Kattråden!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Dancer
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Katttråden!

Inlägg av Dancer »

Vilken underbart vacker katt!

Men, jag gillar inte det att en katt - som bor hos människor - fiskar upp fågelungar ur deras bon  :'(  Det är en sak, att katter tar svaga individer, som ändå går under förr eller senare. Men, det här,  :'( fågelungar, som inte börjat leva ännu. Nej, det är inte sjysst.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Dancer skrev: fågelungar, som inte börjat leva ännu.
Okläckta ägg ;D
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Inte skall vi vara svagsinta. Vargarna är ju sjufalt värre och de får gå lösa.
Grekerna de fångar våra småfåglar i nät . De kokar dem och äter upp dem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Tja, men det verkar lite lömskt att först sätta upp holkar till fåglarna och att sedan låta kissen ligga på holkens tak och lurpassa. Lite som att lägga ut foder till rådjur och stå i närheten av matplatsen med ett gevär.  ::)
Fast man blir kanske lätt lite överbeskyddande och "överciviliserad" när man bott många år i en stad.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

christer skrev: Inte skall vi vara svagsinta. Vargarna är ju sjufalt värre och de får gå lösa.
Grekerna de fångar våra småfåglar i nät . De kokar dem och äter upp dem.
Andras usla beteende rättfärdigar inte att också jag ska bete mig uselt. Ungefär så resonerar jag.

Dessutom, vi föder upp lammet, slår ihjäl det vid 7 månaders ålder, styckar, grillar och äter upp. Och korna. Och grisarna. Och hästarna? Och vad mer? Inte jag förstås. Jag äter inte djurkött.
Senast redigerad av 1 Dancer, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Visst är det lömskt. Den här gången blev katten överrumplad och
det blev inga sparvar. Grannen däremot berättade att den tagit en ur deras holk.

Jaktmetoden är annars effektiv ibland. Praktiserar det på fiskar, matar dem mask
och lurpassar med krok. Annars är fiskar också musikaliska. Ta två plommonstora stenar och knacka med dem under vattnet. Nyfikna abborrar samlar sig runt på behörigt avstånd.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

christer skrev: Jaktmetoden är annars effektiv ibland. Praktiserar det på fiskar, matar dem mask
och lurpassar med krok. Annars är fiskar också musikaliska. Ta två plommonstora stenar och knacka med dem under vattnet. Nyfikna abborrar samlar sig runt på behörigt avstånd.
Visst, när det gäller fiskar så är vi nog många som är lömska ibland.  :P Firrar kan fö vara ganska smarta, vi har akvarium och det är väldigt skillnad på olika fiskar hur tama dom blir och hur dom beter sej. Nyfikna är dom också när man gör rent i burken, kommer och nosar och buffar och ibland provsmakar dom lite försiktigt. Vissa verkar också att gilla att bli klappade.  :o
Fast nu ramlade jag visst OT. Igen.  ::)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Katt och fisk hör visst ihop. Det är samma ämne liksom.

Fiskar låter också. De har ett eget ljudligt språk.
Senast redigerad av 1 christer, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

Kattfisk!
choel

Inlägg av choel »

Tänkte att jag får lägga ut en bild eller två på min gammle katt, "flisan" heter hon eller som jag oftast kallar henne "tjockis". Hon är nu 16 år. När hon var liten hade hon rosa fläckar blandat med vit och grå päls.

[img width=800 height=600]http://pici.se/pictures/VHUZLfkGq.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://pici.se/pictures/miLWvCksJ.jpg[/img]
Kan det jävlas, så jävlas det.
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

choel skrev: Tänkte att jag får lägga ut en bild eller två på min gammle katt, "flisan" heter hon eller som jag oftast kallar henne "tjockis". Hon är nu 16 år. När hon var liten hade hon rosa fläckar blandat med vit och grå päls.

http://pici.se/pictures/VHUZLfkGq.jpg
http://pici.se/pictures/miLWvCksJ.jpg
Testat ge henne mycket blötmat och lite torrfoder? Gör underverk för mättnadskänslan samtidigt som fettbildande insulin inne i kroppen hålls på ett minimum ;) Fungerar jättebra för min äldre kisse, han vräker i sig torrfoder men blötmaten går det bättre med, och med tanke på att 300 g av den motsvarar 60 g av hans torrfoder så blir han vääääääldigt mycket mera mätt och nöjd.

Svartsköldpadda eller blåsköldpadda? Dvs svart och normalröd, eller blågrå och ljusröd? Med vitt är det ju hur som helst ;)
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

Jag får som vanligt inte till det med bilden.....  >:( Jag skulle lagt ut en bild på Niki där hon är lite fet....    Hon är lite slankare nu. Genom att göra precis som Johanna skriver, ge henne mer blötmat och mindre torrfoder så gick hon sakta ner i vikt. Dessutom får hon ett ganska fett torrfoder = fett mättar längre. Och magen fungerar bättre..... Det kalorisnåla torrfodret är bannlyst här!

När nuvarande två katter har levt färdigt och nästa katt kommer i huset satsar jag på blötmat och kompletterar med torrfoder som inte innehåller en massa spannmål. Det är inte kalorierna som ger viktökning eller minskning, det är kolhydraterna. Samma gäller för människor. Kolhydrater ger insulinutsöndring som stoppar fettförbränningen. Fett startar fettförbränningen!
choel

Inlägg av choel »

Johanna: Ända problemet är att hon inte äter blötmat. Har försökt, men hon blir bara grinig när hon inte får torrfoder. så länge hon mår bra vilket hon gör så får hon äta hur mycket torrfoder hon vill.

men tack för tipset... hon är väl kanske lite bortskämd :)
Kan det jävlas, så jävlas det.
Johanna

Inlägg av Johanna »

choel skrev: Johanna: Ända problemet är att hon inte äter blötmat. Har försökt, men hon blir bara grinig när hon inte får torrfoder. så länge hon mår bra vilket hon gör så får hon äta hur mycket torrfoder hon vill.

men tack för tipset... hon är väl kanske lite bortskämd :)
Med den magen mår hon nog inte så bra egentligen... ;)

Vad får hon för torrfoder nu? Jag har precis bytt det mina får till Orijen som innehåller 75% animalier och proteinhalten i torrsubstans är så hög som 50% och kolhydrathalten ligger på bara knappa 17%. Och med tanke på den höga halten animalier så vet man ju att det är bra protein för katterna :) Har redan märkt skillnad i pälskvalité också, plus att de verkar bli ännu mättare på det + blötmat än gamla sorterna + blötmat :)

För att förtydliga, mina katter får mest blötmat, men även lite torrfoder då gammelkissen skulle bli olycklig utan plus att hans mage inte gillar en diet på enbart blötmat. Nu har det dessutom flyttat in två jourkatter som behöver fri tillgång, och då får det bli torrfoder till dem även om jag har börjat inskolningen till blötmat för dem med. Och eftersom de två och min egen yngre katt alla är under året och jag dessutom har en äldre katt så tittade jag efter ett torrfoder som skulle passa alla och då fastnade jag för just Orijen. Att näringsinnehållet vad gäller protein, fett och kolhydrater är likvärdigt med lite sämre blötmat är ju inte heller en nackdel, enda problemet är väl egentligen det man aldrig kommer ifrån med torrfoder: låg vattenhalt.

Vill man att katten ska äta blötmat går det inte att ha fri tillgång till torrfoder heller, utan det är portioner som gäller och blötmaten serverar man när katten är som mest hungrig, oftast på morgonen alltså. Är katten överviktig fungerar inte fri tillgång oavsett, blötmat kan den visserligen få äta tills den blir mätt 3-4 ggr om dagen, men torrfoder behöver i de allra flesta fall ges noggrant uppmätt, men man kan ju göra som så att man mäter upp halva dagsbehovet på morgonen och halva på kvällen, har katten inte ätit upp allt blir det som fri tillgång, hinner skålen bli tom får den helt enkelt vänta tills det är dags att fylla på igen.
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

Det är inte heller säkert att det är så lyckat att göra stora förändringar för en 16-årig katt.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

våran Svante har nån slags allergi mot "fulfoder" så vi måste handla "Sensitive 33" för att hålla hans hudklåda i schack. Men de andra katterna mår också bra av det.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Dancer skrev:
Det är inte heller säkert att det är så lyckat att göra stora förändringar för en 16-årig katt.
Nä, det är ju sant. Fast ge mer begränsat med mat lär inte direkt vara farligt ;)

Ulsak skrev:
våran Svante har nån slags allergi mot "fulfoder" så vi måste handla "Sensitive 33" för att hålla hans hudklåda i schack. Men de andra katterna mår också bra av det.
Vill ni ge honom något extra gott så kolla vad för kött som ingår och ge honom rått av det ;) Det är oftast någon eller några ingridienser de har problem med så då får man antingen ge ett allergifoder, lusläsa innehållsförteckningar eller välja ut vilket kött man vill använda väldigt noggrant, det senare ifall man gör egen kattmat eller vill ge lite rått kött som godis. Krashar magen vid minsta lilla som han inte brukar få är det en sämre idé iofs, men är det "bara" hudklåda ska det inte vara någon fara.

Rått kött, speciellt med ben, är dessutom jättebra för tänderna, mycket bättre än något kommersiellt foder.

Mina katter mår bra av de foder de fått tidigare, men man märker på pälsarna om de mår ännu bättre, och lådan luktar mindre dessutom :)
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

choel skrev: När hon var liten hade hon rosa fläckar blandat med vit och grå päls.
Så här såg Nikitas mage ut i unga, slanka dar.....
[img width=798 height=600]http://pici.se/pictures/pRlyCaZbw.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

he he..jag kan bara inte låta bli att skicka upp en kattbild och gimpövning
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Filmade min kisse och la upp på min blogg. Adressen till inlägget är: http://p1i-tips.blogspot.com/2008/02/otalt.html
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"