[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:
farmfield skrev:...
Ulsak har mer idéer runt marknadsföringen. Rösta på honom som TC så får ni se mer aktiv marknadsföring. :)
Jag tycker det låter spännande, bloggar om Ubuntu i all ära men ofta är det bara de som redan använder Ubuntu som läser...
Och eftersom du farmfield och Ulsak redan är ett team, så tycker i alla fall jag att ni passar bra som TL och TC.
CF och andol har gjort ett gott arbete med att visa att det går att hålla ett trivsamt klimat här på forumet.
Att upprätthålla ordningen är främst upp till moderatorerna (och admistratörerna i den mån dom modererar) och anser dessa att moderationen bör förändras och kan motivera detta så motsätter jag mig inte det - eller tvärtom. Det är ju ni som faktiskt utför jobbet och ser resultatet och med det iaf borde veta bäst.
Rune.K skrev:Hoppas att ni vill fortsätta på den linjen, så att det inte blir en dokusåpa online igen.
Visserligen har debatterna och skitpratet blossat upp igen nu när det var dags för val.
Visst har debatterna blossat upp men egentligen inte värre än i den vanliga politiska debatten ute i verkligheten, (M) mot (S) allt det där alltså... ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev: Visst har debatterna blossat upp men egentligen inte värre än i den vanliga politiska debatten ute i verkligheten, (M) mot (S) allt det där alltså... ;)
Är det lika illa som i ett riksdagsval så är det riktigt illa.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev:Den ända marknadsföring jag kan se härinne är att bekämpa bugg No1. Men man blir ju glad när Urban Anjar har något att kämpa för.

LJ
Marknadsföring är ju i första hand något som LoCot måste bedriva utanför forumet. Folk som är här förväntas redan använda och gilla Ubuntu. men likväl har det varit lite tunt på den kanten ett tag, men med klarare mål och riktlinjer kan det bara bli bättre.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Urban Anjar skrev:
Little John skrev:Den ända marknadsföring jag kan se härinne är att bekämpa bugg No1. Men man blir ju glad när Urban Anjar har något att kämpa för.

LJ
Marknadsföring är ju i första hand något som LoCot måste bedriva utanför forumet. Folk som är här förväntas redan använda och gilla Ubuntu. men likväl har det varit lite tunt på den kanten ett tag, men med klarare mål och riktlinjer kan det bara bli bättre.
Jag börjar att tycka likadant som Hund ju längre detta med val håller på. När vi inte har så många aktiva medlemmar så är det meningslöst med ett val.
Gör detta till ett forum och inte mer.
Lever lite med tanken att ställa upp som teamleader med presentationen att min position skulle bli mer symbolisk och helt utan värde men ändå att någon innehar positionen som nu Canonical verkar vilja. I så fall skulle all drivkraft gå till supporten i forumet och mindre till snack om vem som ska göra vad, men som jag sa så är detta bara en fundering från min sida.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev:
Urban Anjar skrev:
Little John skrev: (...)Det är du som skapar oändliga, korkade och onödiga diskussioner Urban.(...)
Nej, det som skapar dem är oklara mål och oklarhet runt om Ubuntu och Ubuntus filosofi är det som gäller här eller om det rent av ska uppfattas som någon form av extrem avvikelse, som vissa officiella företrädare här tycks hävda.

För mig är det glasklart. Detta är ett officiellt Ubuntu-LoCo, Vi finns till för Ubuntu och människor som gillar och använder Ubuntu. Här gäller Ubuntus filosofi och grundsatser, vari Bugg #1 ingår, helt och fullt för alla och alltid. Utgår vi från detta slipper vi en massa långrandiga diskussioner och kan i stort sätt bara kavla upp ärmarna och börja jobba.

Betraktar vi det däremot som en fritidsgård eller nån allmän diskussionsklubb är ju diskussionerna ett självändamål och då är det bara bra att allt går att ifrågasätta, gärna om och om igen. Jorden kan lika gärna vara platt som rund och vi kan till och med ifrågasätta om LJ över huvud taget existerar. Ja, jag har träffat honom IRL, men det var kanske bara en synvilla ;D Så tycks vissa tänka, men det är helt fel om du frågar mig.

Vi är inte heller nåt allmänt datorsnacksställe. Vi representerar inte Linux i största allmänhet, inte SuSE, inte Debian, inte Mac eller Windows. Folk får köra gärna använda nåt annat vid sidan av, men det är inget man skryter om eller gör reklam för här. Här är det Ubuntu som gäller.

För mig är diskussionerna inte ett självändamål, och åtminstone här inne borde man vara med vänner och medarbetare som står för samma sak. Det är där ute vi kan behöva vässa argumenten. Här ska folk fatta vad vi är och vart vi är på väg, annars är det något som är riktigt trasigt.

Till att börja med vore det hälsosamt att höra alla TL och TC-kandidater svara på

- Använder du själv Ubuntu?
- Står du bakom CoC, Ubuntus löften, Ubuntus filosofi och Bugg #1?
- Anser du att vi är en allmän diskussionsklubb eller att det är Ubuntu vi jobbar för?
- Anser du att det är OK att admins, moderatorer eller andra officiella företrädare tar avstånd från Ubuntu eller dess grundstenar, eller helt enkelt inte har läst på?
- Är du beredd att peta eventuella företrädare som uppträder så?
Du anser alltså att Ubuntus "grumdpelare" är viktigare än att ge support ? Nar jag läser vad du skriver mår jag direkt illa. När gav du support sist? Det enda du kan är att starta dumma diskussioner om bugg No1 som ska bekämpas.
Du förstår fortfarande inte att du skrämmer bort nya användare.
Och om du nu verligen håller dig till CoC varför angriper du mig då på ett sätt som inte på något sätt håller sig till reglerna
som finns i CoC ? Kan du svara på det eller klara du inte av det heller ?

LJ

Inget svar, men vad kan man förvänta sig?

Frågan om support eller inte support har över huvud taget inte diskuterats, vad jag vet. Behöver man diskutera det tar man lämpligen den diskussionen efter att alla har klart för sig vad vi är och vart vi är på väg. Jag tror för min egen del att supporten är för tungt förankrad i vår grupps kultur för att vi ska kunna släppa den, men det är ingenting ett LoCo måste hålla på med. Det är ett exempel på vad ett LoCo kan hålla på med. https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto

Skilj mellan sak och person. Jag gillar dig LJ och är imponerad av din arbetsförmåga och det skulle inte falla mig in att angripa dig som person. Men kommer du med ett nattståndet program bestående av "management by fear" måste jag givetvis få kritisera det programmet. Kom igen, gör om och gör rätt så stödjer jag gärna din kandidatur.

Mina frågor kunde ju vara en hjälp på traven...
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:

LJ
@LJ

Det ingår i LoCo'ts 'ansvar' att kämpa mot bugg-1. Skyll det på Mark istället för UA. Sedan förstår jag inte varför det gnälls om bugg-1. Dom två sista datorerna jag köpt har aldrig ens bootats med Windows men likväl har jag fått betala för det. Det kan väl inte vara rätt? Sen behöver vi ju inte debattera bugg-1 varje dag, men den ligger till grund för varför Ubuntu skapades och LoCo't skall jobba för Ubuntu.

@UA

Jag tycker marknadsföring skall ske både inom och utanför forumet. Att hålla kontakt med journalister som skriver om öppen källkod t.ex. kan väl vara något som får anses tillhöra TC's uppdrag lika mycket som något annat? Att gemenskapen har en officiell blogg som rör just Ubuntu och LoCo't en annan. Det finns ju många möjligheter. :)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Min åsikt är att vi medlemmar bör ge farmfield en ärlig chans som TeamLeader i ett halvår framåt.

Vad är det som är så svårt med demokrati?
Detta är ingen privat webbplats där admins styr hela härligheten och som somnar gott efter att ha agerat småpåvar hela dagen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Jag börjar att tycka likadant som Hund ju längre detta med val håller på. När vi inte har så många aktiva medlemmar så är det meningslöst med ett val.
Gör detta till ett forum och inte mer.
Jag håller inte med alls. Det jag ser är att man har nöjt sig med att få just forumet att fungera medan allt annat stagnerat i utvecklingen. Det hade jag velat ta tag i.
ZX Spectrum skrev:Lever lite med tanken att ställa upp som teamleader med presentationen att min position skulle bli mer symbolisk och helt utan värde men ändå att någon innehar positionen som nu Canonical verkar vilja. I så fall skulle all drivkraft gå till supporten i forumet och mindre till snack om vem som ska göra vad, men som jag sa så är detta bara en fundering från min sida.
Har det varit snack om vem som skall göra vad? Det skall ju inte förändras utan ser man på det som CF skrev så är 'jobbet' som TL mer som att vara projektledare, försöka skapa mål. Mitt mål är att utveckla sajten rent tekniskt och utseendemässigt eftersom resten anses vara under kontroll. Gå till portalen och klicka på forumet t.ex. och man går från ett snyggt fräscht utseende till samma gamla mall som vi kört i 3 år nu. Det hade väl varit kul att få ordning på det?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
@UA

Jag tycker marknadsföring skall ske både inom och utanför forumet. Att hålla kontakt med journalister som skriver om öppen källkod t.ex. kan väl vara något som får anses tillhöra TC's uppdrag lika mycket som något annat? Att gemenskapen har en officiell blogg som rör just Ubuntu och LoCo't en annan. Det finns ju många möjligheter. :)
Jo, jag kan väl delvis hålla med -- givetvis måste också marknadsföringen smitta av sig i forumet, men dina exempel blev lite konstiga. Bloggar har vi väl i portalen eller på nån bloggsajt och kontakt med journalister sköter man nog hellre med mail och telefon än i forumet (även om en och annan murvel kollar härinne också)

Tips, idéer och samordning av marknadsföringen hör definitivt hemma i forumet till exempel -- sen kan man hävda att allt vi gör är marknadsföring, men jag väljer ett smalare perspektiv, som jag tror blir begripligare.

Jag ville mer trycka på att LoCot har och ska ha verksamhet utanför forumet vilket några tycks glömma gång på gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag ville mer trycka på att LoCot har och ska ha verksamhet utanför forumet vilket några tycks glömma gång på gång.
Som jag sade till farmfield när vi fikade idag: Man kan bara skörda potatisen ute på åkern, inte genom att titta på den på den från köksfönstret..
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:...
Du vet att jag brukar komma med giftiga frågor till dej!
Vilka "verksamheter" har du själv anordnat utanför forumet?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:
Som jag sade till farmfield när vi fikade idag: Man kan bara skörda potatisen ute på åkern, inte genom att titta på den på den från köksfönstret..
@Urban

Då missförstod jag dig. Tur då att Ulsak varit inblandad i tre större projekt just för att marknadsföra Ubuntu ute 'på plats'. ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Nu är det ju inte jag som kandiderar till något val här, men förutom att sälja in Ubuntu till vänner, släktingar, grannar och kolleger och spritt en del ubuntuflygblad så har jag bland annat

- Representerat Ubuntu Sverige som inbjuden talare på två stora konferenser
- Skrivit ett antal pressreleaser som har resulterat i bra press för Ubuntu och Ubuntu Sverige
- Låtit mig intervjuas ett antal gånger angående Ubuntu
- Regelbundet bloggat om Ubuntu på välexponerade platser dit fler än linuxnördar hittar
- Då och då framhävt Ubuntu bland mina facebook-vänner, som de flesta är annat än ubuntister

Pratar vi om öppen källkod i större perspektiv och sådant som kanske inte direkt är marknadsföring, typ releaseparties och LUG-verksamhet blir det förstås mer.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ulsak skrev: Som jag sade till farmfield när vi fikade idag: Man kan bara skörda potatisen ute på åkern, inte genom att titta på den på den från köksfönstret..
+1
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:
Nu är det ju inte jag som kandiderar till något val här, men förutom att sälja in Ubuntu till vänner, släktingar, grannar och kolleger och spritt en del ubuntuflygblad så har jag bland annat

- Skrivit ett antal pressreleaser som har resulterat i bra press för Ubuntu och Ubuntu Sverige
- Regelbundet bloggat om Ubuntu på välexponerade platser dit fler än linuxnördar hittar
- Då och då framhävt Ubuntu bland mina facebook-vänner, som de flesta är annat än ubuntister

Pratar vi om öppen källkod i större perspektiv och sådant som kanske inte direkt är marknadsföring, typ releaseparties och LUG-verksamhet blir det förstås mer.
Wow!
Men varför berättade du inte det när du var kapten på den här skutan?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Rune

Han ville väl inte skryta... ;)

Men jodå, det tror jag inte man kan förneka, att UA jobbat mycket med att sprida Ubuntu även utanför gemenskapen. Jag visste om det mesta av det där. :)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:

Wow!
Om man säger så här att....

....det är väl vad man kan förvänta sig av en kontaktperson.....det ligger ju i dennes "arbetsuppgifter" att vara ett ansikte utåt. Vilket Urban givetvis har varit på många olika vis.

En kontaktperson ska inte hålla på och dalta runt med forum, IRC, sändlista och annat smått och gott, för det finns det IRC admins, sändliste ansvariga, forumsadmins och moderatorer som ska sköta....måste de rådfråga och "fråga kontaktpersonen om lov" så är det ju nåt som är fel....för det är inte kontaktpersonens huvuduppgift i min bok.

Så, det här wow:et känns lite konstigt och en aning.....fel. Kan ju knappast komma som en överraskning precis, eller?!

Men, det kanske är jag som är fel ute och inget begriper, vore ju inte första gången det hände precis.... ;D
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Kattskrället skrev:
Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:

Wow!
Om man säger så här att....

....det är väl vad man kan förvänta sig av en kontaktperson.....det ligger ju i dennes "arbetsuppgifter" att vara ett ansikte utåt. Vilket Urban givetvis har varit på många olika vis.

En kontaktperson ska inte hålla på och dalta runt med forum, IRC, sändlista och annat smått och gott, för det finns det IRC admins, sändliste ansvariga, forumsadmins och moderatorer som ska sköta....måste de rådfråga och "fråga kontaktpersonen om lov" så är det ju nåt som är fel....för det är inte kontaktpersonens huvuduppgift i min bok.

Så, det här wow:et känns lite konstigt och en aning.....fel. Kan ju knappast komma som en överraskning precis, eller?!

Men, det kanske är jag som är fel ute och inget begriper, vore ju inte första gången det hände precis.... ;D
Är det jag som är fel ute eller är inte detta en kontaktpersons/teamcontacts huvudupgift? Vara ansiktet utåt och även vara språkröret uppåt mot Canonical gentemot medlemmarna?

Edit: fick korta ned det med ett citat för forat klarar bara 4 citat som max....
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:Nu är det ju inte jag som kandiderar till något val här, men förutom att sälja in Ubuntu till vänner, släktingar, grannar och kolleger och spritt en del ubuntuflygblad så har jag bland annat

Vet du vad som gör ännu mer?

1.Ett trevligt forum att logga in till för att få hjälp och samtidigt umgås och ha trevligt med andra Ubuntuanvändare. Där man inte fördömer något annat och koncentrerar sig på Ubuntu istället.

Det gör nog mer än nåt annat. ;)

Men detta vill jag inte förringa dina insatser, bara påpeka att man även bör ha ett trevligt forum att logga in till när man väl vet vad Ubuntu är för något och blivit intresserad av att testa.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:

Wow!
Jodå, det gjorde jag. Men jag/vi borde ha gjort mycket mer av samma sort och hade kunnat göra det om det hade gått att få en samstämmighet runt Ubuntu, vad ett LoCo är och vad Ubuntus grundläggande värderingar är på det här stället. Jag skäms över hur kort den här listan är men mycket av tiden slösades bort på att vakta diverse troll här och att medla mellan frikodstalibaner och folk som över huvud taget inte fattat nånting om fri mjukvara, åsså har vi förstås falangen som tror att vi bara är ett forum :'(

Nu återstår att försöka kratta manegen åt dem som kommer efter och se till att de grundläggtande värderingarna äntligen slår rot även här. Jobbar alla åt samma håll och utifrån samma värderingar kommer ett trevligt forum som ett brev på posten, men fram till dess kommer det att bli lite rörigt, förmodligen betydligt rörigare än nu.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"