Att linux historia är tragisk är en åsikt. Att den inte är det är en annan åsikt. Båda förtjänar att respekteras. Att uttala sig tvärsäkert om en åsikt som om den vore en sanning leder till polemik och onödigt trätande.plun skrev: Nej Linux historia är enbart en dyster läsning förutom då för servrar och Apache.
Problemet nu är att det finns svenska forum som kan liknas med "spökstäder" som någon
skrev i ett inlägg. Det finns ett mycket litet intresse för det traditonella, gemene man besöker inte dessa "spökstäder".
Om det nu kommer användare från dessa spökstäder så ska de banne mig inte förstöra
för Ubuntu som distribution och måhända funktioner som kan ses som anstötliga.
Alla är väl "Välkommen hit" men de ska banne mig inte försöka pracka på nybörjare
en massa "grekiska" samt göra världen ännu mer tillkrånglad än vad den redan är.
Köper man inte Ubuntus ideer så får man sköta sin mission på annat ställe.
Stoffepojken has left the building
SV: Stoffepojken has left the building
Jo vi kan tjöta mycket om det..... MS 90%, Apple 5% och 5% resten....(troligen ännu mindre)CryingFreeman skrev:Att linux historia är tragisk är en åsikt. Att den inte är det är en annan åsikt. Båda förtjänar att respekteras. Att uttala sig tvärsäkert om en åsikt som om den vore en sanning leder till polemik och onödigt trätande.plun skrev: Nej Linux historia är enbart en dyster läsning förutom då för servrar och Apache.
Problemet nu är att det finns svenska forum som kan liknas med "spökstäder" som någon
skrev i ett inlägg. Det finns ett mycket litet intresse för det traditonella, gemene man besöker inte dessa "spökstäder".
Om det nu kommer användare från dessa spökstäder så ska de banne mig inte förstöra
för Ubuntu som distribution och måhända funktioner som kan ses som anstötliga.
Alla är väl "Välkommen hit" men de ska banne mig inte försöka pracka på nybörjare
en massa "grekiska" samt göra världen ännu mer tillkrånglad än vad den redan är.
Köper man inte Ubuntus ideer så får man sköta sin mission på annat ställe.
Om man istället insåg att "javisst" måste vi pröva nya vägar......
Som tur är har amerikanerna vaknat och därifrån kör man nu på med nya friska ideer.
De distar som nu går bäst är Ubuntu, OpenSuse samt PCLinux.
PCLinux ökar snabbast.
http://distrowatch.com/table.php?
http://www.pclinuxos.com/
Det är väl inget att skämmas över mer att inse att den gammalmodiga metodiken inte höll.
Det kommer att bli många "spökstäder" världen över när den här utvecklingen
får fortsätta och jag tänker inte tillhöra någon "spökstad" med bittra användare.

Jag ser inget nyskapande i att försöka göra Linux mer Windows-likt och GUI-styrt. Det har funnits initiativ till det ända sedan FVWM2 körde sitt Windows95-tema..plun skrev:
Som tur är har amerikanerna vaknat och därifrån kör man nu på med nya friska ideer.

Men när vi pratar om Apache och servrar, borde det inte vara lika viktigt att ta upp den minsta gemensamma nämnaren när det gäller exempelvis paket-installation?
Problemet med att lära ut Synaptic som den enda vägen är att man inte får valfriheten att testa andra Debian-baserade operativsystem. Det struntar de flesta nybörjare högaktningsfullt i, men faran ligger fortfarande i att abstrahera den underliggande grunden som alla Linux-varianter bygger på vilket på sikt minskar valfriheten om man låser in sig på alltför specifika problemlösningsmetoder.
En av Linux/Unix grundfilosofier har väl alltid varit att man ska lära sig av sitt datoranvändande. Det Ubuntu tillför är att "det behöver man inte alls, man kan få ett fungerande system ändå". Men sätt en Ubuntufierad person framför en Gentoo-burk så har h*n ett digert arbete för att förstå helheten.
Ett mål för dokumentation och utbildning måste vara att inte bara göra det enkelt för användaren att använda Ubuntu, utan på sikt alla Linux-varianter. Filstrukturen t ex kan vara nyttig kunskap i de fall man vågar sig utanför ~/ . Men visst, det primära dokumentationsmålet måste vara hur man får upp en fungerande miljö. Därefter kan det utökas till mer obskyr kunskap.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Din definition på framgång är snäv. Kom ihåg att det även finns en serverversion av Ubuntu, det är en fullvärdig medlem av Ubuntu-familjen och dess användare ska känna sig välkomna hit. Servern används till stora delar enligt traditionellt Unix-maner.plun skrev: Nej Linux historia är enbart en dyster läsning förutom då för servrar och Apache.
Om man tar sig tid att grotta ner sig i vad som är skillnaden på /usr/bin och /bin, hur cron-jobb och init-skript fungerar, när man ska använda grep och när awk är bättre så lär man sig även hur systemet är uppbyggt. När man förstår hur systemet fungerar så förstår man snabbare vad problemen beror på. Om man förstår varför problemen uppstår så kan man bättre åtgärda dem. Denna kunskap är ovärderlig för att hjälpa mer oerfarna användare när de stöter på problem av det mer allvarliga slaget.
Jag kan hålla med om att vi inte ska skrämma bort nya användare med t.ex. för mycket terminaltrixande. Men många med mig lockas av den styrka och flexibilitet som finns bakom prompten, låt även oss få en plattform för att diskutera våra problem och sprida vår kunskap. Vi som är vana med terminalen vet inte alltid hur man gör saker och ting i det grafiska och därför kommer vi kanske ibland med alltför krångliga lösningar, jag förstår att detta kan vara ett problem. Men lösningen är inte att helt omvända oss eller att sparka ut oss. Säg gärna till lite vänligt när vi är för "nördiga" mot nybörjare, visa oss hur man löser samma sak med grafiska verktyg. Du kan säkert lära oss mycket, men var medveten om att du kan lära dig mycket av oss också.
Kan vi inte försöka mötas på halva vägen och respektera varandras synsätt? Det är det Ubuntu handlar om!
Vilken sten har du krypit fram under? Linux historia är dyster?plun skrev: Nej Linux historia är enbart en dyster läsning förutom då för servrar och Apache.
Du pissar kollektivt på alla som har skapat Linux och utvecklat det, samt skrivit applikationer till Linux. Alla som hjälpt till att skapa vad som idag är Linux kärnan samt alla userland applikationer.
Du säger att de gamla metodiken inte höll ?
Vad menar du med det, är UNIX filosofin död?
Plun det du måste inse är att alla som skriver program till Linux, eller skriver på Linux kerneln har visionen om att _alla_ ska köra Linux, utan vissa vill bara ha ett riktigt bra OS som är fritt...
Linux är ett bra operativsystem därför att Linux är Linux, inte för att det går att få att likna Windows.
Jo men jag respekterar andras synsätt bara man inte försöker pracka på en nybörjare enLars skrev: Kan vi inte försöka mötas på halva vägen och respektera varandras synsätt? Det är det Ubuntu handlar om!
massa "gallimatias".
Det finns ju en "linuxhögadel" som länge suttit och tittat ner över nejderna och
enbart konstaterat "Jaha en till som inte klarade tröskeln", Sorry > Läs wikin... gäsp.
Kunskapen behövs och kunskapen behövs för de roliga projekten när vi är
många fler. Att tex lära ut den "ädla konsten" att ansluta en NTFS partition till en användare som lägger av efter en vecka är ju värdelöst.
Sen är jag ganska fascinerad av att inte fler "kunniga" hittar på nya upptåg och
intressanta projekt att följa. Knepigt minst sagt eftersom allting bygger på
engagemang i en ny mjukvara.
Så summa summarum så behövs ju kunskapen men inte för "nybörjarköret" som då enbart
bör vara en stödfunktion om nåt ev strular i en guide.

Jo men nu är det vissa distar som användare föredrar..... jag högaktar amerikanerna för derasgasol skrev:Vilken sten har du krypit fram under? Linux historia är dyster?plun skrev: Nej Linux historia är enbart en dyster läsning förutom då för servrar och Apache.
Du pissar kollektivt på alla som har skapat Linux och utvecklat det, samt skrivit applikationer till Linux. Alla som hjälpt till att skapa vad som idag är Linux kärnan samt alla userland applikationer.
Du säger att de gamla metodiken inte höll ?
Vad menar du med det, är UNIX filosofin död?
Plun det du måste inse är att alla som skriver program till Linux, eller skriver på Linux kerneln har visionen om att _alla_ ska köra Linux, utan vissa vill bara ha ett riktigt bra OS som är fritt...
Linux är ett bra operativsystem därför att Linux är Linux, inte för att det går att få att likna Windows.
infallsvinklar i det här, det finns inga heliga kor enbart förenklingar.
http://www.pclinuxos.com/
"Den tekniska hjärnan" bakom Ubuntu tillhör ju också de här radikala amerikanerna
som gör något.
https://launchpad.net/~mdz
Sen visst finns det stenar att krypa inunder, massvis....

Då undrar jag i mitt stilla sinne var du har fått de uppgifterna ifrån?plun skrev: Sen är jag ganska fascinerad av att inte fler "kunniga" hittar på nya upptåg och
intressanta projekt att följa.
Jag är engagerad i sju projekt just nu t ex, varav inget har specifikt med Ubuntu att göra. Det är dock inget jag behöver ge uttryck för här på forumet eftersom det finns andra kommunikationskanaler i de projekten. Förmodligen finns det flera som jag, som dessutom jobbar i projekt i Linux-miljö på arbetet eller i skolan och utvecklar nya spännande saker som för öppen källkod framåt i företagsvärlden.
Jo men det här forumet borde väl vara ett bra ställe för att diskutera olika projekt.CryingFreeman skrev:Då undrar jag i mitt stilla sinne var du har fått de uppgifterna ifrån?plun skrev: Sen är jag ganska fascinerad av att inte fler "kunniga" hittar på nya upptåg och
intressanta projekt att följa.
Jag är engagerad i sju projekt just nu t ex, varav inget har specifikt med Ubuntu att göra. Det är dock inget jag behöver ge uttryck för här på forumet eftersom det finns andra kommunikationskanaler i de projekten. Förmodligen finns det flera som jag, som dessutom jobbar i projekt i Linux-miljö på arbetet eller i skolan och utvecklar nya spännande saker som för öppen källkod framåt i företagsvärlden.
Jag kan inte förstå all den här energin som man lägger ner på en nybörjare som
iaf inte har en möjlighet att ta till sig vad det är frågan om. Gamla "tröskeltänket"...
Vill man..... kör man med raka puckar, alla kör lika och nybörjarstadiet passeras sedan galant för de flesta, tom Lägg till/ta bort program accepteras av ALLA.
Efter det finns det utrymme för det som är det fina med Open Source....

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
En ÅSIKT:
Sålänge det finns 1000 distar av Linux behöver m$ inget frukta ..
Många "projekt" blir det som inget har med varann att göra.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Många distar kommer snabbt att slås ut....det finns redan nu massvis mednicefinger skrev: En ÅSIKT:
bittra fundamentalister som är ursinninga över hur de stora distarna
börjar ta över. Jag stötte ihop med en Mandriva utvecklare som hatade Ubuntu
en natt på IRC....
Eftersom vi befinner oss i forumet UBUNTU SVERIGE och tråden i början
handlade av något helt annat, ber jag nu alla att sluta med grundläggande
diskussioner om Ubuntus framtid, samt hur vi ska leda in nybörjare här.
Om ni vill, starta ny tråd i Ubuntu Cafe.
Little John
handlade av något helt annat, ber jag nu alla att sluta med grundläggande
diskussioner om Ubuntus framtid, samt hur vi ska leda in nybörjare här.
Om ni vill, starta ny tråd i Ubuntu Cafe.
Little John