LÄS HÄR VID PROBLEM MED GRAFIK, TANGENTBORD, MUS
Tack, du har räddat min dag!
-
Tack! Inte för att jag fattar hur det gick till, men nu funkar allt som det ska. Innan konfigurationen med din hjälp så laggade allt på skärmen utav tusan.
var kan jag skriva:
"sudo mv /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf"
om jag inte kommer in i X!?
eller skärmen lägger av mer eller mindre, inloggningen är automatiska så start ljudet kommer, försöker då med: Ctrl+Alt+F1 o starta om å så utan nån framgång.
vill ha större skärmupplösning och igån som driver nvidia på datorn.
jag har igen aning om vad jag ska göra just nu kör jag genom live cd'n
"sudo mv /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf"
om jag inte kommer in i X!?
eller skärmen lägger av mer eller mindre, inloggningen är automatiska så start ljudet kommer, försöker då med: Ctrl+Alt+F1 o starta om å så utan nån framgång.
vill ha större skärmupplösning och igån som driver nvidia på datorn.
jag har igen aning om vad jag ska göra just nu kör jag genom live cd'n
ricky: starta med recovery mode, då kommer du till terminal och är root. Då slipper du skriva sudo före kommandot:
och tryck på Enter.
Sedan, för att starta om datorn skriver du
och tryck på Enter. Då bör du kunna starta om som vanligt.
Kod: Markera allt
mv /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf
Sedan, för att starta om datorn skriver du
shutdown -r now
petri0:
nja.. det blev som vanligt, fick svaret:
mv: cannot stat /etc/x11/xorg.conf_backup: no such file or directory.
fast jag är säker på att jag gjort en backup.
aja. prövade:
dpkg-reconfigure xserver -xorg
funkade när jag ställde av driver från nvidia till nv, nu har jag upplösning o allt.

jättetack för att få in mig på rätt spår! om du har nån ide vad jag gör för fel med nvidia inställningarna så är jag tacksam för svar. Det kommer en nvidia logotyp på skärmen o sen stannar det och skärmen slocknar, ibland öppnas det lilla ubunt start-förnstret framför och sen stannar det så?? skulle nämligen vilja ha "twin wiew".
tack igen!!
nja.. det blev som vanligt, fick svaret:
mv: cannot stat /etc/x11/xorg.conf_backup: no such file or directory.
fast jag är säker på att jag gjort en backup.
aja. prövade:
dpkg-reconfigure xserver -xorg
funkade när jag ställde av driver från nvidia till nv, nu har jag upplösning o allt.

jättetack för att få in mig på rätt spår! om du har nån ide vad jag gör för fel med nvidia inställningarna så är jag tacksam för svar. Det kommer en nvidia logotyp på skärmen o sen stannar det och skärmen slocknar, ibland öppnas det lilla ubunt start-förnstret framför och sen stannar det så?? skulle nämligen vilja ha "twin wiew".
tack igen!!
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Nej, det är så här, linux/*BSD är casesensitive, vilket betyder att dom känner av mså eller stora bokstäver.
din sökväg var heltenkelt fel, eftersom /etc/x11 inte finns, men /etc/X11 finns däremot.
Så att du vet?
din sökväg var heltenkelt fel, eftersom /etc/x11 inte finns, men /etc/X11 finns däremot.
Så att du vet?
ricky: Gör först en sökning på forumet, jag tror att detta har behandlats tidigare men jag har ATI och därför inte "minns" Nvidiatrådar. Hittar du inget så starta en tråd dvs. ställ en egen fråga. 

SV: LÄS HÄR VID PROBLEM MED GRAFIK, TANGENTBORD, MUS
Hejsan
Det där med att återställa xorg.conf
Har lyckats ta bort min, ingen världskatastrof eftersom det gravt modifierade jag har nu också funkar, men ändå! Den jag kör nu buggar på nåt sätt med min skärm..
Finns det nåt sätt att få tillbaka ursprungs-xorg?
Eller alternativt, vill nån bara posta en kopia på sin så borde det väl vara tillräckligt för att kunna räkna ut hur den såg ut...
mvh Per
Det där med att återställa xorg.conf
Har lyckats ta bort min, ingen världskatastrof eftersom det gravt modifierade jag har nu också funkar, men ändå! Den jag kör nu buggar på nåt sätt med min skärm..
Finns det nåt sätt att få tillbaka ursprungs-xorg?
Eller alternativt, vill nån bara posta en kopia på sin så borde det väl vara tillräckligt för att kunna räkna ut hur den såg ut...
mvh Per
- DeepThought
Vill minnas att man kan köra:
för att få tillbaka den. Tror att det skall hjälpa!
Lycka till! (Kan skicka min xorg.conf om du vill, men jag tror att det där skall räcka. Det kommer nog att skapas en backup på din nuvarande också, har jag för mig
)
Edit: det verkade bli något fel på koden (eller är det bara jag som inte ser bindestrecken?), det skall iallafall stå:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Lycka till! (Kan skicka min xorg.conf om du vill, men jag tror att det där skall räcka. Det kommer nog att skapas en backup på din nuvarande också, har jag för mig

Edit: det verkade bli något fel på koden (eller är det bara jag som inte ser bindestrecken?), det skall iallafall stå:
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tackar så mycket...
Innan jag kör kommandot bara, detta raderar inte mitt nuvarande xorg, utan fixar bara kopior av orginalet så att säga... eller?
Innan jag kör kommandot bara, detta raderar inte mitt nuvarande xorg, utan fixar bara kopior av orginalet så att säga... eller?
- DeepThought
Den raderar inte din nuvarande xorg.conf, utan sparar den som en backup (den du har när du kör kommandot kommer att heta xorg.conf.datum eller nåt sånt, det står när du kör det), och lägger in en "ny" xorg.conf. Det är m.a.o. bara att ändra på den nya så som du vill ha den, eller jämföra med den gamla och lägga in godbitarna.L-C skrev:Innan jag kör kommandot bara, detta raderar inte mitt nuvarande xorg, utan fixar bara kopior av orginalet så att säga... eller?

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
hmmm har gjort x instälningar 3 gånger och startat om datoren men har samma grafik inställningerna... ville bara installera beryl
mitt grafikkort så ska det stå så för att det ska funka...
glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes
Men i min står det NO
någon som kan svara på mig?
http://wiki.beryl-project.org/wiki/Inst ... y_with_XGL
mitt grafikkort så ska det stå så för att det ska funka...
glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes
Men i min står det NO

http://wiki.beryl-project.org/wiki/Inst ... y_with_XGL
-
Jag har problem med bilden på min dator när jag rör muspekaren så blir det konstiga flimmriga spår efter den som bara går bort om man öppnar ett fönder över det som har spåren på sig och då försvinner dom tillfälligt.
Det är också fel färger blått är rött rött är grönt och grönt är blått... det är jättejobbigt man kan knappt göra någonting alls!!
Kan nån hjälpa mig??
jag har en Compaq deskpro 4000 med ett grafikkort som heter s3 ViRGE
Det är också fel färger blått är rött rött är grönt och grönt är blått... det är jättejobbigt man kan knappt göra någonting alls!!
Kan nån hjälpa mig??
jag har en Compaq deskpro 4000 med ett grafikkort som heter s3 ViRGE

Moderkort Abit AI7 Socket 478, Intel P4 HT 2,8Ghz, On board sound Realtek AC'97 ALC658 chip (ljudet fungerar EJ), GeForce FX 5600 Ultra, Logitech MX900 Bluetooth +keyboard, DWL-G122 C1 wireless usb lan
-
ATI 3D Rage Pro 128 perfekt!
Tackar, hade ett ATI 3D Rage Pro 128 som bara dök upp i 960x720, men kunde ställa om det till 1600x1200 med
hjälp av terminalprogrammet.
Om nån har fortsatta problem fick jag köra ett par gånger pga att man skall välja "medium" alternativet på ena
frågan och därefter använder du spacebar (oj va ja leta..) för att markera upplösning med en stjärna .
Fint som fan, första gången jag använder Linux/Ubuntu och jag är verkligen imponerad, minst lika bra som
Windows, känns verkligen rätt med licensfritt och gratis till alla.
Allt annat fungerade smärtfritt från start, trådlös surf på grannen, ansluta mp3 spelare till usb osv.
Suveränt..
Om nån har fortsatta problem fick jag köra ett par gånger pga att man skall välja "medium" alternativet på ena
frågan och därefter använder du spacebar (oj va ja leta..) för att markera upplösning med en stjärna .
Fint som fan, första gången jag använder Linux/Ubuntu och jag är verkligen imponerad, minst lika bra som
Windows, känns verkligen rätt med licensfritt och gratis till alla.
Allt annat fungerade smärtfritt från start, trådlös surf på grannen, ansluta mp3 spelare till usb osv.
Suveränt..
SV: ATI 3D Rage Pro 128 perfekt!
Jag fattar inte var du får frågan om medium för den får aldrig jag. Får frågan om vilken drivrutin och där svarar jag ATI mobility och ibland ATI rage eftersom jag har hittat specifikationer för båda på webben. Men jag har nu gjort om denna configurering flera gånger och inte lyckats få högre upplösning än 800x600 vilket absolut inte är tillräckligt. Flera av programfönstren kan jag inte komma åt knapparna för att fortsärra eller för att gå tillbaka. Tur att det finns kortkommandon.Bosseparad skrev: Tackar, hade ett ATI 3D Rage Pro 128 som bara dök upp i 960x720, men kunde ställa om det till 1600x1200 med
Är det någon som kan tänka sig en annan lösning på mitt delikata problem. Jag har en Dell Inspiron 4000 med 256 Mb i ram och en 5 Gb Hdd.
Tack på färhand.
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Har följt första guiden pga att jag inte kan installera svenskt tangentbord. Jag kan skriva åäö men inte t.ex "snabel-a". Får detta felmeddelande vid uppstart samt när jag försöker ändra layout:
Fel vid aktivering av XKB-konfiguration.
Det kan ske under diverse omständigheter:
- ett fel i biblioteket libxklavier
- ett fel i X-servern (verktygen xkbcomp, xmodmap)
- X-server med inkompatibel implementation av libxkbfile
Fel vid aktivering av XKB-konfiguration.
Det kan ske under diverse omständigheter:
- ett fel i biblioteket libxklavier
- ett fel i X-servern (verktygen xkbcomp, xmodmap)
- X-server med inkompatibel implementation av libxkbfile
"Patriotism is the virtue of the vicious." - Oscar Wilde
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Ingen som vet hur jag ska göra?
"Patriotism is the virtue of the vicious." - Oscar Wilde