STIM, fildelningsavgift

Nyheter i datorvärlden.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: STIM, fildelningsavgift

Inlägg av DimensionX »

Bild

Man säger väl trattgrammofon tror jag. Å andra sidan så kan man lika gärna säga vevgrammofon. Det var tider det, laddad med senaste stenkakan. Å andra sidan så tog jag hem lite phonorullar som jag hittade på nätet, den äldsta inspelningen var från 1889.

(off topic varning)

Back to topic.

Branchen har panik och hinner inte med den tekniska utvecklingen.

Hjalle hade en poäng också, en del saker var roligare förr, utan tvekan.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

ZX Spectrum skrev:
Hjalle skrev:Men.... allt är inte Bullybyn med förändringar heller.

Bokklubbarna gjorde att bokhandeln utanför storstäderna utarmades. De lagerför "hitlistan" och det är inte alls roligt att impuls besöka en bokhandel i T.ex idag.

Förr kunde jag besöka en skivahandel och hitta något intressant, knappast idag. I Stockholm i de stora butikerna är utbudet så utarmat så att det liknar en "närbutik". "Min skivhandlare" (det här var för länge länge sedan)gav mig tips på vad han köpt in (venyl, LP skiva) och han hade en aning av vad jag lyssnade på eftersom jag besökte butiken cirka två gånger i veckan.
Ja jag saknar det, och ”JA” så gammal är jag.

Internet bara förstör. ;D
Ja, var bättre förr när det fanns vevgrammofon. ;) ;D
Problemet med vevgrammofonen var inte veven, utan: ingen bas att tala om, och taskigt mellanregister och diskant. distortion ska vi inte tala om. :)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Hjalle skrev:Problemet med vevgrammofonen var inte veven, utan: ingen bas att tala om, och taskigt mellanregister och diskant. distortion ska vi inte tala om. :)
Diskant? :o

En sån där rackare kom väl knappast över 3.5 Khz en gång.

;) :)
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

DimensionX skrev: (off topic varning)
I ett Café (Ubuntu Café) är "off topic" något man ska uppnå och inte frukta.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Bra, då växlar vi till diskussion om brasiliansk phantomimteater.

Vi säger...1934, jag var svett och trött när jag gick omkring med min gitarr på gatorna i Rio, man hade utlyst allmän vilodag pga värmen.........(bla bla bla).

:)

I mitt nya forum håller vi stenhårt på att off topic icke får förekomma. I cafet pratas därför bara kaffe och bullar. Vi har nu kommit fram till Gevalia.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Hjalle skrev:
Bokklubbarna gjorde att bokhandeln utanför storstäderna utarmades. De lagerför "hitlistan" och det är inte alls roligt att impuls besöka en bokhandel i T.ex idag.
[---]
Men det finns fortfarande antikvariat, det är roligt att besöka. :)
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

DimensionX skrev:Bra, då växlar vi till diskussion om brasiliansk phantomimteater.
.
Phantomimteater är ren odska.
Senast redigerad av 1 Hjalle, redigerad totalt 21 gånger.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Hylas skrev:
Hjalle skrev:
[---]
Men det finns fortfarande antikvariat, det är roligt att besöka. :)
Absolut. Det är bara där man kan hitta en gammal Stig Claesson (Slas) bok.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Jag köpte en hög Slas böcker på ett antikvariat. Två av böckerna var inte öppnade, det såg jag eftersom de inte var kantklippta.Jag fick sprätta upp sidorna med en brevkniv. Historiens vingslag beivrades.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

STIM ska faktiskt vara väldigt bra att ha om man som musiker behöver noter. Dom har det mesta i notväg, även rariteter.
Har kompat en sångare och han lyckades komma över lite godbitar där.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

STIM gör vad de ska göra, sen kan man ju åsikter på deras idéer.
Olaglig fildelning är ett problem, att tro annat är naivt.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Napster kör igång butik med 6 milj. låtar utan DRM

http://www.idg.se/2.1085/1.162952

Bra början men fortfarande för dyrt med 99c (6-7:-) överlag... Upp till 10:-/st för dom senaste grejerna är väl en sak men max 3-5:-/låt för äldre material - annars tror jag inte folk shoppar i dom mängderna som skivbolagen måste upp i för att bli nöjda.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:Napster kör igång butik med 6 milj. låtar utan DRM

http://www.idg.se/2.1085/1.162952

Bra början men fortfarande för dyrt med 99c (6-7:-) överlag... Upp till 10:-/st för dom senaste grejerna är väl en sak men max 3-5:-/låt för äldre material - annars tror jag inte folk shoppar i dom mängderna som skivbolagen måste upp i för att bli nöjda.
Är det dessutom mp3, aldrig i livet.

I så fall vill jag ha full wav kvalitet i form av flac eller ape, sen vill jag ha tryckt fodral och en pressad skiva för de pengarna, annars talat vi prissänkning.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Hjalle skrev:Jag köpte en hög Slas böcker på ett antikvariat. Två av böckerna var inte öppnade, det såg jag eftersom de inte var kantklippta.Jag fick sprätta upp sidorna med en brevkniv. Historiens vingslag beivrades.
Slas måste has?

Slashas?

Nåja, det blev "sprätt" på böckerna i alla fall, då får du vara nöjd tycker jag.
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Förr kunde jag besöka en skivahandel och hitta något intressant, knappast idag. I Stockholm i de stora butikerna är utbudet så utarmat så att det liknar en "närbutik". "Min skivhandlare" (det här var för länge länge sedan)gav mig tips på vad han köpt in (venyl, LP skiva) och han hade en aning av vad jag lyssnade på eftersom jag besökte butiken cirka två gånger i veckan.

Jag förstår vad du menar.. det hade sin tjusning men nu får ju ialla fall jag tips av vänner och bekanta.. så det är ändå lite samma sak på ett annat sätt. Men visst är det kul att gå i en affär och få proffsig hjälp, inget snack om den saken.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

DimensionX skrev:
Hjalle skrev:Jag köpte en hög Slas böcker på ett antikvariat. Två av böckerna var inte öppnade, det såg jag eftersom de inte var kantklippta.Jag fick sprätta upp sidorna med en brevkniv. Historiens vingslag beivrades.
Slas måste has?

Slashas?

Nåja, det blev "sprätt" på böckerna i alla fall, då får du vara nöjd tycker jag.
Icke kantklippta böcker är väl föregångarna till pocketböcker, det är en härlig känsla i alla fall.

"Napster" måste vara en nackdel att ha som företagsnamn när man förhandlar med skivbolagen, roten till allt ont, typ.
Mediavärdet däremot måste vara ofantligt, vilken tidning kommer inte skriva "Napster tillbaka".
Senast redigerad av 1 Hjalle, redigerad totalt 21 gånger.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

liax skrev:

Jag förstår vad du menar.. det hade sin tjusning men nu får ju ialla fall jag tips av vänner och bekanta.. så det är ändå lite samma sak på ett annat sätt. Men visst är det kul att gå i en affär och få proffsig hjälp, inget snack om den saken.
Jag skrev venyl, det ska vara vinyl, sorry.
Amazon har kartlagt min musiksmak (jag har i och för sig hjälpt dem)så de hör av sig som en snäll farbror ibland och tipsar mig, det värmer lite i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

En tjuga för tio låtar är rimligt. Under förutsättning att man som kund vet att 80 % av vinsten går till musikern. Om sen musikern vill ge bort sin vinst/arbete till skivbolagen så är det upp till honom/henne.

Den som gör jobbet ska också ha betalt. Rätt ska vara rätt.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hjalle skrev:"Napster" måste vara en nackdel att ha som företagsnamn när man förhandlar med skivbolagen, roten till allt ont, typ.
Mediavärdet däremot måste vara ofantligt, vilken tidning kommer inte skriva "Napster tillbaks".
Napster försvann lustigt nog aldrig men det här är ju absolut en "comeback" av rang för dom... Skall bli intressant att se hur det går, iTunes Store är ju ofattbart framgångsrikt...

Det kan dock bli tufft att konkurrera med iTunes Store eftersom alla med iPod i princip måste köra iTunes ändå - så att shoppa musik från Napster för att sedan flytta in den i iTunes är ju en rejäl omväg... Har för mig att iPod har typ 80% av marknaden på MP3-spelare i US, kan det stämma tro?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Därför förlorar så få artister på fildelningen

Det är skivbolagen som har störst problem med fildelningen, inte artisterna. I Sydsvenskans undersökning bland hundra svenska musiker anser endast 39 procent att de förlorar pengar på fildelningen. En klar majoritet anser att deras livepublik blir större tack vare fildelningen.

Läs mer här............

http://sydsvenskan.se/nojen/article312268.ece
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"