Hemside program.. vad använder ni ??

Här diskuteras programmering och utveckling
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Hemside program.. vad använder ni ??

Inlägg av TicToc »

Läsning av ntfs sker inte på programnivå, utan på en lägre nivå. Här är en bra guide, lycka till!
http://ubuntu-se.org/drupal/node/159
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

NTFS-3G finns installerad och funkar i de flesta programmen men inte i nvu, av någon anledning. Funkar helt super i  bluefish bla.
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

Jag brukar använda notepad ++. Ja, det är ett windows program men fungerar utmärkt i wine. Har använt Bluefish tidigare men var inte riktigt nöjd. Aptana ser dock väldigt trevligt ut.
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

ehnar skrev: Problemet med nvu är att den inte kan läsa ntfs-partitioner, iaf har inte jag lyckats fixa det.
Eftersom jag hackat i frontpage verkar det svårt att hitta något liknande, för den som inte kan html-koderna som rinnande vatten, och samtidigt se hur det ser ut. Finns det något av de namngivna hemsideprogrammen som kan både visa kod och grafiskt i programmet, och kan läsa ntfs-patitioner?
Hur tänker du nu?

NVU och Kompozer gör just vad du är ute efter...ungefär lika *host* bra *host* som Frontpage. Stöd för att läsa NTFS-partitioner torde inte ha något med NVU att göra, snarare ditt system. Eller är det något bizarrt med NVU som jag missat? Iallfall...jag ser framför mig att du har setat och slitit med Frontpage tidigare och har kvar filer/webbservern på Windows-disten. Är det så?
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hemside program.. vad använder ni ??

Inlägg av super_nollan »

Hej

Om jag som en 100% nybörjare vill göra en egen hemsida vad skall jag använda för program? Var skall jag läsa mig till info om hur jag skall göra? tycker Ni?....

Mvh
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Idag så är det botten i CSS och resten i html/php som gäller i stort. CSS styr designen på sidan, vilka objekt som är var, typsnitt, färger o.s.v. och så har man då antingen statiskt ('fast') innehåll med html och/eller dynamiskt (hämtas ur databaser, t.ex. MySQL) - eller en kombination av de bägge.

Vilka program i GNU/Linux man kan/'skall' använda vet jag dock inte. Den senaste tiden så har jag utgått från en färdig sajt (finns hur många som helst att ladda ner gratis ute på nätet) och anpassat kod & grafik till det jag har velat ha - ett exempel är bloggen som jag länkar till i min signatur. Jag utgick från ett (CSS-baserat) tema till Wordpress (som är 'bloggmotorn') och anpassade koden & det grafiska efter vad vi ville ha.

Anpassningen av temat till Bazooka Brothers gjorde jag helt 'för hand' - alltså i en vanlig texteditor. Där finns det dock program som 'känner av' (vad som är) kod & markerar den med färger, visar fel, missade taggar/sluttaggar o.s.v. - vilket är hjälpsamt. Vilken av dessa text/kod-editorer som är 'bäst' får webnissarna tipsa om dock - jag behöver också börja köra med en sån...
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

Inlägg av serialsniffer »

Jag vill oxå kommentera.. Jag knackar all kod själv, xHtml, css, mysql och php:D. allt görs i Geany:D
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av super_nollan »

super_nollan skrev:Hej

Om jag som en 100% nybörjare vill göra en egen hemsida vad skall jag använda för program? Var skall jag läsa mig till info om hur jag skall göra? tycker Ni?....

Mvh

KompoZer!!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Känns som att jag inte vågar mig på annat än textredigeraren för hemsidan. Vill så gärna att allt blir enligt w3c-standarden.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

KOmpozer är bra!
Men vill man inte se/bryr sej om någon html-kod, så funkar det faktiskt att göra sidorna med Open Office Presentation.
Sen ladda upp filerna med gftp till server.
jan

Inlägg av jan »

prova gärna Amaya, som också finns i förrådet. Det är W3C som utvecklat det har jag för mig.
Användarvisningsbild
OsNy
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av OsNy »

Linux = Kate
Winblows = Wordpad
Bild
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"