Jag vet att det glappar lite där, liksom att Uppland visserligen ligger ganska långt österut med syd och mellansvenska mått, men i övrigt så är det väl Norrbotten som ligger längst österut...JoWa skrev:Vän av ordning och konsekvens undrar förstås vilket landskap som inte förärades med ett omnämnande och ersattes med det mer diffusa ”norra Norrland”.Osprey skrev:Diskussionerna har fortsatt och vi har nu fått in en artikel om vår anmälan i minst 30 tidningar, från Skåne och upp till norra Norrland och från Bohuslän till Uppland. Inte så illa, med tanke på att det är en ganska stor del av landet.![]()
Lappland? Norrbotten?
Och jo angående norra Norrland så var det högärade Västerbotten som inte omnämndes. Vid en hastig blick så fann jag det som att Västerbottenskuriren var den nordligaste tidning som omnämnde det. Norr om det så finns endast Norrbotten och Lappland, fast å andra sidan så ligger ju Västerbotten öster om Uppland...

Så det blev "norra Norrland" bara för att liksom trycka på att det var rätt långt upp i norr...

Fast å andra sidan så kommer jag ihåg när jag jobbade uppe i Luleå och vi satt på en fikarast och jag sa något om det där med norr... varpå en av dem säger att -"det här är väl inte så långt norrut, Kiruna ligger 30 mil åt det hållet *pekar norrut* det är långt norrut...". Där ansågs det också som att just det att Luleå låg vid kusten, gjorde att det helt enkelt inte kunde ligga långt norrut...