Fri från windows

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
invaderjohn
Kontakt:

SV: Fri från windows

Inlägg av invaderjohn »

CryingFreeman skrev: Menar du att du vill köra två skärmar + tv-out ?
ja precis.. men d verkar ganska så omöjligt att få igång.. o går ju inte switcha över hlr
måste på nått sätt fixxa inloggnings script så att man kan logga in me olika xorg filer.. en me tvn o en skärm o en me 2 skärmar så att man bara kan logga in o logga ut när man vill byta. :P fast inte riktigt kommit underfull me hur man gör det
vet bara att d ska va ett .desktop grejjs som ska ligga i .xsessions :P
Tomas Å
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Tomas Å »

Jag har kört Debian som huvudoperativ sen -97 nånting, och Ubuntu sen ett år tillbaka på min workstation. Windows har nästlat sig in då och då när jag behövt viss funktionalitet, t ex spel ;)
Tills jag köpte nytt moderkort för en månad sen hade jag en partition med Windows som låg och skräpade, om det skulle behövas. Efter moderkortsbytet gick inte Windows att starta längre, inte ens att installera om. Nu får jag väl köra VMWare om det skulle vara absolut nödvändigt.

Jag bor även i ett kollektiv, där jag satt upp en allmän dator för dem som bor här. Först körde den Debian, men krångel med skrivare och småsaker gjorde att jag bytte till Windows 98, och senare XP. Detta i tro om att Windows skulle vara enkelt och trevligt för s.k. datornoviser. Ett genidrag som gjorde att skrivarproblemen inte löstes helt, samt att USB-minnen - som funkat tidigare under både Debian och Win 98 - inte verkar vilja funka under XP. Där fick man för att man vill verka open-minded, och inte bli ansedd som en Linux-extremist...
Nisse Hult

Inlägg av Nisse Hult »

Har nyligen bytt till Ubuntu från Windows XP och är mycket nöjd med Ubuntu. Klarar det som jag har behov av och saknar inte windows.

Tycker faktiskt att Ubuntu fungerar smidigare och är trevligare att använda. En liten nackdel är när man måste in och skriva i terminalfönstret (tur att det inte är så ofta, det blir lätt fel). Men jag tror att det fungerar smidigare när man har testat ett tag och blivit van med det.

Förvånande nog fungerade min trådlösa mus, högtalare, tft skärm, skrivare, digitalkamera och mobiltelefon direkt utan någon extra programvara i Ubuntu?

Det bästa till sist som inte Windows klarar av, Ubuntu är gratis!!!
Användarvisningsbild
invaderjohn
Kontakt:

Inlägg av invaderjohn »

Nisse Hult skrev:

Tycker faktiskt att Ubuntu fungerar smidigare och är trevligare att använda. En liten nackdel är när man måste in och skriva i terminalfönstret (tur att det inte är så ofta, det blir lätt fel). Men jag tror att det fungerar smidigare när man har testat ett tag och blivit van med det.
jag tycker terminalen e en av d större fördelarna me linux/ubuntu man ser vad som instaleras, om d blir nått fel o man kan rädda massa saker igenom det, o starta program o står precis om d e nått fel o vad det är som inte vill startas osv. :P
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Mitt windows har fått delirium ....
Tvingades använda det nyss OCH DET HÖLL PÅ OCH UPPDATERADE I TJUGEFEM MINUTER ..
java, firefox, windows defender, virusskydd och allt vad det var. Hårdisken lät som en borrmaskin.
Senast redigerad av 1 nicefinger, redigerad totalt 20 gånger.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
invaderjohn
Kontakt:

Inlägg av invaderjohn »

nicefinger skrev: Mitt windows har fått delirium ....
Tvingades använda det nyss OCH DET HÖLL PÅ OCH UPPDATERADE I TJUGEFEM MINUTER ..
java, firefox, windows defender, virusskydd och allt vad det var. Hårdisken lät som en borrmaskin.
gör den inte alltid det när man använder windows?: ;)
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

jo ;D
vargen24

Inlägg av vargen24 »

Jag har en winxp home edition på en partiton som är på 45 gig, det enda som finns på den är skrivarprogrammet som följde med skrivaren. Så att jag kan byta toners på den och se hur mycket toners jag har kvar.Det är det enda jag använder winxp till men jag bytte svart toners nu för några veckor sen,så nu behöver jag inte boota upp winxp på minst ett år.Kan ju hända att jag köper samsungs nya färglaser och säljer den här,då får jag ju 45 gig extra plats att installera någon ny skojjig linux dist på.Kubuntu ligger väl närmast till då ;D
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Ja !! Så.. nu är datorn fri från Windows. Kör 7.04.
Resten av familjen kör fortfarande xp och de lär jag nog inte ändra på.
Så länge de inte kommer med sina Windows problem till mig så bryr jag mig inte.
Men... de tvivlar jag på att jag slipper tyvärr. Får bara hoppas ett ingen börjar med Vista.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

mm  Vista är crap :)
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

WilhelmBerg skrev: Ja !! Så.. nu är datorn fri från Windows. Kör 7.04.
Resten av familjen kör fortfarande xp och de lär jag nog inte ändra på.
Så länge de inte kommer med sina Windows problem till mig så bryr jag mig inte.
Men... de tvivlar jag på att jag slipper tyvärr. Får bara hoppas ett ingen börjar med Vista.
Det är bra, recist the evil :)
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag kunde inte sagt det bättre själv ;D tyvärr kommer jag att köra dual-boot med Vista och openSuse under en 12-veckors kurs om operativsystem i skolan :'(
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

Galgalid skrev: Jag kunde inte sagt det bättre själv ;D tyvärr kommer jag att köra dual-boot med Vista och openSuse under en 12-veckors kurs om operativsystem i skolan :'(
:o Är du säker på att vi ska ha en 12-veckors kurs i Vista? :o Ska klaga som fan då!
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

alltså 50%Vista 50% Suse....anders sa så :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

12 v för Vista? ???

Blir det i stil med: V.1: Hur hittar vi Startmenyn, V.2: Hur vi klickar på startmenyn, V.3: Vad händer när vi klickar på startmenyn? V.4: Vad finns på startmenyn? V.5: Hur klickar vi på dom saker som finns på startmenyn? V.6: Hur lägger vi till saker på startmenyn? V.7: Vad händer om vi lägger till saker på startmenyn? V.8: Vad händer när en BSoD kommer när vi klickar på startmenyn? V.9: Vad är en BSoD? V.10: Hur undviker vi en BSoD? V.11: Varför får Vista BSoD's? V.12: Vad är Vista?

Nej men seriöst.. Säg en ungdom som inte kan grunderna i Windows redan? Och även om man inte har godkunskap, hur ska man kunna fylla ut hela 12 veckor? ;D

Edit: Meh.. Nu var det ju bara 6 veckor.. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hund skrev: 12 v för Vista? ???

Blir det i stil med: V.1: Hur hittar vi Startmenyn, V.2: Hur vi klickar på startmenyn, V.3: Vad händer när vi klickar på startmenyn? V.4: Vad finns på startmenyn? V.5: Hur klickar vi på dom saker som finns på startmenyn? V.6: Hur lägger vi till saker på startmenyn? V.7: Vad händer om vi lägger till saker på startmenyn? V.8: Vad händer när en BSoD kommer när vi klickar på startmenyn? V.9: Vad är en BSoD? V.10: Hur undviker vi en BSoD? V.11: Varför får Vista BSoD's? V.12: Vad är Vista?

Nej men seriöst.. Säg en ungdom som inte kan grunderna i Windows redan? Och även om man inte har godkunskap, hur ska man kunna fylla ut hela 12 veckor? ;D

Tja, IT-personalen behöver väl hjälp att buggtesta alla nya verktyg som de MÅSTE använda  ;D
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Hade jag varit rektor skulle vi kört Ubuntu på skolans bärbara....nåja....jag och Koch ska tvinga oss till Ubuntu....vi har massor med bra argument tack vare er :)
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

Galgalid skrev: alltså 50%Vista 50% Suse....anders sa så :P
Det visste jag inte att han sagt :o Man får veta något nytt varje dag ;)

Hund skrev: 12 v för Vista? ???

HAHA XD den var mycket bra ;D
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Det enda jag saknar i Linux är möjligheten att kunna spel Baldurs Gate och Baldurs Gate 2, det fungerar men det går lite segt. Annars saknar jag ingenting.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

Morpheus gav mig Ubuntupiller i förra julen. Och det är precis som i filmen, inte möjligt att återvända.

Det blir helknas ibland när jag använder ubuntu. Saker dör, slutar fungera och uppträder inte alltid som jag vill eller hade tänkt. Men det ska till bra mycket för att återvända till det där virus nedklägade helvetet, med alla koder och serienummer som ska fyllas i.

Jag tycker det är så skönt i linuxvärlden, där de som har gjort programen vill att folk ska använda dem, inte bara de som kan betala för sig utan verkligen alla.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"