Vart tog katten vägen? Har Gimp svalt den? ? När jag klickade på länken fick jag bara upp textenUlsak skrev:he he..jag kan bara inte låta bli att skicka upp en kattbild och gimpövning
Kattråden!
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: SV: Katttråden!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Katttråden!
adresserna till bliderna är felaktiga pga forumbytet. Det gäller bra filer som varit uppladdade direkt i forumet, bilder som ligger på tex pici.se berörs inte.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Liten bildbomb på mina katter och katterna som bor här. Och förresten de tre som inte är mina vill ha egna hem
Mina först då:
Diamond den dagen han flyttade in (juli 2007)

Vega (grå) med syster (svart) på katthemmet, 5v gammal (juli 2007)

Vega vid inflytt (augusti 2007)

Vega leker (december 2007)

Diamond och Vega i katträdet (mars 2008)

Så var det jourkatterna från Göteborgs Katthjälp, lite skygga fortfarande men Pumpkin får vi klappa och Smash är framme och nosar på oss allt emellanåt. Riktiga buskillar är de, lite drygt ett halvår gamla.
Smash

Pumpkin

Och så nallebjörnen Tarzan som vi är stödhem åt för Kattkomando Syds räkning. En riktig gosekisse, tam och snäll och jättemysig.

Mina först då:
Diamond den dagen han flyttade in (juli 2007)

Vega (grå) med syster (svart) på katthemmet, 5v gammal (juli 2007)

Vega vid inflytt (augusti 2007)

Vega leker (december 2007)

Diamond och Vega i katträdet (mars 2008)

Så var det jourkatterna från Göteborgs Katthjälp, lite skygga fortfarande men Pumpkin får vi klappa och Smash är framme och nosar på oss allt emellanåt. Riktiga buskillar är de, lite drygt ett halvår gamla.
Smash

Pumpkin

Och så nallebjörnen Tarzan som vi är stödhem åt för Kattkomando Syds räkning. En riktig gosekisse, tam och snäll och jättemysig.

- Ulsak
Ack ja, dessa katter. Här är en bild på Tossan som också är en GIMP-övning i att markera med slingor, göra gaussisk oskärpa på bakgrund samt justera oönskad ögonreflektion.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... er#p197277
Vi har en styck katt från Göteborgs Katthjälp som heter Svante som är en enögd, dräglar lite och saknar nåra tänder. Världens mest charmiga och kärleksfulla katt!
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... er#p197277
Vi har en styck katt från Göteborgs Katthjälp som heter Svante som är en enögd, dräglar lite och saknar nåra tänder. Världens mest charmiga och kärleksfulla katt!
Om man gillar katter är det kul med trådar om katter.
Men allt är inte alltid kul.....
Min 10-åriga Nikita ligger inne på Djursjukhuset sedan i går. Nog vet jag att hon är omgiven av expertis och syftet med att hon vistas där är att hon ska bli frisk. Men ändå. Hon kommer till mig och vill kommunicera ett behov, förmedla att något är fel och vad gör jag? Lämnar iväg henne till främmande människor i en främmad miljö med främmande lukter och andra sjuka djur, som gnäller och ylar. Så ser det ut ur hennes perspektiv. Det känns för jävligt.
Därtill först en klantig veterinär, som fördröjde plågan, inte kunde diagnostisera, inte lyssnade på vilka symtom jag nämnde, skickade hem oss för att återkomma dagen efter på jourtid, igen, och höjde kostnaden för mig med någon tusenlapp. Men mest förlängde plågan för Nikita. Det är en absurd, nästan stötande situation, att vilja måna om ett älskat husdjur, tolka information från veterinär, och samtidigt försöka hålla koll på tusenlapparna, som flaxar iväg. Det sista vill man inte. Hon är naturligtvis försäkrad, men Agria håller helgstängt så direktreglering är inte möjlig förrän på måndag. I skrivande stund lyder räkningen på ca 9000 kr.....

Min 10-åriga Nikita ligger inne på Djursjukhuset sedan i går. Nog vet jag att hon är omgiven av expertis och syftet med att hon vistas där är att hon ska bli frisk. Men ändå. Hon kommer till mig och vill kommunicera ett behov, förmedla att något är fel och vad gör jag? Lämnar iväg henne till främmande människor i en främmad miljö med främmande lukter och andra sjuka djur, som gnäller och ylar. Så ser det ut ur hennes perspektiv. Det känns för jävligt.
Därtill först en klantig veterinär, som fördröjde plågan, inte kunde diagnostisera, inte lyssnade på vilka symtom jag nämnde, skickade hem oss för att återkomma dagen efter på jourtid, igen, och höjde kostnaden för mig med någon tusenlapp. Men mest förlängde plågan för Nikita. Det är en absurd, nästan stötande situation, att vilja måna om ett älskat husdjur, tolka information från veterinär, och samtidigt försöka hålla koll på tusenlapparna, som flaxar iväg. Det sista vill man inte. Hon är naturligtvis försäkrad, men Agria håller helgstängt så direktreglering är inte möjlig förrän på måndag. I skrivande stund lyder räkningen på ca 9000 kr.....
- vulfgar
- ung forumnörd
Vi håller tummarna (och alla tassar och klor) att Nikita snart kommer hem igen. Djurförsäkringar är sanslöst dyra och täcker alltför liten del av kostnaden IMO. Vi la ner försäkringarna för längesen och har ett särskilt hundskadekonto där vi avsatt in pengar istället. Efter ett par friska hundar så har det varit lönsamt hittills, det vill till väldiga sjukdomar för den nuvarande för att det ska gå jämnt upp.

Ja, det ligger nåt i det du säger, Vulfgar. Men, jag funderar snabbt här, med försäkringen betalar jag 20 % av kostnaden, plus självrisken på 1000 kr, i mitt fall har jag 300 i rabatt pga skadefria år. Med modellen spara på ett hundskadekonto betalar du väl 100 %? Eller missuppfattar jag dig?
Försäkringar är bra tycker jag. Våran äldsta jaktlabbe är värderad till 30.000 kr just nu. Skulle det hända något så är ju inte pengar till någon tröst, men det underlättar med vissa saker iaf.vulfgar skrev:Vi håller tummarna (och alla tassar och klor) att Nikita snart kommer hem igen. Djurförsäkringar är sanslöst dyra och täcker alltför liten del av kostnaden IMO. Vi la ner försäkringarna för längesen och har ett särskilt hundskadekonto där vi avsatt in pengar istället. Efter ett par friska hundar så har det varit lönsamt hittills, det vill till väldiga sjukdomar för den nuvarande för att det ska gå jämnt upp.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Okompetenda veterinärer borde få kicken på en gång, de är inte till någon nytta direkt utan bara kostar en massa extra pengar och plåga.Dancer skrev:Om man gillar katter är det kul med trådar om katter.Men allt är inte alltid kul.....
Hoppas det går bra med Nikita.

Peppar peppar, min Millan är 18 år i år och har än så länge aldrig varit hos någon veterinär, hon är nästan 18 år men ser ut som 3.
Det är sagt att hon ska få komma hem idag!
Det är vad jag har föresatt mig.
Nikita gick på lådorna var femte minut utan synligt resultat. Vid vårt första akutbesök i måndags röntgades hon. Jag såg bilden. Hela tarmpaketet var fullt med gaser. Vet. nr 1 förstod inte varför. Blåsan ok vilket visar att hon trots allt fick ut något vid lådbesöken. Diagnos oklar med råden, som om det vore irriterad mage. Men sannolikt även urinvägsinfektion. Men eftersom antibiotika är tufft på redan irriterad mage, valde vet. nr 1 att börja med dietfoder.......
? Jag nämnde de konstiga ljud som hörs från Nikitas andning, liksom snark/pip/gnälll-ljud. Har spelat in dem på mobilen, men vetten såg ingen relevans.
En katt med urinträngningar ordineras dietfoder.
Köpte dyrt dietfoder i Shopen. Snodde runt bland hyllorna en lång stund. Plötsligt kolliderar jag med en butikspersonal. Hon är mycket upptagen. Vi hade olika uppfattningar, varpå hon bad att få titta i Hemgångsrådet - ett fullskrivet och maskinskrivet A4-ark - som sa att Nikita inte skulle få någon mat alls på minst 24 timmar.... Butikspersonalen sa att, det där kan ju inte stämma, detta måste gälla för en hund och försvann med pappret, kom tillbaka och hade ändrat till 12 tim..... Tänk om jag inte hade kolliderat med personalen i shopen.....?
Därtill, i Hemgångsrådet står att när Nikita, namnet nämns, inte haft kräkningar eller diarréer under minst 2 dygn, bla bla bla.....
Men hon har varken haft kräkningar eller diarréer......
När vi återvände akut dagen efter var Nikita lite uttorkad, trots att jag pytsat i henne vatten flera gånger. Vet nr 2 gör en helt annan bedömning, intresserar sig för ljuden och röntgar igen, men lungor ok. Nikita läggs in, får smärtlindring och dropp. Dagen efter ringer denna professionella veterinär och vill ha mitt tillstånd för att under narkos göra en svalgkontroll på Nikita. Medans hon ännu sover ringer vetten mig igen och rapporterar om fyndet; en polyp, 5 cm lång, 4 mm bred vid fästet och 1 cm bred i lösa änden, som låg mot struplocket..... Därav de konstiga ljuden. Därav de enorma mängderna med gaser i tarmar och luftstrupe. Eftersom den var endast 4 mm bred vid fästet gick det att bränna bort den, istället för att skära bort den och sy. Tack. Vetten ringer en tredje gång och meddelar att allt har gått bra.
Nu har man även lyckats ta urinprov, som jag får veta resultatet på senare idag. Om jag förstår saken rätt, så har polypen inget samband med urinvägsproblemet....
Igårkväll ringde jag och förhörde mig om Nikita. Hon är väl ok, sa man
men äter inte så mycket, men menade att många katter gillar inte sjukhusmiljön och less
och brukar komma fram på natten, när det är mörkt och tystare och stillar sin värsta hunger.
Här finns en del misstag och onödigheter. Verkligen. Men först ska Nikita hem och lugnet och harmonin infinna sig här. På måndag börjar andra diskussioner.

Nikita gick på lådorna var femte minut utan synligt resultat. Vid vårt första akutbesök i måndags röntgades hon. Jag såg bilden. Hela tarmpaketet var fullt med gaser. Vet. nr 1 förstod inte varför. Blåsan ok vilket visar att hon trots allt fick ut något vid lådbesöken. Diagnos oklar med råden, som om det vore irriterad mage. Men sannolikt även urinvägsinfektion. Men eftersom antibiotika är tufft på redan irriterad mage, valde vet. nr 1 att börja med dietfoder.......

En katt med urinträngningar ordineras dietfoder.
Köpte dyrt dietfoder i Shopen. Snodde runt bland hyllorna en lång stund. Plötsligt kolliderar jag med en butikspersonal. Hon är mycket upptagen. Vi hade olika uppfattningar, varpå hon bad att få titta i Hemgångsrådet - ett fullskrivet och maskinskrivet A4-ark - som sa att Nikita inte skulle få någon mat alls på minst 24 timmar.... Butikspersonalen sa att, det där kan ju inte stämma, detta måste gälla för en hund och försvann med pappret, kom tillbaka och hade ändrat till 12 tim..... Tänk om jag inte hade kolliderat med personalen i shopen.....?
Därtill, i Hemgångsrådet står att när Nikita, namnet nämns, inte haft kräkningar eller diarréer under minst 2 dygn, bla bla bla.....

När vi återvände akut dagen efter var Nikita lite uttorkad, trots att jag pytsat i henne vatten flera gånger. Vet nr 2 gör en helt annan bedömning, intresserar sig för ljuden och röntgar igen, men lungor ok. Nikita läggs in, får smärtlindring och dropp. Dagen efter ringer denna professionella veterinär och vill ha mitt tillstånd för att under narkos göra en svalgkontroll på Nikita. Medans hon ännu sover ringer vetten mig igen och rapporterar om fyndet; en polyp, 5 cm lång, 4 mm bred vid fästet och 1 cm bred i lösa änden, som låg mot struplocket..... Därav de konstiga ljuden. Därav de enorma mängderna med gaser i tarmar och luftstrupe. Eftersom den var endast 4 mm bred vid fästet gick det att bränna bort den, istället för att skära bort den och sy. Tack. Vetten ringer en tredje gång och meddelar att allt har gått bra.
Nu har man även lyckats ta urinprov, som jag får veta resultatet på senare idag. Om jag förstår saken rätt, så har polypen inget samband med urinvägsproblemet....

Här finns en del misstag och onödigheter. Verkligen. Men först ska Nikita hem och lugnet och harmonin infinna sig här. På måndag börjar andra diskussioner.
-
Men hund är väl väldigt mycket dyrare att försäkra? Vi betalar ca 160 kr/månad för våra två katter totalt och då är det absolut lägsta självrisken, plusvarianten av försäkringen och högsta ersättningsbeloppet, men skulle vi valt 30.000 istället för 60.000 hade besparingen varit ynka 4 kr/månad och det kändes bara dumsnåltvulfgar skrev:Vi håller tummarna (och alla tassar och klor) att Nikita snart kommer hem igen. Djurförsäkringar är sanslöst dyra och täcker alltför liten del av kostnaden IMO. Vi la ner försäkringarna för längesen och har ett särskilt hundskadekonto där vi avsatt in pengar istället. Efter ett par friska hundar så har det varit lönsamt hittills, det vill till väldiga sjukdomar för den nuvarande för att det ska gå jämnt upp.

Liten snabb räkning: 160 Kr/månad * 12 månader * 20 år = 38.400 kr för två katter. Ok, nu går premien upp lite på en katt som är äldre än 6 år, och ersättningbeloppet sjunker, men Diamond är redan där och ersättningsbeloppet går i vilket fall inte under 25.000 kr om man har den högre nivån. Fortfarande kan man under ett år få ut mer än vad man betalar i försäkring under kattens livstid, det är en rätt bra affär i mina ögon

Du skulle bli förvånad om du visste hur många veterinärer som tycker att katter är andra klassens husdjur och inte värda att lägga vare sig tid eller pengar på... Deras tid och pengar då, ägarna är mer än välkomna att betala de extrakostnader deras inställning medför.DimensionX skrev:Okompetenda veterinärer borde få kicken på en gång, de är inte till någon nytta direkt utan bara kostar en massa extra pengar och plåga.
-
Jodu, jag har allt råkat ut för såna veterinärer, som inte bryr sig det minsta, utom med betalningen.Johanna skrev:Du skulle bli förvånad om du visste hur många veterinärer som tycker att katter är andra klassens husdjur och inte värda att lägga vare sig tid eller pengar på... Deras tid och pengar då, ägarna är mer än välkomna att betala de extrakostnader deras inställning medför.DimensionX skrev:Okompetenda veterinärer borde få kicken på en gång, de är inte till någon nytta direkt utan bara kostar en massa extra pengar och plåga.
Min katt var 16 år gammal och hade blivit sjuk.
Avlivning var det direkta svaret, - Han lever på övertid.
Då sökte jag upp en annan veterinär som brydde sig lite mer.
-
Ja den kunde inte ha brytt sig särskilt mycket om h*n inte ens visste att katter lever längre än hundar, 20 år är ju inte direkt ovanligt att katter blir. Tur att det finns gott om kliniker inriktade på små djur här i stan, bara att välja och vraka om man inte är nöjdDimensionX skrev:Jodu, jag har allt råkat ut för såna veterinärer, som inte bryr sig det minsta, utom med betalningen.
Då sökte jag upp en annan veterinär som brydde sig lite mer.

-
Vi fick faktiskt hit en riktigt bra veterinär för några år sedan, Tassarnas Djurklinik, öppnad av folk som jobbat på Skara djursjukhus. De både utför operationer, röntgen mm. De är visserligen lite dyrare än övriga, men klart bättre.Johanna skrev:Ja den kunde inte ha brytt sig särskilt mycket om h*n inte ens visste att katter lever längre än hundar, 20 år är ju inte direkt ovanligt att katter blir. Tur att det finns gott om kliniker inriktade på små djur här i stan, bara att välja och vraka om man inte är nöjdDimensionX skrev:Jodu, jag har allt råkat ut för såna veterinärer, som inte bryr sig det minsta, utom med betalningen.
Då sökte jag upp en annan veterinär som brydde sig lite mer.Värre på småorterna.

-
Så där var dit de bra smådjursveterinärerna försvann? Verkar som att folk överger Blå Stjärnan överallt, åtminstone här i Göteborg är det typ sista stället man väljer att åka till och typ ingen veterinär vill jobba där vad jag har hört heller. Skara har väl däremot haft rätt bra rykte, eller så åkte folk dit bara för att det råkade vara enda stället de kände till. Vet inte hur vanligt det har varit med privatpraktiserande veterinärer i Skaraborg iofs, Lidköping har en och han borde vara penionerad egentligen. Fast han gillar katter i alla fallDimensionX skrev:Vi fick faktiskt hit en riktigt bra veterinär för några år sedan, Tassarnas Djurklinik, öppnad av folk som jobbat på Skara djursjukhus. De både utför operationer, röntgen mm. De är visserligen lite dyrare än övriga, men klart bättre.![]()

-
Här i Töreboda (4 mil från skövde) så har vi 4 olika veterinärer att välja på inom ett område av cirka 18 Km. Så alternativ finns, men Tassarnas har nog visat sig vara de som varit bäst så här långt. De har också bättre möjligheter och utrustning än övriga veterinärer som inte bara ägnar sig åt smådjur utan även hästar, kor odyl. Tassarnas ägnar sig helt åt katter, hundar osv.Johanna skrev:Så där var dit de bra smådjursveterinärerna försvann? Verkar som att folk överger Blå Stjärnan överallt, åtminstone här i Göteborg är det typ sista stället man väljer att åka till och typ ingen veterinär vill jobba där vad jag har hört heller. Skara har väl däremot haft rätt bra rykte, eller så åkte folk dit bara för att det råkade vara enda stället de kände till. Vet inte hur vanligt det har varit med privatpraktiserande veterinärer i Skaraborg iofs, Lidköping har en och han borde vara penionerad egentligen. Fast han gillar katter i alla fallDimensionX skrev:Vi fick faktiskt hit en riktigt bra veterinär för några år sedan, Tassarnas Djurklinik, öppnad av folk som jobbat på Skara djursjukhus. De både utför operationer, röntgen mm. De är visserligen lite dyrare än övriga, men klart bättre.![]()
- vulfgar
- ung forumnörd
Det är helt rätt, risken är alltså att vi blir av med dessa pengar, men å andra sidan så finns där nu tillräckligt för att räcka så vi behöver inte avsätta mer pengar dit eftersom dom senaste hundarna inte behövt någon annan veterinärvård än vaccinationer. Om vi hade betalat dessa avgifter till försäkringsbolaget så hade dom varit puts väck. Det var alltså premien som rusade iväg katastrofalt och ändå är självrisken så oerhört hög. jag förstår inte varför djurförsäkringar, eller i alla fall hundförsäkringar, är så extremt dyra när dom täcker så liten del av den totala kostnaden.Dancer skrev:Ja, det ligger nåt i det du säger, Vulfgar. Men, jag funderar snabbt här, med försäkringen betalar jag 20 % av kostnaden, plus självrisken på 1000 kr, i mitt fall har jag 300 i rabatt pga skadefria år. Med modellen spara på ett hundskadekonto betalar du väl 100 %? Eller missuppfattar jag dig?

Tack! Jag hämtade hem henne igår och förbättring har skett sedan dess. Personalen på Djursjukhuset rapporterade att hon inte åt, inte drack, bara låg. De hade matat henne då och då. (hur då?) Då fattade jag beslutet att hämta hem henne, eftersom jag inte tror att sjuhusmiljön är hälsobringande för henne, nu när det akuta skedet är över. Hon står på antibiotika, polypen är borta. Jag fick även recept på smärtstillande.DimensionX skrev: Hoppas det går bra med Nikita.
Personalen protesterade inte, avrådde inte, bara bad mig att hålla koll på henne, så att hon inte sprang ut.

Personalen sa häpet att det plötsligt var en helt annan katt, som jamade när hon fick syn på mig, började spinna i min famn och sedan nyfiket nosade runt i rummet med svansen i vädret. Plötsligt åt hon glupskt, direkt ur min hand!

Ingen veterinär uppenbarade sig. Endast en djurvårdare.

Här hemma gick hon direkt till matskålen och åt, därefter till favoritplatsen i köksfönstret, där en av vattenskålarna står och där det bjuds på en formidabel utsikt mot fåglar och katter....

Jag förstår ditt resonemang! Och hundförsäkringar ÄR dyrare!vulfgar skrev:Det är helt rätt, risken är alltså att vi blir av med dessa pengar, men å andra sidan så finns där nu tillräckligt för att räcka så vi behöver inte avsätta mer pengar dit eftersom dom senaste hundarna inte behövt någon annan veterinärvård än vaccinationer. Om vi hade betalat dessa avgifter till försäkringsbolaget så hade dom varit puts väck. Det var alltså premien som rusade iväg katastrofalt och ändå är självrisken så oerhört hög. jag förstår inte varför djurförsäkringar, eller i alla fall hundförsäkringar, är så extremt dyra när dom täcker så liten del av den totala kostnaden.Dancer skrev:Ja, det ligger nåt i det du säger, Vulfgar. Men, jag funderar snabbt här, med försäkringen betalar jag 20 % av kostnaden, plus självrisken på 1000 kr, i mitt fall har jag 300 i rabatt pga skadefria år. Med modellen spara på ett hundskadekonto betalar du väl 100 %? Eller missuppfattar jag dig?
Om man sätter sig ner och kalkylerar på detta, går det säkert att få en bättre affär, istället för att - om djuren håller sig friska och ingen olycka sker - betala ut pengar för... ingenting? Fast det är just det. Jag vet inte vad som händer och köper en försäkring för det. Jag resonerar som så, att jag köper mig loss från den där osäkerheten, om utifall något skulle hända. Det ingår liksom i premien, som jag ser det.
För mina två katter betalar jag 140 kr/mån. Helt ok. Nikitas max ersättningsbelopp sjönk i och med hon fyllde 10 år och är nu 34000 kr och Nellies är 60000. Självrisken är på 1000 kr men för varje skadefritt år ges en rabatt. I Nikitas fall blev den 300 spänn. Man får va glad för det lilla! Nellie har aldrig varit sjuk eller skadad. Därtill betalar jag 20 % på resterande belopp.
I försäkringen ingår mediciner, rehab, tandvård och viss reseersättning och en del mer. Jag tycker det är bra.
- vulfgar
- ung forumnörd
Dancer, underbart skönt att Nikita är bättre!
När det gäller försäkringar så är det självklart att man ska ha en sådan om det känns rätt. När vi sa upp våra så hade jag blivit riktigt uppretad ett tag över att dom slingrade sej undan så många av kostnaderna, chockhöjde premien och dessutom vägrade betala ut livförsäkringen när vi var tvungen att avliva en av hundarna. Det var inet många vi, det var många som slutade försäkra i samma veva. Detta är många år sen, det är mycket möjligt att allt funkar bättre nu. Det har ju dykt upp fler bolag som försäkrar djur, då fanns det bara ett, men det känns inte aktuellt med nån djurförsäkring just nu i alla fall.

När det gäller försäkringar så är det självklart att man ska ha en sådan om det känns rätt. När vi sa upp våra så hade jag blivit riktigt uppretad ett tag över att dom slingrade sej undan så många av kostnaderna, chockhöjde premien och dessutom vägrade betala ut livförsäkringen när vi var tvungen att avliva en av hundarna. Det var inet många vi, det var många som slutade försäkra i samma veva. Detta är många år sen, det är mycket möjligt att allt funkar bättre nu. Det har ju dykt upp fler bolag som försäkrar djur, då fanns det bara ett, men det känns inte aktuellt med nån djurförsäkring just nu i alla fall.