Jo precis, problemet är att okastrerade katter förökar sig som... ja i nästan samma takt som kaniner. Och även om det inte finns några förvildade katter i ett område till att börja med utan bara katter som har hem men får gå ute fertila kommer några kullar förr eller senare födas ute, och bara en enda honkattunge överlever är karusellen igång.Ulsak skrev:ack, ack..jag som är notorisk kattmänniska måste göra ett inlägg, ( jag tror att Johanna kanske kan fylla på) Att det blir en massa utmärglade katter som stryker omkring, beror också att dessa stackare inte är kasterade och kan föröka sig i evigheter, skjuter man av fylls reviren på med nya katter.
CNR-programmet ( inte Click 'n' Run ) utan Catch Neuter and Return skulle däremot garantera nedgång. Man fångar hankatterna i området, kasterar dem, släpper dem sedan igen. Dom upprätthåller revirgränserna och håller andra katter borta. Voila. No more straycats! Det är synd att man inte satsar mer på detta.
Jag hittade en söt liten tabell för vad en fertil hemlös hona i snitt ger upphov till om det finns fertila hankatter i närheten:
Efter antal år - Antal katter
1 år - 12 st
2 år - 67 st
3 år - 376 st
4 år - 2 107 st
5 år - 11 801 st
6 år - 66 088 st
7 år - 370 092 st
8 år - 2 072 514 st
9 år - 11 606 077 st
Avskjutning, humant och effektivt? Knappast.
TNR är det vanligaste namnet för den metoden du nämner (Trap-Neuter-Return) och jag har tagit upp den tidigare i tråden, men det var ju några sidor sedan. Jag ska tillägga att man inte släpper ut dem hur som helst, de får skydd byggda åt sig, volontärer matar dem och håller koll på dem så man ser väldigt snabbt om någon ny katt anslutit eller om någon blir dålig, och då kan man fånga in den och behandla. Tama katter släpps inte ut igen utan de placeras på katthemmet eller i jourhem, även katter som från början är helt skygga men som efter ett par år av matning och positiv mänsklig kontakt blir mer och mer sociala kan fångas in och få hem.
Skulle någons ID-märkta bortsprungna katt hamna i en sådan koloni kan den lätt återbördas till ägaren, vid avskjutning upptäcker man inte sådant förrän det är för sent.
Visst, TNR kostar ganska mycket i början, i och med att alla katterna kastreras, men förutom matningen och underhåll av skydden är det inte många kronor som behöver läggas de följande 10-15 åren eller så. Vid avskjutning måste det ska vartannat år minst, ofta varje år och kostnaderna blir ofta större. Jag läste att för samhället är kostnaden vid TNR 60% av den vid avskjutning, bara för att ge ett exempel på varför den förra metoden är bättre för alla inblandade.
För er med fertila hankatter som får gå ute på egen tass, de hemlösa honorna bryr sig inte om det är en tam eller förvildad hankatt som parar henne, och er(a) hankatt(er) bryr sig inte heller om den biten, ni är minst lika skyldiga till att det ser ut som det gör som de som överger sina katter, nästan mer då era katter överlever betydligt längre i snitt än de som bara dumpas.