Lysande, pabel1250! Testade du möjligen också att använda Mobilt BankID medan ARC Welder forfarande var avinstallerad?pabe1250 skrev:Kan också berätta att jag avinstallerade ARC Welder efter att ha installerat Mobilt Bank ID. Därefter installerade jag det igen och valde annan katalog att lägga de temporära filerna i. ARC Welder kan nu användas att testa andra appar med och Mobilt Bank ID fungerar fortfarande.
Vänta nu... Vad exakt menar du med att det fungerar med Firefox?pabe1250 skrev:Ett Android APK-paket är inte portat och anpassat till Linux, men om det läggs i en "sandlådemiljö" typ ARC Welder så fungerar det. Om man sedan tar bort ARC Welder så fungerar det ändå. Det funkar både med Chrome och Firefox.
Visst, det funkar att använda Firefox såtillvida att man kan gå till en webbtjänst som kräver säker inloggning och välja Mobilt BankID där. Lösningen tvingar alltså ingen att använda Chrome för surfandet. Men när man sedan öppnar BankID-appen för att autentisera, är Chrome inblandat såvitt jag förstår.
Nja, vad ARC Welder gör - om jag har uppfattat det rätt - är att "porta" en Android-app till en app för Chrome OS eller webbläsaren Chrome.pabe1250 skrev:Det innebär ju de facto att ARC Welder har "konverterat" Android-appen Mobilt Bank ID till att bli en Linuxprogram eftersom det inte är beroende av webbläsaren Chrome längre.
Just det, det stämmer bra med mina observationer också.pabe1250 skrev:Bank ID-appen startar - men Google Chrome startas enbart i bakgrunden. En process "chrome" skapas och dödar man den, så ryker även Bank ID. Jag får backa på min tidigare slutsats; det finns ett beroende med Google Chrome i nuläget.
Det låter optimistiskt. Glöm inte att BankID-appens kod är sluten.pabe1250 skrev:Trots det tror jag att man skulle kunna lyfta ut Bank ID-appen ur Google Chrome, men det kommer att krävas lite arbete med att skriva om sökvägar och beroenden som skapas med Google Chrome vid installationen.
Härligt, JoWa!JoWa skrev:https://apps.evozi.com/apk-downloader/Gunnar Hjalmarsson skrev:Summa summarum: Det vore väldigt bra om någon kan peka på en enklare metod för att hämta BankID-appen.
Klistra indär.Kod: Markera allt
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bankid.bus

Inte du heller? Då är vi två.pabe1250 skrev:Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan de filer, kataloger och sökvägar som skapats när man installerat Mobilt Bank ID appen i Google Chrome och den katalog "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" som skapats av ARC Welder.

Betyder det att när du avinstallerade ARC Welder, så fanns katalogen för temporära filer kvar? Så villkoret för att man skall kunna fortsätta köra BankID-appen är att den katalogen är kvar, medan själva ARC Welder-appen mycket väl kan avinstalleras?pabe1250 skrev:Så fort jag ändrar någonting som har med "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" att göra, eller sökvägen dit, så slutar Mobilt Bank ID att fungera,
Är det inte så att Chrome självt sparar en massa inställningar i olika binära filer?pabe1250 skrev:men jag har letat grundligt bland alla de filer som skapats under Google Chrome för att hitta någonting som pekar tillbaka på "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" - men jag hittar ingenting!!! Och det borde väl knappast vara något binärt. Jag har ju inte kompilerat något.
Det är nog Chrome som känner till det.pabe1250 skrev:Mystiskt, när jag kör kommandot /opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=<genererat ID>, hur kan appen känna till var "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" finns
Möjligen finns svaret på det i den här filen:pabe1250 skrev: - och varför?
Kod: Markera allt
$ cat ~/.ARC/com.bankid.bus.apk_export_vZOJs/manifest.json
{
"name": "__MSG_extName__",
"default_locale": "en",
"manifest_version": 2,
"version": "0.6230",
"version_name": "6.2.30",
"offline_enabled": true,
"app": {
"background": {
"page": "app_main.html"
}
},
"icons": {
"16": "icon.png",
"128": "icon.png"
},
"permissions": [
"alarms",
{"fileSystem": ["write"]},
{"socket": ["tcp-connect", "tcp-listen", "udp-bind", "udp-send-to", "resolve-host"]},
"unlimitedStorage",
"notifications",
"storage",
"clipboardRead",
"accessibilityFeatures.read",
"https://clients2.google.com/",
"clipboardWrite"]
,
"requirements": {
"3D": {
"features": ["webgl"]
}