Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för hinten! Nu börjar det bli lite för komplicerat för en enkel själ som jag. Tror jag lägger ner försöket att förstå anledningen. ;)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gunnar Hjalmarsson skrev:Icedove kommer då inte att påverkas. Å andra sidan vet jag inte hur och varför man skulle använda Net iD från en epostklient.
@JoWa: Net iD är förberett för att kunna användas från Thunderbird. Vet du till vad det skulle kunna användas därifrån?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Samma som i Firefox, antar jag utan att förstå något. Thunderbird hanterar HTML på samma sätt som Firefox (med Gecko), så det det jag kan tänka mig är att Thunderbird inte används som e-postklient, utan som dokumentvisare. Om sedan HTML-dokumentet är e-post eller en webbsida spelar nog ingen roll.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Samma som i Firefox, antar jag utan att förstå något. Thunderbird hanterar HTML på samma sätt som Firefox (med Gecko), så det det jag kan tänka mig är att Thunderbird inte används som e-postklient, utan som dokumentvisare. Om sedan HTML-dokumentet är e-post eller en webbsida spelar nog ingen roll.
Låter rimligt. Man skulle ju då kunna modifiera netid-paketet så att det funkar likadant i Debian med Icedove.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

gusnan skrev:
In pcsc-lite version 1.6.0 (5 May 2010) I introduced a mechanism to start the pcscd daemon only when an application called SCardstablishContext() to get a PC/SC context.
Men, som sagt, jag vet inte varför det är på ett sätt i Debian, och ett annat i Ubuntu...
Är inte det en felstavning? SCardEstablishContext hette funktionen då jag stötte på den i programmeringssammanhang
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Har uppdaterat paketet netid och sidan E-legitimation med de senaste erfarenheterna. Känns bra att paketet nu verkar fungera smidigt i alla OS baserade på Ubuntu eller Debian.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Paul, som hjälpte Osprey med en del skriftväxling om BankID när det begav sig, pekar på en eventuell öppning i fråga om BankID för Linux. Så här skriver han i ett mejl:
Paul skrev:ARC Welder är ett tillägg till webbläsaren Google Chrome som ju fungerar i de flesta Linux-distributioner. Det man kan göra med ARC Welder är att man kan köra en Android-app åt gången - till exempel Mobilt Bank ID-appen.

Jag har testat det och det fungerar alldeles utmärkt - så när som på en liten hake. Eftersom ARC Welder jobbar med temporära filer så försvinner alla filer som skapats under sessionen som körts så fort som den stängs ner - inklusive ditt från banken nerladdade Bank Id. Det funkar liksom inte att behöva tanka ner ett nytt Bank Id per gång utan detta måste gå att lösa på något sätt.

Frågan är VAR själva Bank Id:t lägger sig i den temporära mappen, för vet man det, så borde det gå att skapa ett tilläggsskript som kopierar in Bank Id:t när man behöver det från en plats där man kan återanvända det.
Jag undrar om någon här har tänkt i samma banor eller vill experimentera och försöka lösa knuten. Det låter ju som en intressant idé, eller hur? Jag förmedlar gärna kontakt med Paul, så att ni kan spåna vidare tillsammans.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Paul, som hjälpte Osprey med en del skriftväxling om BankID när det begav sig, pekar på en eventuell öppning i fråga om BankID för Linux. Så här skriver han i ett mejl:
Paul skrev:ARC Welder är ett tillägg till webbläsaren Google Chrome som ju fungerar i de flesta Linux-distributioner. Det man kan göra med ARC Welder är att man kan köra en Android-app åt gången - till exempel Mobilt Bank ID-appen.

Jag har testat det och det fungerar alldeles utmärkt - så när som på en liten hake. Eftersom ARC Welder jobbar med temporära filer så försvinner alla filer som skapats under sessionen som körts så fort som den stängs ner - inklusive ditt från banken nerladdade Bank Id. Det funkar liksom inte att behöva tanka ner ett nytt Bank Id per gång utan detta måste gå att lösa på något sätt.

Frågan är VAR själva Bank Id:t lägger sig i den temporära mappen, för vet man det, så borde det gå att skapa ett tilläggsskript som kopierar in Bank Id:t när man behöver det från en plats där man kan återanvända det.
Jag undrar om någon här har tänkt i samma banor eller vill experimentera och försöka lösa knuten. Det låter ju som en intressant idé, eller hur? Jag förmedlar gärna kontakt med Paul, så att ni kan spåna vidare tillsammans.
Varför inte kontakta utvecklaren och höra sig för om det går att skapa en icke-temporär lagringsplats för vissa appar? Det måste ju finnas massor med sådana fall och vad jag kan se på deras hemsida är deras mål att stödja alla appar i Google play och där finns ju både BankID, NetID och en uppsjö andra bank- och inloggningsappar.
世良比無
pabe1250
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pabe1250 »

Hej!

Jag har gjort lite snabbtester på följande fullösning. Kanske någon vill göra fler tester?

1. Ladda ner och installera ARC Welder.
2. Ladda ner och installera Google Play Downloader.
3. Med hjälp av Google Play Downloader, ladda ner senaste Mobilt BankID-app från Google Play.
4. Skapa en katalog .ARC och en .ARC_Backup i din hemkatalog.
5. Välj katalogen .ARC att lägga ARC Welders temporära filer i (väljs nog redan vid installation).
6. Kör Mobilt BankID-appen med ARC Welder.
7. I .ARC-katalogen skapas en katalog typ "com.bankid.bus.apk_export_YiYeZ"
8. Ladda ner ett BankID från din bank. Följ instruktionerna. Detta kommer att hamna någonstans i "com.bankid.bus.apk_export_YiYeZ".
9. Logga in på din bank och testa att det funkar.
10. Kopiera "com.bankid.bus.apk_export_YiYeZ" till .ARC_Backup med cp -r com.bankid.bus.apk_export_YiYeZ ../.ARC_Backup
11. Logga ut och stäng ner ARC Welder fullständigt.
12. Kör punkt 6 igen.
13. Du kommer att tvingas ta bort "com.bankid.bus.apk_export_YiYeZ". Gör det!
14. En nu katalog skapas i .ARC, kanske "com.bankid.bus.apk_export_UtUpi". Denna saknar ett BankID då vi ju tog bort gamla katalogen - men det finns ju en kopia i .ARC_backup.
15. Ställ dig i katalogen ~/.ARC_backup/com.bankid.bus.apk_export_YiYeZ
16. Kör "cp -r * ../../.ARC/com.bankid.bus.apk_export_UtUpi"
17. Nu ska ditt BankID ha hamnat i den temporärar katalogen och kan användas.
18. Testa att logga in på banken.

Återkoppla!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Strålande, pabe1250! Ett steg framåt, låter det som. :)

För att göra lösningen intressant för 'vanliga dödliga' användare, så skulle vi på något sätt behöva automatisera den där kopieringen och kataloghanteringen.
serafim skrev:Varför inte kontakta utvecklaren och höra sig för om det går att skapa en icke-temporär lagringsplats för vissa appar?
Det är ju en möjlighet. En tanke jag hade är att någon skapar en modifierad app. ARC Welder görs ju tillgänglig med öppen källkod, och det borde inte vara en jättestor sak för en 'händig' person.
serafim skrev:Det måste ju finnas massor med sådana fall och vad jag kan se på deras hemsida är deras mål att stödja alla appar i Google play och där finns ju både BankID, NetID och en uppsjö andra bank- och inloggningsappar.
Så Net iD finns alltså i den formen? Intressant.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar!

Imponerande mängd att läsa om, för att lösa BID frågan?
Jag frågade min Bankkamrer (inte rätt person att fråga) om man inte kunde konvertera
sitt BankID Linux Ubuntu, som jag personligen bör kunna se som en möjlighet?
Han säger detta kanske är något för vår expertis att ta sig en funderare över, om de nu är så intresserade av detta?
Jag rundade av det hela, kan inte du höra dig för om detta som en möjlighet att konvertera BankID till Linux Ubuntu och sedan kan du väl höra av dig till mig? Det ska han göra under kommande vecka.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Tjadden skrev:Hej Gunnar!

Imponerande mängd att läsa om, för att lösa BID frågan?
Jag frågade min Bankkamrer (inte rätt person att fråga) om man inte kunde konvertera
sitt BankID Linux Ubuntu, som jag personligen bör kunna se som en möjlighet?
Han säger detta kanske är något för vår expertis att ta sig en funderare över, om de nu är så intresserade av detta?
Jag rundade av det hela, kan inte du höra dig för om detta som en möjlighet att konvertera BankID till Linux Ubuntu och sedan kan du väl höra av dig till mig? Det ska han göra under kommande vecka.
Den första tanken som slog mig när jag läste ditt inlägg var: "Driver han med mig/oss?" Men eftersom jag är på gott humör idag, väljer jag att uppfatta det som att alla de ansträngningar som gjorts, för att försöka förmå Finansiell ID Teknik att tillhandahålla en lösning också för Linux, har gått dig helt förbi.

Berätta gärna sedan vilket svar din bankkamrer fick från expertisen.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Men Gunnar hur kan du räkna med att jag har läst ordet konvertera någonstans?
Men principen är ju rätt, men betänk att frågan till Kamreren var i förbifarten för att höra på hur han svarade? Snarare så drev jag med honom, för att ställa en så dum fråga med svaret i handen!

Ha det bra under kvällen
Tjadden
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Åter till frågan hur vi skulle kunna använda ARC Welder för att åstadkomma en rimligt praktisk lösning med Mobilt BankID på ett Linux-skrivbord.

@pabe1250: Jag har försökt följa dina steg. Fick du verkligen det där med att kopiera filer från ARC-katalogen att fungera? För mig var det en återvändsgränd, eftersom - såvitt jag kunde se - legitimationen inte sparas där. Förmodligen sparas den som en del av Chrome någonstans (fast jag har inte undersökt närmare).

Jag gjorde en ny punktlista efter att ha experimenterat en del:
  • Ladda ner och installera Chrome. (Chromium funkar inte.)
  • Installera ARC Welder (från Chrome).
  • Ladda ner och installera Google Play Downloader.
  • Med hjälp av Google Play Downloader, ladda ner senaste Mobilt BankID-app från Google Play.
  • Starta ARC Welder, och välj en katalog för att spara filer temporärt. (Du erbjuds möjligheten att skapa en ny katalog för ändamålet.)
  • Starta Mobilt BankID-appen med ARC Welder.
I det här läget är både ARC Welder och Mobilt BankID öppna. De är också tillgängliga att starta från Chrome App Launcher. Nu till den väsentliga punkten utifrån vad jag upptäckte:
  • Stäng ARC Welder och använd inte den appen igen. (Skälet är att nästa gång du startar någon Android-app via ARC Welder, vare sig det är Mobilt BankID eller någon annan app, så raderas filerna som hör till den app som startades via ARC Welder förra gången. I vårt fall ryker då själva legitimationen, om den hade hämtats innan.)
  • Ladda ner ett Mobilt BankID från din bank.
När du ser texten "Ready to use" i fönstret med Mobilt BankID, är det klart. Nu har du Mobilt BankID på datorn, även efter att du har startat om den. Det viktiga nu är att du startar Mobilt BankID så här:
  • Starta "Chrome App Launcher" (ikon finns i Dash).
  • Starta Mobilt BankID genom att klicka på BankID-ikonen i Chrome App Launcher.
Det går dock bra att fästa BankID-ikonen i programstartaren när Mobilt BankID-appen är öppen. Därigenom slipper man att öppna "Chrome App Launcher" explicit.

Några funderingar

Det känns som att vi snart kommer att ha en hygglig 'workaround'. Det är förstås lite trist att ARC Welder inte kan användas för att testa Android-appar, om inte någon kommer på en väg runt det problemet. Å andra sidan kan den som har det behovet använda ARC Welder på någon annan installation.

Jag vet inte hur det kommer att fungera när appen för Mobilt BankID uppgraderas. I bästa fall får man då en möjlighet att ombesörja uppgraderingen direkt från appen, utan att legitimationen försvinner under processen. Om man däremot blir tvungen att hämta en ny .apk-fil från Google Play, och starta den med ARC Welder, lär man behöva hämta ett nytt Mobilt BankID från banken.

De flesta punkterna ovan gick smärtfritt för mig. Det gjorde dock inte installationen av Google Play Downloader. För att undvika eventuella missförstånd, var det programmet här som jag installerade enligt instruktionerna här.

Google Play Downloader är försett med "default" Android credentials, för att man inte skall behöva använda sitt egna Google-konto. Problemet är att det inte funkar; förmodligen har Google stängt av kontot ifråga. När jag hade angett en egen epostadress och lösenord, vägrade programmet generera den "Android ID" som krävs. Det visade sig att .deb-filen inte hade installerat alla filer som behövs, utan jag fick gå till källkoden för att hämta filerna för den här katalogen:

/usr/lib/python2.7/dist-packages/googleplaydownloader/ext_libs/android-checkin

Dessutom behövde jag installera Java enbart för den där "Android ID"-genereringen...

En annan nackdel med Google Play Downloader är att det är en Python 2-applikation. Canonical är i färd med att ta bort kvarvarande beroenden av Python 2 och sluta inkludera Python 2 som standard.

Summa summarum: Det vore väldigt bra om någon kan peka på en enklare metod för att hämta BankID-appen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Kan lägga till att jag nu har hittat .desktop-filen som genererar BankID-ikonen som syns i Dash och i Chrome App Launcher:

Kod: Markera allt

$ cat ~/.local/share/applications/chrome-dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf-Default.desktop
#!/usr/bin/env xdg-open
[Desktop Entry]
Version=1.0
Terminal=false
Type=Application
Name=BankID
Exec=/opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf
Icon=chrome-dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf-Default
StartupWMClass=crx_dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf
$
Ganska 'fantasifulla' namn...

Hursomhelst, det går alltså utmärkt att starta BankID-appen, inklusive själva legitimationen redo att använda, genom att köra terminalkommandot:

/opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf
Allt, som sagt, så länge inte ARC Welder används igen för att starta någon Android-app.

Detta är väl ett ytterligare tecken på att BankID-legitimationen finns inbakad i djungeln av Chrome-filer - förmodligen någonstans i $HOME. Kanske här, t ex:

~/.cache/google-chrome/Default/Cache
pabe1250

Inlägg av pabe1250 »

Hej alla!

Ja nu verkar det som att det finns en hygglig workaround tillgänglig.

Kan också berätta att jag avinstallerade ARC Welder efter att ha installerat Mobilt Bank ID. Därefter installerade jag det igen och valde annan katalog att lägga de temporära filerna i. ARC Welder kan nu användas att testa andra appar med och Mobilt Bank ID fungerar fortfarande.

Det är ju fantastiskt att vi nu har en hyfsad lösning vad det verkar (vi får nog köra det en tid innan vi kan känna oss helt säkra), men det finns lite saker kring detta som jag tycker är lite svårsmält.

Ett Android APK-paket är inte portat och anpassat till Linux, men om det läggs i en "sandlådemiljö" typ ARC Welder så fungerar det. Om man sedan tar bort ARC Welder så fungerar det ändå. Det funkar både med Chrome och Firefox.

Det innebär ju de facto att ARC Welder har "konverterat" Android-appen Mobilt Bank ID till att bli en Linuxprogram eftersom det inte är beroende av webbläsaren Chrome längre.

I teorin innebär ju det att paketet skulle kunna läggas i repositoriet och kunna laddes ner direkt med apt-get, aptitude, pacman, zypper eller vad man vill då det bevisligen inte har några kopplingar till varken ARC, Chrome eller något annat längre.

Men som sagt, jag förstår det inte riktigt, men vad gör det - det funkar:-)

/Paul
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Wow - Bra jobbat! :kram: Jag skall försöka hinna testa lite senare idag, men det ser ju grymt spännande ut!
pabe1250

Inlägg av pabe1250 »

Den körda sessionens inställningar finns här:

~/.config/google-chrome/Default/Local App Settings/<genererat ID>#

Här hittar jag 5 filer.

000003.log CURRENT LOCK LOG MANIFEST-000001

Övriga sökvägar i hemkatalogen är:

.local/share/applications/chrome-<genererat ID>-Default.desktop
.local/share/icons/hicolor/128x128/apps/chrome-<genererat ID>-Default.png
.local/share/icons/hicolor/16x16/apps/chrome-<genererat ID>-Default.png
.gnome/apps/chrome-<genererat ID>-Default.desktop
.config/google-chrome/Default/Storage/ext/<genererat ID>/def/

När det sedan gäller binärfilen så händer följande om man ställer sig i /opt/google/chrome/:

./google-chrome --profile-directory=Default --app-id=<genererat ID>

Bank ID-appen startar - men Google Chrome startas enbart i bakgrunden. En process "chrome" skapas och dödar man den, så ryker även Bank ID. Jag får backa på min tidigare slutsats; det finns ett beroende med Google Chrome i nuläget.

Trots det tror jag att man skulle kunna lyfta ut Bank ID-appen ur Google Chrome, men det kommer att krävas lite arbete med att skriva om sökvägar och beroenden som skapas med Google Chrome vid installationen.

Ska titta närmare på det vid tillfälle, men just nu finns inte tiden, så vi får väl vara glada att det funkar på något sätt i varje fall:-)

/Paul
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Summa summarum: Det vore väldigt bra om någon kan peka på en enklare metod för att hämta BankID-appen.
https://apps.evozi.com/apk-downloader/

Klistra in

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bankid.bus
där.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
pabe1250

Inlägg av pabe1250 »

Hej igen!

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan de filer, kataloger och sökvägar som skapats när man installerat Mobilt Bank ID appen i Google Chrome och den katalog "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" som skapats av ARC Welder.

Så fort jag ändrar någonting som har med "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" att göra, eller sökvägen dit, så slutar Mobilt Bank ID att fungera, men jag har letat grundligt bland alla de filer som skapats under Google Chrome för att hitta någonting som pekar tillbaka på "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" - men jag hittar ingenting!!! Och det borde väl knappast vara något binärt. Jag har ju inte kompilerat något.

Mystiskt, när jag kör kommandot /opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=<genererat ID>, hur kan appen känna till var "com.bankid.bus-6230.apk_export_VZxwa" finns - och varför?

/Paul
Skriv svar

Återgå till "Internet"