Länka till piratkopior: Logiken & argumenten.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Länka till piratkopior: Logiken & argumenten.

Inlägg av Kattskrället »

Och osökt så kommer vi in på torrents.

För att man ska bli fälld så krävs det väl att man delat ut en hel kopia till någon?

Med torrents är ju verkligheten en annan......så imho.....tuta och kör med torrents vettja. ;D
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Jo, tekniskt sett så är det inte lätt att se vad man delat ut eftersom man delar allt i tusentals småbitar. Dessutom är det mycket bekvämare än DC, sparar bandbredd också. Vissa här har ju delat ut 200 Gig Ubuntu så helt fel kan väl knappast torrents vara.

Nu måste jag trycka på utloggningsknappen.

Trevlig helg alla på tråden. :)
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Är det inte 70 år efter skaparens död som kopieringsskyddet övergår till public domain? Så är det i alla fall i Sverige vad gäller fotografier...

I USA verkar det vara annorlunda dock..
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Anledning att jag tog bort länken var för att du uppmanade folk att ladda ned där ifrån. Vi som forum ska inte uppmana till piratkopiering. Vi har valt att lyda svensk lag och då gör vi det. Fast rent tekniskt så ligger detta forum i USA. Och vi vill inte ha några DMCA-takedowns här.

Vad är problemet igentligen. Du länkade till piratkopierat material, jag bytte ut länken till filmens hemsida där man kan beställa den. Du fick ingen varning. Och alla är glada. Och om någon bryr sig finns hela filmen på google video. Hade du länkat till google så skulle jag bara skrattat. Har till o med för mig att google har något avtal om att visa den eller något sådant.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Smygis skrev:Anledning att jag tog bort länken var för att du uppmanade folk att ladda ned där ifrån. Vi som forum ska inte uppmana till piratkopiering. Vi har valt att lyda svensk lag och då gör vi det. Fast rent tekniskt så ligger detta forum i USA. Och vi vill inte ha några DMCA-takedowns här.
Vilken lag är det som gäller......och finns det egentligen en "riktig lag" som kan med klarhet säga vad som är rätt och vad som är fel?

Men oavsett vad lagen säger....................

...........för sjutton ta er i kragen...ubuntu-se.org muppar.

Lagen säger en sak.....som är väldigt oklart.......men era egna regler säger en annan.

Lagboken suger och är otydlig. Följ era egna regler, så finns det heller inget att diskutera. Period. 8)
fedor

Inlägg av fedor »

DimensionX skrev:
fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
Men man får ta varje fall för sig. Din tråd handla om filmen revolution os som för övrigt också finns på google video. Finns ingen anledning för ubunt-se att hindra spridningen av den dokumentären.
Om nu Ubuntu FINNS på Pirate Bay då? ::)

Förknippas då Ubuntu med olagligt?
Det just det det kan göra. Men som jag sa
man får se till fall till fall en ubuntu torrent på tpb bör inte censureras eftersom det är ubuntu . Men om en moderator skulle ta bort en sådan länk har jag förståelse för det.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Kattskrället skrev:Lagen säger en sak.....som är väldigt oklart.......men era egna regler säger en annan.

Lagboken suger och är otydlig. Följ era egna regler, så finns det heller inget att diskutera. Period. 8)
Hur menar du? Så som jag har förstått det så berörs detta enbart i ubuntu-se.org:s regel genom hänvisning just till lagen.

Däremot så skulle det förstås kunna vara en idé att skaffa egna regler gällande saken...
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

andol skrev:
Kattskrället skrev:Lagen säger en sak.....som är väldigt oklart.......men era egna regler säger en annan.

Hur menar du? Så som jag har förstått det så berörs detta enbart i ubuntu-se.org:s regel genom hänvisning just till lagen.

Däremot så skulle det förstås kunna vara en idé att skaffa egna regler gällande saken...
Nja. Jo. Men. Lagen säger en sak, som ubuntu-se.org självklart rättar sig efter. Men sedan har ubunut-se.org egna specifika forumsregler som de efterföljer, som inte har ett dugg med Svea Rikes Lag att göra.

Thats my point. 8)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Kattskrället skrev:Men sedan har ubunut-se.org egna specifika forumsregler som de efterföljer, som inte har ett dugg med Svea Rikes Lag att göra.
Jo, det vet jag. Fast vilka utav ubuntu-se.org:s egna regler är tillämpbara i det här fallet? Utöver regeln att följa lagen alltså.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

andol skrev:
Kattskrället skrev:Men sedan har ubunut-se.org egna specifika forumsregler som de efterföljer, som inte har ett dugg med Svea Rikes Lag att göra.
Jo, det vet jag. Fast vilka utav ubuntu-se.org:s egna regler är tillämpbara i det här fallet? Utöver regeln att följa lagen alltså.
Läser man ubuntu-se.org:s specifika forumsregler så är det väl ändå kristallklart vad som gäller?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Eller?
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Smygis skrev:Anledning att jag tog bort länken var för att du uppmanade folk att ladda ned där ifrån. Vi som forum ska inte uppmana till piratkopiering. Vi har valt att lyda svensk lag och då gör vi det. Fast rent tekniskt så ligger detta forum i USA. Och vi vill inte ha några DMCA-takedowns här.

Vad är problemet igentligen. Du länkade till piratkopierat material, jag bytte ut länken till filmens hemsida där man kan beställa den. Du fick ingen varning. Och alla är glada. Och om någon bryr sig finns hela filmen på google video. Hade du länkat till google så skulle jag bara skrattat. Har till o med för mig att google har något avtal om att visa den eller något sådant.
Smygis, jag har gång på gång uttryckligen skrivit att det inte är din moderering jag ser som problemet. Tvärtom så har jag även skrivit att de regler som är satta inte är ett problem för mig. Så reglerna, din tolkning av dem, och din moderering är inte problemet. [Off topic: Vad jag skrev i tråden du modererade kan alla fortfarande se. Det är knappast en uppmaning till någonting. Likaså tillbakavisar jag att jag brutit mot svensk lag genom att länka till en sida som länkar till något piratat. Dock så har det inte så mycket med vad jag försöker diskutera att göra, så låt oss lämna din specifika moderation bakom oss: Det är inte den som ifrågasätts. Återigen så tror jag att du gjort helt rätt som moderator här & nu, under de förutsättningar ni verkar arbeta. För alla nyfikna kan det nämnas att det var One big torrent (ett socialt forum/torrentsida) jag länkade till. (Hoppas jag inte gör mig skyldig till uppmaning till brott nu när jag berättar namnet på en sida som i sin tur begår brott genom att länka till piratade verk. Lite diffust att veta vart gränserna går, just därför jag efterfrågade en diskussion...)]

Vad problemet är att det nästan bara är Vulfgar som egentligen försökt svara på den ursprungliga frågan, medan en del andra i den här tråden missförstått vad som efterfrågades till att börja med och diskuterar förvisso närabesläktade saker men likväl en aning off topic. Exakt vad jag efterfrågat har redan framgått i mina poster. Om något är klumpigt formulerat, otydligt eller av andra skäl obegripligt utvecklar jag det mer än gärna, men att upprepa mig gång på gång är knappast till gagn för tråden, vilket i sin tur leder mig till att hänvisa till det jag skrivit just därför, och inte för att vara ohyfsad mot dig eller någon annan här inne.
Konservburk skrev:Du ger ett tips om en film och länkar till en sida vars huvudsyfte är att olovligen ladda ner den. Hade du inte velat tipsa folk om att ladda ner filmen så hade du lämpligen länkat till imdb eller liknande.
1. Att tipsa om en films existens är lagligt.
2. Jag uppmanade inte någon att ladda ner filmen. (Den delen av originalinlägget är kvar, orört.)
3. Det är laglig att tipsa om sidor som i sin tur länkar eller tipsar om något som eventuellt är olagligt.
4. Jag behöver inte ens kommentera det du skriver om imdb eftersom 1 - 3 talar för sig självt. Det är min rättighet, i alla fall juridiskt, att länka vart jag vill så länge det inte är en direktlänk. Denna rättighet kan å andra sidan inskränkas av andra regler än de juridska, som t.ex. detta forumets. Det är just sådana inskränkningar jag vill diskutera, och deras grunder - inte Smygis enskilda moderering. Av det skälet kommer jag inte kommentera den mer än så här.
Konservburk skrev:Det är skillnad på att bara berätta var det finns en bank och att ge instruktioner om hur man lämpligen rånar en viss bank
Det är, så vitt jag vet, lagligt för mig att berätta för folk hur jag hade rånat en bank. Likaså hur jag skulle begått ett mord o.s.v. Det likställs givetvis inte med att man planerar utföra de brottsliga handlingarna, och jag tror inte heller polisen jagar medelsvenssons som kanske sitter och diskuterar ämnet medan de äter kaka på ett café eller för att de såg en film vars handling de återberättar men fyller i vad de själva hade gjort annorlunda. Hur det än må vara med detta är det i vilket fall som inget som besvarar mina ursprungliga frågor. Jag använde liknelsen för att göra det jag skrev mer lättbegripligt men lyckades tydligen dåligt - bortse därför helt från analogierna: Argumenten vilar inte på dem i vilket fall som, utan på vad de representerar rent logiskt.
Bild
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Spelar ju inte så stor roll egentligen.....om lagen säger si....så fyller forumsreglerna på och säger så.

Jag kan hålla med dig i sak.

MEN, finns det lagar så måste man följa dom, och där lagen faller så kanske det finns ett annat ramverk att följa.

Var god, skölj. 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Som Tage Danielsson (ungefär) sa; -"Alla barnen heter Olle, utom Bengt".

Genom att länka till en sida som i sin tur länkar till upphovsrättsskyddat material bryter man mot reglerna!

...om man inte länkar till YouTube får då är det ingen som bryr sig. :-X
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

fedor skrev:Om vi säger såhär att ubuntu-se bör inte länka till tpb just för ubuntu inte ska förknippas med piratkopiering.
Man får absolut direktlänka till en torrent på TPB så länge inte filen bakom inte är upphovsrättsskyddad. Fildelning är inte olagligt, det är fildelning av upphovsrättsskyddat material som är olagligt.

Varför länken togs bort är såklart för att det kan anses som uppmanande till nedladdning av upphovsrättsskyddat material.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Grejen är ju inte vad man direktlänkar till gentemot svea rikes....bla bla..... utan att man bryter mot forumsreglerna genom att länka till........wharever.....typ. O0
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

eyerouge skrev:1. Att tipsa om en films existens är lagligt.
I de flesta fall, ja. Men det finns undantag.
eyerouge skrev:2. Jag uppmanade inte någon att ladda ner filmen. (Den delen av originalinlägget är kvar, orört.)
Jag kan inte se din länkning som något annat än en indirekt uppmaning till olovlig nedladdning av filmen.
eyerouge skrev:3. Det är laglig att tipsa om sidor som i sin tur länkar eller tipsar om något som eventuellt är olagligt.
4. Jag behöver inte ens kommentera det du skriver om imdb eftersom 1 - 3 talar för sig självt. Det är min rättighet, i alla fall juridiskt, att länka vart jag vill så länge det inte är en direktlänk.
Är ens direktlänkar olagligt?
eyerouge skrev:Denna rättighet kan å andra sidan inskränkas av andra regler än de juridska, som t.ex. detta forumets. Det är just sådana inskränkningar jag vill diskutera, och deras grunder - inte Smygis enskilda moderering. Av det skälet kommer jag inte kommentera den mer än så här.
Det finns flera saker som modereras bort utan att de uttryckligen är förbjudna i reglerna. Hit hör bland annat porr och allmän spam.
eyerouge skrev:
Konservburk skrev:Det är skillnad på att bara berätta var det finns en bank och att ge instruktioner om hur man lämpligen rånar en viss bank
Det är, så vitt jag vet, lagligt för mig att berätta för folk hur jag hade rånat en bank.
Det handlar inte om hur du hade rånat en bank, utan om att du sitter inne med information som underlättar ett rån. Du känner t.ex. till att det alltid finns som mest pengar i banken på tisdagar innan lunch. Du vet även väktarnas rutiner och hur man kan koppla bort övervaukningskamror och larm. Om du berättar detta för någon som sedan visar sig råna banken, tror du då att du har ryggen fri?
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

farmfield skrev: Man får absolut direktlänka till en torrent på TPB så länge inte filen bakom inte är upphovsrättsskyddad. Fildelning är inte olagligt, det är fildelning av upphovsrättsskyddat material som är olagligt.
;D
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

EyeRouge!

Nu såg inte jag inlägget, men var det en länk till en sida för nedladdning av någon slag så bröt det mot reglerna även om du inte uppmanade till någonting. Hade du däremot lagt ut en länk till IMDB så hade det varit okey. Så fungerar det som reglerna är utformade just nu i alla fall.

Fedor!

Det är så här Fedor. :)

1.Fildelning är inte olagligt.
2.Piratebay har inget olagligt material på sin sajt
3.En torrent är inte olaglig, det är en snutt obegriplig kod
4.Vi däremot, hemanvändarna är de som står för det olagliga
5.Det är vi som har olagligt material på våra hårdiskar
6.Det är vi som lägger ut torrents till olagligt material

Så nästa gång du tittar på en större torrentsajt som Pirate Bay, Isohunt, Mininova eller Torrent Portal, så tänk på vilka som både innehar och lägger ut olagligt material, det är vi själva och inte dessa sajter.

De har inte bara våra torrents till olagligt material, de har även våra torrents som vi lagt ut till helt lagligt material. Det finns mängder med helt lagliga saker att ladda ned på dessa sajter som vi lagt ut. Folk som lagt ned enormt mycket tid och energi på att dela med sig av deras material och arbete med att samla in allt.

Så Fedor, se inte allt i svart eller vitt, en torrentsajt är mycket mer än så.

Skulle inte Pirate Bay eller Isohunt finnas, så skulle vi dela filer på annat sätt ändå.
fedor

Inlägg av fedor »

jag har inte sagt något annat. Det ända man inte kan komma ifrån är att TPB förknippas med piratkopiering vilket också också är huvudsyftet med sajten i sig själv.
Sen om någon lägget ut en torrent på tpb med ubuntu är det väl bra. Annars finns ju officiella ubuntu torrents .
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"