Intryck av Mandriva 2008 Spring RC2
Re: Intryck av Mandriva 2008 Spring RC2
jepp, min installation gick åt skogen.
Får väl testa någon annan gång, men en installation ska inte ta 1.4 timmar.
Vad har du för ram och cpu på din test-dator? Grafikkort? Bara nyfiken.Tompalaz skrev:jepp, min installation gick åt skogen.
Jag har 768ram och cpu2ghz. Gerfoce5200. Var hänger det upp sig eller är det sirap hela vägen?

- joda
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
håller med att det låter skumt...Turbo skrev:Vad har du för ram och cpu på din test-dator? Grafikkort? Bara nyfiken.Tompalaz skrev:jepp, min installation gick åt skogen.
Jag har 768ram och cpu2ghz. Gerfoce5200. Var hänger det upp sig eller är det sirap hela vägen?

jag har en laptop 1,6ghz 1024 i ram och ati radeon xpress 1100, ingen monster dator direkt och jag tror installationen gick på ca 10-15 minuter ungefär...
256mb ram P4 2Ghz nått gammalt nVidia krafs 
Den är helt OK, men Ubuntu gillade den!

Den är helt OK, men Ubuntu gillade den!
- joda
nu har jag fått den till svenska... (jag har den versionen som Bossieman tipsade om)
det låg med bland kde paketen för er som inte har fått fixat det ännu...
det låg med bland kde paketen för er som inte har fått fixat det ännu...
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag kommer att ha både Hardy Heron och Mandriva Spring 2008 installerade helt från början när de släpps skarpt. Ska sedan lova mig själv att ena veckan använda Heron och andra veckan Mandriva. Ska bli intressant att jämföra dem under en längre tid. Mandriva Spring 2008 är den första distro som verkar vid ett första intryck vara bättre än Ubuntu.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
lol@turbo : vi har samma config juh!Vad har du för ram och cpu på din test-dator? Grafikkort? Bara nyfiken.
- joda
kikade runt lite i paketen i gårkväll och "råkade" hitta ett spel som heter SuperTux och för er som inte har spelat det innan och för er som spelade super mario på den gamla goda tiden här har ni ett spel som påminner mycket om super mario... jag får väl erkänna att jag fastnade en stund... 

-
Jag blev bara tvungen att testa Mandriva 2008 Spring RC2 och blev mäkta imponerad. Allt funkar ju kanon bra.
Nackdelen som jag främst har tänkt på är att sudo inte finns som standard och att ska man bli root räcker det med att skriva su och sen inte skriva in något lösenord :S kanske måste skriva in password om jag startar upp Mandriva igen för annars är något galet på min installation känns det som.
KDE ser 100ggr snyggare ut i Mandriva än i Kubuntu, jag har alltid tyckt det har varit lite tråkigt att Kubuntu inte har sett bättre ut än vad den har gjort och jag är för lat för att orka ändra utseende
Annan nackdel är att man inte kan använda tex ifconfig som vanlig användare utan man måste vara root.
Mandriva känns även mycket snabbare än Ubuntu men det är några småsaker man stör sig på då man inte är van.
9/10p till Mandriva, 1p avdrag för bla sudo och ifconfig.
Edit: Installationen av Kubuntu 8.04 beta med KDE4 förstörde bootloadern så jag inte kan komma in i Mandriva längre
Edit2: Att root lösenordet inte funkar beror på en bugg i RC2. Går lätt att fixa genom att i en terminal skriva su root, passwd.
Nackdelen som jag främst har tänkt på är att sudo inte finns som standard och att ska man bli root räcker det med att skriva su och sen inte skriva in något lösenord :S kanske måste skriva in password om jag startar upp Mandriva igen för annars är något galet på min installation känns det som.
KDE ser 100ggr snyggare ut i Mandriva än i Kubuntu, jag har alltid tyckt det har varit lite tråkigt att Kubuntu inte har sett bättre ut än vad den har gjort och jag är för lat för att orka ändra utseende

Annan nackdel är att man inte kan använda tex ifconfig som vanlig användare utan man måste vara root.
Mandriva känns även mycket snabbare än Ubuntu men det är några småsaker man stör sig på då man inte är van.
9/10p till Mandriva, 1p avdrag för bla sudo och ifconfig.
Edit: Installationen av Kubuntu 8.04 beta med KDE4 förstörde bootloadern så jag inte kan komma in i Mandriva längre

Edit2: Att root lösenordet inte funkar beror på en bugg i RC2. Går lätt att fixa genom att i en terminal skriva su root, passwd.
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Sådär.. Nu testar jag också Mandriva. Verkar bra vid en första anblick. En sak bekymmrar mig lite dock: Det liksom visslar i hårddisken när den jobbar. Hade precis samma fenomen när jag provade PClinux en gång. Ett ganska skarpt gnisslande ljud. Vet någon vad detta kan bero på? Varför låter det inte så med andra distributioner eller i XP?
En sak till. När man installerade så kom det en fråga om "Enable ACPI" Yes var förvalt så jag lät det vara, men vad är det?
En sak till. När man installerade så kom det en fråga om "Enable ACPI" Yes var förvalt så jag lät det vara, men vad är det?
- defatist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Källa:http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/or ... technologyGurra72 skrev:Sådär.. Nu testar jag också Mandriva. Verkar bra vid en första anblick. En sak bekymmrar mig lite dock: Det liksom visslar i hårddisken när den jobbar. Hade precis samma fenomen när jag provade PClinux en gång. Ett ganska skarpt gnisslande ljud. Vet någon vad detta kan bero på? Varför låter det inte så med andra distributioner eller i XP?
"acpi - advanced configuration and power interface - teknisk specifikation för styrning av effektförbrukningen i persondatorer och bärbara datorer. Acpi kan styra strömförbrukningen i hela datorn och i komponenter som bildskärmen. Det kan styra övergång till strömsparande läge och viloläge, övergång till lägre klockfrekvens i processorn samt påslagning och avstängning. Acpi specificerar sex tillstånd av aktivitet i en dator: fullt aktiv, tre olika väntelägen (standby), viloläge (hibernation) och helt avstängd. Acpi är förutsättningen för Intels funktion Instantly available och för Microsofts "Always on". Acpi har utvecklats genom samarbete mellan HP, Intel, Microsoft, Phoenix och Toshiba."
- johanre
- Serveradmin
Hhhhmmm, jag var en stark Mandriva fan innan jag fann ljuset i Ubuntu!!Bossieman skrev:Jag kommer att ha både Hardy Heron och Mandriva Spring 2008 installerade helt från början när de släpps skarpt. Ska sedan lova mig själv att ena veckan använda Heron och andra veckan Mandriva. Ska bli intressant att jämföra dem under en längre tid. Mandriva Spring 2008 är den första distro som verkar vid ett första intryck vara bättre än Ubuntu.

En sak som alltid kommer att göra att jag håller fast vid Ubuntu är pakethanteringen. Den dagen man hamnar i "rpm dependency hell" så förstår man varför dpkg + apt är överlägsna som pakethanteringsverktyg...
Intressant! Sitt just fast i det träsket nujohanre skrev:En sak som alltid kommer att göra att jag håller fast vid Ubuntu är pakethanteringen. Den dagen man hamnar i "rpm dependency hell" så förstår man varför dpkg + apt är överlägsna som pakethanteringsverktyg...

Försöker installera en nätverksskrivare och bara det har tagit längre tid än att installera systemet och då har jag inte fått igång skrivaren än. A piece of cake i Ubuntu!
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag var också en äkta Mandriva fan (Mandrake) innan jag hittade Ubuntu. Det var just rpm dependency hell som var det jobbiga. Men så jag ser det än så länge så har jag inte behövt installera något som har orsakat detta ännu. Får väl testa att installera något som orsakar detta helv*te.johanre skrev:Hhhhmmm, jag var en stark Mandriva fan innan jag fann ljuset i Ubuntu!!Bossieman skrev:Jag kommer att ha både Hardy Heron och Mandriva Spring 2008 installerade helt från början när de släpps skarpt. Ska sedan lova mig själv att ena veckan använda Heron och andra veckan Mandriva. Ska bli intressant att jämföra dem under en längre tid. Mandriva Spring 2008 är den första distro som verkar vid ett första intryck vara bättre än Ubuntu.![]()
En sak som alltid kommer att göra att jag håller fast vid Ubuntu är pakethanteringen. Den dagen man hamnar i "rpm dependency hell" så förstår man varför dpkg + apt är överlägsna som pakethanteringsverktyg...
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Tack för infon om ACPI. Jag tror att det kan vara just detta som orsakade missljuden i datorn. Stängde av programmet som har en stickproppsliknande ikon i system-tray och vet inte om det var därför men nu är hårddisken tyst igen.
Kanske disken blev "gnisslig" av att försöka gå på något energisnålt läge?
Kanske disken blev "gnisslig" av att försöka gå på något energisnålt läge?
- kollektivist
- Kontakt:
När jag testade Mandriva för ett par veckor sen var det just det trådlösa som inte fungerade, vilket är väldigt viktigt för mig. Jag testade antagligen inte vårens version då, utan en tidigare, men tror jag ska vänta lite innan jag installerar nytt igen. Min dator klarar nog bara av ett operativsystem. Sen är det ju många program man kommer sakna i KDE, framförallt Epiphany, den bästa webbläsaren jag har testat på.
Epiphany finns till Mandriva i "install remove software"kollektivist skrev:När jag testade Mandriva för ett par veckor sen var det just det trådlösa som inte fungerade, vilket är väldigt viktigt för mig. Jag testade antagligen inte vårens version då, utan en tidigare, men tror jag ska vänta lite innan jag installerar nytt igen. Min dator klarar nog bara av ett operativsystem. Sen är det ju många program man kommer sakna i KDE, framförallt Epiphany, den bästa webbläsaren jag har testat på.

-
Testkörde på en gammal burk vid sidan av och jag blev mycket imponerad, mest för att Mandriva hittade och installerade min Wacom-platta automatiskt. Och det installerade dessutom med ett GUI för att ställa in plattans snabbknappar, penna m.m vilket man fått sköta med en snårig textfil och en massa terminalprogram tidigare i Ubuntu.
Sen är jag inte så hemma i KDE men jag lärde mig snabbt att gilla även det, det känns lite mer kraftfullt än gnome för en arbetsstation.
Sen är jag inte så hemma i KDE men jag lärde mig snabbt att gilla även det, det känns lite mer kraftfullt än gnome för en arbetsstation.
Är det någon som fått Mandriva 2008 Spring RC2 på svenska? Hur då?
Trots att jag installerat språkpaket finns svenska inte att välja. Mitt tidigare inlägg i denna tråd har ett citat om att det inte går att lägga till språk i efterhand, någon som tycker att det inte stämmer?
Trots att jag installerat språkpaket finns svenska inte att välja. Mitt tidigare inlägg i denna tråd har ett citat om att det inte går att lägga till språk i efterhand, någon som tycker att det inte stämmer?
- joda
jag gick in i pakethanteraren och sökte på "kde" och då kommer det upp en massa paket och om du skrollar ner ganska så långt där så finns det där...bland en massa andra olika språkval..TicToc skrev:Är det någon som fått Mandriva 2008 Spring RC2 på svenska? Hur då?
har du valt kde4 så sök på det istället för det fanns ett likadant där...
//jonatan