Osprey skrev:serafim skrev:Såg i Datormagazin att de har en blänkare om BankID och Linux. Kanske skicka en kopia av vårt inlägg med uppgift om att vi lagt märke till deras blänkare och förklara vilka som fått skrivelsen. Kanske blir det en blänkare till i nästa nummer ...
Låter som en god idé, jag ska kolla upp det och se till att få iväg något...
Finns deras artikel om det på nätet någonstans?
Nej men här kommer texten.
OBS att jag endast repeterar det som skrivs i tidningen inklusive sakfel mm. Dock kunde jag inte låta bli att fingra på interpunktionen som haltade en del. Alla ord är exakt som i artikeln men jag har tagit bort några felaktiga kommatecken.
På sid 82 i nummer 6 för 2014 (aktuellt nummer) står det:
INGET BANKID I 64-BITS LINUXSYSTEM - OCH SNART SKROTAS DET HELT
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Myndigheter som till exempel Skatteverket och Försäkringskassan använder BankID för identifiering av sina kunder. Med hjälp av ett särskilt datorprogram och en ID-fil från internetbanken kan man logga in på sina personliga sidor och där hantera ärenden som till exempel föräldrapenning. Som Linux-användare är man van vid att denna typ av lösningar är anpassade för Windows men programmet för BankID finns faktiskt tillgängligt för samtliga tre stora operativsystem. Ett stort problem är dock att mjukvaran inte hängt med i utvecklingen och att det inte finns någon applikation för 64-bits Linuxsystem. Som om det inte vore nog uppger BankID att Linuxversionen kommer att försvinna helt någon gång under året, i samband med att de uppdaterar sin teknik.
I skrivande stund finns det lösningar i form av ett fristående program kallat Fribid och det finns även möjlighet att genom en del trixande installera 32-bitsversionen av BankID i ett 64-bitssystem. Det är dock ofta krångligt och det leder många gånger till problem på grund av saknade bibliotek och liknande. På senare tid har det som tur är dykt upp en ny möjlighet i form av mobilt BankID. Då installerar du en applikation i telefonen istället för i datorn, så frågan är om inte det är en bättre (nöd-)lösning för alla Linuxanvändare.