Att skapa egna "genvägar" i terminalen: .bash_aliases
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Re: Att skapa egna
Påbörjade en guide här: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Alias
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hej,
Hur skriver jag när jag har ./.radio i hemkatalogen och vill exempelvis bara skriva radio eller r i terminalen? Jag har testat med "radio" & 'radio' men inget funkar. Hjälp !!!
Hur skriver jag när jag har ./.radio i hemkatalogen och vill exempelvis bara skriva radio eller r i terminalen? Jag har testat med "radio" & 'radio' men inget funkar. Hjälp !!!
- Konservburk
TobbeT skrev:Hur skriver jag när jag har ./.radio i hemkatalogen och vill exempelvis bara skriva radio eller r i terminalen?
Kod: Markera allt
alias r=~/.radio
-
Ett av mina favorit-alias är egentligen en shell-funktion:
Det är ett "ls"-kommando som listar de 15 senaste filerna i en katalog. I stället för "lt" skulle man kunna kalla den "vad var det nu jag höll på med". Mycket praktisk om man ofta gör saked med kommandorader.
(Anledningen till att det inte är ett alias är att eventuella argument inte ska placeras i slutet (efter aliaset) utan mitt i, där det står "$@".)
Exempel:
lt
lt /etc/X11
Jag har också ett två-bokstavs-alias för "less":
Vilka två bokstäver du väljer beror på vilken dator du vänjde dej vid när du var barn. Jag har ty.
lt () { ls --color=yes -Altg "$@" | head -15 ; }
(Anledningen till att det inte är ett alias är att eventuella argument inte ska placeras i slutet (efter aliaset) utan mitt i, där det står "$@".)
Exempel:
lt
lt /etc/X11
Jag har också ett två-bokstavs-alias för "less":
alias xy=less
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
TackarKonservburk skrev:TobbeT skrev:Hur skriver jag när jag har ./.radio i hemkatalogen och vill exempelvis bara skriva radio eller r i terminalen?Kod: Markera allt
alias r=~/.radio

//Tobbe
Så här har jag satt upp på datorerna på jobbet.
#alias rm='rm -i'
#alias cp='cp -i'
#alias mv='mv -i'
alias h=history
alias hh='fc -l'
alias rec='history|grep'
alias ls='ls -CF'
alias l='ls -la'
alias l.='ls -laL'
alias dir='ls -AoF'
alias md=mkdir
alias rmdir='rm -r'
alias moer=more
alias mroe=more
alias rlogin=ssh
alias rcp=scp
alias echo='echo -e'
alias duks='du -ks *|sort -rn|head -11'
Plockar alltid bort rm=rm -i och liknande så att man inte går på en mina den dagen man loggar in på en dator då dessa aliases inte finns.
rec tycker jag personligen är väldigt användbart om man inte exakt kommer ihåg ett kommando, eller om man är för slö för att skriva något man vet att man redan utfört.
ex.
# rec grep
85 ps -ef|grep mx
91 rpm -qa|grep hpsim
336 rec grep
Då kan man enkelt köra kommandot om man kör ett utropstecken före nummret. Så om jag slkulle vilja köra ps -ef|grep mx så skriver jag:
# !85
#alias rm='rm -i'
#alias cp='cp -i'
#alias mv='mv -i'
alias h=history
alias hh='fc -l'
alias rec='history|grep'
alias ls='ls -CF'
alias l='ls -la'
alias l.='ls -laL'
alias dir='ls -AoF'
alias md=mkdir
alias rmdir='rm -r'
alias moer=more
alias mroe=more
alias rlogin=ssh
alias rcp=scp
alias echo='echo -e'
alias duks='du -ks *|sort -rn|head -11'
Plockar alltid bort rm=rm -i och liknande så att man inte går på en mina den dagen man loggar in på en dator då dessa aliases inte finns.
rec tycker jag personligen är väldigt användbart om man inte exakt kommer ihåg ett kommando, eller om man är för slö för att skriva något man vet att man redan utfört.
ex.
# rec grep
85 ps -ef|grep mx
91 rpm -qa|grep hpsim
336 rec grep
Då kan man enkelt köra kommandot om man kör ett utropstecken före nummret. Så om jag slkulle vilja köra ps -ef|grep mx så skriver jag:
# !85
- Erikw
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Här är ett trevligt alias jag brukar ganska ofta som printar ut den publika IP-adress du surfar med 

alias extip='wget -O - http://whatismyip.org/ 2>/dev/null'