Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Emil.s
Kontakt:

Re: Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

Inlägg av Emil.s »

per9000 skrev:
per9000 skrev:
Emil.s skrev:
christer skrev:Är det ljuset, som gör bilden ?

Hur gör man egentligen ? Hur får man de fina studiobilderna ?
[...] miljoner spotlights [...] Eller så några [...] paraply blixtar.
Eller något så enkelt som en tom filmrulle (motsv.) Jag tänkte testa inom kort.
http://photojojo.com/content/diy/diy-fi ... -diffuser/

Ett annat hett tips är förmiddag/eftermiddag - inte mitt på dagen.

/Per
Nej, det var ju detta jag tänkte på: Bygg ditt eget ljustält för fem kronor (typ).
http://digital-photography-school.com/b ... ight-tent/

Ska garanterat testas inom kort på fästingar från mammas stackars hund :(

/Per
AHA! Det sådär man tar produktbilder och liknande på telefoner och liknande! (ok kanske lite "professionellare" grejer. ;) ). Ska absolut byggas här hemma. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Kul tråd! Jag har också en EOS 350D och byggt ljustält :D
Jag har nog en del bra tips om utrustning som kan vara kul. Hinner inte skriva nu, men när jag är tillbaks vid datorn i eftermiddag... :)
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Emil.s skrev:
per9000 skrev:[...]
Nej, det var ju detta jag tänkte på: Bygg ditt eget ljustält för fem kronor (typ).
http://digital-photography-school.com/b ... ight-tent/

Ska garanterat testas inom kort på fästingar från mammas stackars hund :(

/Per
AHA! Det sådär man tar produktbilder och liknande på telefoner och liknande! (ok kanske lite "professionellare" grejer. ;) ). Ska absolut byggas här hemma. :)
Ja precis. Ska köpa en makro-lins tills 30-års present till mig själv och sen fota alla smågrejer man kan tänka sig :)

(ska bara bygga lådan först)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

per9000 skrev: Ja precis. Ska köpa en makro-lins tills 30-års present till mig själv och sen fota alla smågrejer man kan tänka sig :)

(ska bara bygga lådan först)

/Per
Köp en reverserring annars :)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

En Ohlsons 5 mm ljusdiod är en bra belysning vid många tillfällen.
En ficklampa med 9 dioder är också bra att ha. De lyser länge med enkla batterier.
I mikroskopet har de så rent och fint ljus att det lyckas med 1200 gg förstoring.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Prometheus skrev:
per9000 skrev: [...] makro-lins [...]
Köp en reverserring annars :)
Det verkar lite läskigt :)

Jag har spanat in detta http://fotomaster.se/ShowProduct.aspx?p ... 55&cat=135
[...] Olympus 35/3.5 Makroobjektiv motsvarar 70mm på en 35mm filmkamera. [...] Det är extremt kompakt och världens lättaste makroobjektiv. Det erbjuder en förstoring på 1:1 life size [...]
Det låter bra - men jag har aldrig fotat makro annat än att stå på 2m avstånd och zooma som en galning och hoppas på att man inte är darrig på handen :)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
LadyFrost
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av LadyFrost »

per9000 skrev: Jag har spanat in detta http://fotomaster.se/ShowProduct.aspx?p ... 55&cat=135
[...] Olympus 35/3.5 Makroobjektiv motsvarar 70mm på en 35mm filmkamera. [...] Det är extremt kompakt och världens lättaste makroobjektiv. Det erbjuder en förstoring på 1:1 life size [...]
Det låter bra - men jag har aldrig fotat makro annat än att stå på 2m avstånd och zooma som en galning och hoppas på att man inte är darrig på handen :)

/Per
Mmmmmmm, det där är jag också bra sugen på... Det är dock billigare hos cyberphoto.se, där det dessutom är ordentligt testat och utvärderat. Alltid läsvärt!
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Makro (Närgånget)
Bifogar en bild tagen på några cm avstånd och belyst med ficklampa med 9 lysdioder.
Blixt är avstängd. Kameran en billig Canon PowerShot A720IS
Humordelen: Notera formen på Sverige och Gulliga Finland-rena Rolling Stones.
Bild
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Mitt första test med ett Pentacon 135mm / 2.8... visade sig att bländarringen var lite trög, men jag köpte detta i övrigt superbra objektiv för 57kr så rätt ok ändå ;)

Bild
Stor bild på flickr

Mitt senaste förvärv är dock ett ryskt Helios 44-3 58mm/2 som är tillverkat i Minsk i början av 80-talet (köpte det + fullt fungerande systemkamera för en hundralapp). Vid min första runda igår förstod jag tyvärr inte funktionen hos de dubbla bländarringarna, men det har jag lärt mig nu. Därav detta korta skärpedjup på bilden från igår:

Bild
Stor bild på flickr

Min poäng och tips är att man kan komma billigt undan med jättebra objektiv bara man köper rätt adapter och har kunskapen att använda manuella läget på kameran.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Prometheus skrev: Mitt senaste förvärv är dock ett ryskt Helios 44-3 58mm/2 som är tillverkat i Minsk i början av 80-talet (köpte det + fullt fungerande systemkamera för en hundralapp). Vid min första runda igår förstod jag tyvärr inte funktionen hos de dubbla bländarringarna, men det har jag lärt mig nu. Därav detta korta skärpedjup på bilden från igår:

Min poäng och tips är att man kan komma billigt undan med jättebra objektiv bara man köper rätt adapter och har kunskapen att använda manuella läget på kameran.
Dubbla bländare!? Får man fråga hur det fungerar? :P

EDIT:
Kan ju slänga upp en till bild på min andra häst:
Bild

Ett av mycket få bra kort på honom. Att djur ska vara så svara att få med på bild! (min lillebror var tvungen att gå 50m bort och lägga sig på en åker och vifta med en liten gran jag tog ner för att han skulle få öronen frammåt. 8) )
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Emil.s skrev:
Prometheus skrev: Mitt senaste förvärv är dock ett ryskt Helios 44-3 58mm/2 som är tillverkat i Minsk i början av 80-talet (köpte det + fullt fungerande systemkamera för en hundralapp). Vid min första runda igår förstod jag tyvärr inte funktionen hos de dubbla bländarringarna, men det har jag lärt mig nu. Därav detta korta skärpedjup på bilden från igår:

Visst, det är faktiskt rätt smart grej när det gäller manuella bländare att ha 2 ringar. Bländaren i sig är bara en, men det är två ringar för att ställa in. Den ena ställer du på den bländare du vill använda. Den andra ringen kan du sedan öppna fullt med när du fokuserar, sedan drar du ner det till det tar stopp så är du på en inställningen du ställde den första ringen på. Låter krångligt, men det är rätt lätt när man väl gör det. Anledningen är att det är mycket lättare att fokusera manuellt när man har full bländaröppning och mer ljus. Finns även bra förklaringar i min Helios-tråd på mflenses, där jag frågade ungefär samma sak ;)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Prometheus skrev:
Emil.s skrev:

Visst, det är faktiskt rätt smart grej när det gäller manuella bländare att ha 2 ringar. Bländaren i sig är bara en, men det är två ringar för att ställa in. Den ena ställer du på den bländare du vill använda. Den andra ringen kan du sedan öppna fullt med när du fokuserar, sedan drar du ner det till det tar stopp så är du på en inställningen du ställde den första ringen på. Låter krångligt, men det är rätt lätt när man väl gör det. Anledningen är att det är mycket lättare att fokusera manuellt när man har full bländaröppning och mer ljus. Finns även bra förklaringar i min Helios-tråd på mflenses, där jag frågade ungefär samma sak ;)
Ah, ok. Är dock mycket sällan jag fokuserar manuellt. :P

Men hur menar du med mer ljus till sökaren? Ok, större bländare = Mer ljus = Självklart
Men när jag testade att vrida bländarringen manuellt på ett äldre nikonobjektiv till en systemkamera jag har här hemma så vart det ju ingen skillnad...

Till D40:n så har jag ett "G" objektiv, så då kan man bara styra bländaren från kameran. :P
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Emil.s skrev:Ah, ok. Är dock mycket sällan jag fokuserar manuellt. :P

Men hur menar du med mer ljus till sökaren? Ok, större bländare = Mer ljus = Självklart
Men när jag testade att vrida bländarringen manuellt på ett äldre nikonobjektiv till en systemkamera jag har här hemma så vart det ju ingen skillnad...

Till D40:n så har jag ett "G" objektiv, så då kan man bara styra bländaren från kameran. :P
Man måste oftast ställa in att det ska vara manuellt via en knapp under objektiven. Fast det är lite olika, har aldrig använt Nikon. När det inte är manuellt så väntar väl objektivet/kameran med att ställa in bländaren tills man tar kortet tror jag. På min EOS finns det en liten knapp på framsidan man kan använda så att den ställer in bländaren utan att man tar kortet så att man ser skärpedjupet i sökaren... inte säker men tror att det heter Aparture Preview eller nåt sånt.

När man kör med adapter och gamla objektiv (eller nya med m42-gänga) finns inget alternativ eftersom ingen koppling finns mellan objektiv och kamera. Helt ok för min del, brukar ändå köra manuellt ;)

På Nikon är det dessvärre lite svårare med gamla objektiv eftersom få märken passar utan att adaptern har en korrektionslins, och då tappar man kvaliteten från objektivet och det blir inte lika kul längre. Gamla Nikkor lär väl iof passa. Konstigt nog är Canon EOS/EF-fattning och gamla Canon FD-objektiv något som inte heller går så bra ihop.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Mittinylletblixt blir sällan bra, men nu har jag skaffat en Nikon SB-600, som går att vrida
runt och rikta i taket eller lite vart man vill. Köpte min i fredags och har inte kommit igenom
bruksanvisningen ordentligt, men skillnad på bilderna blir det.

Borde man beställa en bouncer till den också? Nästan 300:- för ett fult plastlock, är det
någon som vet om det är värt det eller rent av har kreativa alternativ?
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

hardy_heron.JPG
hardy_heron.JPG (218.06 KiB) Visad 2379 gånger
Detta måste vara den perfekta bilden just nu!! :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

way cool! Får man nyttja den till lite GIMP studier..?
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Urban Anjar skrev:Mittinylletblixt blir sällan bra, men nu har jag skaffat en Nikon SB-600, som går att vrida
runt och rikta i taket eller lite vart man vill. Köpte min i fredags och har inte kommit igenom
bruksanvisningen ordentligt, men skillnad på bilderna blir det.

Borde man beställa en bouncer till den också? Nästan 300:- för ett fult plastlock, är det
någon som vet om det är värt det eller rent av har kreativa alternativ?
Just en sådan vet jag inte, men mycket går ju att bygga själva. Just blixtfoto håller jag inte på med så mycket, men lite papper på en bit kartong eller eget ljustält är ju lätt att fixa till.
/ Mattias från designbilder.se
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Ja visst, varsågod.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

En egen senkommen kommentar till användning
av lysdioder som ljuskälla.

Ljuset bör korrigeras med gThumb så att det blir 20 % mera rött och
25 % mindre blått. Då får man fylligare och naturligare färger.

Det vita diodlyset är för blått eller för litet gult. Rött är det också brist på.

Blixtljuset har liknande fel. Det kompenseras med ett gulfärgat glas på blixten.
Saknas gulfärgen har blixten fel färgtemperatur. För oss digital fotografer kvittar det.
Vi kan ändra på ljuset. För färgfilm och diafilm bör det vara rätt.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

"Borde man beställa en bouncer till den också? Nästan 300:- för ett fult plastlock, är det
någon som vet om det är värt det eller rent av har kreativa alternativ?"

Visst skall du ha en sådan. En hemmagjord är en näsduk runt en ståltrådsram.
Den får bara inte komma framför objektivet och åstadkomma störljus i optiken.

Du kan prova med ett A4 papper framför blixten och jämföra ljuset.
Blixten skall belysa pappret i sin helhet. Blixten kanske 20 - 30 cm bakom pappret
eller blixten uppåt och pappret vinklat. Blixtljuset försvagas ett par bländarsteg med pappret emellan.
De skarpa skuggorna försvinner och ljuset blir mjukare.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"