Jag fick följande svar från PTS igår och tydligen har de inte befogenhet att göra något (påminner om TL här)...
...de har alltså rättigheter att granska de som utger kvalificerade certifikat, men inte de som ansvarar för programvaran som ligger bakom det. Lite konstigt tycker jag eftersom det borde betraktas som en helhet, men så är det...PTS skrev:Hej,
Tack för ditt mejl. PTS är tillsynsmyndighet för utfärdare av
kvalificerade certifikat enligt lagen om kvalificerade elektroniska signaturer.
BankID och Finansiell ID-teknik är inte anmälda utfärdare av kvalificerade
certifikat och omfattas således inte av PTS tillsynsansvar vilket medför att
PTS inte kan agera med avseende på skrivelsen.
Med vänliga hälsning
Björn Scharin
Post- och Telestyrelsen
Nätsäkerhetsavdelningen
Vad gör PTS?
PTS är den myndighet som har ansvar för området elektronisk kommunikation. Vi har regeringens uppdrag att följa utvecklingen på bland annat Internet- och teleområdena. Myndigheten sammanställer statistik över konsumenternas problem på dessa områden. Statistiken ger oss värdefull information om hur marknaden fungerar, och redovisas årligen. PTS kan i vissa fall ingripa om ett företag bryter mot bestämmelserna i lagen om elektronisk kommunikation. PTS kan dock inte ingripa i tvister mellan enskilda och företag.

Jag har ställt en fråga till dem om det överhuvudtaget finns någon statlig instans eller myndighet som har rätt att göra detta, men inte fått något svar på detta ännu. Om regelverket för elektroniska signaturer är så ihåligt så att ingen alls kan granska de som utvecklar/invecklar/avvecklar bakomliggande programvara, så är det ett stort politiskt problem.... jfr. t.ex med NSA:s alla påstådda bakdörrar etc.......
Det vi får fortsätta med då är att gå på slutkunderna och försöka få fram om det verkligen är så de vill ha det, för det är de som kan sätta press på FID, om det nu inte går att göra det med några regler eller lagliga medel... De som är slutkunder i det här fallet är alla bankerna, Skatteverket, Försäkringskassan, CSN etc... och kanske Pensionsmyndigheten och alla fackförbund (har inte kollat upp det ännu).
Sedan kör jag lite parallellspår med politiska partier och de delar av den finansiella världen där jag har kontakter...
Så kom igen nu och hjälp till att hitta vilka personer på banker, skatteverk etc. som bör få en kopia av skrivelsen!! och jag är inte alls säker på att det bästa är "bankdirektören", för då är risken stor att skrivelsen bara hamnar i en hög för att -"det där är inte riktigt mitt jobb..."