Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Inlägg av ZX Spectrum »

"Övrigt" är mer tänkt som allmänt om linux. Spel/program, terminalforum m.m. är ju mer allmänt än att det ska ligga under U/K/Xubuntu. Kan lika gärna handla om vilken distribution som helst. "Allmänt" kan också tänkas vara en rubrik, men som sagt, har inget riktigt bra namn på den rubriken än.
"Föreningen Ubuntu Sverige" handlar om allt som har med forumet att göra.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

ZX Spectrum skrev: "Övrigt" är mer tänkt som allmänt om linux. Spel/program, terminalforum m.m. är ju mer allmänt än att det ska ligga under U/K/Xubuntu. Kan lika gärna handla om vilken distribution som helst. "Allmänt" kan också tänkas vara en rubrik, men som sagt, har inget riktigt bra namn på den rubriken än.
"Föreningen Ubuntu Sverige" handlar om allt som har med forumet att göra.
Ok, då förstår jag hur du tänker :)

Föreningen Ubuntu Sverige är just en förening och har per definition ingenting med Ubuntu Sveriges forum att göra annat än att den stöder dess medlemmar.

Jag tycker definitivt att vi ska ha en huvudtavla för föreningen och en för forumet/LoCot.
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Efter att ha använt Ubuntu-Kubuntu under 4 månader undrar jag hur länge man är "Nybörjare". Om jag ställer en fråga behöver jag troligtvis för all framtid att behöva svar på "Nybörjarnivå". Jag läser här flitigt för att lära mig men förstår sällan svaren till olika frågeställare eftersom min tekniska kunskapsnivå är för låg. Faktum är att jag ofta inte ens förstår frågan.  :-[

Skulle rubriken kunna ändras till "Nybörjare och tekniska idioter" (finns säkert en bättre term men ni förstår vad jag är ute efter). Kanske "Nybörjare och farmor"?  :-\
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tycker man själv känner vilken kategori man räknas till.
Hittar man bara till exempelvis terminalen och har grundkunskaper i Ubuntu så räknas man inte som nybörjare.
Det första jag gjorde när jag hade installerat Ubuntu första gången, var att gå in i dom olika inställningarna för att kolla vad som finns.
Är det så att man går in på något kritiskt ställe så får man ju ändå skriva in sitt lösenord, och då bör man veta vad man gör.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

En sak jag retat mig på ett tag: "7.10 Gutsy Gibbon" :P

Denna fras finns med i VÄLDIGT många tavlor, är det bara jag eller vore det bättre att utelämna smeknamnet och bara använda versionstalet?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

upnorth skrev: En sak jag retat mig på ett tag: "7.10 Gutsy Gibbon" :P

Denna fras finns med i VÄLDIGT många tavlor, är det bara jag eller vore det bättre att utelämna smeknamnet och bara använda versionstalet?
Hmm, nrä jag började med ubuntu så tog det ett lite tag innan jag fattade att Dapper Drake var samma sak som 6.06.  :P Jag tror att det finns fler som är lika okunniga från början som jag var. Bättre att ha med lite för mycket info så att det är tydligt för dom som är nya. Denna extra info tror jag också behövs bara på just den senaste versionen, det är väl oftast den som folk laddar hem och testar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag kan säga att det tog ett tag innan jag ens fattade vad Dapper Drake var i början. Så det är nog bäst att ha med både namn och version.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Varför inte bara "Ubuntu", "Kubuntu" osv. rätt och slätt. Går inte att missa när man installerar datorn även för en nybörjare.
Antingen vet inte nybörjaren vilken version han har och går då in i ex. 7.10 trots att han har 7.04, eller så vet han det och kan säga det när han behöver hjälp, om han nu inte skrivit in det i profilen vill säga.
Bild
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

ZX Spectrum skrev: Varför inte bara "Ubuntu", "Kubuntu" osv. rätt och slätt. Går inte att missa när man installerar datorn även för en nybörjare.
Antingen vet inte nybörjaren vilken version han har och går då in i ex. 7.10 trots att han har 7.04, eller så vet han det och kan säga det när han behöver hjälp, om han nu inte skrivit in det i profilen vill säga.
Håller fullständigt med dig. Varför trassla med namn och versionsnummer?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag är för att bara använda versionsnummer. I en klistrad tråd i lämplig tavla kan vi skriva hur versioner räknas upp och att de även kan ha namn, (arbetsnamn?)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kattskrället skrev:
ZX Spectrum skrev: Varför inte bara "Ubuntu", "Kubuntu" osv. rätt och slätt. Går inte att missa när man installerar datorn även för en nybörjare.
Håller fullständigt med dig. Varför trassla med namn och versionsnummer?
Just det.Så ska det vara, tycker jag.
LJ
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Nu har inte jag koll på alla förslag, men jag hoppas att allt blir samlat under den smak man har, så att man inte behöver leta upp sin smak i hårdvara, leta upp sin smak i installera, leta upp sin smak i program etc.

Är det så det är tänkt att bli? (att slippa leta upp alltså)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

trixon skrev: Nu har inte jag koll på alla förslag, men jag hoppas att allt blir samlat under den smak man har, så att man inte behöver leta upp sin smak i hårdvara, leta upp sin smak i installera, leta upp sin smak i program etc.

Är det så det är tänkt att bli? (att slippa leta upp alltså)
Det jobbar jag för iallafall ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ni måste ser det så här:
En nybörjare kommer in, är alldeles förvirrat, och ska posta sitt först inlägg,
som flyttas efter 5 minuter av någon moderator. Vet ni hur det känns?
Man känner sig idiotförklarat.
Alla nya tavlor som ni har byggd, ska tillsättas med moderatorer, som nuförtiden
hoppa av efter några veckor pga personliga problem eller byte till ett annat distro.
Det hela känns instabilt.
Jag har ingen förbättringsförslag förrutom en:
Återställ allting som det var förr.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev: Ni måste ser det så här:
En nybörjare kommer in, är alldeles förvirrat, och ska posta sitt först inlägg,
som flyttas efter 5 minuter av någon moderator. Vet ni hur det känns?
Man känner sig idiotförklarat.
Alla nya tavlor som ni har byggd, ska tillsättas med moderatorer, som nuförtiden
hoppa av efter några veckor pga personliga problem eller byte till ett annat distro.
Det hela känns instabilt.
Jag har ingen förbättringsförslag förrutom en:
Återställ allting som det var förr.

LJ
Jag måste få fråga en sak: Ni som inte varit här länge nog för att vänja er vid den förra strukturen - upplever ni att utvecklingen är positiv eller negativ? Det är ju faktiskt inte en färdig struktur just nu, det är en stor förändringsprocess som påverkats hela tiden genom den här tråden.

Många av er som vill tillbaka helt verkar vara alla medlemmar sedan länge? Jag är relativt gammal (medlem sedan Juni i år) i det här forumet och jag tycker att utvecklingen sedan jag kom hit gått från ok till plottrigt. Man kan likna det vid en rätt populär beskrivning av Windows: började som ett bristfälligt system och har sedan fått en massa delar tillagda ovanpå utan effektivitet eller integration i åtanke.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ja, jag orkar inte gå igenom forumträdet längre. Är ju 32 olika huvudkategorier.
Det viktigaste är att nya medlemmar snabbt hittar rätt kategori. Alltså är det fullständigt oacceptabelt att blanda in versionsnummer i dom olika distributionerna.
Max. 10 kategorier borde gå att ordna med underliggande kategorier.
upnorth skrev: Föreningen Ubuntu Sverige är just en förening och har per definition ingenting med Ubuntu Sveriges forum att göra annat än att den stöder dess medlemmar.

Jag tycker definitivt att vi ska ha en huvudtavla för föreningen och en för forumet/LoCot.
Jag är inte så insatt i hur föreningen fungerar, och det kan mycket möjligt att man måste ha två olika kategorier, en för föreningen och en för forumet.
Enligt min modell så skulle vi få åtta kategorier i så fall.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

@upnorth
som svar på frågan:

Utvecklingen är inte bara negativ utan en katastrof.
I all det här omstruktureringsvansinne har ni glömt användaren.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev: @upnorth
som svar på frågan:

Utvecklingen är inte bara negativ utan en katastrof.
I all det här omstruktureringsvansinne har ni glömt användaren.

LJ
Jag är inte en administratör, jag är en användare.
Flera av mina förslag har dock fått gehör hos administratörerna vilket jag är väldigt tacksam för!

Jag håller med om att nuvarande 33 huvudtavlor är på tok för mycket, mina förslag har ju gått ut på att man har många undertavlor istället...
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Som det är nu är det bara rörigt. Och just som man vant sig vid något, då ändras det igen.

Jag begriper inte varför man ens ber oss vanliga användare om våra synpunkter gällande forumstrukturen, det borde vara helt och hållet upp till alla admins/moderatorer att komma fram till något som borde passa de allra flesta. Titta på hur andra Ubuntu forums är uppbyggda om ni inte kan fixa det själva. Eller få det helt enkelt att se ut som förr, och ge f-n i att ändra på det så mycket sen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Recordable skrev: Som det är nu är det bara rörigt. Och just som man vant sig vid något, då ändras det igen.

Jag begriper inte varför man ens ber oss vanliga användare om våra synpunkter gällande forumstrukturen, det borde vara helt och hållet upp till alla admins/moderatorer att komma fram till något som borde passa de allra flesta. Titta på hur andra Ubuntu forums är uppbyggda om ni inte kan fixa det själva. Eller få det helt enkelt att se ut som förr, och ge f-n i att ändra på det så mycket sen.
Tack för det, Recordable !
LJ
Skriv svar

Återgå till "Forum"