Vad är det som inte har händ i LoCot som skulle hända om vi hade en styrelse och, en av denna, tillsatt ordförande?CryingFreeman skrev:Jag vill bara komma ur det här dödläget som råder just nu. Det har inte hänt något i LoCot på hur länge som helst och allt kan inte skyllas på tjafset om att det inte händer något.
Demokrati och utnyttjande av den samma.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Demokrati och utnyttjande av den samma.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag trodde vi var ute efter en organisation som vi tror på, som alla medlemmar, eller i alla fall en majoritet ställer sig bakom. Vi har ju haft en period av diskussioner och många har kommit med förslag. Tröttsamt och tidskrävande har nog många tyckt, men jag tror också i det stora hela konstruktivt, även om det slagit över ibland. Jag tror inte LoCot har tålamod att kasta allt detta i papperskorgen och börja om med något helt nytt. Tvärt om verkar många förväntansfulla över att vi äntligen ska kunna lösa en del problem. En del diskussioner och kompromissande pågår också i kulisserna. Det är ju lite i elfte timmen nu, ett antal omröstningar är igång och så, men många är nog nyfikna på vilka mål du har för LoCot, hur du vill att organisationen ska se ut och hur vi kommer ur de problem vi har haft.CryingFreeman skrev:Jag är en av de som nämnts i den här tråden som en övergångslösning eller till och med kandidat till efterträdare.
Det har pratats om att "kratta manegen" för nästkommande kontaktperson/5+2/whatever genom att hålla omröstningar om styrelseform. Pink Panther har i sitt förslag ovan uppgraderat Förtroenderådet till inte bara en klagomålsinstans utan något mycket mer.
Jag tror att vi alla vill att LoCot ska utvecklas, bli något mer och större än vad det har varit. Att det ska hända saker. Jag tror att det är ett misstag att bygga upp en stor, stelbent organisation innan vi ser vad det är för person som väljs in till kontaktperson.
Jag tycker att vi gör saker i helt fel ordning. Men upplys mig gärna om andra organisationer som driver på i den här följden.
Jag vet att åtminstone jag vill inte ha något gammal kvarleva som är det sista som den gamla kontaktpersonen forcerat igenom av någon anledning som bara han vet. Jag vill ha en organisation som fungerar för mig, som jag tror på. Där jag kan göra skillnad. Där vi kan göra skillnad.
Du kommer ju ändå att bli tvungen att berätta lite om det när det blir dags för nomineringar, så varför inte börja redan nu?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag vet inte, ärligt talat. Kanske att det blir mindre ifrågasättande och mer action?HakanS skrev:Vad är det som inte har händ i LoCot som skulle hända om vi hade en styrelse och, en av denna, tillsatt ordförande?CryingFreeman skrev:Jag vill bara komma ur det här dödläget som råder just nu. Det har inte hänt något i LoCot på hur länge som helst och allt kan inte skyllas på tjafset om att det inte händer något.
Jag struntar ärligt talat i hur LoCot styrs, så länge det görs av någon/några som har visioner om hur LoCot kan utvecklas och viljan att göra en hel del arbete själv.
The moment a man begins to talk about technique that’s proof that he is fresh out of ideas.
—
Raymond Chandler
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag känner att jag kan återkomma till min valplattform från förra gången det begav sig:Urban Anjar skrev: hur du vill att organisationen ska se ut och hur vi kommer ur de problem vi har haft.
Du kommer ju ändå att bli tvungen att berätta lite om det när det blir dags för nomineringar, så varför inte börja redan nu?
Jag vill ha en platt organisation, oavsett om det sitter två, fem eller tjugo personer i "toppen". Delegerade ansvarsområden är bra, så länge det inte blir en förlamande faktor. Dialog måste finnas inom "ledningen" och mellan de olika funktionerna. Om någon vill starta ett projekt för att göra exempelvis instruktionsfilmer, då startar vi en undertavla (eller någon form av projektverktyg) för det ändamålet på stört, ger befogenhet och fria händer till de som vill göra det. Om någon vill utveckla wikin, spela in radio, göra trycksaker, gör vi samma sak. Ledtiderna ska vara korta och kontakterna med de inblandade smidiga, ledningen ska agera som möjliggörare i första hand och ge resurser till resten av LoCot.Meritokrati
Vi har många medlemmar på forumet. Många är här och ställer frågor de vill ha svar på, andra är här för att de gillar sällskapet, ytterligare några är debattsugna. Forumets utveckling har i viss mån stagnerat, vi är inte längre det dynamiska forum det en gång var, till del på grund av "för mycket snack och för lite verkstad". Kärnan av användare som återkommer och åstadkommer är relativt liten och det finns många tyckare som inte är villiga att axla ansvar och faktiskt utföra något praktiskt arbete för att komma i mål. Jag vill jobba för att de som faktiskt gör något, också blir de som de facto bestämmer. Diskussion är bra, ändlös diskussion är ett gift. Det tar död på mycket av den kreativitet som finns på forumet att behöva ta hänsyn till precis ALLA åsikter vid VARJE tillfälle. Min vision är att kunna ge resurser och möjligheter till de som vill realisera en idé, för att sedan implementera den och ta en diskussion om sakfrågorna efteråt. Detta kortar ledtiderna för projekten och ger ett driv och en framåtanda som man tyvärr sällan ser till numera. De som är ivriga att göra saker måste få möjligheter till detta. Och information om hur det kan hjälpa till i existerande projekt.
Detta kommer säkerligen att leda till en mängd omöjliga projekt som aldrig kommer att realiseras, men det spelar ingen större roll i min mening. Det viktiga är att vi är till för medlemmarna och jobbar för att LoCot blir bättre. Om så bara en av tio projektidéer blir realiserade så är det bra nog.
Så, var så god att spela floskelbingo med den här texten nu.

- Urban Anjar
- Kontakt:
Bra! Kunde nästan ha skrivit det självCryingFreeman skrev:Jag känner att jag kan återkomma till min valplattform från förra gången det begav sig:Urban Anjar skrev: hur du vill att organisationen ska se ut och hur vi kommer ur de problem vi har haft.
Jag vill ha en platt organisation, oavsett om det sitter två, fem eller tjugo personer i "toppen". Delegerade ansvarsområden är bra, så länge det inte blir en förlamande faktor. Dialog måste finnas inom "ledningen" och mellan de olika funktionerna. Om någon vill starta ett projekt för att göra exempelvis instruktionsfilmer, då startar vi en undertavla (eller någon form av projektverktyg) för det ändamålet på stört, ger befogenhet och fria händer till de som vill göra det. Om någon vill utveckla wikin, spela in radio, göra trycksaker, gör vi samma sak. Ledtiderna ska vara korta och kontakterna med de inblandade smidiga, ledningen ska agera som möjliggörare i första hand och ge resurser till resten av LoCot.Meritokrati
Vi har många medlemmar på forumet. Många är här och ställer frågor de vill ha svar på, andra är här för att de gillar sällskapet, ytterligare några är debattsugna. Forumets utveckling har i viss mån stagnerat, vi är inte längre det dynamiska forum det en gång var, till del på grund av "för mycket snack och för lite verkstad". Kärnan av användare som återkommer och åstadkommer är relativt liten och det finns många tyckare som inte är villiga att axla ansvar och faktiskt utföra något praktiskt arbete för att komma i mål. Jag vill jobba för att de som faktiskt gör något, också blir de som de facto bestämmer. Diskussion är bra, ändlös diskussion är ett gift. Det tar död på mycket av den kreativitet som finns på forumet att behöva ta hänsyn till precis ALLA åsikter vid VARJE tillfälle. Min vision är att kunna ge resurser och möjligheter till de som vill realisera en idé, för att sedan implementera den och ta en diskussion om sakfrågorna efteråt. Detta kortar ledtiderna för projekten och ger ett driv och en framåtanda som man tyvärr sällan ser till numera. De som är ivriga att göra saker måste få möjligheter till detta. Och information om hur det kan hjälpa till i existerande projekt.
Detta kommer säkerligen att leda till en mängd omöjliga projekt som aldrig kommer att realiseras, men det spelar ingen större roll i min mening. Det viktiga är att vi är till för medlemmarna och jobbar för att LoCot blir bättre. Om så bara en av tio projektidéer blir realiserade så är det bra nog.
Så, var så god att spela floskelbingo med den här texten nu.

Nåväl, du försvinner, om jag fattat saken rätt ut i de djupa skogarna och kommer tillbaks i augusti. Jäkligt skönt låter det. Själv släpar jag flyttkartonger och allt det där du vet, men kulmen i juli. Folk här är å andra sidan jäkligt otåliga. Vi har snackat ett bra tag nu och ett och annat börjar komma ut av det. Jag tror folk vill komma igång och jobba med det vi snackat om.
Å andra sidan ser jag inget som hindrar att folk börjar skapa några grupper och börjar bestämma och utföra saker i de här grupperna. Varken om vi snackar om de grupper som diskuterats i omröstningarna eller mer spontant påkomna. Nåt projektverktyg har vi inte, men så länge finns det ju tavlor i forumet.
Kanske våra admins kan titta på om det finns nåt projektverktyg som kunde passa oss. Fritt och inte för komplicerat.
har ju varit lite av ett mantra för många av oss när vi plitat på motioner och donat med omröstningar. Alla har förstås inte gillat den tanken, men de flesta verkar ha fattat galoppen.Jag vill jobba för att de som faktiskt gör något, också blir de som de facto bestämmer.
Har du något mer budskap att skicka med innan du drar till skogs?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
- farmfield
- Kontakt:
Det uttalandet är så dj-a dumt att man inte ens borde kommentera det...Pink Panther skrev:Nej! Jag kan inte styrka detta. Jag har inte deras interna trafik. Men det är ganska uppenbart ändå. Om man som jag har följt den offentliga snacket på deras forum. Men bevis. Nej! Det kan jag inte servera dig. Men de ganska självklart i min ögon. Varför visa sådant intresse för det här forumet. De har redan ett eget lyckat forum. En anledning är att de inte har den offentliga titeln som Ubuntu forum. Även om det förnekas är den lika eftertraktad som guld. I det här sammanhanget.
Pink Panther
Var händer det grejor? Var drivs det framgångsrika projekt? Att påstå att ubuntu.se är ute efter att ta över här, jag har sällan hört något så dumt.
Tror du på fullt allvar att Micke skulle ge upp sitt styre? Varför skulle han det? Det är hans forum, hans gemenskap, hans privata, som han har betalat för själv, byggt upp själv... Skulle han ge bort det för att ubuntu.se skulle få 'titeln' att vara det officiella LoCo't?
Jag har som sagt sällan hört nåt så dumt...
Vi har projekt på gång som ni inte ens kan ana hur fräsiga, som inte skulle vara möjliga att genomföra i ett officielt LoCo, så att intresset skulle vara att få 'titeln' här, ni kan inte fatta hur ointressant det är...
Och att lägga fram den teorin, bara det är otroligt förolämpande. Nä du, PP, håll dig ifrån mig i fortsättningen, iom detta tappade du all respekt från min sida.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<