Virtualbox [LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Virtualbox
ok.. det gick inte så bra.. fick ett meddelande om att nåt inte var installerat.. virtualbox ose eller nåt.. så jag skulle skriva nåt i terminalen för att installera det.. gjorde det.. och nu går det inte att starta virtualbox längre.. försöker jag starta i terminalen så står det " could not find virtualbox installation. Please reinstall."
Har du inte virtualbox OSE installerat? Eller är det möjligen ose-modules-generic-2.6.bla.bla du menar?Henrik Jansson skrev:ok.. det gick inte så bra.. fick ett meddelande om att nåt inte var installerat.. virtualbox ose eller nåt.. så jag skulle skriva nåt i terminalen för att installera det.. gjorde det.. och nu går det inte att starta virtualbox längre.. försöker jag starta i terminalen så står det " could not find virtualbox installation. Please reinstall."
-
det jag hade hette virtualbox, vet inte om det hette ose på slutet.
Nu har jag installerat virtaulbox ose. det finns med i programmenyn, men går inte att starta den vägen, inte via terminalen heller.
Då gick jag till synaptic och kollade, och där står det att virtualbox ose är installerat. jag markerade för ominstallation, men det hjälpte inte, har även provat att starta om datorn.
Nu har jag installerat virtaulbox ose. det finns med i programmenyn, men går inte att starta den vägen, inte via terminalen heller.
Då gick jag till synaptic och kollade, och där står det att virtualbox ose är installerat. jag markerade för ominstallation, men det hjälpte inte, har även provat att starta om datorn.
- vulfgar
- ung forumnörd
virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Jag använder virtualbox och det måste installeras om efter varje kärnuppgradering. Det gör ju inte så mycket, alla inställningar mm finns ju kvar, det är bara själva virtualbox som behöver en ominstallation.
Jag använder virtualbox och det måste installeras om efter varje kärnuppgradering. Det gör ju inte så mycket, alla inställningar mm finns ju kvar, det är bara själva virtualbox som behöver en ominstallation.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

När du säger "Virtualbox" menar du givetvis just "Virtualbox" och inte Virtualbox OSE, eller? Efter en kärnuppgradering installerar jag bara respektive paket till VB OSE, behöver aldrig installera om själva Virtualbox.vulfgar skrev:virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
- vulfgar
- ung forumnörd
Ja, men det är ju lätt att blanda ihop båda varianterna pga av namnen är så lika. Det är lätt att man försöker använda fel paket, jag har i alla fall gjort det misstaget en gång.cupe skrev:När du säger "Virtualbox" menar du givetvis just "Virtualbox" och inte Virtualbox OSE, eller? Efter en kärnuppgradering installerar jag bara respektive paket till VB OSE, behöver aldrig installera om själva Virtualbox.vulfgar skrev:virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Jo jo, ville bara vara säker på att du menade det du faktiskt menade.vulfgar skrev:Ja, men det är ju lätt att blanda ihop båda varianterna pga av namnen är så lika. Det är lätt att man försöker använda fel paket, jag har i alla fall gjort det misstaget en gång.cupe skrev:När du säger "Virtualbox" menar du givetvis just "Virtualbox" och inte Virtualbox OSE, eller? Efter en kärnuppgradering installerar jag bara respektive paket till VB OSE, behöver aldrig installera om själva Virtualbox.vulfgar skrev:virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Off topic; Varför använder du inte OSE?
- vulfgar
- ung forumnörd
Utanför ämnet:cupe skrev: Jo jo, ville bara vara säker på att du menade det du faktiskt menade.![]()
Off topic; Varför använder du inte OSE?
Jag ville från början ha stöd för usb och det funkar inte i ose vad jag vet. Det är lite struligt att få det att funka i den "vanliga" också för övrigt, men det går.

-
Vad är output?cupe skrev:Hm?
Vad får du för output av virtualbox i terminalen?
Nu har jag iallafall virtualbox ose installerat, och det går inte att starta.. försökte installera virtualbox_1.6.2-31466_Ubuntu_hardy_i386.deb men det gick inte.. för virtualbox ose är i konflikt med virtualbox..
Jag kanske ska ta bort virtualbox ose först då?
Vad är det för skillnad på virtualbox ose och virtualbox? och varför går inte virtualbox ose att starta?
-
Hur gör du när du installerar om?vulfgar skrev:virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
sudo apt-get remove virtualbox (och allt annat virtualbox)
sudo apt-get install virtualbox (så installerar du OSE)
Starta virtualbox i terminalen, om det inte går, posta vad terminalen spottar ur sig här (output).
sudo apt-get install virtualbox (så installerar du OSE)
Starta virtualbox i terminalen, om det inte går, posta vad terminalen spottar ur sig här (output).
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag bara dubbelklickar på .deb-filen som jag hämtat från http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads. Jag har inte avinstallerat emellan, bara installerat om. Om man ska byta mellan virtualbox och virtualbox-ose så är det gissningsvis bättre att först ta bort den gamla.Henrik Jansson skrev:Hur gör du när du installerar om?vulfgar skrev:virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

-
jag skriver så här i terminalen:vulfgar skrev:Jag bara dubbelklickar på .deb-filen som jag hämtat från http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads. Jag har inte avinstallerat emellan, bara installerat om. Om man ska byta mellan virtualbox och virtualbox-ose så är det gissningsvis bättre att först ta bort den gamla.Henrik Jansson skrev:Hur gör du när du installerar om?vulfgar skrev:virtualbox och virtualbox-ose är ju inte riktigt samma sak, kanske det är där problemet ligger? http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
sudo /etc/init.d/vboxdrv start
men det kanske är samma sak? det skulle man väl kunna skriva in i en programstartare, så att man bara klickar på en symbol? kan man ha två kommando i en programstartare?
-
jag får det här meddelandet i terminalen:
-desktop:~$ vboxmanage startvm
VirtualBox Command Line Management Interface Version 1.5.6_OSE
(C) 2005-2008 innotek GmbH
All rights reserved.
[!] Failed to create the VirtualBox object!
[!] Primary RC = 0x80004005
[!] Full error info present: true , basic error info present: true
[!] Result Code = 0x80004005
[!] Text = Could not load the settings file '/home/h/.VirtualBox/VirtualBox.xml' (VERR_OPEN_FAILED).
FATAL ERROR: Attribute 'version' has a value, '1.3-linux', that does not match its #FIXED value, '1.2-linux'
Location: '/home/h/.VirtualBox/VirtualBox.xml', line 5, column 83
[!] Component = VirtualBox, Interface: IVirtualBox, {76b25f3c-15d4-4785-a9d3-adc6a462beec}
[!] Callee = <NULL>, {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
-desktop:~$
Detta fick jag efter att ha installerat om i terminalen genom att skriva:
sudo apt-get remove virtualbox
sudo apt-get install virtualbox
Sen har jag lagt till mig som användare i vboxusers gruppen, och jag har startar om datorn.
-desktop:~$ vboxmanage startvm
VirtualBox Command Line Management Interface Version 1.5.6_OSE
(C) 2005-2008 innotek GmbH
All rights reserved.
[!] Failed to create the VirtualBox object!
[!] Primary RC = 0x80004005
[!] Full error info present: true , basic error info present: true
[!] Result Code = 0x80004005
[!] Text = Could not load the settings file '/home/h/.VirtualBox/VirtualBox.xml' (VERR_OPEN_FAILED).
FATAL ERROR: Attribute 'version' has a value, '1.3-linux', that does not match its #FIXED value, '1.2-linux'
Location: '/home/h/.VirtualBox/VirtualBox.xml', line 5, column 83
[!] Component = VirtualBox, Interface: IVirtualBox, {76b25f3c-15d4-4785-a9d3-adc6a462beec}
[!] Callee = <NULL>, {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
-desktop:~$
Detta fick jag efter att ha installerat om i terminalen genom att skriva:
sudo apt-get remove virtualbox
sudo apt-get install virtualbox
Sen har jag lagt till mig som användare i vboxusers gruppen, och jag har startar om datorn.
Det verkar inte som att du har avinstallerat allting som har med Virtualbox att göra.
-
ok.. vad skulle det kunna vara?
jag hittar inget i synaptic iallafall
jag hittar inget i synaptic iallafall
- vulfgar
- ung forumnörd
Har du kvar mappen ~/.VirtualBox? Du kanske måste ta bort den. Det är ju iofs dumt om du har något i din virtuella installation som du vill spara, men du behöver ju inte slänga mappen, testa med att döpa om den eller spara den någon annanstans, eller som arkiv.

-
jo, jag såg att den va kvar, men nu har jag tagit bort den. ska installera om xp nu. ingen fara för jag hade inte gjort nåt mer förut än installerat xp ändå så det är snart gjort.
men jag har fortfarande inte fattat vad skillnaden är på virtualbox och virtualbox ose.
men jag har fortfarande inte fattat vad skillnaden är på virtualbox och virtualbox ose.
- vulfgar
- ung forumnörd
Skillnaden är inte stor http://www.virtualbox.org/wiki/Editions det är väl just USB-stödet som är den ofria komponent som är intressant.