Klagomål till Handelsbanken för att de inte accepterar Linux

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="northface"]Men det förändrar ju i och för sig inte principproblemet.[/quote]
Inte bara det, du måste väl ha Windowslicens om du ska använda Internet Explorer på det viset?

EDIT: Eller har jag tänkt galet? :/
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Quartus"][quote="northface"]Men det förändrar ju i och för sig inte principproblemet.[/quote]
Inte bara det, du måste väl ha Windowslicens om du ska använda Internet Explorer på det viset?

EDIT: Eller har jag tänkt galet? :/[/quote]
Wine behövs ingen win licens för men däremot om du installerar win i en sandlåda i Linux.

Internet explorer kostar inget. Licens godkänner du nog däremot vid installation och den kan ju tänkas säga en hel del. Däremot skulle jag tro det är fritt fram att använda IE genom Wine på Linux, för den som vill. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Håkan"]Det är Sverker Olofsson i Plus på Svt.

//Håkan[/quote]
Ja, sverker :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tänk om man vänder på resonemanget. Det kanske istället är en svaghet med Linux, som inte ger möjlighet för sina användare att använda storbankens tjänster. I stället för att byta bank byter kunden till Windows ...
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="northface"]Tänk om man vänder på resonemanget. Det kanske istället är en svaghet med Linux, som inte ger möjlighet för sina användare att använda storbankens tjänster. I stället för att byta bank byter kunden till Windows ...[/quote]
Kanske? Varför skriver du något som du inte vet? ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Då skulle det inte bli mycket skrivet.
marwal

Inlägg av marwal »

Jag har handelsbanken. Det går alldeles utmärkt att logga in och utföra bankärenden fast jag använder Linux och Firefox.

1. gå till handelsbanken.se
2. skriv in clearingnummer, tryck enter
3. klicka på länken till ditt kontor
4. Välj logga in privat
5. Klicka på logga in med användarnamn och engångskoder

(användarnamn och engångskoder får du på ditt bankontor)

Det var att handelsbanken införde den här möjligheten för ett tag sedan som fick mig att stanna kvar och inte byta bank. Jag tycker det här är en bättre lösning än att tvingas köra stängd kod för autentisering utvecklat av banken. Det ger också möjlighet att logga in från datorer där man inte installerat handelsbankens autentiseringsprogram.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="northface"]Då skulle det inte bli mycket skrivet.[/quote]
Egentligen menade jag inte att säga emot men jag undrar faktiskt om det bara var tagit ur luften eller det var något som fick dej att tänka så? ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="marwal"]Jag har handelsbanken. Det går alldeles utmärkt att logga in och utföra bankärenden fast jag använder Linux och Firefox.

1. gå till handelsbanken.se
2. skriv in clearingnummer, tryck enter
3. klicka på länken till ditt kontor
4. Välj logga in privat
5. Klicka på logga in med användarnamn och engångskoder

(användarnamn och engångskoder får du på ditt bankontor)

Det var att handelsbanken införde den här möjligheten för ett tag sedan som fick mig att stanna kvar och inte byta bank. Jag tycker det här är en bättre lösning än att tvingas köra stängd kod för autentisering utvecklat av banken. Det ger också möjlighet att logga in från datorer där man inte installerat handelsbankens autentiseringsprogram.[/quote]
Jag skrev lite längre upp om att handelsbanken har en lite-version av sin internetbank för linux. Vet du om det är den du du kommer in på när du kör från linux?
Användarvisningsbild
Johan Segolsson
Kontakt:

Inlägg av Johan Segolsson »

[quote="sebastean"]Internet explorer kostar inget. Licens godkänner du nog däremot vid installation och den kan ju tänkas säga en hel del. Däremot skulle jag tro det är fritt fram att använda IE genom Wine på Linux, för den som vill. ;)[/quote]
Är inte helt säker ( och jag orkar inte läsa igenom deras EULA ) men jag har för mig att jag läst att många av microsofts gratis program ( typ IE och WMP ) har inskrivet i deras EULA att du måste ha en laglig windows licens.
/phaero
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="phaero"]Är inte helt säker ( och jag orkar inte läsa igenom deras EULA ) men jag har för mig att jag läst att många av microsofts gratis program ( typ IE och WMP ) har inskrivet i deras EULA att du måste ha en laglig windows licens.[/quote]
Det är det jag också har för mig. Jag skulle nämligen fixa Unicodestöd för Foobar2000 i wine och följde en guide där man var tvungen att installera Internet Explorer (5:an tror jag) och dem påpekade att licens var ett måste.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tja Bah .... Ubuntuvänner.....

Från Sherwood-skogen hörs ett stilla prassel i lövverket när en något överviktig, kal-hjässad och luggsliten munk försöker nästla sig ut ur skogen för att ta sig upp till norrlands vildmarker för en välbehövlig vila och semester inför arbetet med årets kommande semesteråterbäring. :D

Ja, som framgått av ovanstående så kan jag nämna en del förtydliganden:

a) Jag hade ursprungligen Stadshypotek bank. De övergick med tiden i SHB. Så det är jag, som ursprunglig kund i Stadshypotek, som nu vänder mig till deras "nya" ägare Sv. Handelsbanken ( Huva ). Det var bättre förr, när allt var bättre än det är nu :D

b) de HAR ett inloggningskoncept som heter Nexus (som framgått ovan). Det är detta Nexus som ställer till det.

c) jag retar mig oerhört på att en självständig och fristående bank tar sig rätten att bestämma MED VAD deras kunder kommer med för ett operativsystem, istället för att tala om för kunden och systemleverantörer att DETTA kräver vi att utrustningen klarar av, av dem som vill vara våra kunder. Oavsett vad det sedan är och hur det producerats.

Systemet må alltså vara vad som helst, bara det uppfyller vissa generella funktioner.

Allt annat blir fel. När de pekar i detalj och väljer ut specifika leverantörer ( i detta fall operativsystem ). I stället för att tala om specifikationer. Felet mångdubblas därtill av att banken ( bankerna, i detta fall ) ifråga är s.k. affärsbanker.

De, om några, borde sannerligen avhålla sig från att ägna sig åt konkurrensbegränsande beslut. ( Det låter som om det här skulle kunna bli en fråga för EU, faktiskt. Är något konkurrenshämmande, om något, borde SHB kunna bli ett lysande exempel genom detta deras agerande.

Nog om detta.

Är det någon av Er här inne som tror att SHB / Stadshypotek bank besvarat mitt mail?

Jag är uppriktigt ledsen för Din skull, men så är ännu inte fallet.

Förtvivla inte. Än finns det hopp. Även om det sannolikt inte heller blir något positivt resultat av ett eventuellt svar.

Framtiden äv vår! Frågan är snarare vilka som skall och vill, dela den med oss.

:D Ja ja ....

framtiden och framtiden. Jag hör Din kommentar. Men även om just min framtid ligger bakom mig :( , mer eller mindre, så är det ju Din framtid vi tillsammans talar om.

Den är alltid värd att kämpa för.

Juli månad har jag semester. Sedan ses vi. Håll ställningarna, bröder och syster Frost. Ännu är icke kampen helt vunnen, men ...... ;)

Hälsningar Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

[quote="sebastean"][quote="rancor"]Jösses va omständigt.

Jag använder Nordea och deras skrapkortslösning vilket fungerar perfekt oavsätt OS och webläsare. Det räcker med att den klarar SSL vilket alla gör så är det bara att tuta och köra. Synd att de endast förlitar sig på Nexux säkerhetsprogramvara för certifikatshantering. Kan du inte få certifikatet via rekommenderat brev på posten (cd-skriva) eller nått sånt?[/quote]
För vad används certifikatshantering?[/quote]
Certifikatet används till identifieringen :)

Nordea saknar detta om man inte använder deras kortläsartjänst vilket är för omständigt men håller man ordning på sin pinkod och skrapkort så tycker i alla fall jag att det är tillräkligt säkert för mina korvören.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Ubuntuvänner!

Kul att se Er igen!

Ã…terbördad från semester i norrland, smyger jag återigen in i Sherwoodskogen. Fit for fight inför höstens skatteåterbäring. :lol:

Döm om min förvåning när jag tittade igenom min mail och fann nedan citerade svar från Handelsbanken. Förutom att jag över huvudtaget fått ett svar, berördes jag av att läsa ett fint och väl avvägt formulerat svar. Fritt från brösttoner och besserwisser-argument. Stilla, ödmjukt och ett tips om deras "light"-version.

Det hedrar dem verkligen och detta bör man ge dem kredit för. Skamset tittar jag ner i backen, på mina fötter och krafsar lite tafatt i marken med ena tåspetsen. Detta var mer än vad jag hade förväntat mig, måste jag erkänna.

Här kommer svaret:
Hej Leif!
Jag har full förståelse för din irritation när det gäller vår begränsing av operativsystem. Problemet ligger i att nuvarande internettjänst enbart fungerar i vissa versioner av säkerhetsprogram som i
sin stur stödjer vissa operativsystem. Min personlig förhoppning är att vi skall få motsvarande internettjänst som handelsbanken har en s.k. lightversion som i stort möjlig gör användande av valfritt
operativ och webbläsaren. Som det ser ut nu kommer detta inte att genomföras under den närmaste tiden/året? Så om du inte har tillgång till andra operativsystem eller vill vänta skulle jag föreslå att
du funderar över att använda Handelsbankens internettjänst som ockås är gratis. I och med att Handelsbanken är vår ägare så har du ändå möjlighet att få hjälp med viss tjänster hos oss.
Detta är givetvis inget tillfredsställande svar att ge men utifrån ett användarperspektiv ändå ett alternativ att erbjuda.
Naturligtvis kommer jag att följa upp dem och hur de agerar framledes. Light-versionen får kanske bli en tillfällig lösning?

Någonstans på nätet läste jag innan jag for iväg på semester, att deras koncernledning tittar på öststaternas Linuxlösningar i bankvärlden och intresserat följer upp dem. I öster har Linux fått draghjälp av de stora licenskostnaderna som övriga alternativ behäftas med och därför har Linux kunnat kapa åt sig en rättvis del av marknaden. Mest på grund av avsaknad av möjligheter att betala dessa.

(Munken blickar uppåt, knäpper händerna och tackar denne någon för det... :) ).

Kul att vara här inne igen och ta del av alla alster som samlats upp här.

Hälsningar från en utvilad men mygg- och bromsbiten munk, Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

........... sedan hände ingenting ( nada, som professorn i Spanska sade ). ;)

Idag funkar det på de övriga två bankerna, men här (SHB), här har jag numera gått över till deras telefonservice. Det är bara sketna lån jag skall betala via dem, så mer möda behöver jag inte lägga på det hela.

Men visst kan det svida lite, att inte enbart kunna se på en datorskärm hemmavid om månadens tribut från mig räcker till, eller om jag skall förvänta mig Kronofogdens tunga bankningar på dörren i en tidig gryningstimma, bara för att de ( pengarna ), inte gjorde det. ;)

Nåväl. Man kan inte få allt. Ibland inte ens hälften. Om ens något ..... :D

Hälsningar Br Tuck
Ulf Westman

Inlägg av Ulf Westman »

Handelsbanken har också en skrapkortslösning vilket fungerar bra för mig. Du loggar in via webläsaren och sedan identifierar du mig med skrapkoden.

Fast själva princip frågan är inte löst i och med detta ;-)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Hej smOtry.

Ja, jag fick nys om det i ett inlägg här ovan. Försökte skaffa det via mitt lokala SHB-kontor uppe i norrland som administrerar mina lån. Men det gick inte. DÃ… hänvisades jag till att Stadshypotek bank var en fristående bank (!?), så tillgång till konton där, via SHB, var helt plötsligt inte möjligt.

Under semestern i år satt jag just på det SHB-kontoret och tecknade om ett av lånen (som ligger på Stadshypotek)! Det gick, tydligen?

Ja, ja, nu har jag lämnat detta moment22 bakom mig.

Tack för omtanken, ändå.

Hälsningar Br Tuck
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

En koloss på lerfötter börjar segt, tungt och "istet" rulla runt i smörjan . . . . för att försiktigtvis och eftertänksamt ta sig upp ur dyn . . . ;)

Läs denna nyhetssida:
http://computersweden.idg.se/2.139/1.83964

i slutet av artikeln spirar ett litet, blomstrande, vårskott upp ur asfaltdjungeln när SHB:s vice VD säger:
Handelsbanken testar sedan ett par månader tillbaka Linux i sina stordatorsystem, något som gett lovande resultat.

– Jag tror att Linux är ett gott alternativ för affärskritiska lösningar. Kunskapen är visserligen inte så stor här, men lettiska och estniska banker kör Linux i hela affärsverksamheten. Om det går där, varför skulle det inte gå här, sade Handelsbankens vice-vd Anders H Johansson till CS då.

Nu är det alltså en satsning på klientnivå som övervägs. Enligt Michael Ulrich har det stundande beslutet om en uppgradering till Vista och Office 2007 satt fart på diskussionen om öppen källkod.

– Vi ser att det är flera större bolag som kör båda alternativen, ofta ovanpå en Linuxlösning. Vi ska titta på vad Vista innebär. Samtidigt så kommer vi att se oss om efter alternativ.
Förhoppningsvis är det så, att en stor affärsbank (motvilligt?) är beredd att lämna ett marknadsmonopol, för att närma sig sina kunder. Gissningsvis enbart den grupp av kunder de i allra sämsta fall vill bli av med. Marknadsstyrningar vill de inte ha inom sin egen affärsvärld, men till dags dato har de intet haft att erinra mot att samtliga kunder tvingats in i ett monopolistiskt system (på kundens egen bekostnad), för att kunna använda sig av deras egna tjänster. :| Verkar det trovärdigt?

Vad skall man se detta som?
Ett omvändande under galgen, eller . . . . . ?
Det tror jag.
Vad gör SHB om privatkunder inte längre hostar upp de avgifter som MS belägger användarna med?

Jag gissar att vice VD:n bara är en försiktig strateg.
Skiter det sig med utvecklingen inom Linux som användaroperativ, hoppar han och företaget troligtvis snabbt ner i bingen tillbaks
till Microsoft . . . . :lol: Lugnt, tryggt, hemma hos pappa . . . . ;)

Tills vidare och i avvaktan på hur det utvecklar sig, helgarderar man... Lugnt och tryggt även det ?

Vågar man tro annat?

Ha det bra, allesammans
Hälsar Broder Tuck
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Läste den där artikeln igår och fick en liten gnutta av hopp. Det där avser ju deras interna system och nog tror jag det inte är ett beslut man gör över en dag precis. Linux behöver inte nödvändigtvis vara billigare att köra än svindyra licensierade system från ett bolag vars namn jag allt för ofta mumlat argt framför de hånande BSODs man fått genom tiderna. Administratörer och support från leverantören är inte gratis osv osv :)

Men OM dom nu (jag hoppas och tror) övergår till linux internt, åtminstone på delar av deras datorpark. Så ökar chanserna för en riktig klient till linux avsevärt.

Sen vet jag inte varför de inte stöder Firefox 2.0, men Firefox 1.5.x går bra. Säkerhetsbrist hos mozilla eller mental sjukdom hos handelsbanken?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"