Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
hans@hl:~$ #!/bin/sh
hans@hl:~$ xclip -o |
> espeak -v mb-sw1 |
> mbrola -t 0.5 /usr/local/share/mbrola/sw1/sw1 - - |
> aplay -r16000 -fS16
ALSA lib pcm_dmix.c:874:(snd_pcm_dmix_open) unable to open slave
aplay: main:546: fel vid öppning av ljud: Enhet eller resurs upptagen
hans@hl:~$
Om du tänker testa den så där så är det nog bäst att du byter ut xclip -o mot echo hejsan eller något liknande så att den får något vettigt att läsa upp.
En intressant fråga är nu om det går att skicka med argument till tangentfilerna i själva tangentkoppligen. Om det går så skulle man kunna ha en enda tangentfil och skicka med röst och fart som argument.
Kan vi ta ett delmoment.
Det skulle öka min hastighet och spara en del "ogudaktigheter".
Jag vill att gedit ska öppna <filnamn>.sh.
Nu händer det ibland, oftas inte, mycket ofta har jag svårt att öppna med vad som hälst.
Även om jag är i "gksudo nautilus-mod".
Hans Linde skrev:Jag vill att gedit ska öppna <filnamn>.sh.
Nu händer det ibland, oftas inte, mycket ofta har jag svårt att öppna med vad som hälst.
Från nautilus?
Är det inte bara att högerklicka, välja öppna med gedit och kryssa för öppna alltid med gedit? Nu gissar jag iofs bara... jag har inte nautilus installerat på den här datorn.
Jag har letat vidare på mitt "handhavande hinder".
Filerna är markerade för att öppnas med Gedit.
Det är något som startas då filen ska öppnas, men avslutas efter 10sek.
Det går lite lättare med Open office, men.....
Hans Linde skrev:Jag har letat vidare på mitt "handhavande hinder".
Filerna är markerade för att öppnas med Gedit.
Det är något som startas då filen ska öppnas, men avslutas efter 10sek.
Försök starta gedit från en terminal för att se om det kommer något felmeddelande:
Jag har en "sådandärsupermodernwidescreenskräm" som gör att man inte mer än ca ett inlägg i taget på högen alltså.
Därför missa jag ofta att svart något tidigare än det jag läse för tillfället.
Mao såg jag just "rättighet med foldern".
Jag vet inte hur jag ser vilken rättighet jag har.
Inte heller hur jag justerar det.