Tack för hinten! Nu börjar det bli lite för komplicerat för en enkel själ som jag. Tror jag lägger ner försöket att förstå anledningen.gusnan skrev: http://ludovicrousseau.blogspot.fr/2011 ... stemd.html

Tack för hinten! Nu börjar det bli lite för komplicerat för en enkel själ som jag. Tror jag lägger ner försöket att förstå anledningen.gusnan skrev: http://ludovicrousseau.blogspot.fr/2011 ... stemd.html
@JoWa: Net iD är förberett för att kunna användas från Thunderbird. Vet du till vad det skulle kunna användas därifrån?Gunnar Hjalmarsson skrev:Icedove kommer då inte att påverkas. Å andra sidan vet jag inte hur och varför man skulle använda Net iD från en epostklient.
Låter rimligt. Man skulle ju då kunna modifiera netid-paketet så att det funkar likadant i Debian med Icedove.JoWa skrev:Samma som i Firefox, antar jag utan att förstå något. Thunderbird hanterar HTML på samma sätt som Firefox (med Gecko), så det det jag kan tänka mig är att Thunderbird inte används som e-postklient, utan som dokumentvisare. Om sedan HTML-dokumentet är e-post eller en webbsida spelar nog ingen roll.
Är inte det en felstavning? SCardEstablishContext hette funktionen då jag stötte på den i programmeringssammanhanggusnan skrev:Men, som sagt, jag vet inte varför det är på ett sätt i Debian, och ett annat i Ubuntu...In pcsc-lite version 1.6.0 (5 May 2010) I introduced a mechanism to start the pcscd daemon only when an application called SCardstablishContext() to get a PC/SC context.
Jag undrar om någon här har tänkt i samma banor eller vill experimentera och försöka lösa knuten. Det låter ju som en intressant idé, eller hur? Jag förmedlar gärna kontakt med Paul, så att ni kan spåna vidare tillsammans.Paul skrev:ARC Welder är ett tillägg till webbläsaren Google Chrome som ju fungerar i de flesta Linux-distributioner. Det man kan göra med ARC Welder är att man kan köra en Android-app åt gången - till exempel Mobilt Bank ID-appen.
Jag har testat det och det fungerar alldeles utmärkt - så när som på en liten hake. Eftersom ARC Welder jobbar med temporära filer så försvinner alla filer som skapats under sessionen som körts så fort som den stängs ner - inklusive ditt från banken nerladdade Bank Id. Det funkar liksom inte att behöva tanka ner ett nytt Bank Id per gång utan detta måste gå att lösa på något sätt.
Frågan är VAR själva Bank Id:t lägger sig i den temporära mappen, för vet man det, så borde det gå att skapa ett tilläggsskript som kopierar in Bank Id:t när man behöver det från en plats där man kan återanvända det.
Varför inte kontakta utvecklaren och höra sig för om det går att skapa en icke-temporär lagringsplats för vissa appar? Det måste ju finnas massor med sådana fall och vad jag kan se på deras hemsida är deras mål att stödja alla appar i Google play och där finns ju både BankID, NetID och en uppsjö andra bank- och inloggningsappar.Gunnar Hjalmarsson skrev:Paul, som hjälpte Osprey med en del skriftväxling om BankID när det begav sig, pekar på en eventuell öppning i fråga om BankID för Linux. Så här skriver han i ett mejl:Jag undrar om någon här har tänkt i samma banor eller vill experimentera och försöka lösa knuten. Det låter ju som en intressant idé, eller hur? Jag förmedlar gärna kontakt med Paul, så att ni kan spåna vidare tillsammans.Paul skrev:ARC Welder är ett tillägg till webbläsaren Google Chrome som ju fungerar i de flesta Linux-distributioner. Det man kan göra med ARC Welder är att man kan köra en Android-app åt gången - till exempel Mobilt Bank ID-appen.
Jag har testat det och det fungerar alldeles utmärkt - så när som på en liten hake. Eftersom ARC Welder jobbar med temporära filer så försvinner alla filer som skapats under sessionen som körts så fort som den stängs ner - inklusive ditt från banken nerladdade Bank Id. Det funkar liksom inte att behöva tanka ner ett nytt Bank Id per gång utan detta måste gå att lösa på något sätt.
Frågan är VAR själva Bank Id:t lägger sig i den temporära mappen, för vet man det, så borde det gå att skapa ett tilläggsskript som kopierar in Bank Id:t när man behöver det från en plats där man kan återanvända det.
Det är ju en möjlighet. En tanke jag hade är att någon skapar en modifierad app. ARC Welder görs ju tillgänglig med öppen källkod, och det borde inte vara en jättestor sak för en 'händig' person.serafim skrev:Varför inte kontakta utvecklaren och höra sig för om det går att skapa en icke-temporär lagringsplats för vissa appar?
Så Net iD finns alltså i den formen? Intressant.serafim skrev:Det måste ju finnas massor med sådana fall och vad jag kan se på deras hemsida är deras mål att stödja alla appar i Google play och där finns ju både BankID, NetID och en uppsjö andra bank- och inloggningsappar.
Den första tanken som slog mig när jag läste ditt inlägg var: "Driver han med mig/oss?" Men eftersom jag är på gott humör idag, väljer jag att uppfatta det som att alla de ansträngningar som gjorts, för att försöka förmå Finansiell ID Teknik att tillhandahålla en lösning också för Linux, har gått dig helt förbi.Tjadden skrev:Hej Gunnar!
Imponerande mängd att läsa om, för att lösa BID frågan?
Jag frågade min Bankkamrer (inte rätt person att fråga) om man inte kunde konvertera
sitt BankID Linux Ubuntu, som jag personligen bör kunna se som en möjlighet?
Han säger detta kanske är något för vår expertis att ta sig en funderare över, om de nu är så intresserade av detta?
Jag rundade av det hela, kan inte du höra dig för om detta som en möjlighet att konvertera BankID till Linux Ubuntu och sedan kan du väl höra av dig till mig? Det ska han göra under kommande vecka.
Kod: Markera allt
$ cat ~/.local/share/applications/chrome-dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf-Default.desktop
#!/usr/bin/env xdg-open
[Desktop Entry]
Version=1.0
Terminal=false
Type=Application
Name=BankID
Exec=/opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf
Icon=chrome-dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf-Default
StartupWMClass=crx_dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf
$
/opt/google/chrome/google-chrome --profile-directory=Default --app-id=dhklglapmmofpgkomjncbpgbndledepf
https://apps.evozi.com/apk-downloader/Gunnar Hjalmarsson skrev:Summa summarum: Det vore väldigt bra om någon kan peka på en enklare metod för att hämta BankID-appen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bankid.bus