1. Hur kom ni i kontakt med Ubuntu?
Jag har länge varit intresserad av ”Linux/GNU” fenomenet och Open source, men det blev inte av för att det var så förvirrat många olika distributioner och navelskådning för redan insatta. Jag satt på SunSpark burk med Solaris 1 på jobbet i början på 90 talet, så länge funderade jag på FreeBSD som ett sätt att väcka upp gamla minnen och jag testade att installera på en maskin som var tänkt som dualboot tillsammans med Win. Jag backade i sista stund eftersom jag inte riktigt var säker på vilken partition jag var på när installationen skulle göra Slices för swap/var/temp/usr, så det blev inget. Dels så var installationen det första intrycket av FreeBSD, och det var lite väl användarovänligt och sent 80 tal över det tyckte jag.
Ubuntu 6.06 skrevs det om i data pressen, senare skrevs det om det nya Ubuntu 7.10 och det verkade som”Linux/GNU” äntligen hade fått en distribution som de kunde fokusera på och också vara ett ansikte utåt. Innan dess uppfattade jag att det var Red Hat som var front figuren. Jag hade fått en dator över och installerade Ubuntu 7.10, som jag slopade efter 3 dagar när jag upptäckte att det fanns något som Ubuntu Studio, och installerade det istället
2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
Min Ubuntu Studio burk är aldrig avstängd, den bootar jag väl om var tredje dag ungefär.
Jag använder Windows varje dag för 3D studio max, Flash, PhotoShop, och även Zbrush, AfterEffect, men inte lika ofta.
Ubuntu Studio delar idag ut skrivaren och media filer till övriga burkar, är FTP server för kunders underlag och mina leveranser, på sikt ska den också bli Router. Ubuntu Studio är till största delen en surf burk och ett utbildnings objekt i den skola som heter Ubuntu. Jag är ny i ämnet och har haft min Ubuntu Studio burk i 6 månader och ska väll börja komponera och spela in musik på sikt.
Jag frilansar som Teknisk Illustratör, Illustratör, 3D grafiker och informations designer och är beroende av att kunna leverera de format som är standard hos de flesta kunder. Som T.ex PSD, SMYK, MAX, Maya, AI och Flash. 2D illustrationer tänkte jag försöka mig på i Ubuntu burken och det flesta går väll lösa genom konvertering om det inte skulle finnas de format som kunden vill ha (och Gimp hade PSD har jag för mig). PhotoShop är det bästa verktyget för bild som finns, men tyvärr så dåligt, brukar jag säga (jag överdriver lite). Så jag ska ge Gimp en chans. Eftersom jag hatar Adobe Illustrator och använder hellre Flash för vektors illustration så ska jag titta på vektorprogrammen på Ubuntu burken också. Men som sagt det flesta fria program till Linux/Gnu finns till Windows också så jag har kollat in de grafiska programmen lite smått tidigare.
När det gäller 3D så har jag inte lust att lära mig Blender så pass djupt som skulle motsvara de kunskaper jag har i Max ( jag vet inte hur pass bra Blender är att arbeta med, men ett bra resultat tvivlar jag inte på att Blender ger). Word fungerar bättre och har en bättre känsla än OpenOffice tycker jag, men håller på att vänja mig vid OpenOffice så smått, och jag har inget emot att vända Word ryggen.
Många open source projekt verkar lida av navelskådning och snubblar på halva vägen.
OpenOffice har haft så fula och knöliga installationer av stavnings lexikon (i Windows) under en lång tid, det har blivit bättre nu. Men de har förlorat så många möjliga användare genom att inte fatta att alla är inte så vana att leta information på nätet eller på vidriga Wikisidor.
OpenOffice skulle ha kunnat vara installerad i varje skolunges laptop vid det här laget, om man fokuserat på att det är en användare på andra sidan. Tragiskt
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
Fördelar Win:
Drivrutiner inget stort problem (blir ett problem när man sitter på 64 bit Win som jag gör på två maskiner, men problemet är inte stort eller så irriterande, men lite). Massor att hårdvara att välja på som funkar till Windows, och som fungerar med tänkt prestanda. I stort sätt inte så många tidskrävande workaround lösningar för att få hårdvaran att fungera.
Stora tunga program kan köpas till Windows och utbudet är stort. Och om verksamheten inte kräver annat än Open source mjukvara så finns nästan allt till Windows också. Stabilt, enkelt att få ett relativt säkert system med gratis Virusskydd, och SpyWare skydd. Sunt förnuft räcker långt.
Nackdelar Win:
Mac folket får oftare mycket snyggare program och ibland unika endast för Mac med unikt gränssnitt och stor fokusering på användarens upplevelse av mjukvaran.
Microsoft utvecklar Windows för kostymer som tycker Excel är en erotisk upplevelse. Och det är väll så att den största kunden är stora företag och deras kostymer, men det blir inte ett roligt kollektiv att tillhöra.
Vista känns inte bra, rörigt, mer splittrat och dumt. Windows har för mycket bråte som tar prestanda. Vista ger mer popups än Internet.
Fördelar Ubuntu:
Inbyggd närbutik för nedladdning av ett stort utbud av gratis programvara. Flera skrivbord är en höjdare. Ambitiöst projekt. Intressant att lära sig ett nytt OS.
Kompiz är väl lite leksak idag, men T.ex, möjligheten att kunna rita på skrivbordet är intressant vid utbildning eller föreläsningar och kuben är också bra. Jag har inte något mot lekfullhet. Jag tror att det är det enda sättet att frigöra sig från invanda gränssnitt.
I Windows så betyder ofta timglaset att du är bakbunden. I Ubuntu när navkapseln, eller vad det är, snurrar så är man inte bakbunden och kan fortsätta med annat. Enkelt att anpassa FTP-ens utdelningskataloger genom att montera foldrar temporärt i FTP foldern. Skönt att slippa tänka på alla protokoll för nätverk. Många fria CD/DVD brännarprogram att välja emellan
Nackdelar Ubuntu:
Jag skulle aldrig tordas sätta ihop en dator för 10-20 000 kr som en Ubuntu dator. Inte tordas satsa pengar på ett riktigt bra grafikkort. Tidskrävande strul med anpassning av hårdvara.
Första intrycket vid installationen av Ubuntu är att det liknar ett ommålat Windows 98 med Solaris 1 kläder.(men det gick ju att ändra) Att det inte finns några spel att tala om till Ubuntu kan jag leva med, men problemet gör att T.ex. drivrutinerna till grafikkorten inte kommer vara så intressant skriva för tillverkarna. De erfarenheter jag nu har gör att jag tycker att det är ett ”datorn som blev över OS” men det kommer antagligen ändras allt eftersom.
Jag skulle inte rekommendera Ubuntu (eller någon annan dist) till någon annan än just den som visar intresse för Linux/GNU. En myndighet, företag i utvecklingsländer som ska bygga upp en IT infrastruktur, eller en skola i Sverige, där skulle jag rekommendera Ubuntu, men där kommer ju administratörer tillsättas, men vanliga hemanvändare kan ju inte få sådan hjälp.
4. Kommer ni fortsätta med Ubuntu? XP? Vista?
Ja, svara jag på alla.
Frågor till er som använder XP + Ubuntu alt endast Ubuntu
- Frylmark
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Frågor till er som använder XP + Ubuntu alt endast Ubuntu
1. Hur kom ni i kontakt med Ubuntu?
Jag kom i kontakt med Ubuntu för ett antal år sen och testade det då en kort tid på min gamla stationära burk. Funkade bra, men kändes ovant, så jag dumpade det. Nu ska jag försöka igen, är tanken.
2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
I skrivande stund sitter jag med enbart Vista i min bärbara dator. Jag försöker envist att få in en dist av Ubuntu, men det tycks inte gå att partitionera disken i Vista. Om jag lyckas med det, så kommer jag att använda dubbla system under en tid, för att sen troligen slänga ut Vista - för gott :-)
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
Se ovan! Tyvärr får jag inte mitt trådlösa att fungera i Ubuntu, alla fina och detaljerade guider till trots. Tror att det skulle behövas en riktig Ubuntu-for-Dummies-guide för oss som inte grejar det ;-) Jag har hittat en jäkligt bra dist i Extons Hardy Maxi, som jag kan tänka mig att köra på, men så länge jag inte får till partitioneringen - eller det trådlösa - så vinner Vista. Tyvärr.
Min förhoppning är att Ubuntu blir det slutgiltiga valet. Snabbt, snyggt, funktionellt. Men... som sagt.
Jag kom i kontakt med Ubuntu för ett antal år sen och testade det då en kort tid på min gamla stationära burk. Funkade bra, men kändes ovant, så jag dumpade det. Nu ska jag försöka igen, är tanken.
I skrivande stund sitter jag med enbart Vista i min bärbara dator. Jag försöker envist att få in en dist av Ubuntu, men det tycks inte gå att partitionera disken i Vista. Om jag lyckas med det, så kommer jag att använda dubbla system under en tid, för att sen troligen slänga ut Vista - för gott :-)
Se ovan! Tyvärr får jag inte mitt trådlösa att fungera i Ubuntu, alla fina och detaljerade guider till trots. Tror att det skulle behövas en riktig Ubuntu-for-Dummies-guide för oss som inte grejar det ;-) Jag har hittat en jäkligt bra dist i Extons Hardy Maxi, som jag kan tänka mig att köra på, men så länge jag inte får till partitioneringen - eller det trådlösa - så vinner Vista. Tyvärr.
Min förhoppning är att Ubuntu blir det slutgiltiga valet. Snabbt, snyggt, funktionellt. Men... som sagt.
Visst var jag snabb, älskling??!