Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

pabe1250 skrev:Kan också berätta att jag avinstallerade ARC Welder efter att ha installerat Mobilt Bank ID. Därefter installerade jag det igen och valde annan katalog att lägga de temporära filerna i. ARC Welder kan nu användas att testa andra appar med och Mobilt Bank ID fungerar fortfarande.
Lysande, pabel1250! Testade du möjligen också att använda Mobilt BankID medan ARC Welder forfarande var avinstallerad?
pabe1250 skrev:Ett Android APK-paket är inte portat och anpassat till Linux, men om det läggs i en "sandlådemiljö" typ ARC Welder så fungerar det. Om man sedan tar bort ARC Welder så fungerar det ändå. Det funkar både med Chrome och Firefox.
Vänta nu... Vad exakt menar du med att det fungerar med Firefox?

Visst, det funkar att använda Firefox såtillvida att man kan gå till en webbtjänst som kräver säker inloggning och välja Mobilt BankID där. Lösningen tvingar alltså ingen att använda Chrome för surfandet. Men när man sedan öppnar BankID-appen för att autentisera, är Chrome inblandat såvitt jag förstår.
pabe1250 skrev:Det innebär ju de facto att ARC Welder har "konverterat" Android-appen Mobilt Bank ID till att bli en Linuxprogram eftersom det inte är beroende av webbläsaren Chrome längre.
Nja, vad ARC Welder gör - om jag har uppfattat det rätt - är att "porta" en Android-app till en app för Chrome OS eller webbläsaren Chrome.
pabe1250 skrev:Bank ID-appen startar - men Google Chrome startas enbart i bakgrunden. En process "chrome" skapas och dödar man den, så ryker även Bank ID. Jag får backa på min tidigare slutsats; det finns ett beroende med Google Chrome i nuläget.
Just det, det stämmer bra med mina observationer också.
pabe1250 skrev:Trots det tror jag att man skulle kunna lyfta ut Bank ID-appen ur Google Chrome, men det kommer att krävas lite arbete med att skriva om sökvägar och beroenden som skapas med Google Chrome vid installationen.
Det låter optimistiskt. Glöm inte att BankID-appens kod är sluten.
JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Summa summarum: Det vore väldigt bra om någon kan peka på en enklare metod för att hämta BankID-appen.
https://apps.evozi.com/apk-downloader/

Klistra in

Kod: Markera allt

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bankid.bus
där.
Härligt, JoWa! :) Då var alltså några timmars strulande med Gnome Play Downloader förgäves...
pabe1250 skrev:Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan de filer, kataloger och sökvägar som skapats när man installerat Mobilt Bank ID appen i Google Chrome och den katalog "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" som skapats av ARC Welder.
Inte du heller? Då är vi två. ;)
pabe1250 skrev:Så fort jag ändrar någonting som har med "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" att göra, eller sökvägen dit, så slutar Mobilt Bank ID att fungera,
Betyder det att när du avinstallerade ARC Welder, så fanns katalogen för temporära filer kvar? Så villkoret för att man skall kunna fortsätta köra BankID-appen är att den katalogen är kvar, medan själva ARC Welder-appen mycket väl kan avinstalleras?
pabe1250 skrev:men jag har letat grundligt bland alla de filer som skapats under Google Chrome för att hitta någonting som pekar tillbaka på "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" - men jag hittar ingenting!!! Och det borde väl knappast vara något binärt. Jag har ju inte kompilerat något.
Är det inte så att Chrome självt sparar en massa inställningar i olika binära filer?
pabe1250 skrev:Mystiskt, när jag kör kommandot /opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=<genererat ID>, hur kan appen känna till var "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" finns
Det är nog Chrome som känner till det.
pabe1250 skrev: - och varför?
Möjligen finns svaret på det i den här filen:

Kod: Markera allt

$ cat ~/.ARC/com.bankid.bus.apk_export_vZOJs/manifest.json
{
  "name": "__MSG_extName__",
  "default_locale": "en",
  "manifest_version": 2,
  "version": "0.6230",
  "version_name": "6.2.30",
  "offline_enabled": true,
  "app": {
    "background": {
      "page": "app_main.html"
    }
  },
  "icons": {
    "16": "icon.png",
    "128": "icon.png"
  },
  "permissions": [
    "alarms",
    {"fileSystem": ["write"]},
    {"socket": ["tcp-connect", "tcp-listen", "udp-bind", "udp-send-to", "resolve-host"]},
    "unlimitedStorage",
    "notifications",
    "storage",
    "clipboardRead",
    "accessibilityFeatures.read",
    "https://clients2.google.com/",
    "clipboardWrite"]
,
  "requirements": {
    "3D": {
      "features": ["webgl"]
    }
  },
  "kiosk_enabled": true,
  "import": [{"id": "mfaihdlpglflfgpfjcifdjdjcckigekc"}],
  "file_handlers": {},

"arc_metadata": {
    "apkList": [
      "com.bankid.bus.apk"
    ],
    "enableExternalDirectory": false,
    "formFactor": "tablet",
    "name": "BankID",
    "orientation": "landscape",
    "packageName": "com.bankid.bus"
  }
}
$
Det där med "kiosk_enabled": true låter lite misstänkt. Likaså "enableExternalDirectory": false.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Betyder det att när du avinstallerade ARC Welder, så fanns katalogen för temporära filer kvar? Så villkoret för att man skall kunna fortsätta köra BankID-appen är att den katalogen är kvar, medan själva ARC Welder-appen mycket väl kan avinstalleras?
Det du behöver ha kvar är tillägget App Runtime for Chrome. På chrome://extensions/ ser du också att BankID (och ARC Welder) är beroende av App Runtime for Chrome.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Jag har samlat våra erfarenheter så här långt i en instruktion på en wiki-sida:

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/Mobilt_BankID_i_Chrome

Bra om några personer testar att följa instruktionen, och ger feedback här (eller ändrar direkt på sidan - det är ju en wiki...).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Det du behöver ha kvar är tillägget App Runtime for Chrome.
Just det, och App Runtime for Chrome (ARC) är något som installeras i bakgrunden när ARC Welder installeras, om man inte råkar ha någon ARC-app installerad sedan tidigare.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Fint Gunnar. :) Jag gjorde ett par tillägg i wiki-texten. ;)
pabe1250
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pabe1250 »

Hej alla!

Vi är nog inte så långt ifrån att alla appar för Android blir tillgängliga för (kanske) alla Linux-distributioner - oberoende av Google Chrome - inklusive Mobilt Bank ID.

Frågan är om det kommer bli gratis eller inte?

Här är en lösning som nog lär kosta en liten slant: http://media.wix.com/ugd/fbdb15_ddab9b4 ... dd4c93.pdf

/Paul
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Här är den lösning som används i SailfishOS... även den stängd tredjepart, dessvärre.
http://www.myriadgroup.com/products/dev ... en-dalvik/
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Bra tillägg, JoWa. Tack!

Jag håller med Paul om att det är troligt att Android-apparna snart blir körbara i Linux generellt på något sätt. Inte minst är jag övertygad om att Ubuntu Phone kommer att utrustas med något som tillåter hämtning och körning av Android-appar. Oavsett vad de tidigare har tagit för beslut på den punkten, kommer telefonen inte att kunna bli lönsam utan att de gör den kompromissen. Tydligen trillade den polletten ner tidigare hos utvecklarna av SailfishOS.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Att hämta APK-filen för Mobilt BankID via APK Downloader är utomordentligt praktiskt. Men en person i Facebook-gruppen "Linux-användares rättighet till fungerande Bank ID" påpekade att vi därigenom förlitar oss på en tredje part för det momentet.

Så min fråga här är om någon kan tipsa om något annat alternativt (men fortfarande inte jättekomplicerat) sätt att ombesörja hämtningen av APK-filen.

Min tanke just nu är att behålla APK Downloader-länken på wiki-sidan, men lägga till en varning, och samtidigt peka på en säkrare (men krångligare) metod.
pabe1250

Inlägg av pabe1250 »

På min "jakt" efter hur Google Chrome genom App Runtime känner till lokaliseringen på det uppackade APK-paketet, hittade jag följande information. Kanske någon har glädje av att klinka vidare med det:-)

För att nollställa ARC Welders temporära katalog (så att man kan välja en ny katalog, utan att ominstallera ARC Welder), gör följande:

1. Launch ArcWelder
2. Type chrome://inspect/#apps into your Chrome's URL bar.
3. Click the link to inspect ArcWelder
4. Type chrome.storage.local.clear() into the javascript console.
5. Restart ArcWelder. It should again ask you to choose a directory.

När man är inne i vyn på "chrome://inspect/#apps" så finns det väldigt många fönster att gräva vidare i, så kanske där någonstans ligger informationen om var alla uppackade APK-paket ligger.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Bra om några personer testar att följa instruktionen
Har följt manualen och det fungerade utan problem.
(i mitt fall med Xubuntu)

Tyckte att manualen var enkel och tydlig att följa.

Jättebra intiativ, tackar för ert arbete.
pabe1250

Inlägg av pabe1250 »

Ett kliv framåt tror jag.

Jag har läst mig till att App Runtime sparar kopplingen mellan det uppackade APK-paketet och Google Chrome i HTML5-filsystemet (vad detta är vet jag inte riktigt).

Däremot om när man kör/installerar en app med ARC Welder, t.ex. Mobilt Bank ID, så kan man i rutan "Additional metadata" lägga till följande rad:

{"enableExternalDirectory": true}

Detta gör att nästa gång man startar appen så vill den välja en katalog i filsystemet att skriva till (då istället för HTML5-filsystemet antar jag), så om man då i förväg skapat en katalog, så välj den.

Någon som känner för att se om man kan få ut något mer av detta?

/Paul
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

skalman65 skrev: Tyckte att manualen var enkel och tydlig att följa.

Instämmer med föregående talare!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

johanre skrev:
skalman65 skrev:Tyckte att manualen var enkel och tydlig att följa.

Instämmer med föregående talare!
Tack för den feedbacken, skalman65 och johanre. Känns bra att få bekräftat från fler att lösningen fungerar.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Utomordentligt arbete! Tack!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

pabe1250 skrev:För att nollställa ARC Welders temporära katalog (så att man kan välja en ny katalog, utan att ominstallera ARC Welder), gör följande:

1. Launch ArcWelder
2. Type chrome://inspect/#apps into your Chrome's URL bar.
3. Click the link to inspect ArcWelder
4. Type chrome.storage.local.clear() into the javascript console.
5. Restart ArcWelder. It should again ask you to choose a directory.
Teoretiskt skulle man då kunna ändra instruktionen, och byta ut rekommendationen att ta bort ARC Welder mot ovanstående. Men personligen tycker jag nog det är enklare att ta bort.

Vi bör betänka att både ARC och ARC Welder är beta-applikationer under utveckling, så om vi försöker göra en mer sofistikerad lösning utifrån aktuella versioner, är risken stor att lösningen snart blir obsolet och jobbet därmed bortkastat.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Kunde inte motstå frestelsen att experimentera lite till...

Då jag har tillgång till några olika Ubuntu-installationer, skapade jag filen bankid-for-arc.zip med katalogen .arc-bankid i en installation (Ubuntu 14.04 64 bitar), och kopierade över filen till hemkatalogen i en annan installation (Ubuntu 15.04 32 bitar), där jag inte hade haft Chrome installerat tidigare.

Sedan följde jag den här punktlistan:
  • Extrahera bankid-for-arc.zip med unzip
  • Installera Chrome
  • Öppna Chrome och
    • Installera App Runtime for Chrome
    • Gå till tillägg (chrome://extensions)
    • Aktivera "Programmerarläge"
    • Hämta BankID till Chrome genom att klicka på "Hämta okomprimerat tillägg..." och välja
      ~/.arc-bankid/com.bankid.bus.apk_export_QweOM
Därefter kunde jag starta BankID-appen. (Hämtade också ett Mobilt BankID från banken och kunde logga in framgångsrikt.)

Jag lyckades alltså få Mobilt BankID att fungera utan att alls installera ARC Welder. Slutsatsen av det är väl att vad ARC Welder huvudsakligen gör är att i vald katalog skapa en 'ARC-vänlig filstruktur', som innehåller .apk-filen för Mobilt BankID och ett par konfigurationsfiler.

Jag har fortfarande ingen aning om var själva certifikatet sparas.

Vad som oroar mig mest med lösningen, så som den för ögonblicket är beskriven, är vad som händer när appen för Mobilt BankID uppgraderas. En tanke är att det då - möjligen - skulle fungera att hämta en ny .apk-fil och byta ut den gamla filen, som finns 'några våningar ner' i katalogen .arc-bankid, mot den nya. Med fungera menar jag slippa att hämta ett nytt id hos banken. Men det problemet kanske vi får vänta med att tackla tills det uppstår.

Hursomhelst, med tanke på den attityd som folket hos Finansiell ID Teknik har uppvisat mot oss Linux-användare, känns det lite kul att nu ha en BankID-ikon i programstartaren på 'min Ubuntu', och enkelt kunna autentisera med "Mobilt" BankID. :)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Allt detta, tycker jag visar att Finansiell ID-Teknik mycket enkelt, och i det närmaste helt utan kostnad skulle kunna ta fram en officiell Linux-lösning. Det handlar förmodligen inte om något annat än en ompaketering. Finansiell ID-Tekniks argument mot att göra så, verkar helt enkelt väldigt flummiga och tyder väl snarare på att det finns andra (ekonomiska) intressen som stoppar en Linux-lösning.
Någon med den rätta makten, borde ta dom där ignoranta jäklarna i örat. >:(
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det visar väl snarare att de enkelt skulle kunna skapa BankID för Chromium. ;)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Duger inte det som Linux-lösning, menar du? ;)
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"