Japp, ska se till så att även de får en kopia!serafim skrev:Jag tycker att även e-legitimationsnämnden, som ju är en av regeringen tillsatt nämnd, ska ha en kopia. Kanske kan det också få fart på den (numera ganska sömniga) verksamheten.

Kopplingen till staten finns genom att t.ex Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, CSN etc. använder sig av BankID...serafim skrev:Läste igenom skrivelsen och har bara en (liten) invändning.
"Ett företag med monopolställning och kopplingar till både storbankerna och staten, bör inte få underminera landets infrastruktur genom att ensidigt gynna subjektivt utvalda leverantörer."
Kopplingen till staten har jag inte hittat. FID ägs helt av bankerna.
Eftersom det till stor del är samma folk här och på ubuntu.se (inklusive undertecknad) så känns det som lite lätt redundant att de/vi också ska skicka något därifrån...Lao Tzu skrev:[*]Håller med. Dock tänker jag att det kunde vara bra ifall Ubuntu.se skickade iväg en egen, liknande skrivelse. Det visar på att inte bara den "officiella föreningen" bryr sig utan att det är ett gräsrotsuppror från bekymrade användare och privata grupperingar (oavsett storlek).
Helt sant, jag blev lite fundersam när jag kikade runt och såg att de inte hade någon adress för anmälningar utan i stort sett bara en generell adress och en massa personliga... så en kopia direkt till generalen är nog bra också...Lao Tzu skrev:[*]Man vet aldrig vem som läser sånt här när man skickar till den allmänna korgen (pts[snabel-a]pts.se och konkurrensverket[snabel-a]kkv.se). Därför kan det vara idé att skicka till högsta hönset på respektive plats:
Sant, vårt mål är ju egentligen inte att "klämma åt FID", utan att få stöd för Linux i BankID. Så därför är det kanske en god idé att FID vet vad som händer också...Lao Tzu skrev:[*]Jag håller inte med. Myndigheter är inte kända för att arbeta snabbt. Jag tycker att vi tidigt bör informera FID om vad vi tycker om deras förehavanden.
Alla ska få exakt samma text förutom det inledande mailet, dvs. alla kommer att få hela den PDF:en som jag i senaste versionen givit rubriken "Anmälan".Lao Tzu skrev:Ska skrivelsen till media vara kortare och enklare? I så fall kan man fundera på vilka som ska få den här första, ursprungliga, skrivelsen och vilka som ska få den förenklade. IT-ministern är en sån tveksam. Övriga politiker kanske bara orkar ta till sig medieversionen? Man kan också tänka sig att konsumentorienterade sammansättningar som Sveriges konsumenter, Råd & Rön och Plus (som har nämnts av andra ovan) kan klara av originaltexten.
När det gäller media måste vi dock sälja in det hela på ett lite annat sätt. Det är bra om vi i mailet får med lite om vilka rubriker det kan bli av det och så, även om de själva förstås får göra sin undersökning och skriva sin text. Kort sagt så gäller det ju att få dem att hoppa på och se att det här kan bli något riktigt bra att skriva om. När det gäller t.ex PTS och KKV liksom IT-ministern så är det däremot lite annorlunda, får de in en skrivelse av den här arten så är de tvungna att gå igenom den oavsett om de tycker att den verkar intressant eller inte...