Hur många datorer har du?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Hur många datorer har du?

1
7
5%
2
31
22%
3
25
18%
4
26
19%
5
14
10%
6-10
30
22%
11-15
1
1%
16-20
2
1%
21 eller flera
2
1%

Antal röster: 138

Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hur många datorer har du?

Inlägg av Calmeida »

Heh, jag gillar dem som röstade 11+. ;D

Själv har jag 4 i aktivt bruk, och två utlånade, och en del lik som fungerar men då bara samlar damm även om jag stundvis är sugen på att göra någon nytta utav de där gamla häckarna. Tyvärr tar de ju sådan onödig plats om man bara har dem som leksaker.

1. Dell XPS m1330 (Laptop, 13-tums) - Vardagsdator, står i princip 80% av tiden på soffbordet, där den får nöjet att göra allt möjligt. Mest kommunikation, information, strömmande TV, och sådär, men stundvis även någon omgång på Day of Defeat.

2. Dell Inspiron 9400 (Laptop, 17-tums, Vista + Ubuntu) - Spelar mest på denna, även om jag bara stundvis spelar Secret of Solstice och Day of Defeat och aldrig något mer. I övriga fall agerar den "somna-in-underhållning" och spelar film vid sängen.

3. Dell GX280 (Stationär, Ubuntu) - Min enda exklusiva Ubuntuburk som bara kör Ubuntu och som jag kan leka runt fritt med och inte känna någon "systemkraschrisk" med. Det här väl här vid denna som jag tänkte göra mig så Ubuntuvan att jag på sikt kan ha en vardagsdator utan Microsoft alls.

4. Asus Eee PC 901 (Pyttebärbar, Win XP) - Används på resor för kommunikation, information och underhållning (Häromveckan var den bidragande räddning under en 10-timmars buss- och tågresa som jag förmodligen hade fått krupp av utan möjligheten att se på film, surfa och läsa lite). Kör XP för att jag har fått för mig att den har bättre batteritid med XP än befintliga GNU/Linuxar. Det där omvärderas dock då och då, och jag smetar stundvis in Ubuntu på den för några dagar eller veckor.

Förr hade jag alltid Eee 901:an med mig, även om jag bara var en sväng nere på stan. Men sedan jag köpte en iPhone så får jag inblick i eposten och sådär utan att bära med mig dator så nu får Asusen vila lite mer.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

en speldator med win xp en hyfsad dator med ubuntu på och en gammal dell burk , används som experimentdator...
Senast redigerad av 7 TweekiE, redigerad totalt 1 gång.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Jag tänkte rösta och svara, men märkte att jag gjorde det för ett år sedan.

Det ser likadant ut nu som då, en dator + PS3.
JonasJh

Inlägg av JonasJh »

5 stycken :)
Open Source Terrorist
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Två stycken stationära. En med hardy och en med jaunty.
burge84
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av burge84 »

1: Arbetsstationen
2: HTPC:n
3: Clarkconnect Routern
4: Web och FTP servern
5 - 7: Bärbara i jobbet alla har sitt eget syfte
sen har man ju 18st liggande i molekyler funderar på att byta ut min CC mot en liten Alix-burk med pfsense eller dylikt.
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av fashoin »

jag har 4 st...

1 st server
2 st Stationära
1 st Bärbar
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

2 St.

1 testdator och en arbetsdator.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Något av en samvetsfråga, men jag "röstade" 5.

Privat, en stationär och en gammal bärbar, båda med Ubuntu (dessutom några burkar i varierande
skick och ålder, varav nog i alla fall ett par tre stycken skulle gå att starta om jag gav mig fanken på det)

På jobbet en MacBook, med fyra OS, en äldre stationär men Windows och Ubuntu och en ännu äldre
med nå'n gammal redhat. Den sistnämda kör ett skript som ska gå 24/7, det är det enda den gör.
Den halvgamla stationära åker nog ut vad det lider eftersom den bärbara duger till det mesta.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
HenZa

Inlägg av HenZa »

1st. Stationär med Windows XP SP 3
1st. Stationär med Windows XP SP 3 och Linux Ubuntu 8.10
1st. Laptop med Windows XP SP 3..
:)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

7st, de flesta med GNU/Linux.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

2st stationära XP sp3
1st stationär Vista/8.10
1st stationär 8.10
3st laptop XP sp3 (en är väl i princip skrotfärdig)
1st laptop XP sp3/9.04 beta
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

webaake skrev:Jag har en Mac G4 som server (opembox/LXDE), en Pentium 4 som mediamaskin kopplad till TV'n (Ubuntu), tyvärr två M$ som speldatorer till mig och barnen, en Mac PPC 7600 med YellowDog Linux (Red Hat) som reserv gateway, samt ytterligare en M$ speldator under konstruktion. Dual-boot är inget för mig.

Spelen är sista bastionen för M$, kan vi rasera den så är det Linux till 100% !
Gör som jag, köp ett tv-spel att spela på istället så länge :)
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Raze
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Raze »

3st jag använder om man inte räknar med mitt Xbox(som jag ingentligen ser som en dator)

1. 3månader gammal stationnär (aka Claire) med AMD x4 64-bit och Radeon 4870hd 512mb som jag kör Xp64 på dock väntar jag på 9.04 och ska försöka slänga in Ubuntu 64 igen (har ifs en dualboot med ubuntu 32 på den).

2. Min skoldator Laptop (IBM thinkpad) aka Bertil, Intel x2 på 1,7ghz som jag har Xp på (följer med i våran ghost) men jag kör Ubuntu 8.10 hela tiden (dock klara den inte att rendera OpenGL :( ).

3. En gammal laptop (IBM den med) som har en pentium III på 700mhz som väntar mest på att jag ska orka slänga in linux i den har tänkt att testa på Gentoo eller något liknade.

Sen om vi snackar familj så orkar jag inte äns räkna (farsan har väl åtminstonde 4-5st som han kör konstant).
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Vem är inte tävlingsmäniska............men det här är promenadseger.........(vinner man om man har flest??? ::) )
1 en för email o webb-sök vid arbetsbordet.
2 en för podradio, stereo i arbetsrummet och testverktyg då Konservburk leder mig ut på tunn is. I försöken att skapa SkolPC ("ut med windows 95").
3 en för att "skjuta" lösningarna på i SkolPC-arbetet.
4 en som tjänar som mobiltredskap i händelse av att jag verkligen måste gå ut ( enligt hustrun alltså). ssh-kopplat....väldigt praktiskt när katten lagt sig över tagnentbordet också. >:( (hon bits......värre än hustrun )
5 en i vardagsrummet för film o ljud o bild
6 en i köket för att visa bilderna som också visas i vardagsrummet, men som ingen vill se och nu slipper de inte undan. Frukostgänget alltså.
7 en i hustrunsarbetsrum för att spela musiken i köket..................när jag lagar maten.....(fil och flingor) ....eller kommenderas ta disken efter 2a även om det inte är jag som rört till det....Det finns jättebra AC/DC på den.
8o9 en stationär och en laptop som är grundbulten i Talsyntesarbetet och ref-objekt. Dessa brukas av en av tonårsdöttrarna...........och har ett säkert snart stundande öde.....överhettning.
10 den som är hustruns......men hon är pedagog och ja ni vet hur det är.........jag spenderar mera tid med den än hon, och tillsammans med henne, ganska trevligt ibland....Hon har nog med mest vältrimmade PCn för att vara så ointresserad av finesserna.
11 till 16 utgör datorbord till en CRT för SkolPC-dribblet.
17 till 27 stöder upp en skrivbordskiva som har
28 till 30 som höjer skärmarna till lagom.
....men jag funderar på en annan hobby........
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag undrar inte om 90% missförstod min tråd. :P Jag menade självklart hur många datorer som du äger, då menar jag inte att man kan räkna med ungarnas, syrrans etc och datorerna ska ju självklart vara i bruk av dig och användas.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Jag har 7st datorer som jag äger och använder. Men där av är 3st servrar. :)
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Anon
Kontakt:

Inlägg av Anon »

1 stationär med Ubuntu 9.04
1 Mac G5 med Osx Leopard
1 ibook med Osx Tiger
1 gammal laptop med Win Xp (används bara till släktforskningsprogg)
1 gammal P4 som kör Antix
känns som jag blivit miljömedveten som skurit ner så drastiskt på antalet burkar ;D
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Oj, denna tråd lever fortfarande :)

Köpte en ny dator i hopp om att sälja två andra och på så sätt bli av med några :D Den nya är fläktlös och sjukt tyst. Tyvärr bara en processorkärna och 1.5 GHz så den är rätt slå. Men med Xubuntu funkar Open Office, youtube, och NetHack riktigt bra, MonoDevelop snurrar men är ganska plågad.

Idag säljer jag de ena (en i asus eee 700-serien). Hoppas på att sälja den andra snart. Då har jag en och frugan en - toppen!

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

För den nyfikne: http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=20051 Men jag rekommenderar en snabbare processor och kanske en fläkt också. Annars är den nog bra som NAS.
per9000 skrev: [...]
Den nya är fläktlös och sjukt tyst.
[...]
/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"