Program till Ubuntu/xubuntu
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Program till Ubuntu/xubuntu
Jag använder mig av en P4 på 1GB ram och ändå trotts att jag använder Xubuntu på den så laggar tex musiken om jag är inne på internet eller laddar ner uppdateringar:S! Hur kan detta komma sig? Mvh Jonas
Det låter ganska otroligt. Vad säger top?Jonas_186 skrev:Jag använder mig av en P4 på 1GB ram och ändå trotts att jag använder Xubuntu på den så laggar tex musiken om jag är inne på internet eller laddar ner uppdateringar:S! Hur kan detta komma sig? Mvh Jonas
-
- Kontakt:
Tyvärr så är det högst troligt:/ vad menar du med" vad säger "top"?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Han menar att du skall öppna en terminal och skriva top och trycka enter. Det är ett program för att bl.a visa hur mycket resurser (minne, CPU etc) olika processer använder sig av.Jonas_186 skrev:Tyvärr så är det högst troligt:/ vad menar du med" vad säger "top"?
Här kan du läsa mer om top.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Om du inte gillar Terminalen så kan du se det i System - Administration - Systemövervakaren.
Tänkte bara visa att allt med Linux inte behöver göras via terminalen... Risk man skrämmer iväg folk från Linux om man bara ger terminal alternativ
Tänkte bara visa att allt med Linux inte behöver göras via terminalen... Risk man skrämmer iväg folk från Linux om man bara ger terminal alternativ

I Xubuntu finns systemövervakaren i Application->System->Systemövervakaren.Om du inte gillar Terminalen så kan du se det i System - Administration - Systemövervakaren.
-
- Kontakt:
Tack! Hittade det haha ja det är det;) men jag har mycket tålamod som tur är:P .
Saken är den att knappt någonting av mitt ram minne används typ 160 mb ram av 1gb så där är det inga problem.
Jag tror det har med att jag bara har CPU:n på 266 mhz borde det inte vara högre på en P4? Hur som helst så gick jag in och försökte ändra det men efter att jag hade gjort det så blev allting svart:S Ska man vänta en stund efter det eller? Mvh Jonas
Saken är den att knappt någonting av mitt ram minne används typ 160 mb ram av 1gb så där är det inga problem.
Jag tror det har med att jag bara har CPU:n på 266 mhz borde det inte vara högre på en P4? Hur som helst så gick jag in och försökte ändra det men efter att jag hade gjort det så blev allting svart:S Ska man vänta en stund efter det eller? Mvh Jonas
Ehm.. Det där låter som en P2:a.Jonas_186 skrev:Tack! Hittade det haha ja det är det;) men jag har mycket tålamod som tur är:P .
-
- Kontakt:
HAHA jag vet men det är en P4 står till och med i systemövervakaren...tror den är inställ på lägsta?
Då ska det väll rent teoretiskt gå att bara gå in och ändra och starta om datorn.
så här står det på systemövervakaren: Harware: Memory 1011.1MB.
Processor : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.80Ghz
Är det någon som kan hjälpa mig och tipsa mig om vad jag ska tänka på när jag skall gå in och ändra ?
Mvh Jonas
Då ska det väll rent teoretiskt gå att bara gå in och ändra och starta om datorn.
Är det någon som kan hjälpa mig och tipsa mig om vad jag ska tänka på när jag skall gå in och ändra ?
Mvh Jonas
Inställd på lägsta? Aldrig att du kan "ställa in den" till 266MhZ utan att underklocka den själv.. något fruktansvärt.Jonas_186 skrev:HAHA jag vet men det är en P4 står till och med i systemövervakaren...tror den är inställ på lägsta?
Mvh Jonas
-
- Kontakt:
hur ska jag göra då?
Hur vet du att den är "inställd" på 266? Jag vill gärna se en dump på det..Jonas_186 skrev:hur ska jag göra då?

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Snyggt att du fick 266 att bli vitare än den andra texten. Men det står "Memory frequency 266MHz" så det betyder att moderkortet jobbar mot RAM med 266MHz, den hastigheten hänger iofs ihop med hastigheten på CPUn, men det är ändå olika hastigheter. Din CPU är antagligen betydligt snabbare.
-
- Kontakt:
Stämmer, men påverkar detta prestandan mycket eller? Blir det någon märkvärdig skillnad om jag köper ram minne med högre klock frekvens? jaja hur som helst..över till en liten enklare fråga, någon som kan tipsa mig om någon bra sida med teman till Ubuntu? Tack för all hjälp Mvh Jonas
-
- Kontakt:
EN snabb fråga till, vilken webbläsare är bäst av Firefox och epiphany?
<a class="postlink" href="http://www.gnome-look.org">www.gnome-look.org</a> och <a class="postlink" href="http://www.deviantart.com">www.deviantart.com</a>
Firefox har fler funktioner och är snabb som blixten. Jag har bara provat Epiphany en gång och jag upplevde den som slö faktiskt. Du får prova vilken du gillar bäst själv.
Firefox har fler funktioner och är snabb som blixten. Jag har bara provat Epiphany en gång och jag upplevde den som slö faktiskt. Du får prova vilken du gillar bäst själv.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nej knappast, eftersom ditt moderkort inte lär klara högre hastighet på minnet. Däremot kan du ju givetvis trycka in mer minne.Jonas_186 skrev:Stämmer, men påverkar detta prestandan mycket eller? Blir det någon märkvärdig skillnad om jag köper ram minne med högre klock frekvens? jaja hur som helst..över till en liten enklare fråga, någon som kan tipsa mig om någon bra sida med teman till Ubuntu? Tack för all hjälp Mvh Jonas
Angående webbläsare testade jag att lägga in opera 9.5 och den var verkigen snabb!
Kändes som webbsidorna öppnade sig 3 gånger så snabbt som i firefox 3.
Kändes som webbsidorna öppnade sig 3 gånger så snabbt som i firefox 3.