Posta din .conkyrc
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Posta din .conkyrc
Har du sparat filen i din hemmamap med namnet .conkyrc? Har du startat om conky?
nej jag ser ingen eller är jag inte rätt?n4h0j skrev:Har du sparat filen i din hemmamap med namnet .conkyrc? Har du startat om conky?
places och sen home folder?
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Tryck Ctrl+h för att se dolda filer alla filer som startar med . är detta
jaha jag är inloggad som root trodde man såg alla dolda filer ocksåmrfab skrev:Tryck Ctrl+h för att se dolda filer alla filer som startar med . är detta

aja där ligger den ".conkyrc"
äntligen har jag fått det att fungera men jag har en annan config...
men det är en sak till jag behöver hjälp med, i configen så står det "weather" och då måste man ha ett speciellt script? vart ska jag lägga det? (jag är root och har lagt scriptet i den mappen som min conky config)
min nya config
men det är en sak till jag behöver hjälp med, i configen så står det "weather" och då måste man ha ett speciellt script? vart ska jag lägga det? (jag är root och har lagt scriptet i den mappen som min conky config)
min nya config
Kod: Markera allt
# UBUNTU-CONKY
# A comprehensive conky script, configured for use on
# Ubuntu / Debian Gnome, without the need for any external scripts.
#
# Based on conky-jc and the default .conkyrc.
# INCLUDES:
# - tail of /var/log/messages
# - netstat shows number of connections from your computer and application/PID making it. Kill spyware!
#
# -- Pengo
#
# Create own window instead of using desktop (required in nautilus)
own_window yes
own_window_type override
own_window_transparent yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
# Use double buffering (reduces flicker, may not work for everyone)
double_buffer yes
# fiddle with window
use_spacer right
# Use Xft?
use_xft yes
xftfont DejaVu Sans:size=8
xftalpha 0.8
text_buffer_size 2048
# Update interval in seconds
update_interval 3.0
# Minimum size of text area
# minimum_size 250 5
# Draw shades?
draw_shades no
# Text stuff
draw_outline no # amplifies text if yes
draw_borders no
uppercase no # set to yes if you want all text to be in uppercase
# Stippled borders?
stippled_borders 3
# border margins
border_margin 9
# border width
border_width 10
# Default colors and also border colors, grey90 == #e5e5e5
default_color grey
own_window_colour brown
own_window_transparent yes
# Text alignment, other possible values are commented
#alignment top_left
alignment top_right
#alignment bottom_left
#alignment bottom_right
# Gap between borders of screen and text
gap_x 10
gap_y 10
TEXT
${color white}SYSTEM ${hr 1}${color}
Hostname: $alignr$nodename
Kernel: $alignr$kernel
Uptime: $alignr$uptime
Temp: ${alignr}${acpitemp}C
CPU: ${alignr}${freq} MHz
Processes: ${alignr}$processes ($running_processes running)
Load: ${alignr}$loadavg
CPU1 ${alignr}${cpu cpu1}%
${cpubar 4 cpu1}
CPU2 ${alignr}${cpu cpu2}%
${cpubar 4 cpu2}
Ram ${alignr}$mem / $memmax ($memperc%)
${membar 4}
swap ${alignr}$swap / $swapmax ($swapperc%)
${swapbar 4}
Highest CPU $alignr CPU% MEM%
${top name 1}$alignr${top cpu 1}${top mem 1}
${top name 2}$alignr${top cpu 2}${top mem 2}
${top name 3}$alignr${top cpu 3}${top mem 3}
Highest MEM $alignr CPU% MEM%
${top_mem name 1}$alignr${top_mem cpu 1}${top_mem mem 1}
${top_mem name 2}$alignr${top_mem cpu 2}${top_mem mem 2}
${top_mem name 3}$alignr${top_mem cpu 3}${top_mem mem 3}
${color white}Filesystem ${hr 1}${color}
Root: ${alignr}${fs_free /} / ${fs_size /}
${fs_bar 4 /}
Home: ${alignr}${fs_free /home} / ${fs_size /home}
${fs_bar 4 /home}
HDD0: ${alignr}${fs_free /media/HDD0} / ${fs_size /media/HDD0}
${fs_bar 4 /media/HDD0}
HDD1: ${alignr}${fs_free /media/HDD1} / ${fs_size /media/HDD1}
${fs_bar 4 /media/HDD1}
HDD2: ${alignr}${fs_free /media/HDD2} / ${fs_size /media/HDD2}
${fs_bar 4 /media/HDD2}
HDD3: ${alignr}${fs_free /media/HDD3} / ${fs_size /media/HDD3}
${fs_bar 4 /media/HDD3}
${color white}NETWORK ${hr 1}${color}
Down ${downspeed eth0} k/s ${alignr}Up ${upspeed eth0} k/s
${downspeedgraph eth0 25,107} ${alignr}${upspeedgraph eth0 25,107}
Total ${totaldown eth0} ${alignr}Total ${totalup eth0}
${color white}WEATHER ${hr 1}${color}
${execi 1800 /home/root/weather.sh SWXX0006}
- n4h0j
Du ska inte vara inloggad som root om du inte ska jobba med systemfiler. Gör allt detta som vanlig användare.
Weather-scriptet vet jag inte vart det kommer från, framkommer detta inte av sidan du hämtat konfigurationen från?
Weather-scriptet vet jag inte vart det kommer från, framkommer detta inte av sidan du hämtat konfigurationen från?

har fixat weather scriptet, varför ska man inte vara inloggad som root? är det inte lika bra så man slipper byta användare?n4h0j skrev:Du ska inte vara inloggad som root om du inte ska jobba med systemfiler. Gör allt detta som vanlig användare.
- n4h0j
Root-kontot är endast till för systemunderhåll. Som root har du full access till allt på hela datorn, så det innebär en verklig säkerhetsrisk att köra vanliga program och scripts mm som root. Du kan ju utföra alla vanligt förekommande uppgifter (maila, surfa, kolla film etc) som vanlig användare, så det finns ju inte heller någon anledning att logga in som root förutom för administration. I ubuntu använder man ju dessutom i regel inte root kontot alls, utan använder i stället kommandot "sudo" när man vill utföra en uppgift som root.anteds skrev:har fixat weather scriptet, varför ska man inte vara inloggad som root? är det inte lika bra så man slipper byta användare?n4h0j skrev:Du ska inte vara inloggad som root om du inte ska jobba med systemfiler. Gör allt detta som vanlig användare.
Exempel:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install foo
- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
OT:n4h0j skrev:Root-kontot är endast till för systemunderhåll. Som root har du full access till allt på hela datorn, så det innebär en verklig säkerhetsrisk att köra vanliga program och scripts mm som root. Du kan ju utföra alla vanligt förekommande uppgifter (maila, surfa, kolla film etc) som vanlig användare, så det finns ju inte heller någon anledning att logga in som root förutom för administration. I ubuntu använder man ju dessutom i regel inte root kontot alls, utan använder i stället kommandot "sudo" när man vill utföra en uppgift som root.anteds skrev:har fixat weather scriptet, varför ska man inte vara inloggad som root? är det inte lika bra så man slipper byta användare?n4h0j skrev:Du ska inte vara inloggad som root om du inte ska jobba med systemfiler. Gör allt detta som vanlig användare.
Exempel:Kod: Markera allt
sudo apt-get install foo
Detta är något som borde meddelas under installation av ubuntu. En ständig fråga är varför inte köra root liksom.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
- Jag hatar Snigel
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
jag har provat de koder för ati korten i denna tråden! men det vill inte funka jag har ett 5850
nån som vet varför det inte vill?
nån som vet varför det inte vill?
Jag trodde inte det kunde vara ett problem, men min dator startar för snabbt med min nya SSD. Vilket resulterar i att mina två Conkys får en skugga från Compiz runt sig. Enda lösningen är att döda Conky och starta det på nytt. Ena Conkyn är servern, så då måste jag logga in på servern via SSH, döda Conky och sedan starta det på nytt vilket är lite jobbigt. 
Jag har provat att starta Conky via ett skript som fördröjer starten men det hjälper inte?

Jag har provat att starta Conky via ett skript som fördröjer starten men det hjälper inte?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- n4h0j
Jag har fått lägga till en löjligt lång fördröjning sedan jag installerade senaste Linux Mint. Har nu 14 sek fördröjning på båda scripten och då fungerar det som det skall.Hund skrev:Jag trodde inte det kunde vara ett problem, men min dator startar för snabbt med min nya SSD. Vilket resulterar i att mina två Conkys får en skugga från Compiz runt sig. Enda lösningen är att döda Conky och starta det på nytt. Ena Conkyn är servern, så då måste jag logga in på servern via SSH, döda Conky och sedan starta det på nytt vilket är lite jobbigt.