[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av TweekiE »

HakanS skrev:Vi kommer fortfarande att ha en Team Contact eftersom det är ett krav att alla LoCo ska ha en.
Okeeeeej??
Men man kan väll endå låta de som faktiskt är admins styra sidan efter sitt eget tycke... och medlemmarna får finna sig i det... annars blir allt så enormt invecklat, eller skapa omröstningar så fort de tar beslut. ::)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

TweekiE skrev:
HakanS skrev:Vi kommer fortfarande att ha en Team Contact eftersom det är ett krav att alla LoCo ska ha en.
Okeeeeej??
Men man kan väll endå låta de som faktiskt är admins styra sidan efter sitt eget tycke... och medlemmarna får finna sig i det... annars blir allt så enormt invecklat, eller skapa omröstningar så fort de tar beslut. ::)
En TC har inget med hur forumet sköts. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

TweekiE skrev:Men man kan väll endå låta de som faktiskt är admins styra sidan efter sitt eget tycke.
Jag har uppfattningen att det har fungerat på det sättet de senaste åren.
En fråga till administratörerna: Har Urban eller CF lagt sig i hur admin. skött forumet?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag citerar mig själv från valtråden

Jag vill påminna om att vi hade ett val där vi omröstade hur gemenskapen skulle drivas i fortsättningen och att Hunds förslag var med men röstades ner. Istället röstades nuvarande organisation med en TL, en TC, arbetsgrupper o.s.v. igenom.

Nu uppmanas det istället till ett odemokratiskt övertagande där nuvarande admins, en grupp som i princip tillsätter sig själva, sköter gemenskapen efter sitt eget tycke.

Vad skiljer det från diktatur? Det låter väldigt 'Kina' i mina öron.
HakanS skrev:
Rune.K skrev:Det är bara det, att då blir det en kopia av ubuntu.se
Det kommer inte att bli mer en kopia av ubuntu.se än det har varit tidigare.
Då stöder du också idén att gemenskapen tas över av nuvarande administration utan ledarskap, alltså utan TL?

Så de som arrangerat nominerings- och valprocessen stöder själva inte valet alltså? Är det så?

Eller är det helt enkelt så att nuvarande administration hellre ser att ett val uteblir för att dom inte vill se någon av kandidaterna som TL?

Jag frågar återigen hur det står till med demokratin här...
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Nu uppmanas det istället till ett odemokratiskt övertagande där nuvarande admins, en grupp som i princip tillsätter sig själva, sköter gemenskapen efter sitt eget tycke.
När det inte finns någon som vill bli TL så får vi klara oss med TC och de gruppkonstellationer som finns.
Att kalla det för odemokratiskt övertagande är lite väl magstarkt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Nu uppmanas det istället till ett odemokratiskt övertagande där nuvarande admins, en grupp som i princip tillsätter sig själva, sköter gemenskapen efter sitt eget tycke.
När det inte finns någon som vill bli TL så får vi klara oss med TC och gruppkonstellationer som finns.
Att kalla det för odemokratiskt övertagande är lite väl magstarkt.
Jag tar gärna 'jobbet' såvida jag får mandatet för det i en korrekt nominerings- och valprocess. någonting som inte funnits i detta 'val'.

Jag har klargjort detta tidigare.

Om ni så föredrar kan jag ju tillträda som TL direkt - eftersom inget annat alternativ ju fanns i valet - och då direkt utlysa ett korrekt utfört nyval. Om ni nu föredrar att det sköts så.

Edit: Och nej, det är inte magstarkt när det framstår som om valet saboterats med vilje inifrån.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Som HakanS noterat så går min mandattid ut den 28 februari, vilket är om knappt två veckor. Jag tänker inte lämna forumet i det här skicket, och hade definitivt inte tänkt lämna det i förtid.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Så de som arrangerat nominerings- och valprocessen stöder själva inte valet alltså? Är det så?
Självklart stödjer jag valet, men alla nominerade har ju hoppat av.
farmfield skrev:Eller är det helt enkelt så att nuvarande administration hellre ser att ett val uteblir för att dom inte vill se någon av kandidaterna som TL?
Det finns ju inga kandidater.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Spela inte dum, Farmfield sa att han inte ställer upp på ett sådant här val utan motkanditat, och krävde att nomineringen gjordes om och nytt val utlystes.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p371114
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Så de som arrangerat nominerings- och valprocessen stöder själva inte valet alltså? Är det så?
Självklart stödjer jag valet, men alla nominerade har ju hoppat av.
Det hade dom inte gjort om det inte varit för strulet med nomineringstråden. Det fanns ingen information ut till medlemmarna utöver tråden i sig själv. Nomineringstråden bör därför öppnas och nomineringen förlängas.
HakanS skrev:
farmfield skrev:Eller är det helt enkelt så att nuvarande administration hellre ser att ett val uteblir för att dom inte vill se någon av kandidaterna som TL?
Det finns ju inga kandidater.
Ni verkar inte vilja det men det tror jag det finns. Hade nomineringstråden med efterföljande diskussion skötts hade t.ex. LJ inte hoppat av.

@CF

Du är TeamLeader och därmed ytterst ansvarig. Det är faktiskt upp till dig att ta tag i det här, förslagsvis som det snackades om igår, att nomineringstiden förlängs fram till 20e och valet påbörjas den 21e. Ingen protesterade mot detta när Vulfgar föreslog det igår.
Xcore

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Xcore »

Vad ni behöver som TL är ingen nörd, ingen fundamentalist och ingen som jamsar fram och tillbaka i ändlösa diskussioner. Vad ni behöver är en drivmotor som ser till att det händer lite, en som LJ. Och så behöver ni en som kan forum och gemenskap.

Nominerar LJ och CF
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

HakanS skrev:Vill bara påtala att det är ingen idé att hålla på att nominera de som redan är nominerade.

Vill dessutom belysa de förhållningsregler och krav som TL och TC måste uppfylla:
De måste efterleva Code of Conduct och Leadership Code of Conduct
"Kravspec." på Team Leader: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
"Kravspec." på Team Contact: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
Vem/vilka har bestämt att man måste det du beskriver ovan?
Ni är väl, hoppas jag, mer intresserade av att få ordning på LoCot än att leta efter folk med rätt "religion", eller?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Xcore

Inlägg av Xcore »

HakanS skrev:Vill bara påtala att det är ingen idé att hålla på att nominera de som redan är nominerade.

Vill dessutom belysa de förhållningsregler och krav som TL och TC måste uppfylla:
De måste efterleva Code of Conduct och Leadership Code of Conduct
"Kravspec." på Team Leader: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
"Kravspec." på Team Contact: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
Vitsen är inte att man nominerar, vitsen är att man talar om varför man nominerar någon eller några. Dvs varför man anser just den personen högst lämplig att ta på sig uppdraget.

Det ger en bättre bild av de nominerade dessutom. ;)

Men visst kan vi ta det på ditt sätt också HakanS
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Xcore skrev: Vitsen är inte att man nominerar, vitsen är att man talar om varför man nominerar någon eller några. Dvs varför man anser just den personen högst lämplig att ta på sig uppdraget.

Gillar skarp motiveringen till din nominering ;) O0
Xcore

Inlägg av Xcore »

mcNisse skrev:
Xcore skrev: Vitsen är inte att man nominerar, vitsen är att man talar om varför man nominerar någon eller några. Dvs varför man anser just den personen högst lämplig att ta på sig uppdraget.

Gillar skarp motiveringen till din nominering ;) O0
Ubuntu-se.org behöver få lite fart framåt igen. Sen behöver forumet fungera lite bättre tror jag. Då skulle allt bli trevligare sen. :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Jag citerar mig själv från valtråden

Jag vill påminna om att vi hade ett val där vi omröstade hur gemenskapen skulle drivas i fortsättningen och att Hunds förslag var med men röstades ner. Istället röstades nuvarande organisation med en TL, en TC, arbetsgrupper o.s.v. igenom.

Nu uppmanas det istället till ett odemokratiskt övertagande där nuvarande admins, en grupp som i princip tillsätter sig själva, sköter gemenskapen efter sitt eget tycke.

HakanS skrev:
Då stöder du också idén att gemenskapen tas över av nuvarande administration utan ledarskap, alltså utan TL?

Så de som arrangerat nominerings- och valprocessen stöder själva inte valet alltså? Är det så?

Eller är det helt enkelt så att nuvarande administration hellre ser att ett val uteblir för att dom inte vill se någon av kandidaterna som TL?

Ett forum är ett privilegium, inte en rättighet. Forum fungerar på det viset att man har en eller flera admins som administrierar forumet, en elle flera moderatorer som "moddar". Varför skulle vårat forum vara annorlunda? Skippa ditt prat om Kina och diktatur.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hund skrev:
farmfield skrev:Jag citerar mig själv från valtråden

HakanS skrev:

Ett forum är ett privilegium, inte en rättighet. Forum fungerar på det viset att man har en eller flera admins som administrierar forumet, en elle flera moderatorer som "moddar". Varför skulle vårat forum vara annorlunda? Skippa ditt prat om Kina och diktatur.
Håller helt och hållet med dig Hund, för så fungerar alla andra forum. Annars får man som här, kaos.

Och lägger man till ditt "Keep it simple" så fungerar allt genast mycket bättre.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Xcore skrev:Håller helt och hållet med dig Hund, för så fungerar alla andra forum. Annars får man som här, kaos.

Och lägger man till ditt "Keep it simple" så fungerar allt genast mycket bättre.
Tack! Det är det jag försöker komma fram till, men ingen lyssnar. Antar att dom är så upptagen med att skrika "Kina" och andra lustigheter.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hund skrev:
Xcore skrev:Håller helt och hållet med dig Hund, för så fungerar alla andra forum. Annars får man som här, kaos.

Tack! Det är det jag försöker komma fram till, men ingen lyssnar. Antar att dom är så upptagen med att skrika "Kina" och andra lustigheter.
Tyvärr har jag märkt det. En stor orsak till att forumet inte fungerar som det borde göra. En cafe och supportavdelning skall fungera utmärkt ihop utan några som helst problem, om själva forumet fungerar.

Som du säger, keep it simple, varför krångla till allt hela tiden.

Du är en av de få som tydligen fattat problemet.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Xcore skrev:
Hund skrev:

Tyvärr har jag märkt det. En stor orsak till att forumet inte fungerar som det borde göra. En cafe och supportavdelning skall fungera utmärkt ihop utan några som helst problem, om själva forumet fungerar.

Som du säger, keep it simple, varför krångla till allt hela tiden.

Du är en av de få som tydligen fattat problemet.
Jag lyssnar, hund! :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"