Jag förstår vad du menar, jag anslöt min dator till en projector. Nu när man har en bildyta som är större än 100" så får man svepa huvududet fram & tillbaka som en galen råtta.christer skrev:Köpte själv en lika stor skärm.
Mina vänner, som också använder datorn kom att
hela tiden svänga huvudet av och an för att se än den
vänstra sidan och än den högra.
Med den lilla skärmen höll de huvudet stilla.
Senast inköpta hårdvara?
Re: Senast inköpta hårdvara?
Har man stor skärm, kan man öka läsavståndet. Fördelen är också att flera vänner samtidigt kan se på skärmen.
Bra att du köpte en stor skärm, eftersom då blir dom inte stela i nacken.christer skrev:Köpte själv en lika stor skärm.
Mina vänner, som också använder datorn kom att
hela tiden svänga huvudet av och an för att se än den
vänstra sidan och än den högra.
Med den lilla skärmen höll de huvudet stilla.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
OT men roligt ot, hehe... http://www.youtube.com/watch?v=dwRYZz0K1Dk 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
en tumregel är att man skall ha skaffa TV enligt formeln betraktningsavständ i meter = antal tum x 10 ( på bildskärmens diameter)Jag förstår vad du menar, jag anslöt min dator till en projector. Nu när man har en bildyta som är större än 100" så får man svepa huvududet fram & tillbaka som en galen råtta.
men det väl alla..
@Farmfield, Franks 2000" TV var en väldigt catchy låt med skön stämsång, tack för den.
Då borde jag sitta 240 m från min skärmUlsak skrev: en tumregel är att man skall ha skaffa TV enligt formeln betraktningsavständ i meter = antal tum x 10 ( på bildskärmens diameter)
men det väl alla..

Delat med 10 kanske, inte vet jag...
Ojj! Här är det projector bild. Efter lite räkenskaper så blir det optikern nästa, om det nu hjälper. 
Efter lite sökande, det står max som tur är Viewing Distance Calculator

Efter lite sökande, det står max som tur är Viewing Distance Calculator
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- Ulsak
ok, du sitter 2,4 meter från TV:n . vad blir 2,4 x 10?Hylas skrev:Då borde jag sitta 240 m från min skärmUlsak skrev: en tumregel är att man skall ha skaffa TV enligt formeln betraktningsavständ i meter = antal tum x 10 ( på bildskärmens diameter)
men det väl alla..![]()
Delat med 10 kanske, inte vet jag...
Det blir 24. Då menar du delat med 10. Alltså, med din terminologi:
Betraktningsavstånd i meter = antal tum/10
Det blir svårt att kommunicera om du skriver 2, säger 3 och menar 5...
En 22 - 24 tummare till bildskärm bör betraktas från 80 cm. Då är det vilsamt för både ögon och huvud. För en del, som behöver normala läsglasögon anpassde till 35 - 40 cm läsavstånd blir det till att skaffa datorglasögon lämpade för 70 -90 cm läsavstånd.
Intel X25-V 40GB fick jag hem igår. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Blidde det något snabbare ?Hund skrev:Intel X25-V 40GB fick jag hem igår.
Funderar på 80gigaren som Dustin sänkt priset på... plus skruvmejslar..

http://www.dustinhome.se/pd_5010329071.aspx
Oja. Gjorde inga direkta före/efter tester men det är märkbar skillnad.pun skrev:Blidde det något snabbare ?Hund skrev:Intel X25-V 40GB fick jag hem igår.
Funderar på 80gigaren som Dustin sänkt priset på... plus skruvmejslar..![]()
http://www.dustinhome.se/pd_5010329071.aspx

- Ulsak
läskigt. Du och jag har ett kommunikationsproblem som är överstigligt.Hylas skrev:Det blir 24. Då menar du delat med 10. Alltså, med din terminologi:
Om du befinner dig på 4 meters avstånd ( enheten) meter för att se på din TV-skärm ( = betrakningsavstånd) , applicerar detta för antalet tum för din TV multiplicerat med 10, då blir det 4 x 10 = 40 tum.
Jag fattar vad du menar: antal tum = betraktningsavstånd x 10 Men det är inte vad din första formel säger.
Ingen stor grej, dock. Lite konstigt att låta storleken på min skärm bestämmas av hur långt ifrån datorn jag sitter. Tvärtom verkar rimligare, dvs avståndet till datorn bestäms av storleken på skärmen.Ulsak skrev:en tumregel är att man skall ha skaffa TV enligt formeln betraktningsavständ i meter = antal tum x 10 ( på bildskärmens diameter)
men det väl alla..
Skärmstorleken beror ju helt på vad man använder datorn till. Jag har sett en programerare med 7-8 st 24" skärmar på sitt skrivbord. En annan kille använder en 24", 22" och 32" på sitt skrivbord.
Helt rätt. Titta på film är en sak, jobba med program en annanHund skrev:Skärmstorleken beror ju helt på vad man använder datorn till. Jag har sett en programerare med 7-8 st 24" skärmar på sitt skrivbord. En annan kille använder en 24", 22" och 32" på sitt skrivbord.
- Ulsak
*suck* när jag skriver TV menar jag televisionsmottagare ej bildskärm för datorbruk. när jag skriver "tumregel" menar jag en rekommendation mellan tummen och pekfingret, inget bokstavlig sådan. Ingen ska få bestämma hur nära och hur långt i från du vill betrakta det som händer på din TV eller bildskärm.Hylas skrev:Jag fattar vad du menar: antal tum = betraktningsavstånd x 10 Men det är inte vad din första formel säger.
Ingen stor grej, dock. Lite konstigt att låta storleken på min skärm bestämmas av hur långt ifrån datorn jag sitter. Tvärtom verkar rimligare, dvs avståndet till datorn bestäms av storleken på skärmen.Ulsak skrev:en tumregel är att man skall ha skaffa TV enligt formeln betraktningsavständ i meter = antal tum x 10 ( på bildskärmens diameter)
men det väl alla..
Min andemening var att det blir inte bra att köpa för stor TV om man har ett mindre rum vari den är placerad.
Nu är jag med dig!Ulsak skrev:
*suck* när jag skriver TV menar jag televisionsmottagare ej bildskärm för datorbruk. när jag skriver "tumregel" menar jag en rekommendation mellan tummen och pekfingret, inget bokstavlig sådan. Ingen ska få bestämma hur nära och hur långt i från du vill betrakta det som händer på din TV eller bildskärm.
Min andemening var att det blir inte bra att köpa för stor TV om man har ett mindre rum vari den är placerad.

- Ulsak
hehe, ni får ha överseende med en lågutbildad invandrare som jag.Hylas skrev:Nu är jag med dig!Ulsak skrev:
*suck* när jag skriver TV menar jag televisionsmottagare ej bildskärm för datorbruk. när jag skriver "tumregel" menar jag en rekommendation mellan tummen och pekfingret, inget bokstavlig sådan. Ingen ska få bestämma hur nära och hur långt i från du vill betrakta det som händer på din TV eller bildskärm.