BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Jag tycker att även e-legitimationsnämnden, som ju är en av regeringen tillsatt nämnd, ska ha en kopia. Kanske kan det också få fart på den (numera ganska sömniga) verksamheten.
Japp, ska se till så att även de får en kopia! :)
serafim skrev:Läste igenom skrivelsen och har bara en (liten) invändning.

"Ett företag med monopolställning och kopplingar till både storbankerna och staten, bör inte få underminera landets infrastruktur genom att ensidigt gynna subjektivt utvalda leverantörer."

Kopplingen till staten har jag inte hittat. FID ägs helt av bankerna.
Kopplingen till staten finns genom att t.ex Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, CSN etc. använder sig av BankID...
Lao Tzu skrev:[*]Håller med. Dock tänker jag att det kunde vara bra ifall Ubuntu.se skickade iväg en egen, liknande skrivelse. Det visar på att inte bara den "officiella föreningen" bryr sig utan att det är ett gräsrotsuppror från bekymrade användare och privata grupperingar (oavsett storlek).
Eftersom det till stor del är samma folk här och på ubuntu.se (inklusive undertecknad) så känns det som lite lätt redundant att de/vi också ska skicka något därifrån...
Lao Tzu skrev:[*]Man vet aldrig vem som läser sånt här när man skickar till den allmänna korgen (pts[snabel-a]pts.se och konkurrensverket[snabel-a]kkv.se). Därför kan det vara idé att skicka till högsta hönset på respektive plats:
Helt sant, jag blev lite fundersam när jag kikade runt och såg att de inte hade någon adress för anmälningar utan i stort sett bara en generell adress och en massa personliga... så en kopia direkt till generalen är nog bra också...
Lao Tzu skrev:[*]Jag håller inte med. Myndigheter är inte kända för att arbeta snabbt. Jag tycker att vi tidigt bör informera FID om vad vi tycker om deras förehavanden.
Sant, vårt mål är ju egentligen inte att "klämma åt FID", utan att få stöd för Linux i BankID. Så därför är det kanske en god idé att FID vet vad som händer också...
Lao Tzu skrev:Ska skrivelsen till media vara kortare och enklare? I så fall kan man fundera på vilka som ska få den här första, ursprungliga, skrivelsen och vilka som ska få den förenklade. IT-ministern är en sån tveksam. Övriga politiker kanske bara orkar ta till sig medieversionen? Man kan också tänka sig att konsumentorienterade sammansättningar som Sveriges konsumenter, Råd & Rön och Plus (som har nämnts av andra ovan) kan klara av originaltexten.
Alla ska få exakt samma text förutom det inledande mailet, dvs. alla kommer att få hela den PDF:en som jag i senaste versionen givit rubriken "Anmälan".

När det gäller media måste vi dock sälja in det hela på ett lite annat sätt. Det är bra om vi i mailet får med lite om vilka rubriker det kan bli av det och så, även om de själva förstås får göra sin undersökning och skriva sin text. Kort sagt så gäller det ju att få dem att hoppa på och se att det här kan bli något riktigt bra att skriva om. När det gäller t.ex PTS och KKV liksom IT-ministern så är det däremot lite annorlunda, får de in en skrivelse av den här arten så är de tvungna att gå igenom den oavsett om de tycker att den verkar intressant eller inte...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 24 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Osprey skrev:Eftersom det till stor del är samma folk här och på ubuntu.se (inklusive undertecknad) så känns det som lite lätt redundant att de/vi också ska skicka något därifrån...
Sch. Nån på FID kan ju läsa det här. ;)
Osprey skrev:Alla ska få exakt samma text förutom det inledande mailet, dvs. alla kommer att få hela den PDF:en som jag i senaste versionen givit rubriken "Anmälan".
Då så. Då är det bara till att skicka till alla de jag har samlat ihop. Det enda vi behöver fundera på är ifall politikerna (alltså inte IT-ministern i det här fallet) och de konsumentinriktade organisationerna behöver ett mer säljande mejl eller om det räcker med stilen som myndigheterna etc. får. Själv tycker jag att en variant av de som du har skrivit till PTS och KKV fungerar bra till politikerna. De övriga behöver nog nåt mer säljande, i stil med det vi ska skicka till medierna.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Väldigt bra jobbat! :kram:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

vulfgar skrev:Väldigt bra jobbat! :kram:
+1 Bra jobbat! Tack.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev:Väldigt bra jobbat! :kram:
+1
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:När det gäller media måste vi dock sälja in det hela på ett lite annat sätt. Det är bra om vi i mailet får med lite om vilka rubriker det kan bli av det och så, även om de själva förstås får göra sin undersökning och skriva sin text. Kort sagt så gäller det ju att få dem att hoppa på och se att det här kan bli något riktigt bra att skriva om.
Ett sätt, som jag har goda erfarenheter av, är att formulera pressmeddelanden, som de i princip kan kopiera och klistra rakt av, om de inte har tid att sätta sig in djupare i ärendet. Enkelt sätt att fylla ut tidningen. ;)
Användarvisningsbild
tommybe1
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av tommybe1 »

Tack. Kanonbra jobbat.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
MIMER
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av MIMER »

Bra jobbat. Höga poäng!!

Detta handlar egentligen om mer än bara BankID.
Egentligen är det en fråga om demokrati, valfrihet och öppenhet.
Hur skall reglerna för vår infrastruktur se ut? Skall vi vara beroende av två stora privata amerikanska bolag?

Detta brev har mitt fulla stöd.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ett sätt, som jag har goda erfarenheter av, är att formulera pressmeddelanden, som de i princip kan kopiera och klistra rakt av, om de inte har tid att sätta sig in djupare i ärendet. Enkelt sätt att fylla ut tidningen. ;)
Det är på gång... :)

Eller alltså, så att alla vet... det jag håller på med nu är att utgå från de mailadresser som Lao Tzu sammanställde och se till att skriva ett så "personligt" brev som möjligt till de olika grupperna inom dessa. För media blir det av typen ett pressmeddelande som de i stort sett kan klippa ut och klistra in direkt om de vill...

När det gäller ett av de politiska partierna så har jag också en personlig bekant inom ett av partiernas ledning, som jag kommer att adressera direkt. Han sitter dessutom inom precis rätt del av partiet, så där tror jag att vi kan ha goda möjligheter... ;)

Jag hoppas hinna lägga ut en sammanställning av det här, här på forumet ikväll eller under morgondagen. Meningen är ju att vi ska stå redo att "släppa lös" allting på söndag kväll, eller senast måndag morgon...
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Osprey,
hoppas Peter Norman står på din utskickslista ...
eller åtminstone hans departement

Dessutom tycker jag att de e-postadresser man ska använda är de som annonseras som "e-post till .... via registrator" eftersom dessa e-brev diarieförs, vilket inte alltid görs med andra e-brev (trots att det ska ske)

Diarieförda brev kan man alltid referera tillbaka till: "I mitt brev som mottagits av ert departement den .... skrev jag .... som jag inte fått svar på ...."
eller liknande.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

serafim skrev:Osprey,

Dessutom tycker jag att de e-postadresser man ska använda är de som annonseras som "e-post till .... via registrator" eftersom dessa e-brev diarieförs, vilket inte alltid görs med andra e-brev (trots att det ska ske)

Diarieförda brev kan man alltid referera tillbaka till: "I mitt brev som mottagits av ert departement den .... skrev jag .... som jag inte fått svar på ...."
eller liknande.
Finansmarknadsministern hade jag glömt. Jag skriver in honom i min lista några inlägg upp.
Alla adresser som slutar på "regeringskansliet.se" är såna som annonseras som "e-post via registrator". Jag gissar att "riksdagen.se" också gör det men har inte kollat upp det.

OBS! Finansmarknadsministern är nu tillagd i sammanställningen några inlägg upp.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Osprey,
Nu finns han med på listan... :)
serafim skrev:Dessutom tycker jag att de e-postadresser man ska använda är de som annonseras som "e-post till .... via registrator" eftersom dessa e-brev diarieförs, vilket inte alltid görs med andra e-brev (trots att det ska ske)

eller liknande.
Det verkar svårt att skicka mail från en extern mailadress via registrator. Fast å andra sidan tror jag egentligen inte att vi har något behov av det heller. De enda via skulle kunna behöva det för är ju PTS och KKV och de har inte den tjänsten. Alla övriga politiker och partier får ju bara en kopia för information och där behöver vi inte kunna gå tillbaka och referera till något...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

JoWa skrev:Statistiken kan uppdateras: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... 201404-bar Linux-andelen blir då högre: 1,73 %.
Nu 1,78 %. Ökad användning i april drar upp siffran: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... 410-201417

Kolla och justera strax innan du skickar. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

JoWa skrev:Nu 1,78 %. Ökad användning i april drar upp siffran
Och nu 3,98%. Det betyder att med beräkningsgrunden i brevutkastet har vi potentiellt c:a 300000 Linux-bankid-anv.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:
Och nu 3,98%. Det betyder att med beräkningsgrunden i brevutkastet har vi potentiellt c:a 300000 Linux-bankid-anv.
Var såg du 3,98%...? Är det någon tillförlitlig källa??
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

I veckostatistiken (v. 17) som jag länkade till. Jag föreslår att vi håller oss till tidigare vald period, och ser till att få en så uppdaterad uppgift som möjligt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Osprey skrev:Var såg du 3,98%...? Är det någon tillförlitlig källa??
I veckostatistiken som JoWa länkade till.

Men det är väl inte säkert (ännu). Troligen alla windows-xp-användare som inte vill investera i nytt pyttemjuk-fönster. Men det får man se. 3,98 % är i alla fall intressant eftersom det är ungefär vad xp legat på en lång tid och fått Bank-ID från FID....
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

serafim skrev:
Förlåt att jag nu hakar upp mig på ordet potentiellt.

:-X
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:I veckostatistiken (v. 17) som jag länkade till. Jag föreslår att vi håller oss till tidigare vald period, och ser till att få en så uppdaterad uppgift som möjligt.
Låter väl rimligt.

Kul ändå att se att Linux-andelen var 1,34% vecka 15 och 3,98% vecka 17. En tredubbling på två veckor. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag tar med den siffran i skrivelsen också, det är helt klart värt att nämna att Linux i dagsläget befinner sig på de nivåerna. Operativsystem är inte direkt något som folk byter dagligen, om inte speciella händelser som "nedläggningen av XP" inträffar. Med anledning av det så är antagligen den siffran ganska stabil åtminstone för minskningar och därför tycker jag att den kan vara representativ nog att nämna... :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"