Unity-tråden

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Unity-tråden

Inlägg av pun »

Jorge presenterar Alpha 3 bygget av Unity.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/unit ... ravaganza/

Ny Compiz-version också idag och det känns klart stabilare !!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Ny Compiz-version också idag och det känns klart stabilare !!
Japp, klart stabilare :)

Undrar hur Jorge gjort för att få ett litet dash? Själv täcker det i princip hela skärmen för mig med upplösningen 1366x768. Sen går det inte att scrolla med mera än att dra i scroll-listen till höger plus att sista raden då inte blir helt synlig. Men, men, det fixas väl det också så småningom.

Testar just nu med en helt genomskinlig panel och utan backlight för launchern ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jorge har snott bilden av njpatel..... ;)

http://i.imgur.com/SO4PP.jpg

Endera kör han med en extremt stor skärm eller har han nån specialkod.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

De nya menyerna i dash gillar jag ;)

Och sen "See more result" plus att sista raden nu är helt synlig. Nu fattas bara att det också går att scrolla på normalt sätt.
_ZoutH

Inlägg av _ZoutH »

Själv vågar jag mig inte på Natty utan kör Maverick med Unity 2d. Såg att det är nytt utseende för 2d versionen på g.
http://www.webupd8.org/2011/02/new-unit ... video.html
Någon som vet mer eller något om när det väntas komma?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jorge har snott bilden av njpatel..... ;)

Hmm, på desktopen får jag en mindre dash som jag kan öppna i fullscreen om jag vill. På laptop så sätts den upp i fullscreen som default i två olika installationer av Natty. Dock inte hittat var/hur man minskar ner den än.
_ZoutH skrev:Själv vågar jag mig inte på Natty utan kör Maverick med Unity 2d. Såg att det är nytt utseende för 2d versionen på g.
http://www.webupd8.org/2011/02/new-unit ... video.html
Någon som vet mer eller något om när det väntas komma?
Delar av det har redan kommit (idag) till 3D, dock inte filtreringen som visas på videon.

EDIT
Här en länk på hur det ser ut just nu :)
Enligt den så är dash maximerad på "such as a netbook" :P
For a small screen however (such as a netbook), Dash is full screen and it seems its size cannot be changed (at least for now)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Jorge har snott bilden av njpatel..... ;)

Hmm, på desktopen får jag en mindre dash som jag kan öppna i fullscreen om jag vill. På laptop så sätts den upp i fullscreen som default i två olika installationer av Natty. Dock inte hittat var/hur man minskar ner den än.
Jo kollade lite och installerar man dconf samt dconf-tools så kommer man åt mer... sedan kör man med dconf-editor

Under desktop > unity så kan man ändra formfaktorn... desktop ger då en mindre "dash" på en bärbar........
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jo kollade lite och installerar man dconf samt dconf-tools så kommer man åt mer... sedan kör man med dconf-editor

Under desktop > unity så kan man ändra formfaktorn... desktop ger då en mindre "dash" på en bärbar........
Toppen! Ser lite trevligare ut nu ;)

Har sökt där flera gånger där men missat den.

Endast paketet dconf-tools behövs.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jorge har nya ideer om hur man kan nyttja "Platser"....

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/maki ... ity-place/

Det finns ju massvis med bra saker att samla här !

För övrigt så är Unity klart stabilt just nu....jag kan inte hitta något sätt att crasha dito just nu....sen har man även fått upp snabbheten om man tex söker efter en app.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:För övrigt så är Unity klart stabilt just nu....jag kan inte hitta något sätt att crasha dito just nu....sen har man även fått upp snabbheten om man tex söker efter en app.
Nästan tråkigt stabil 8)

Unity lider av en del problem som gör att man ibland behöver starta om panelen och/eller compiz men det är små problem. När det gäller panelen verkar det vara ett race condition som gör att ikoner där ofta dupliceras vid uppstart, t.ex två nätverksikoner. Compiz kraschar ibland men känns ändå hyfsat stabil. Så på laptopen så är det Unity som gäller just nu för min del ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En sak som hänt och en som diskuteras i kulissen.

Den nya "file manager"-ikonen i launchern som kom igår verkar bekant och här är en bild på dess like då dessutom i färg! En nostalgikick men inte mer :P

Sen diskuterar man en tvåsidors-docka (launcher) som först presenterades som en mockup. Här en länk till den som testas genom att klicka på ubuntu-loggan uppe till vänster.

Hmm, båda känns lite som ett steg bakåt.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Bowmore skrev:
pun skrev:För övrigt så är Unity klart stabilt just nu....jag kan inte hitta något sätt att crasha dito just nu....sen har man även fått upp snabbheten om man tex söker efter en app.
Nästan tråkigt stabil 8)

Unity lider av en del problem som gör att man ibland behöver starta om panelen och/eller compiz men det är små problem. När det gäller panelen verkar det vara ett race condition som gör att ikoner där ofta dupliceras vid uppstart, t.ex två nätverksikoner. Compiz kraschar ibland men känns ändå hyfsat stabil. Så på laptopen så är det Unity som gäller just nu för min del ;)
Min säger att den kraschar, men det är bara falskt alarm. Likadant när jag öppnar programcentralen så påstår den att det plötsligt avslutas, men det gör det inte.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Senaste versionen........ äntligen så kan man ställa in storleken.

http://www.webupd8.org/2011/03/unity-36 ... r-alt.html

;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Senaste versionen........ äntligen så kan man ställa in storleken.
Japp, ner till 32 på direkten ;)

Vidare en Alt-F2 som överraskade mig positivt!
Scrollning med musen i Dash fungerar nu
Förslag på downloads i Dash har tillkommit
etc

Verkar bli bättre och bättre ;D
fd.svensson skrev:Min säger att den kraschar, men det är bara falskt alarm. Likadant när jag öppnar programcentralen så påstår den att det plötsligt avslutas, men det gör det inte.
Kraschar sällan för mig nu och då oftast startar den om sig själv. Däremot har smspillaz fortfarande huvudbry med stacken vilket orsakar att vissa fönster ibland hamnar under andra och blir osynliga. Dockan Docky har en förmåga att försvinna i stacken titt och tätt och då är det compiz --replace som gör den synlig igen allt killall docky följt av docky. Klurigt problem att lösa.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

pun skrev:Senaste versionen........ äntligen så kan man ställa in storleken.

http://www.webupd8.org/2011/03/unity-36 ... r-alt.html

;)
Har ni fått in den uppdateringen? Fungerade inte för mig :(
P-H I gav mig det här tipset angående Compiz
Det är antagligen Compiz som krachat. Skapa en programstart med innehållet compiz --replace på skrivbordet och placera den längst ner till höger. När Compiz krachar går det att starta om den genom att dubbelklicka på programstarten.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

fd.svensson skrev:Har ni fått in den uppdateringen? Fungerade inte för mig :(
Kolla om du hämtar ner från huvudservern?

Hmm, tyvärr följer inte skrivbordsikonerna med åt vänster när man minskar bredden på launchern men det kommer väl till nästa unity-release :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo den svensk spegeln ligger ju x timmar efter huvudservern.

Tog mig tid att testa idag eftersom jag är ledig... :unerd:

Mycket snabbt o rappt !! Inga crasher.

Att ställa ner ikonstorleken till 32 är kanon ;)

Dashen är mycket snygg.

Windowstangentens funktion mycket klurig, korttryckning för dashen och långtryckning för att tända numreringen.

Bild

(har en hybrid mellan Gnome3 och Gnome 2 så temahanteringen är inte perfekt)
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Nja, jag hade Huvudservern men missade omstarten ;) Efter det fungerade det till nästa uppdatering jag gjorde, då jag körde en omstart igen grep Clam av virusprogrammet jag trodde var avstängt in. Det fanns inte en speciell fil, försökte naturligtvis att reparera men nu kör jag Kubuntu 11.04 ;D Det tråkiga med det är att det ser ut precis som vanligt :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Idag kom en uppdatering på light-themes där man tagit bort fönsterramen.
https://lists.ubuntu.com/archives/natty ... 09239.html
[Neil J. Patel]
* {Amb,Rad}iance/metacity-1/metacity-theme-1.xml
Make borders = 0
- Invisible grip size = 5
- Shadow = 45.0 radius and 0.75 opacity (LP: #733233)
Tänk att så få pixlar kan göra så mycket med upplevelsen ;)

Sen kör jag ju dessutom PPAn Ubuntu’s new Overlay scrollbars for Natty som spar ytterligare lite pixlar per fönster. Efter senaste uppdateringen så fungerar det även med att stoppa in miljövariabeln LIBOVERLAY_SCROLLBAR i ~/.profile, /etc/profile eller /etc/environment utan att Nautilus hänger sig. Kruxet är dock fortfarande hur man får in miljövariabeln även i gksu/gksudo-miljöerna så att program som Synaptic, etc oxå funkar. I nuläget gäller programstartare på skrivbordet om man vill testa dem :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Yep..... har kört Unity hela dagen och det börjar bli bra.... ;)

"overlayen" funkar med vissa appar..... gnome-standard verkar det som.

Indikatorerna är lite "bråkiga", nätverket får jag ingen ordning på men det funkar och jag har wicd som nödlösning.

Att kunna ställa ner den monstruösa äckliga storleken på ikonerna är en viktig sak !!

Annars ser det mycket lovande ut just nu !!! O0
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"