Om Ubuntu-se och nybörjare
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Om Ubuntu-se och nybörjare
Kirkegaardcitatet först --- så rätt!
Min personliga inställning se'n: Terminalen är fantastisk. Det finns otroligt mycket man kan göra där och den som vill lära sig Ubuntu, eller någon annan Linux, ordentligt bör definitivt botanisera ordentligt där. Terminalen är också en genväg till programmering. Spara ett eller ett par kommandon i en fil (+ lite till) så har du ditt första program. Se'n är det bara att bygga på. Men --- man måste vara beredd att investera en hel del tid. Läsa en del, öva på egen hand och kanske snacka med andra en del för att komma någon vart.
Den vanliga användaren, som flyr från virusen, maskarna och spionprogrammen i Windows är antagligen inte beredd att lägga den tiden --- då hade hon skaffat sig nödvändiga kunskaper och säkrat upp sin windowsburk. Vi snackar om användare som vill komma igång och surfa, maila, och ta hand om bilderna från digitalkameran illa kvickt. För att inte tala om den där uppsatsen som ska vara klar på måndag.
Några av dessa vanliga användare kanske sedan kan bli intresserade för att utforska Ubuntu på ett mer fördjupat sätt, men det måste ske i hans eller hennes egen takt.
Något "terminalförbud" finns förstås inte. Är någon mogen för och intresserad av att lära sig använda terminalen, ska vi förstås hjälpa till efter bästa förmåga. Är det så att terminalen är det enda, eller det enklaste sättet --- för den nya användaren --- att lösa ett problem, ska vi förstås tipsa om det.
Vi ska bara inte av slentrian och lättja trycka upp kommandon i nyllet på folk i onödan och när vi är ute och "demar" Ubuntu ska vi göra folk imponerade av Ubuntu --- inte av våra egna kunskaper om udda saker man kan göra på kommandoraden.
Läs kirkegardcitatet igen!
Min personliga inställning se'n: Terminalen är fantastisk. Det finns otroligt mycket man kan göra där och den som vill lära sig Ubuntu, eller någon annan Linux, ordentligt bör definitivt botanisera ordentligt där. Terminalen är också en genväg till programmering. Spara ett eller ett par kommandon i en fil (+ lite till) så har du ditt första program. Se'n är det bara att bygga på. Men --- man måste vara beredd att investera en hel del tid. Läsa en del, öva på egen hand och kanske snacka med andra en del för att komma någon vart.
Den vanliga användaren, som flyr från virusen, maskarna och spionprogrammen i Windows är antagligen inte beredd att lägga den tiden --- då hade hon skaffat sig nödvändiga kunskaper och säkrat upp sin windowsburk. Vi snackar om användare som vill komma igång och surfa, maila, och ta hand om bilderna från digitalkameran illa kvickt. För att inte tala om den där uppsatsen som ska vara klar på måndag.
Några av dessa vanliga användare kanske sedan kan bli intresserade för att utforska Ubuntu på ett mer fördjupat sätt, men det måste ske i hans eller hennes egen takt.
Något "terminalförbud" finns förstås inte. Är någon mogen för och intresserad av att lära sig använda terminalen, ska vi förstås hjälpa till efter bästa förmåga. Är det så att terminalen är det enda, eller det enklaste sättet --- för den nya användaren --- att lösa ett problem, ska vi förstås tipsa om det.
Vi ska bara inte av slentrian och lättja trycka upp kommandon i nyllet på folk i onödan och när vi är ute och "demar" Ubuntu ska vi göra folk imponerade av Ubuntu --- inte av våra egna kunskaper om udda saker man kan göra på kommandoraden.
Läs kirkegardcitatet igen!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
När jag började med Ubuntu så fick jag lära mig mycket terminalande och det tror jag var väldigt bra. Nu sitter jag här idag och använder terminalen frekvent och citerar detta:
"Peka och klicka är för mesar"
Visserligen så ska man inte skrämma bort nybörjare men apt-get tycker jag är ett bra exempel på någonting i terminalen som man förstår enkelt och inte skräms av. Det är helt enkelt logiskt, man skriver in
sudo apt-get install blabla och så installeras blabla!
Mer apt-get till nybörjare!
Visserligen så ska man inte skrämma bort nybörjare men apt-get tycker jag är ett bra exempel på någonting i terminalen som man förstår enkelt och inte skräms av. Det är helt enkelt logiskt, man skriver in
Mer apt-get till nybörjare!

nope.. vi diskuterar att man inte skall få ge support om man hänvisar till terminalen.. det är skillnad det...sweflo skrev: "Snillen spekulerar"
Ni verkar inte diskutera det faktum att väldigt många är vana att bara klicka (installera) och köra och vill inte behöva lära sig terminalkommandon för att kunna kasta ut "Windows"....
blogg @ Gargamel.NU
- Urban Anjar
- Kontakt:
sudo apt-get install blabla kanske funkar, men råkar man skrivaTrill skrev: När jag började med Ubuntu så fick jag lära mig mycket terminalande och det tror jag var väldigt bra. Nu sitter jag här idag och använder terminalen frekvent och citerar detta:
Mer apt-get till nybörjare!![]()
sudo apt-get install blahblah kör man fast.
(min kursivering)nope.. vi diskuterar att man inte skall få ge support om man hänvisar till terminalen.. det är skillnad det...
FEEEL, vi diskuterar det bästa sättet att göra det i olika fall. Vi vill väl alla göra det så bra som möjligt för de nya användarna.
Jag anser chansen större i synapticsudo apt-get install blabla kanske funkar, men råkar man skriva
sudo apt-get install blahblah kör man fast.
Jag håller med fullständigtFEEEL, vi diskuterar det bästa sättet att göra det i olika fall. Vi vill väl alla göra det så bra som möjligt för de nya användarna.
Vad säger dig att han/hon inte orkar skriva apt-get?Den vanliga användaren, som flyr från virusen, maskarna och spionprogrammen i Windows är antagligen inte beredd att lägga den tiden --- då hade hon skaffat sig nödvändiga kunskaper och säkrat upp sin windowsburk. Vi snackar om användare som vill komma igång och surfa, maila, och ta hand om bilderna från digitalkameran illa kvickt. För att inte tala om den där uppsatsen som ska vara klar på måndag.
Ökar chansen av att ni tror att personen inte förstår?Några av dessa vanliga användare kanske sedan kan bli intresserade för att utforska Ubuntu på ett mer fördjupat sätt, men det måste ske i hans eller hennes egen takt.
Gäller det även apt-get?Något "terminalförbud" finns förstås inte. Är någon mogen för och intresserad av att lära sig använda terminalen, ska vi förstås hjälpa till efter bästa förmåga. Är det så att terminalen är det enda, eller det enklaste sättet --- för den nya användaren --- att lösa ett problem, ska vi förstås tipsa om det.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
För nybörjare tror jag definitivt att det i de flesta fall är bättre att säga till dem att använda Synaptic för att installera ett program än att skriva "apt-get install ...". Det ska vara enkelt och grafiska verktyg är enklare och för de flesta mer välbekanta än att använda kommandon.
Ett stort hinder för att vanliga människor ska köra Ubuntu är för övrigt också installationen. Att installera ett operativsystem är för svårt eller för skrämmande för de flesta människor (i alla fall tycker jag att det är för skrämmande så jag köpte en dator med Ubuntu försintallerat). Folk är vana vid att köpa datorer med Windows förinstallerat. Därför är det bra att det säljs allt fler datorer med Ubuntu förinstallerat för det gör att Ubuntu sprids till "vanliga människor".
Ett stort hinder för att vanliga människor ska köra Ubuntu är för övrigt också installationen. Att installera ett operativsystem är för svårt eller för skrämmande för de flesta människor (i alla fall tycker jag att det är för skrämmande så jag köpte en dator med Ubuntu försintallerat). Folk är vana vid att köpa datorer med Windows förinstallerat. Därför är det bra att det säljs allt fler datorer med Ubuntu förinstallerat för det gör att Ubuntu sprids till "vanliga människor".
- Urban Anjar
- Kontakt:
Nästan alla kan lära sig terminalen, men alla vill inte lägga ner den tid som krävs. Låt folk bestämma själva om och när de ska göra det. En hel del kommer att leva ett gott liv utan.Ökar chansen av att ni tror att personen inte förstår?
Släpp terminalen fri då...Urban Anjar skrev:Nästan alla kan lära sig terminalen, men alla vill inte lägga ner den tid som krävs. Låt folk bestämma själva om och när de ska göra det. En hel del kommer att leva ett gott liv utan.Ökar chansen av att ni tror att personen inte förstår?
Nu finns det inget att skämmas för om man använder
Lägg till / Ta bort program
Sedan ska det banne mig "klistras upp" så att alla enkelt
kan bilda sig en egen uppfattning om de olika metoderna.
Vi klarar inte ens av att göra ett uppslagsverk med olika
kommandon som är bra att ha.
Det slutar också med ett käbbel....
Sen till alla terminalfundamentalister så har man misslyckats och åter misslyckats
med att tro att det går att lära andra än nördar det här.
Låt nybörjaren använda Lägg till / Ta bort program

Sen till alla terminalfundamentalister så har man misslyckats och åter misslyckats
Låt nybörjaren använda Lägg till / Ta bort program

Tror du jag bryr mig om någon använder Lägg/Till ta bort program? Jag vill att nya användare ska ha en valmöjlighet och du ger dom inte detplun skrev: Nu finns det inget att skämmas för om man använder
Låt nybörjaren använda Lägg till / Ta bort program![]()
- Urban Anjar
- Kontakt:
halåååå!Tror du jag bryr mig om någon använder Lägg/Till ta bort program? Jag vill att nya användare ska ha en valmöjlighet och du ger dom inte det
Jo men du läser ju inte vad jag skriver....stoffepojken skrev: Tror du jag bryr mig om någon använder Lägg/Till ta bort program? Jag vill att nya användare ska ha en valmöjlighet och du ger dom inte det
"Det ska banne mig klistras upp vilka olika metoder som finns"
Med moderatorerna vägrar ju städa upp i "junket" som nu är klistrat.
Om du bemödar dig att kolla mina svar så innehåller de ofta terminallösningar
eftersom det är enklast o snabbast för att lösa specifika problem.
Sen SKA man visa på att man inte behöver Automatix utan
i Feisty så finns hela arsenalen inbyggt.

Då är jag nöjd. Jag ska bemöda mig läsa dina svar 
Bemöder dig du prata med moderatorerna?

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej,
Får lite intrycket av det pratas lite om varandra här.
Jag tycker personligen Ubuntu-se ser behovet på ett väldigt bra och mycket fint sätt. Nya användare av Ubuntu behöver i första hand bekanta sig med Ubuntu.
Ett enkelt exempel kan vara följande som en ny användare kan fundera över vid den absolut första bekantskapen med Ubuntu:
Fundering: Skall jag välja svenska eller engelska språket när jag installerar och skapar första kontot ?
Funderingen kan ha sin grund i att personen vet om att det med Windows är på det sättet att om jag väljer svenska - så är det på svenska. Väljer jag engelska - så är det på engelska.
Med Ubuntu är det också så att om jag väljer svenska - så blir normalt för skrivbordet svenska. Väljer jag engelska - så blir normalt för skrivbordet engelska.
Med Ubuntu är det dock på det viset att det är väldigt enkelt att vid inloggningsskärmen välja ett annat språk än det som valdes vid första konfigurationen. Det är alltså med Ubuntu ej nödvändigt att göra en komplett ominstallation av operativsystemet för att välja ett annat språk för skrivbordet än det som valdes vid första konfigurationen. Man kan också vid inloggningsskärmen välja att göra det nya språkvalet till standard, vill säga att man vid nästa inloggning ej behöver göra ett aktivt val för att använda det nya språkvalet på skrivbordet. De facto så tillfrågas man vid byte av språk om man önskar göra det till standard eller om man önskar att det enbart skall gälla vid den aktuella sessionen.
Detta är någonting som en ny användare med största sannolikhet kommer att uppfatta som mycket trevligt med Ubuntu.
Jag tror också det är högst tveksamt att personen som har just denna funderingen skulle vara hjälpt i att man beskriver för henne eller honom att det också är möjligt att ändra språk-inställningar genom att manuellt ändra i konfigurationsfiler och genom kommandon i terminalen.
Att terminalen är ett väldigt kraftfullt verktyg, de facto verktyget som ger alla möjligheter är det nog ingen som har något att invända emot.
Får lite intrycket av det pratas lite om varandra här.
Jag tycker personligen Ubuntu-se ser behovet på ett väldigt bra och mycket fint sätt. Nya användare av Ubuntu behöver i första hand bekanta sig med Ubuntu.
Ett enkelt exempel kan vara följande som en ny användare kan fundera över vid den absolut första bekantskapen med Ubuntu:
Fundering: Skall jag välja svenska eller engelska språket när jag installerar och skapar första kontot ?
Funderingen kan ha sin grund i att personen vet om att det med Windows är på det sättet att om jag väljer svenska - så är det på svenska. Väljer jag engelska - så är det på engelska.
Med Ubuntu är det också så att om jag väljer svenska - så blir normalt för skrivbordet svenska. Väljer jag engelska - så blir normalt för skrivbordet engelska.
Med Ubuntu är det dock på det viset att det är väldigt enkelt att vid inloggningsskärmen välja ett annat språk än det som valdes vid första konfigurationen. Det är alltså med Ubuntu ej nödvändigt att göra en komplett ominstallation av operativsystemet för att välja ett annat språk för skrivbordet än det som valdes vid första konfigurationen. Man kan också vid inloggningsskärmen välja att göra det nya språkvalet till standard, vill säga att man vid nästa inloggning ej behöver göra ett aktivt val för att använda det nya språkvalet på skrivbordet. De facto så tillfrågas man vid byte av språk om man önskar göra det till standard eller om man önskar att det enbart skall gälla vid den aktuella sessionen.
Detta är någonting som en ny användare med största sannolikhet kommer att uppfatta som mycket trevligt med Ubuntu.
Jag tror också det är högst tveksamt att personen som har just denna funderingen skulle vara hjälpt i att man beskriver för henne eller honom att det också är möjligt att ändra språk-inställningar genom att manuellt ändra i konfigurationsfiler och genom kommandon i terminalen.
Att terminalen är ett väldigt kraftfullt verktyg, de facto verktyget som ger alla möjligheter är det nog ingen som har något att invända emot.
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
Nu ber jag alla att ta det lugnt. Vi har två olika uppfattningar här
som är verkligen värd att diskutera som vuxna.
Ingen behöver sig känna angripen här.
som är verkligen värd att diskutera som vuxna.
Ingen behöver sig känna angripen här.
Jo jag har "tjötat" om detta elementära att rensa upp bland de klistradestoffepojken skrev: Då är jag nöjd. Jag ska bemöda mig läsa dina svar
trådarna.
Hur man installerar olika paket med olika metoder borde vara en klistring.
De allra flesta kan och vill lära sig detta men behöver hjälp på vägen.
Det är en handfull saker som alla bör kolla så fort de installerat Ubuntu.

Men du Urban.Urban Anjar skrev:(min kursivering)nope.. vi diskuterar att man inte skall få ge support om man hänvisar till terminalen.. det är skillnad det...
FEEEL, vi diskuterar det bästa sättet att göra det i olika fall. Vi vill väl alla göra det så bra som möjligt för de nya användarna.
Första posten i denna tråd handlade om att stoffepojken hade uppfattat det som att faddrar inte fick hänvisa till terminalen i sin support...
Hur kan då mitt citat vara fel?
blogg @ Gargamel.NU
Men varför ska en fadder hänvisa till det eller det.....Barre skrev:Men du Urban.Urban Anjar skrev:(min kursivering)nope.. vi diskuterar att man inte skall få ge support om man hänvisar till terminalen.. det är skillnad det...
Första posten i denna tråd handlade om att stoffepojken hade uppfattat det som att faddrar inte fick hänvisa till terminalen i sin support...
Hur kan då mitt citat vara fel?
Det står ju här
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/198
Men nu vägrar ju ett antal att ens länka till det här eller att nämna
Feistys hjälpfil.
Inte ens att länka till det via klistrade trådar..... magic...

Jag länkade till att en fadder inte fick ge terminalsupport. Inget annat