs efter upprepade förseelser är att föredra tycker jag.

Sen finns ju risken med att folk registrerar sig på nytt. Men när det blir ett problem så får man ta det då.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Man glömmer fort........

......Vad var det Jono Bacon uttalade i slutskedet av DSK när han kom in för att medla?

Banningar är INTE acceptabla. Så glöm det med en gång.

Enda utvägen som jag kan se som är hållbar i längden gentemot ubuntu uppströms policy, är ett långt (säg ett halvår eller rent av betydligt längre) och tidsbestämt straff där skriv/posträttigheterna tas ifrån medlemmen. (Givetvis så ska medlemmen under strafftiden ha access till siten så denne kan läsa vad som skrivs i forumet.)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev:Varför skall det vara så att en del får föra fram sina åsikter precis hur mycket som helst, håller man inte med så blir man påhoppad medan resten av medlemmarna håller sig i bakgrunden rädda för att råka ut för samma sak. Det skapar en tryckt stämning på forumet. Fram för mera frihet utan att bli påhoppad. Det här forumet innehåller massor med olika människor och åsikter, låt alla komma till tals utan att bli nedtystade eller mobbade.

Gärna lite hårdare tag från alla medlemmar också för den delen, stå aldrig tyst i bakgrunden om en kamrat mobbas och det inte hinner ingripa en moderator eller admin i tid. Gå in och hjälp till och försvara din kamrat istället, då kommer aldrig mobbarna värst långt i sitt syfte.
Vem som helst få ha vilken åsikt som helst så länge åsikten inte är oförenlig med lagen (rasism osv). Det är hur man förmedlar sin åsikt som avgör om ens inlägg blir bortmodererade, man får varning osv.

Om man själv har en väldigt stark åsikt om något så är det lätt hänt att man i en diskussion kläcker ur sej något som uppfattas som kränkande av någon annan. Det är alltid en balans vad som ska tillåtas så att folk inte känner att man blir censurerad och tystad resp vad som skapar otrivsel och kränkning. Toleransnivån är ju också ganska olika från individ till individ och dessutom har man i regel en betydligt större toleransnivå för dom som har samma åsikt som en själv.

Det är givet att vi i forumadministrationen gör felbedömningar ibland, vi är ju också bara människor med både olika toleransnivå och åsikter, men vi försöker att göra en så neutral och rättvis bedömning som möjligt. När man får ungefär lika mycket skäll från båda sidor ligger man förmodligen på en lagom nivå. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev:Man glömmer fort........

......Vad var det Jono Bacon uttalade i slutskedet av DSK när han kom in för att medla?

Banningar är INTE acceptabla. Så glöm det med en gång.

Enda utvägen som jag kan se som är hållbar i längden gentemot ubuntu uppströms policy, är ett långt (säg ett halvår eller rent av betydligt längre) och tidsbestämt straff där skriv/posträttigheterna tas ifrån medlemmen. (Givetvis så ska medlemmen under strafftiden ha access till siten så denne kan läsa vad som skrivs i forumet.)
Om jag inte minns fel så var det banningar på grund av att man har ANDRA ÅSIKTER som var oacceptabla
och några sådana är öht inte aktuella. Det är mobbing, överdrivet grovt språk och personförföljelser vi
har haft vissa problem med.

Man får gärna älska fria program (vem gör inte det) men man får inte förfölja den som tvingas
använda ett och annat ofritt program. Rätt självklart egentligen med tanke på vad Ubuntu betyder.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

<jono> banning people for disagreeing with you is unacceptable
<jono> removing meeting agendas you just disagree with is unacceptable
<jono> stopping fair and open discussion about how the team is run is unacceptable
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

vulfgar skrev:
<jono> stopping fair and open discussion about how the team is run is unacceptable
Jag tolkar det så att han inte nämnade med ett enda ord situationen som pågick hos oss alldeles nyss.
Detta är ett allmänt uttalande, inget annat.
Det är en situation vi behandlar här.

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev:
vulfgar skrev:
Jag tolkar det så att han inte nämnade med ett enda ord situationen som pågick hos oss alldeles nyss.
Detta är ett allmänt uttalande, inget annat.
Det är en situation vi behandlar här.

LJ
Jag tolkar det som att det är banningar öht som inte tillåts så länge orsaken till banningarna är avvikande åsikter. När det gäller allmän ordning och avstängningar pga av sådana skäl så diskuterades inte det vid mötet med Jono så där förutsätter jag att vi har fria händer. jag tycker dock - som min personliga åsikt - att det inte känns särskilt ubuntu med permanenta banningar.
Givetvis är det medlemmarna som bestämmer och om det blir en majoritet för permanenta banningar i den här omröstningen så kommer det givetvis inte att uteslutas. Oavsett resultatet här så kommer i alla fall förslag om möjlighet till längre avstängningsperioder att komma från oss i forumadministrationen.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

I samband med detta:
Har alla tillgång till denna tavlan?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=85
Då kan man bilda sig en uppfattning av olika incidenter härinne....

LJ
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Little John skrev:I samband med detta:
Har alla tillgång till denna tavlan?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=85
Då kan man bilda sig en uppfattning av olika incidenter härinne....

LJ
Ja
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

omnius skrev:...mmm, härlig läsning, det får mig att tappa tron på mänskligheten. Ja, det är trist att användare får härja på det sätt som några medlemmar uppfattat att sid gör.
Den tavlan inehåller bortmodererade inlägg. Orsaken att den är läsbar för alla är att alla ska kunna se vad som modererats bort och vid diskussioner om åtgärder så kan alla kontrollera där vad som hänt. Att inläggen finns där betyder alltså att användare inte fått härja hur som helst. Nu är det ju också så att det inte går att moderera bort inlägg förrän dom är gjorda. ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Tråden är nu upplåst igen.

Försök att hålla topic och jag påminner om en rad i första inlägget: "Jag vill påpeka, att jag inte menar någon person, utan detta är en principfråga!".
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Man kan ju ställa sig själv frågan vad syftet är med en banning. Handlar det om vedergällning, dvs hämnd, för att den som begått fel kränkt forumets regelsystem och i förlängningen andra människor på forumet? Är det för att avskräcka felgöraren och i förlängningen andra? Neutralisera och inkapacitera felgöraren, kanske? Ge felgöraren en chans att förbättra sig? För många är det förmodligen en kombination av dessa och andra faktorer.

Väljer man att ha permanent banning då väljer man samtidigt bort möjligheten att förbättra sig för den som felat. Det är inte min syn. Jag vill ha kvar den faktorn.

Återigen, jag är emot permanent banning.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Hylas skrev:Väljer man att ha permanent banning då väljer man samtidigt bort möjligheten att förbättra sig för den som felat.
Nej, så är det inte alls.

Den som blir permanent bannad har gång på gång bevisat att den är oförmögen att förbättre sig. Permanent banning ska användas efter många varningar och flera tidsbestämda perioder av banning. Om personen inte kan förbättra sig efter alla dessa varningar och avstängningar så är en permanent banning ett alternativ. Inget tvång, ett alternativ. En person får inte en chans innan den blir permanent bannad, utan många. Så att förbättra sig går alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

tweeek skrev:
Hylas skrev:Väljer man att ha permanent banning då väljer man samtidigt bort möjligheten att förbättra sig för den som felat.

Den som blir permanent bannad har gång på gång bevisat att den är oförmögen att förbättre sig. Permanent banning ska användas efter många varningar och flera tidsbestämda perioder av banning. Om personen inte kan förbättra sig efter alla dessa varningar och avstängningar så är en permanent banning ett alternativ. Inget tvång, ett alternativ. En person får inte en chans innan den blir permanent bannad, utan många. Så att förbättra sig går alldeles utmärkt.
Det där är föremål för godtycke. En person som väl blivit permanent bannad har ingen chans att förbättra sig. Den möjligheten är fråntagen honom/henne. Bättre är att inte ha det. Då kan det heller inte missbrukas och bli föremål för godtycke.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Hylas skrev:
tweeek skrev:

Det där är föremål för godtycke. En person som väl blivit permanent bannad har ingen chans att förbättra sig. Den möjligheten är fråntagen honom/henne. Bättre är att inte ha det. Då kan det heller inte missbrukas och bli föremål för godtycke.
Precis, det är som du skriver En person som väl blivit permanent bannad har ingen chans att förbättra sig.. Personen har däremot haft flera chanser att förbättre sig, chanser som personen då inte har tagit.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

tweeek skrev:
Hylas skrev:
tweeek skrev:

Precis, det är som du skriver En person som väl blivit permanent bannad har ingen chans att förbättra sig.. Personen har däremot haft flera chanser att förbättre sig, chanser som personen då inte har tagit.
Det är där godtycket ligger. Det kan missbrukas att ha en möjlighet till permanent banning. Det är det jag vill undvika, ty om det blir fel blir också konsekvenserna förödande. Bättre att inte ha den möjligheten. Då kan det inte heller missbrukas. Förstår du mig?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Hylas skrev:
Det är där godtycket ligger. Det kan missbrukas att ha en möjlighet till permanent banning. Det är det jag vill undvika, ty om det blir fel blir också konsekvenserna förödande. Bättre att inte ha den möjligheten. Då kan det inte heller missbrukas. Förstår du mig?
Okej, jag förstår dig.

Jag tror risken att det missbrukas av staff är minimal, då jag litar på staff's goda omdöme. Den risken kan jag leva med om permanent banning införs.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hylas skrev: Det är där godtycket ligger. Det kan missbrukas att ha en möjlighet till permanent banning. Det är det jag vill undvika, ty om det blir fel blir också konsekvenserna förödande. Bättre att inte ha den möjligheten. Då kan det inte heller missbrukas. Förstår du mig?
Det är därför förtroenderådet finns till hands för att dom dömda ska få varningen/banningen prövad. Alltså inget godtyckligt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Forum"