Alternativ till BankID för Linux
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Alternativ till BankID för Linux
Intressant att veta att det går framåt, och intresserad är jag nog, men lite för 'mätt' på ämnet för stunden för att försöka installera det.
Har putsat en del på instruktionen om din ARC-lösning, och det känns mer och mer som att det är en rimligt användarvänlig metod att använda BankID på Linux. Om du har Ubuntu, sätter du upp det utan att ens behöva öppna ett terminalfönster.
Har putsat en del på instruktionen om din ARC-lösning, och det känns mer och mer som att det är en rimligt användarvänlig metod att använda BankID på Linux. Om du har Ubuntu, sätter du upp det utan att ens behöva öppna ett terminalfönster.
Jo, jag har Ubuntu - också - men den ideala lösningen är en Linuxlösning och där jag i vart fall i fantasin ser en förenklad installationsprocedur för Shashlik i framtiden, där vi ser både DEB- och RPM-, men även källkodspaket som medför ett betydligt förenklat installationsförfarande utifrån nuläget.
- Gunnar Hjalmarsson
Jag ser samma sak och håller med.pabe1250 skrev:... den ideala lösningen är en Linuxlösning och där jag i vart fall i fantasin ser en förenklad installationsprocedur för Shashlik i framtiden, där vi ser både DEB- och RPM-, men även källkodspaket som medför ett betydligt förenklat installationsförfarande utifrån nuläget.

@Gunnar! Din wikisida med instruktioner fungerade galant! Tack för det!
Jag har länge kört mobilt bankid via telefonen, vilket varit otroligt arbetsamt att fylla i stora blanketter m m. Skall bli skönt att slippa telefonen och att kunna sitta vid ett vanligt tangentbord.
Jag hade väl bara ett litet strul och det var att när jag skulle installera okomprimerat tillägg, så ville jag av gammal vana välja en fil. Man skulle ju bara öpnna bankid-mappen utan att välja någon specifik fil, så hittade Chrome allting själv.
Jag har länge kört mobilt bankid via telefonen, vilket varit otroligt arbetsamt att fylla i stora blanketter m m. Skall bli skönt att slippa telefonen och att kunna sitta vid ett vanligt tangentbord.
Jag hade väl bara ett litet strul och det var att när jag skulle installera okomprimerat tillägg, så ville jag av gammal vana välja en fil. Man skulle ju bara öpnna bankid-mappen utan att välja någon specifik fil, så hittade Chrome allting själv.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Gunnar Hjalmarsson
Kul att höra, webaake! Fast om du har en telefon med Mobilt BankID, har du väl egentligen även tidigare kunnat använda ett vanligt skrivbord, och bara plocka fram telefonen i samband med inloggning eller signering.
Något begåvat förslag på förtydligande, som inte blir för krångligt?
Har känt på mig att det finns utrymme för missförstånd där, men har inte kommit på något bra sätt att utveckla texten utan att göra den alltför detaljerad. Just nu är formuleringen "välja katalogen /usr/share/bankid-chrome". Det funkar både att öppna den utan att välja någon fil, som du säger, och det går även bra att bara välja katalogen bankid-chrome utan att öppna den.webaake skrev:Jag hade väl bara ett litet strul och det var att när jag skulle installera okomprimerat tillägg, så ville jag av gammal vana välja en fil. Man skulle ju bara öpnna bankid-mappen utan att välja någon specifik fil, så hittade Chrome allting själv.
Något begåvat förslag på förtydligande, som inte blir för krångligt?
Det hade jag ingen aaaning om!Fast om du har en telefon med Mobilt BankID, har du väl egentligen även tidigare kunnat använda ett vanligt skrivbord, och bara plocka fram telefonen i samband med inloggning eller signering.
Du har mycket riktigt skrivit "välja katalogen" och hade jag läst mer noggrant så hade jag väl fattat. (Det är ju det där med manualer...)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Vill bara rapportera att det fungerar 100% på min arbetsstation. Enda minuset är att Finansiell ID-Teknik bara tillåter två aktiva mobila bankid så jag var tvungen att skrota det ena. Hoppas jag skrotade det på min surfplatta för det gick inte att se vilken enhet som hade vilken bankid. I vilket fall som helst så fungerar det perfekt på min Ubuntu Mate 15.04. Har redan skrivit om detta men mitt inlägg dök aldrig upp på forumet så jag skriver igen.Gunnar Hjalmarsson skrev:Har putsat en del på instruktionen om din ARC-lösning, och det känns mer och mer som att det är en rimligt användarvänlig metod att använda BankID på Linux. Om du har Ubuntu, sätter du upp det utan att ens behöva öppna ett terminalfönster.
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Tyvärr är det förmodligen många andra som fortfarande inte känner till den möjligheten.webaake skrev:Det hade jag ingen aaaning om!Fast om du har en telefon med Mobilt BankID, har du väl egentligen även tidigare kunnat använda ett vanligt skrivbord, och bara plocka fram telefonen i samband med inloggning eller signering.
"Mobilt BankID" handlar inte bara om att man utvecklat särskilda appar för att kunna använda BankID i "mobila" enheter (telefoner/surfplattor). Det är ett helt annat koncept för att genomföra autentiseringen, där webbtjänsten genom det personnummer du anger skickar ut en signal om att legitimering/signering är på gång. Sedan kan säkerhetskoden tryckas in från vilken enhet som helst (med rätt certifikat, alltså...). Det är detta som gör att vår 'workaround' fungerar.
Så din dator utger sig nu (i BankID-världen) för att vara en telefon också. Det innebär exempelvis att om du har två datorer, kan du påbörja inloggning till någon webbtjänst med den andra datorn, och sedan öppna BankID-appen i den dator där du nu har Android-appen installerad och godkänna därifrån.
Kikade på hur tydligt FID självt skriver om det här. Jodå, det står där.
Men, å andra sidan, hur många har läst den sidan så noga? Risken är att budskapet, att FID stoppat BankID för Linux, har haft större genomslagskraft bland Linux-användare.Mobilt BankID skrev:Det gör bl.a. att du kan använda din mobila enhet som en fristående “säkerhetsdosa” när du behöver legitimera dig på internet, även om du surfar på en dator.
Härligt, serafim! Varje positiv rapport gör mig än lite mer övertygad om att detta är en bra lösning (även om jag samtidigt håller med Paul om att en ren Android-simulator för Linux vore snäppet bättre).serafim skrev:Vill bara rapportera att det fungerar 100% på min arbetsstation.
Kan ju nämna att jag under mina tester spärrat mellan 10-15 mobila bankid av det skälet. Har frågat mig om de kanske har någon 'svart lista' med folk som använder systemet på konstiga sätt.serafim skrev:Enda minuset är att Finansiell ID-Teknik bara tillåter två aktiva mobila bankid så jag var tvungen att skrota det ena.

Kan nog tänka mig ett tiotal andra orsaker för att ha satt oss två och en bunt andra på den listan, om den nu finns.Gunnar Hjalmarsson skrev:Har frågat mig om de kanske har någon 'svart lista' med folk som använder systemet på konstiga sätt.
Skrev förresten till Finansiell ID-Teknik om den här och andra möjligheter som nu börjar dyka upp och passade på att tycka lite. "Med tanke på att det snart kommer finnas Ubuntu på telefoner och surfplattor kanske det var lite brådstörtat att avveckla stödet för Linux. Det hade kanske varit bättre att vila lite på lagrarna och på sikt utveckla det istället. Å andra sidan, med de nya metoderna som verkar dyka upp kanske det går att avvakta och så småningom avveckla alla lösningar utom Mobilt BankID och ha den som enda lösning gående på alla plattformar."
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Fick svar på mitt mejl till FID:
Mitt svar på svaret:
I all sin fåordighet ser jag det som ett positivt svar, som vederlägger några farhågor.Teknik Info skrev:Hej Gunnar,
Ja, detta kan vara en möjlighet för att stödja de användarplattformar som vi inte har direktstöd för. Vi undersöker detta. Framför allt måste vi då fokusera på säkerhets- och förvaltningsaspekterna.
Mvh
BankID
Mitt svar på svaret:
Hej, och tack för ert svar i en positiv anda!
Angående säkerheten skulle jag vilja framhålla att det är officiella Google-verktyg som används, och att ARC kör appen i en "sandlåda".
Den vägledning jag skrev har blivit uppskattad och fått viss spridning:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... D_i_Chrome
Personligen har jag varit lite orolig för att nästa version av Android-appen skulle komma att få en utformning som skulle göra att den inte kan köras genom ARC. Jag tolkar dock ert positiva svar som att jag inte behöver oroa mig för det längre.
Skulle uppskatta info när ni kan säga något mer definitivt om lösningen.
Med vänlig hälsning
Gunnar Hjalmarsson
- Gunnar Hjalmarsson
Vet inte hur ni andra ser på svaret från Finansiell ID-Teknik, men själv läser jag in en hel del i det.
När de skriver att de undersöker säkerheten m.m. tänker jag att de inte skulle uttalat sig så om de inte redan hade gjort den preliminära bedömningen att lösningen är ok ur säkerhetssynpunkt. Vidare kan noteras att de inte nämner ett ord om licens och sådant. Uttrycket "användarplattformar som vi inte har direktstöd för" indikerar att de i konstruktiv anda överväger att etablera ett nytt officiellt alternativ baserat på vår idé.
Min slutsats är att metoden, att köra BankID-appen för Android genom Chrome, inte bara är ett 'inofficiellt hack' längre, utan en 'halvofficiell workararound', och jag har modifierat vägledningen så att FID:s positiva reaktion framgår. Vi har inte en Linux-klient, och det är inte FOSS, men det är en rimligt lättillgänglig metod för säker inloggning och signering som fungerar på Linux-skrivbord.
Är inte detta en nyhet som är värd att spridas till Linux-användarna? Personligen tycker jag det, men jag har dålig koll på vart man i så fall vänder sig. Om ni håller med, skulle jag uppskatta hjälp med detta. Hur når man bäst en stor grupp svenska Linux-användare? Någon som har en personlig ingång hos IDG?
När de skriver att de undersöker säkerheten m.m. tänker jag att de inte skulle uttalat sig så om de inte redan hade gjort den preliminära bedömningen att lösningen är ok ur säkerhetssynpunkt. Vidare kan noteras att de inte nämner ett ord om licens och sådant. Uttrycket "användarplattformar som vi inte har direktstöd för" indikerar att de i konstruktiv anda överväger att etablera ett nytt officiellt alternativ baserat på vår idé.
Min slutsats är att metoden, att köra BankID-appen för Android genom Chrome, inte bara är ett 'inofficiellt hack' längre, utan en 'halvofficiell workararound', och jag har modifierat vägledningen så att FID:s positiva reaktion framgår. Vi har inte en Linux-klient, och det är inte FOSS, men det är en rimligt lättillgänglig metod för säker inloggning och signering som fungerar på Linux-skrivbord.
Är inte detta en nyhet som är värd att spridas till Linux-användarna? Personligen tycker jag det, men jag har dålig koll på vart man i så fall vänder sig. Om ni håller med, skulle jag uppskatta hjälp med detta. Hur når man bäst en stor grupp svenska Linux-användare? Någon som har en personlig ingång hos IDG?
- johanre
- Serveradmin
En av IDGs journalister finns här i forumet - minns dock tyvärr inte användarnamnet.
Skriv till Patrik Hermansson på Datormagazin, han tar säkert upp det som en Linux-nyhet. I o f s inte IDG men ... han har identiteten "phermansson" hos oss.Gunnar Hjalmarsson skrev:Är inte detta en nyhet som är värd att spridas till Linux-användarna? Personligen tycker jag det, men jag har dålig koll på vart man i så fall vänder sig. Om ni håller med, skulle jag uppskatta hjälp med detta. Hur når man bäst en stor grupp svenska Linux-användare? Någon som har en personlig ingång hos IDG?
Karin Lindström, karin.lindstrom@idg.se, är ju Computer Swedens reporter med "IT ur användarperspektiv" som inriktning och har skrivit (minst) en Linux-orienterad artikel, tror det var just den om dumpningen av Linuxstödet för BankID, så det skulle ju passa bra. Deras allmänna brevlåda cs@idg.se brukar också vara bra för alla nyheter. Sverker Brundin, sverker.brundin@idg.se, skrev om röran med e-legitimation.
Jag har inte direkt egen kontakt med de här personerna men har tyckt att de verkar vettiga i sin rapportering om e-leg, Linux och mycket annat.
Edit: Sverker Brundin skrev inte så bra om Linux och e-leg minns jag. De andra kan man kanske skriva till.
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Tack för tips. Har skrivit till Karin Lindström och Patrik Hermansson. (Då Patrik inte verkar logga in här så ofta, skrev jag till nyheter at datormagazin.se också.)
Bra. Har själv varit lite extra upptagen med saker jag inte kunde släppa.Gunnar Hjalmarsson skrev:Tack för tips. Har skrivit till Karin Lindström och Patrik Hermansson. (Då Patrik inte verkar logga in här så ofta, skrev jag till nyheter at datormagazin.se också.)
Får man se brevlydelsen?
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Visst. Här är brevet till Karin:serafim skrev:Får man se brevlydelsen?
Hej Karin!
Jag är en datorhobbyist som använder Linux, närmare bestämt Ubuntu, och bidrar till Ubuntu-distributionen på olika sätt.
Förra året avvecklade Finansiell ID-Teknik (FID) Linux-stödet för BankID. Nyligen har en kreativ Linux-användare upptäckt en relativt enkel möjlighet att använda Android-appen för Mobilt BankID på ett Linux-skrivbord. Hoppas på att den nyheten är intressant för Computer Sweden.
Jag vänder mig till dig, eftersom du skrev en artikel om avvecklingsbeslutet när det begav sig.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.5 ... nux-slopas
Det hela bygger på ett par utvecklingsverktyg som Google lanserat, "App Runtime for Chrome" och "ARC Welder".
https://developer.chrome.com/apps/getstarted_arc
Googles fokus, åtminstone än så länge, är det egna operativsystemet Chrome OS, men verktygen möjliggör testkörning av Android-appar genom webbläsaren Google Chrome. Långtifrån alla Android-appar kan köras på detta sätt, men med BankID-appen fungerar det bra. Utifrån det har Ubuntu Sverige gjort några förberedelser och skrivit en vägledning för svenska Linux-användare:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... D_i_Chrome
(Det borde funka bra även på Windows och MAC, men det har jag inte testat.)
Vi har fäst FID:s uppmärksamhet på metoden, och fått det här svaret:
"Ja, detta kan vara en möjlighet för att stödja de användarplattformar som vi inte har direktstöd för. Vi undersöker detta. Framför allt måste vi då fokusera på säkerhets- och förvaltningsaspekterna."
Själv uppfattar jag det kortfattade svaret som en positiv reaktion.
Vi som använder Linux ser inte detta som en perfekt lösning. Det finns fortfarande inte någon Linux-klient, och metoden bygger inte på fri programvara. Men Linux-gemenskapen uppfattade FID:s avvecklingsbeslut som en hård motgång för oss som vill se en utveckling och spridning av Linux i Sverige. I ljuset av det är möjligheten att köra BankID genom Chrome ett viktigt steg i rätt riktning. Metoden har mottagits mycket positivt av dem som testat den.
Med vänlig hälsning
Gunnar Hjalmarsson
Gunnar!
Du är en klippa!
Vi kan ju hoppas att detta utgör någon slags "vändpunkt" för relationen Linux-BankID så att framtiden ser ljusare ut.
Som ren kuriosa kan jag berätta att jag skrev förra året till "RMS" för att få lite nya uppslag på hur problematiken kunde angripas.
Tyvärr gav det inte så mycket konkret. Här är ett litet utdrag:
/Paul
Du är en klippa!

Vi kan ju hoppas att detta utgör någon slags "vändpunkt" för relationen Linux-BankID så att framtiden ser ljusare ut.
Som ren kuriosa kan jag berätta att jag skrev förra året till "RMS" för att få lite nya uppslag på hur problematiken kunde angripas.
Tyvärr gav det inte så mycket konkret. Här är ett litet utdrag:
Intressanta synpunkter, men för ju inte den vardagliga BankID-frågan framåt på något sättBut note that a nonfree program running on GNU/Linux
is the same kind of injustice as Windows,
and people who want to be free must refuse to run it.
Therefore people must announce their refusal to allow
that software on their computers, and tell the state,
"What will you do with us?"
I don't pay with credit cards and I don't do online banking,
because it is a surveillance system. Even if it works with
free software you should refuse to use it. So the question is,
is this ID used for anything that isn't bad?

/Paul
- Gunnar Hjalmarsson
Stallman skulle nog skött sina bank- och myndighetskontakter per brev om han hade bott i Sverige. 
Mindre frostiga relationer med FID:s slutna värld? Kanske. Återstår att se.
ARC-lösningen är en viktig milstolpe, tycker jag. Nu har vi en metod att hänvisa folk till, och som är enkel att få till.
Den större frågan kvarstår förstås. Den om att staten borde agera med större auktoritet, kräva öppna lösningar och befria bankerna från något som är en naturlig myndighetsuppgift. Nu kan vi, i den utsträckning vi vill, engagera oss i den frågan utan att behöva slåss ur underläge för att det inte finns någon Linux-klient.

Mindre frostiga relationer med FID:s slutna värld? Kanske. Återstår att se.
ARC-lösningen är en viktig milstolpe, tycker jag. Nu har vi en metod att hänvisa folk till, och som är enkel att få till.
Den större frågan kvarstår förstås. Den om att staten borde agera med större auktoritet, kräva öppna lösningar och befria bankerna från något som är en naturlig myndighetsuppgift. Nu kan vi, i den utsträckning vi vill, engagera oss i den frågan utan att behöva slåss ur underläge för att det inte finns någon Linux-klient.
Vi kan ju hoppas.
Gjorde en europeisk jämförelse förra året, men såhär lite snabbt kan man konstatera att Sverige är ensamma i Norden med att ha en plattformsberoende BankID-lösning.
Danmark: https://www.nemid.nu/dk-da/privat/saada ... _du_nemid/
Norge: https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/faq/
Finland: http://vrk.fi/default.aspx?id=196
Island: http://skilriki.is/ (verkar bara finnas på isländska)
/Paul
Gjorde en europeisk jämförelse förra året, men såhär lite snabbt kan man konstatera att Sverige är ensamma i Norden med att ha en plattformsberoende BankID-lösning.
Danmark: https://www.nemid.nu/dk-da/privat/saada ... _du_nemid/
Norge: https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/faq/
Finland: http://vrk.fi/default.aspx?id=196
Island: http://skilriki.is/ (verkar bara finnas på isländska)
/Paul
- Gunnar Hjalmarsson
Enda landet i Norden, alltså? Visste inte att det är så illa. Holländarna verkar också ha fattat galoppen. https://joinup.ec.europa.eu/community/o ... -e-id-card