För att man ska bli fälld så krävs det väl att man delat ut en hel kopia till någon?
Med torrents är ju verkligheten en annan......så imho.....tuta och kör med torrents vettja.

Vilken lag är det som gäller......och finns det egentligen en "riktig lag" som kan med klarhet säga vad som är rätt och vad som är fel?Smygis skrev:Anledning att jag tog bort länken var för att du uppmanade folk att ladda ned där ifrån. Vi som forum ska inte uppmana till piratkopiering. Vi har valt att lyda svensk lag och då gör vi det. Fast rent tekniskt så ligger detta forum i USA. Och vi vill inte ha några DMCA-takedowns här.
Det just det det kan göra. Men som jag saDimensionX skrev:Om nu Ubuntu FINNS på Pirate Bay då?fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
Men man får ta varje fall för sig. Din tråd handla om filmen revolution os som för övrigt också finns på google video. Finns ingen anledning för ubunt-se att hindra spridningen av den dokumentären.![]()
Förknippas då Ubuntu med olagligt?
Hur menar du? Så som jag har förstått det så berörs detta enbart i ubuntu-se.org:s regel genom hänvisning just till lagen.Kattskrället skrev:Lagen säger en sak.....som är väldigt oklart.......men era egna regler säger en annan.
Lagboken suger och är otydlig. Följ era egna regler, så finns det heller inget att diskutera. Period. 8)
Nja. Jo. Men. Lagen säger en sak, som ubuntu-se.org självklart rättar sig efter. Men sedan har ubunut-se.org egna specifika forumsregler som de efterföljer, som inte har ett dugg med Svea Rikes Lag att göra.andol skrev:Hur menar du? Så som jag har förstått det så berörs detta enbart i ubuntu-se.org:s regel genom hänvisning just till lagen.Kattskrället skrev:Lagen säger en sak.....som är väldigt oklart.......men era egna regler säger en annan.
Lagboken suger och är otydlig. Följ era egna regler, så finns det heller inget att diskutera. Period.
Däremot så skulle det förstås kunna vara en idé att skaffa egna regler gällande saken...
Jo, det vet jag. Fast vilka utav ubuntu-se.org:s egna regler är tillämpbara i det här fallet? Utöver regeln att följa lagen alltså.Kattskrället skrev:Men sedan har ubunut-se.org egna specifika forumsregler som de efterföljer, som inte har ett dugg med Svea Rikes Lag att göra.
Läser man ubuntu-se.org:s specifika forumsregler så är det väl ändå kristallklart vad som gäller?andol skrev:Jo, det vet jag. Fast vilka utav ubuntu-se.org:s egna regler är tillämpbara i det här fallet? Utöver regeln att följa lagen alltså.Kattskrället skrev:Men sedan har ubunut-se.org egna specifika forumsregler som de efterföljer, som inte har ett dugg med Svea Rikes Lag att göra.
Smygis, jag har gång på gång uttryckligen skrivit att det inte är din moderering jag ser som problemet. Tvärtom så har jag även skrivit att de regler som är satta inte är ett problem för mig. Så reglerna, din tolkning av dem, och din moderering är inte problemet. [Off topic: Vad jag skrev i tråden du modererade kan alla fortfarande se. Det är knappast en uppmaning till någonting. Likaså tillbakavisar jag att jag brutit mot svensk lag genom att länka till en sida som länkar till något piratat. Dock så har det inte så mycket med vad jag försöker diskutera att göra, så låt oss lämna din specifika moderation bakom oss: Det är inte den som ifrågasätts. Återigen så tror jag att du gjort helt rätt som moderator här & nu, under de förutsättningar ni verkar arbeta. För alla nyfikna kan det nämnas att det var One big torrent (ett socialt forum/torrentsida) jag länkade till. (Hoppas jag inte gör mig skyldig till uppmaning till brott nu när jag berättar namnet på en sida som i sin tur begår brott genom att länka till piratade verk. Lite diffust att veta vart gränserna går, just därför jag efterfrågade en diskussion...)]Smygis skrev:Anledning att jag tog bort länken var för att du uppmanade folk att ladda ned där ifrån. Vi som forum ska inte uppmana till piratkopiering. Vi har valt att lyda svensk lag och då gör vi det. Fast rent tekniskt så ligger detta forum i USA. Och vi vill inte ha några DMCA-takedowns här.
Vad är problemet igentligen. Du länkade till piratkopierat material, jag bytte ut länken till filmens hemsida där man kan beställa den. Du fick ingen varning. Och alla är glada. Och om någon bryr sig finns hela filmen på google video. Hade du länkat till google så skulle jag bara skrattat. Har till o med för mig att google har något avtal om att visa den eller något sådant.
1. Att tipsa om en films existens är lagligt.Konservburk skrev:Du ger ett tips om en film och länkar till en sida vars huvudsyfte är att olovligen ladda ner den. Hade du inte velat tipsa folk om att ladda ner filmen så hade du lämpligen länkat till imdb eller liknande.
Det är, så vitt jag vet, lagligt för mig att berätta för folk hur jag hade rånat en bank. Likaså hur jag skulle begått ett mord o.s.v. Det likställs givetvis inte med att man planerar utföra de brottsliga handlingarna, och jag tror inte heller polisen jagar medelsvenssons som kanske sitter och diskuterar ämnet medan de äter kaka på ett café eller för att de såg en film vars handling de återberättar men fyller i vad de själva hade gjort annorlunda. Hur det än må vara med detta är det i vilket fall som inget som besvarar mina ursprungliga frågor. Jag använde liknelsen för att göra det jag skrev mer lättbegripligt men lyckades tydligen dåligt - bortse därför helt från analogierna: Argumenten vilar inte på dem i vilket fall som, utan på vad de representerar rent logiskt.Konservburk skrev:Det är skillnad på att bara berätta var det finns en bank och att ge instruktioner om hur man lämpligen rånar en viss bank
Man får absolut direktlänka till en torrent på TPB så länge inte filen bakom inte är upphovsrättsskyddad. Fildelning är inte olagligt, det är fildelning av upphovsrättsskyddat material som är olagligt.fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
I de flesta fall, ja. Men det finns undantag.eyerouge skrev:1. Att tipsa om en films existens är lagligt.
Jag kan inte se din länkning som något annat än en indirekt uppmaning till olovlig nedladdning av filmen.eyerouge skrev:2. Jag uppmanade inte någon att ladda ner filmen. (Den delen av originalinlägget är kvar, orört.)
Är ens direktlänkar olagligt?eyerouge skrev:3. Det är laglig att tipsa om sidor som i sin tur länkar eller tipsar om något som eventuellt är olagligt.
4. Jag behöver inte ens kommentera det du skriver om imdb eftersom 1 - 3 talar för sig självt. Det är min rättighet, i alla fall juridiskt, att länka vart jag vill så länge det inte är en direktlänk.
Det finns flera saker som modereras bort utan att de uttryckligen är förbjudna i reglerna. Hit hör bland annat porr och allmän spam.eyerouge skrev:Denna rättighet kan å andra sidan inskränkas av andra regler än de juridska, som t.ex. detta forumets. Det är just sådana inskränkningar jag vill diskutera, och deras grunder - inte Smygis enskilda moderering. Av det skälet kommer jag inte kommentera den mer än så här.
Det handlar inte om hur du hade rånat en bank, utan om att du sitter inne med information som underlättar ett rån. Du känner t.ex. till att det alltid finns som mest pengar i banken på tisdagar innan lunch. Du vet även väktarnas rutiner och hur man kan koppla bort övervaukningskamror och larm. Om du berättar detta för någon som sedan visar sig råna banken, tror du då att du har ryggen fri?eyerouge skrev:Det är, så vitt jag vet, lagligt för mig att berätta för folk hur jag hade rånat en bank.Konservburk skrev:Det är skillnad på att bara berätta var det finns en bank och att ge instruktioner om hur man lämpligen rånar en viss bank
farmfield skrev: Man får absolut direktlänka till en torrent på TPB så länge inte filen bakom inte är upphovsrättsskyddad. Fildelning är inte olagligt, det är fildelning av upphovsrättsskyddat material som är olagligt.