Linux -the movie

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Min tolkning är att nahoj syftade på att precis det du sen gjorde inte skulle göras (oavsett om du kallar det lagligt eller inte) och att det var just därför han postade inlägget. Oavsett om du höll med eller inte när du läste nahojs inlägg borde du som jag ser det tagit upp detta med nahoj eller skapat en tråd som diskuterade om sådana länkar passar sig på Ubuntu Sveriges forum eller inte. Förslagsvis i moderatorforumet så att moderatorer kunde diskutera detta varandra emellan.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

[quote="TheOne"]Någon som kan dra upp den på en Torrenttracker? Vill ha! ^^[/quote]
Därför skrev nahoj att vi skulle sluta föreslå olagligheter. Det tycker jag är helt rätt att man inte ska uppmana folk att begå upphovsrättsbrott genom att be dem att dela ut en upphovsrättsskyddad film.

Det hade ingenting att göra med att länka till youtube, vilket som jag sagt inte är olagligt. Dessutom blev vi uppmanade av trådskaparen att leta upp filmen internet. Att efter det länka till filmen på youtube är det mest logiska att göra. Det är inte olagligt och det strider inte mot någon av Ubuntu Sveriges policys och det är precis vad trådskaparen vill att man ska göra. Där ser jag inget problem. Problemet kommer när ni bestämmer er för att censurera bort länkarna på grund av er ogrundade rädsla för att det eventuellt är olagligt att länka till material som kanske inte är upplagt på servern med upphovsmanens medgivande.

Bara för att påminna er om det första inläggets innehåll:
[quote="zero gravity"]Hittade en skön musikvideo bland mina gamla filmer som jag tänkte tipsa om. Om ni hittar den på nätet så ta en stund o njut.

Jean Michel Jarre - Oxygene[/quote]
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

[quote="Retardedpope"][quote="TheOne"]Någon som kan dra upp den på en Torrenttracker? Vill ha! ^^[/quote]
Därför skrev nahoj att vi skulle sluta föreslå olagligheter. Det tycker jag är helt rätt att man inte ska uppmana folk att begå upphovsrättsbrott genom att be dem att dela ut en upphovsrättsskyddad film.

Det hade ingenting att göra med att länka till youtube, vilket som jag sagt inte är olagligt. Dessutom blev vi uppmanade av trådskaparen att leta upp filmen internet. Att efter det länka till filmen på youtube är det mest logiska att göra. Det är inte olagligt och det strider inte mot någon av Ubuntu Sveriges policys och det är precis vad trådskaparen vill att man ska göra. Där ser jag inget problem. Problemet kommer när ni bestämmer er för att censurera bort länkarna på grund av er ogrundade rädsla för att det eventuellt är olagligt att länka till material som kanske inte är upplagt på servern med upphovsmanens medgivande.

[quote="zero gravity"]Hittade en skön musikvideo bland mina gamla filmer som jag tänkte tipsa om. Om ni hittar den på nätet så ta en stund o njut.

[/quote]
För min del handlar det inte om "rädsla" för att det skulle vara olagligt utan att det som jag ser det inte passar sig på Ubuntu Sverige oavsett om någon har blivit dömd för något sådant eller inte.

[quote="Retardedpope"]Dessutom blev vi uppmanade av trådskaparen att leta upp filmen internet.[/quote]
Du får gärna förklara för mej varför du ser att detta har med saken att göra.

[quote="Retardedpope"]Därför skrev nahoj att vi skulle sluta föreslå olagligheter. Det tycker jag är helt rätt att man inte ska uppmana folk att begå upphovsrättsbrott genom att be dem att dela ut en upphovsrättsskyddad film.[/quote]
På detta väljer jag citera ozamosi:
Varför är det inte ok att uppmuntra till lagbrott, men däremot helt ok att direktlänka till ett? /../ Dubbelmoral!
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Kan inte ni ta och flytta er till er privata sandlåda och kasta sand på varandra där?
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

petri0: Du har rätt, vi är off topic.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Linux -the movie

Inlägg av Broder Tuck »

Nice, petri0 :D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

petri0: Jag tycker att det är en viktig principiell fråga och att diskussionen ska hållas öppet. Sen är ju också frågan hur länge till jag är välkommen i deras sandlåda, eftersom att forumansvarig har lagt upp på förslag att utesluta mig ur moderatorlaget. Att det vi diskuterar kan ses som offtopic, må så vara, men hade vi inte diskuterat upphovsrättslagen i denna tråd hade tråden ändå varit död. Konflikten uppstod i denna tråd och jag ser inget fel i att vi avslutar den i denna tråd.

[quote="sebastean"][quote="Retardedpope"][quote="TheOne"]Någon som kan dra upp den på en Torrenttracker? Vill ha! ^^[/quote]

[/quote]
För min del handlar det inte om "rädsla" för att det skulle vara olagligt utan att det som jag ser det inte passar sig på Ubuntu Sverige oavsett om någon har blivit dömd för något sådant eller inte.

[quote="Retardedpope"]Dessutom blev vi uppmanade av trådskaparen att leta upp filmen internet.[/quote]
Du får gärna förklara för mej varför du ser att detta har med saken att göra.

[quote="Retardedpope"]Därför skrev nahoj att vi skulle sluta föreslå olagligheter. Det tycker jag är helt rätt att man inte ska uppmana folk att begå upphovsrättsbrott genom att be dem att dela ut en upphovsrättsskyddad film.[/quote]
På detta väljer jag citera ozamosi:
Varför är det inte ok att uppmuntra till lagbrott, men däremot helt ok att direktlänka till ett? /../ Dubbelmoral![/quote]
Jag vidhåller fortfarande att jag inte har direktlänkat till något lagbrott. Snälla kan ni inte lägga fram några bevis för att det är ett lagbrott. Vi vet inte hur de kommer att dömma i thepiratebay.org fallet än, men i tidigare domar om länkning till upphovsrättsskyddat material som legat på någon annans server, så har åtalat ogillats. Så tills dess att de kommer med ny praxis, så känner jag mig rätt säker på att de inte skulle kunna dömma mig för något lagbrott, även om jag så hade länkat till var enda film på youtube.

Sen tycker jag att det är helt fel att de tre forumadministratörerna ska kunna ta beslut som gäller hela Ubuntu Sverige, vilket de inte har mandat till. Som forumansvarig har man ansvar för forumet och rätt att ta beslut som gäller forumet. En policy om huruvida vi ska få länka till youtube är något som berör hela Ubuntu Sverige och inte bara forumet. Således är det ett beslut som måste fattas på ett möte. För det skulle ju vara väldigt konstigt om jag tillät att man länkade till youtube i wikin, medan det inte tillåts i forumet. De andra två administratörerna har heller inte mandat att ta sådana beslut.

Det är i två sakfrågor, som jag kritiserar forumadministratörerna och istället för att bemöta mina argument och ta diskussionen i frågorna, har det startats en tråd i det dolda forumet om ifall de ska utesluta mig ur moderatorlaget. Om det är någon mer än jag som tycker att det är fel, så får ni gärna supporta mig i frågan.
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Diskussionen hålls i moderatorforumet eftersom detta är en fråga för moderatorer och admins. Beslut för att tillsätta moderatorer tas av forumansvarig nahoj i samråd med övriga moderatorer, detsamma gäller för avsättande.

Sen består diskussionen där om Retardedpopes länkade till upphovsrättskyddat material efter att forumansvarig uttalat sig i frågan och att Retardedpope vägrar ta bort länken trots fortsatt uppmaning.
[quote="Retardedpope"]sebastean: Jag är nöjd med hur beslutsfattningen fungerar idag. Att vi ger de ansvariga rörelsefrihet att fatta sina egna beslut och att om vi på ubuntu sverige inte är nöjda med ett beslut, som har tagits av en ansvarig, så ska vi kunna häva det genom ett möte.[/quote]
Citat ur moderator-forumet
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

[quote="sebastean"]Sen består diskussionen där om Retardedpopes länkade till upphovsrättskyddat material efter att forumansvarig uttalat sig i frågan och att Retardedpope vägrar ta bort länken trots fortsatt uppmaning.[/quote]
Hur ska jag kunna ta bort en länk som redan är borttagen?

Dessutom sa forumansvarig att vi inte skulle uppmana till olagligheter och det menar jag att jag inte har gjort. Jag menar att jag är oskyldig på båda punkter.
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Länknamnet innehåller fortfarande filmnamnet och länken pekar fortfarande på youtube.com, om än inte direkt till filmen, men detta är inte intressant i sammanhanget utan att du inte efter att detta påpekats av admin både före och efter länkningen, inte respekterat admins beslut.

[quote="Retardedpope"]Så du anser att detta är en "tydlig önskan om att vi inte ska länka till material som kan betraktas som tveksamt"?[/quote]
[quote="sebastean"]Min tolkning är att nahoj syftade på att precis det du sen gjorde inte skulle göras (oavsett om du kallar det lagligt eller inte) och att det var just därför han postade inlägget. Oavsett om du höll med eller inte när du läste nahojs inlägg borde du som jag ser det tagit upp detta med nahoj eller skapat en tråd som diskuterade om sådana länkar passar sig på Ubuntu Sveriges forum eller inte.[/quote]
Ã…ter igen, diskussion handlar inte om olagligheter från min sida.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

Ett citat ur mitt samtal med nahoj:
[quote="Jag"]jag trodde inte att jag gjorde något olagligt och jag trodde inte att jag bröt mot din uppmaning[/quote]
Jag tror fortfarande inte att jag bröt mot lagen, men jag förstår nu att nahoj tyckte att det var olämpligt att jag postade länken, vilket jag inte förstod då.

I min överenskommelse med nahoj ingår det att jag inte tar bort några av mina inlägg utan att jag bara ber om ursäkt. Den ursäkten kommer komma imorgon, för just nu måste jag sova och jag skulle gärna vilja vara vid mina sinnens fulla bruk när jag skriver en sådan ursäkt.

sebastean: Jag hoppas att du och jag kan talas vid och komma överens, precis som jag och nahoj har gjort. Det skulle vara väldigt synd om vi går ur en sådan här konflikt som ovänner. Tills dess hoppas jag att du kan godta överenskommelsen mellan mig och nahoj. Jag försöker ställa saker och ting till rätta och jag hoppas att du/ni har samma intentioner. :)
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Moderator eller inte är inte upp till mej utan nahoj.

Jag lär mej saker hela tiden och har inte kunnat gå igenom dessa diskussioner utan att dra lärdom och förbättra saker i min person. Men med det som menas med "ställa saker till rätta" har jag från mitt persktiv inget men du en hel del. Går våra åsikter isär här vill jag gärna vara din medarbetare så länge du inte ställer till med mer. Men det krävs mer för att vara min vän.

Som sagt, jag gav dej min helg och nu är det slut. Vill du återfå mitt förtroende ligger det från min sida helt och fullt på dej.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

Märkte att min tråd gått en oanad väg. Jag vill be om ursäkt för ett kanhända olämpligt inlägg i forumet, även om det postades under ordet är fritt. Jag hoppas moderatorerna inte tagit allt för illa upp för den situation som uppstått.
Abusus non tollit usum
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Inga problem alls zero gravity. var inte orolig att skriva något som moderatorer eller forumansvarig inte tycker passar. då kan moderator eller forumansvarig lämna kommentar eller möjligen redigera. problem kan däremot uppstå om någon inte skulle respekterar det, men den personen kommer då att få veta det innan några eventuella åtgärder vidtas.

simma lugnt :cool:
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Nej, det tror jag inte. De gillar ju det där ser du väl, tjafsa om vemsomgjordevadochvadsomsadesellerinteochmenvarfördå :lol:

I_stället_för att lägga misstaget bakom sig och komma överens om riktlinjer och regler hur man ska göra i framtiden. :rolleyes:

EDIT: Eftersom forumavdelning är passande så frågar jag vad betyder Abusus non tollit usum ?
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Det funkar inte att en moderator inte respekterar forumansvarig och sen inte mej som ledare. Var Retardedpope missnöjd med nahojs beslut skulle han följt det, för att sedan ta upp diskussion om policy om "länkning till upphovsrättskyddat material upplagt utan skaparens medgivande", i moderatorforumet och eventuellt på mötet.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

[quote="petri0"]EDIT: Eftersom forumavdelning är passande så frågar jag vad betyder Abusus non tollit usum ?[/quote]
Missbruket upphäver inte det rätta bruket.

Syftade på bruket av vissa os, mer än så behöver jag nog inte säga. :)
Abusus non tollit usum
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Det funkar inte att en moderator inte respekterar forumansvarig och sen inte mej som ledare. Var Retardedpope missnöjd med nahojs beslut skulle han följt det, för att sedan ta upp diskussion om policy om "länkning till upphovsrättskyddat material upplagt utan skaparens medgivande", i moderatorforumet och eventuellt på mötet.[/quote]
....mmmm, jag gillar inte ordvalen. Ordföljden säger jag inget om ;)

Förord
Det här kan inte handla om respekt för vissa titlar eller personer i en organisation. Om det var så, så skulle utvecklingen gå framåt? I så fall skulle ledare, i vilken organisation som helst omgärda sig med ett gäng ja-sägare. Det skulle jag göra för att behålla makten och fördelarna det medför. Det kan man se i historien och historien upprepar sig själv som vi alla vet.

ubuntu-se.org föds
En människa och dennes kompisar, bekanta och vänner (i den ordningen?) kan arbeta tillsammans. Arbetet brukar fungerar bra för dessa människor har samma intressen, hobbys, omgivning (fysisk eller psykisk) etc dvs. de kommer från eller har nära och/eller liknande referenspunkter.

ubuntu-se.org växer
Detta arbete de utför kan eventuellt ha en tendens att växa och då kommer det fler människor in i gruppen. Människor, som har som bekant sin egen vilja och värderingar vilket kanske inte sammanstrålar med den ursprungliga gruppen men målet är fortfarande densamma. Då uppstår det konflikter, det är oundvikligt. Konflikter kan vara destruktiva men är man inte konflikträdd så kan man ofta dra nytta av dem och ändra deras karäktar till konstruktivt.

regler?
Det måste finnas regler för att människor kan arbeta tillsammans och arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, annars slår de ihjäl varandra i kamp om makten. Men alla regler är dynamiska, rent av flyktiga. De måste förändras i takt att samhället förändras. Annars körs de över av pöbeln. Detta ser till att lagar förändras med tiden. I samhällen världen över finns det lagar. I samhällen världen över sker det maktövertaganden, via val eller med våld.
Jag tar för givet att det finns regler för forumet, jag har inte kollat men jag har ingen position heller som kan förknippas med ansvar. Jag bara postar in :)

lösning
Det får ni ta och skriva själva. Men kom ihåg att basera beslut på fakta. Inte i idéer och ideologier samt tyckande och tänkande.

Jag måste ge ett tips för er alla chefer har läst detta ovan: "Ta inte kritiken personligt, kritiken är inte mot dig personligen utan mot din roll och ditt sätt att sköta den."
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

[quote="petri0"]Jag måste ge ett tips för er alla chefer har läst detta ovan: "Ta inte kritiken personligt, kritiken är inte mot dig personligen utan mot din roll och ditt sätt att sköta den."[/quote]
Bra avslut. Dock så får man inte glömma att bakom rollen/ansvaret finns en person. Så all kritik tas självklart lite personligt eftersom någon ifrågasätter något man gjort.
Men allt som allt så har det trappats upp helt i onödan. Dock har jag stort förtroende för våra moderatorer att de kommer lösa detta. Detta baserar jag utifrån att de lyckats hålla en väldigt bra stämmning på ett forum som växer så de knakar. /Keep up the good work.
Abusus non tollit usum
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

En ny tråd har skapats för att prata vidare om detta: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 858#p12858
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"