Därför hatar jag windows

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Därför hatar jag windows

Inlägg av zero gravity »

Windows är inget bra operativsystem, vilket är min personliga åsikt. Orsakerna är många men i slutändan är det vad man trivs med bäst.
Men att "hata"  ett operativ är väl inte vidare givande?  :-\ Bara att skita i det och köra med det man gillar.

Även deras marknadsföring kan man inte "hata". Det är ett företag som bla säljer denna produkt, och de har lyckats extremt bra vilket man bara kan grattulera till.
Vi i GNU/Linux världen har inte marknadsföring att bekymmra oss för så de går egentligen inte att jämföra ett GNU/Linux baserat OS med ett komerciellt.

Det enda jag kan finna motbjudande är deras hot om påföljder för licensbrott mm (vilket fick "show us the code" rörelsen att starta). Men ser man det i perspektiv så att vi är ett okomerciellt projekt som faktist konkurrerar på samma marknad fast med helt andra förutsättningar. Deras "attack" var visserligen berättigad ur ett marknadsmässigt perspektiv, även om vi fick ta en smäll.

Jag är själv "motståndare" mot Microsofts sätt att hantera saker, men så länge jag blir lämnad ifred så bryr jag mig inte mkt.
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 15 gånger.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Pers top fyra:

4 - Jag stör mig på att man inte kan få fönster att snap'a med varandra (eller vad det nu heter på svenska). Det blir alltid tre fyra pixlars fel när man kör fem saker samtidigt. Så får man inte fler skrivbord heller.

3 - Och så hatar jag att ljuga för mig själv varje gång jag installerar ett program. Jag accepterar inte alls licenserna - jag klickar bara ja för att få använda programmet. Jag läser inte ens licenserna. Enda licenser jag läst är GLPv2 och GLPv3, kanske Berkley också.

2 - Numera blir jag dessutom mer och mer irriterad på att win (XP i alla fall - vista kan jag inte uttala mig om) inte är komplett; det kommer utan PDF-hantering. Det har inbyggd zip-hantering, men inte gz och så vidare.

1 - Pakethantering finns inte ens och det är väl egentligen det värsta. Synaptic är som ett jävligt effektivt mjällschampoo, helt plötsligt känns det cleant att installera och avinstallera program.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Nummer två på din lista får faktist inte microsoft göra något åt. De skulle bli stämnda direkt. Men störigt är det.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Med Virtual Desktop Manager kan man ha flera skrivbord i windows. Hur pass bra det fungerar vet jag inte.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
Senast redigerad av 1 BrigTSD, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

BrigTSD skrev: Med Virtual Desktop Manager kan man ha flera skrivbord i windows. Hur pass bra det fungerar vet jag inte.

Det är sämre än uselt, jag tycker det är bättre med ett skrivbord än det där.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

mcNisse skrev:
BrigTSD skrev: Med Virtual Desktop Manager kan man ha flera skrivbord i windows. Hur pass bra det fungerar vet jag inte.

Det är sämre än uselt, jag tycker det är bättre med ett skrivbord än det där.
Så pass. Då gjorde det inget att jag aldrig kommit mig för att prova det. :)
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

mcNisse skrev: Nummer två på din lista får faktist inte microsoft göra något åt. De skulle bli stämnda direkt. Men störigt är det.
gzip ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gzip ) hoppas jag de skulle kunna bygga in - men det är väl klart: om de skulle börja använda gpl'ade saker skulle folk snabbt fatta skönheten med internationell standard och då skulle väl M$ implodera.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

per9000 skrev:
mcNisse skrev: Nummer två på din lista får faktist inte microsoft göra något åt. De skulle bli stämnda direkt. Men störigt är det.
gzip ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gzip ) hoppas jag de skulle kunna bygga in - men det är väl klart: om de skulle börja använda gpl'ade saker skulle folk snabbt fatta skönheten med internationell standard och då skulle väl M$ implodera.

/Per
Fast "vanliga" zip och unzip-formaten är väl inbyggt sedan XP SP1?
edit: missade tidigare inlägget om det ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"