Hemside program.. vad använder ni ??
SV: Hemside program.. vad använder ni ??
Läsning av ntfs sker inte på programnivå, utan på en lägre nivå. Här är en bra guide, lycka till!
http://ubuntu-se.org/drupal/node/159
http://ubuntu-se.org/drupal/node/159
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
NTFS-3G finns installerad och funkar i de flesta programmen men inte i nvu, av någon anledning. Funkar helt super i bluefish bla.
Jag brukar använda notepad ++. Ja, det är ett windows program men fungerar utmärkt i wine. Har använt Bluefish tidigare men var inte riktigt nöjd. Aptana ser dock väldigt trevligt ut.
Boldly going nowhere
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur tänker du nu?ehnar skrev: Problemet med nvu är att den inte kan läsa ntfs-partitioner, iaf har inte jag lyckats fixa det.
Eftersom jag hackat i frontpage verkar det svårt att hitta något liknande, för den som inte kan html-koderna som rinnande vatten, och samtidigt se hur det ser ut. Finns det något av de namngivna hemsideprogrammen som kan både visa kod och grafiskt i programmet, och kan läsa ntfs-patitioner?
NVU och Kompozer gör just vad du är ute efter...ungefär lika *host* bra *host* som Frontpage. Stöd för att läsa NTFS-partitioner torde inte ha något med NVU att göra, snarare ditt system. Eller är det något bizarrt med NVU som jag missat? Iallfall...jag ser framför mig att du har setat och slitit med Frontpage tidigare och har kvar filer/webbservern på Windows-disten. Är det så?
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
- super_nollan
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Hemside program.. vad använder ni ??
Hej
Om jag som en 100% nybörjare vill göra en egen hemsida vad skall jag använda för program? Var skall jag läsa mig till info om hur jag skall göra? tycker Ni?....
Mvh
Om jag som en 100% nybörjare vill göra en egen hemsida vad skall jag använda för program? Var skall jag läsa mig till info om hur jag skall göra? tycker Ni?....
Mvh
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Idag så är det botten i CSS och resten i html/php som gäller i stort. CSS styr designen på sidan, vilka objekt som är var, typsnitt, färger o.s.v. och så har man då antingen statiskt ('fast') innehåll med html och/eller dynamiskt (hämtas ur databaser, t.ex. MySQL) - eller en kombination av de bägge.
Vilka program i GNU/Linux man kan/'skall' använda vet jag dock inte. Den senaste tiden så har jag utgått från en färdig sajt (finns hur många som helst att ladda ner gratis ute på nätet) och anpassat kod & grafik till det jag har velat ha - ett exempel är bloggen som jag länkar till i min signatur. Jag utgick från ett (CSS-baserat) tema till Wordpress (som är 'bloggmotorn') och anpassade koden & det grafiska efter vad vi ville ha.
Anpassningen av temat till Bazooka Brothers gjorde jag helt 'för hand' - alltså i en vanlig texteditor. Där finns det dock program som 'känner av' (vad som är) kod & markerar den med färger, visar fel, missade taggar/sluttaggar o.s.v. - vilket är hjälpsamt. Vilken av dessa text/kod-editorer som är 'bäst' får webnissarna tipsa om dock - jag behöver också börja köra med en sån...
Vilka program i GNU/Linux man kan/'skall' använda vet jag dock inte. Den senaste tiden så har jag utgått från en färdig sajt (finns hur många som helst att ladda ner gratis ute på nätet) och anpassat kod & grafik till det jag har velat ha - ett exempel är bloggen som jag länkar till i min signatur. Jag utgick från ett (CSS-baserat) tema till Wordpress (som är 'bloggmotorn') och anpassade koden & det grafiska efter vad vi ville ha.
Anpassningen av temat till Bazooka Brothers gjorde jag helt 'för hand' - alltså i en vanlig texteditor. Där finns det dock program som 'känner av' (vad som är) kod & markerar den med färger, visar fel, missade taggar/sluttaggar o.s.v. - vilket är hjälpsamt. Vilken av dessa text/kod-editorer som är 'bäst' får webnissarna tipsa om dock - jag behöver också börja köra med en sån...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- serialsniffer
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag vill oxå kommentera.. Jag knackar all kod själv, xHtml, css, mysql och php:D. allt görs i Geany:D
------------------------
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
- super_nollan
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
super_nollan skrev:Hej
Mvh
KompoZer!!
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Känns som att jag inte vågar mig på annat än textredigeraren för hemsidan. Vill så gärna att allt blir enligt w3c-standarden.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
KOmpozer är bra!
Men vill man inte se/bryr sej om någon html-kod, så funkar det faktiskt att göra sidorna med Open Office Presentation.
Sen ladda upp filerna med gftp till server.
Men vill man inte se/bryr sej om någon html-kod, så funkar det faktiskt att göra sidorna med Open Office Presentation.
Sen ladda upp filerna med gftp till server.
prova gärna Amaya, som också finns i förrådet. Det är W3C som utvecklat det har jag för mig.