Ja, inte minst det där med pengar hämmar. Trycka flygblad kostar, vara med på mässa kostar. En webbutik ger både kostnader och förhoppningsvis intäkter... Så länge vi bara har ett forum (som sponsras med server och nät) behöver vi ingen förening alls. Vill vi växa utanför forumet behöver vi göra något.Problemet som jag känner är att det är för stor fokus på forumet just nu. Känslan att allt för många känner att forumet är hela LoCots medelpunkt men jag är helt övertygad om att vi aldrig kommer få igång något utan allt kommer gå segt som sirap om det inte organiseras på ett tydligt sätt.
Pengar, pengar, pengar
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Pengar, pengar, pengar
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Nu cirkulerar du kring forumet igenDimensionX skrev: Och då behöver vi bara ha 2 titlar, Forumsmedlem, Föreningsmedlem istället för "erfaren ubuntist" osv.

Forumet är bara en liten del av hela LoCot.
Hemsidan, listan, wiki, forum, irc, presskontakt, representation osv.
Allt detta måste skötas mer professionellt än, ursäkta uttrycket men "tyckare" på ett forum. Det krävs mer personligt engagemang där man faktiskt träffas någon gång per år, kanske telefonmöten osv. där man inte bara behöver slänga iväg ett foruminlägg som retar upp 100+ personer utan att man tar ansvar för sina handlingar.
Jag ser mycket gärna en förening som har övergripande ansvar samt som håller i ekonomin över hela LoCot men som sedan deligerar uppgifter till t.ex. list-admin, forum-admin, webbmaster osv. som sköter sitt ben som denne behagar.
Eller Medlem och Supporter? Jaja, senare fråga..... 

Jo, läser man runt i forumet så finns det en del sådana planer igång som kräver en fungerande ekonomisk grund.Urban Anjar skrev:Ja, inte minst det där med pengar hämmar. Trycka flygblad kostar, vara med på mässa kostar. En webbutik ger både kostnader och förhoppningsvis intäkter... Så länge vi bara har ett forum (som sponsras med server och nät) behöver vi ingen förening alls. Vill vi växa utanför forumet behöver vi göra något.Problemet som jag känner är att det är för stor fokus på forumet just nu. Känslan att allt för många känner att forumet är hela LoCots medelpunkt men jag är helt övertygad om att vi aldrig kommer få igång något utan allt kommer gå segt som sirap om det inte organiseras på ett tydligt sätt.
Men du har rätt i att det räcker om vi inte sätter ribban högre än vad vi har idag att nöja oss med forumet och så det ser ut just nu.
Nu skall jag sova.
G'natt alla

Det håller jag med om, men det är ändå forumet som är portalen som alla nya medlemmar kommer igenom, och det viktigaste vi har för att få nya medlemmar till communityn. Att allt blir till en fungerande helhet förstår jag också. Gör vi om allt till en förening så kommer det kräva mer än nu, det förstår jag också.rancor skrev:Nu cirkulerar du kring forumet igenDimensionX skrev: Och då behöver vi bara ha 2 titlar, Forumsmedlem, Föreningsmedlem istället för "erfaren ubuntist" osv.
Allt detta måste skötas mer professionellt än, ursäkta uttrycket men "tyckare" på ett forum. Det krävs mer personligt engagemang där man faktiskt träffas någon gång per år, kanske telefonmöten osv. där man inte bara behöver slänga iväg ett foruminlägg som retar upp 100+ personer utan att man tar ansvar för sina handlingar.
Jag ser mycket gärna en förening som har övergripande ansvar samt som håller i ekonomin över hela LoCot men som sedan deligerar uppgifter till t.ex. list-admin, forum-admin, webbmaster osv. som sköter sitt ben som denne behagar.
Vad behöver vi för att få till en fungerande förening utom personer som ställer upp förstås?. Kanske till och med delvis avlönad personal? Sponsring?
Kan vi få en slant från Jono kanske?
edit:
Säger godnatt jag också.

Som sagt förut, så går jag hellre på Urbans linje, med att dela på de två. Det blir mer tydligt definierat med ansvar och begränsningar.
Njau... det finns faktiskt ett antal Ubuntuvänner som aldrig skulle sätta sin fot i ett forum. Jag kan PMa några namn...DimensionX skrev:
Det håller jag med om, men det är ändå forumet som är portalen som alla nya medlemmar kommer igenom, och det viktigaste vi har för att få nya medlemmar till communityn. Att allt blir till en fungerande helhet förstår jag också. Gör vi om allt till en förening så kommer det kräva mer än nu, det förstår jag också.

Gör föreningen till minsta möjliga för att enbart kunna sköta ekonomisk
redovisning.
Jag tror inte vi klarar av en förening fullt ut....

Däremot är det viktigt att en webshop kan startas via Drupal.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Minsta möjliga är väl 5 pers i en styrelse och 2 revisorer. Det är nog en lämplig början.Vad behöver vi för att få till en fungerande förening utom personer som ställer upp förstås?. Kanske till och med delvis avlönad personal? Sponsring
Beroende på resurser och ambitionsnivå kan man sedan göra det hur stort som helst. En förening kan till exempel anställa folk, men vi har nog en bit dit.
Om vi kalkylerar med att 10% av forummedlemmarna går med har vi 310 medlemmar. Med en medlemsavgift på 100:- blir det 31 000:- om året och det kan man inte anställa någon för, däremot kan det betala lite trycksaker, kanske någon reseersättning osv.
Naturligtvis kan och bör vi sikta högre, men vi måste också inse att en eller ett par anställda inte kommer att kunna ersätta allt ideellt arbete. Det är de många flitiga myrorna som bygger en stack! Flera här talar om att vi behöver bli mer professionella, vi behöver bli bättre på ett och annat, men det är amatörerna, alla de ideellt arbetande som är Ubuntu.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag föredrar den linjen ocksåCryingFreeman skrev: Som sagt förut, så går jag hellre på Urbans linje, med att dela på de två. Det blir mer tydligt definierat med ansvar och begränsningar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Urban Anjar skrev:Minsta möjliga är väl 5 pers i en styrelse och 2 revisorer. Det är nog en lämplig början.Vad behöver vi för att få till en fungerande förening utom personer som ställer upp förstås?. Kanske till och med delvis avlönad personal? Sponsring
Beroende på resurser och ambitionsnivå kan man sedan göra det hur stort som helst. En förening kan till exempel anställa folk, men vi har nog en bit dit.
Om vi kalkylerar med att 10% av forummedlemmarna går med har vi 310 medlemmar. Med en medlemsavgift på 100:- blir det 31 000:- om året och det kan man inte anställa någon för, däremot kan det betala lite trycksaker, kanske någon reseersättning osv.
Naturligtvis kan och bör vi sikta högre, men vi måste också inse att en eller ett par anställda inte kommer att kunna ersätta allt ideellt arbete. Det är de många flitiga myrorna som bygger en stack! Flera här talar om att vi behöver bli mer professionella, vi behöver bli bättre på ett och annat, men det är amatörerna, alla de ideellt arbetande som är Ubuntu.
Enig med pluns inlägg. Keep it small and simple. Iaf till en början. Vill vi ha en förening "bara" för att hantera mindre kostnader så är det bättre att börja smått.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Jo, i alla fall tills vi vuxit oss lite större.
(kul att brainstorma lite i alla fall)

(kul att brainstorma lite i alla fall)

- Urban Anjar
- Kontakt:
Läser igen, försöker förstå, då har vi en modell till, där föreningen står över LoCo't och är dess hjärna. Veti inte om jag "köper" det, men jag missförstår dig kanske?rancor skrev:Nu cirkulerar du kring forumet igenDimensionX skrev: Och då behöver vi bara ha 2 titlar, Forumsmedlem, Föreningsmedlem istället för "erfaren ubuntist" osv.
För övrigt har du en poäng. En gång i tiden var det en självklarhet att Jorden var universums medelpunkt. Det är ju där VI lever. Se'n blev solen medelpunkt, innan vi insåg att vi lever i kanten av en medioker galax bland miljoners miljarder galaxer som rusar fram i vansinnesfart mot ingenting.
På samma sätt, vi sitter i forumet, det är klart DET är världens medelpunkt eller i alla fall LoCots, men det kanske också har en koppling till att en del av de element du snackar om är obefintliga eller för en tynande tillvaro. Något som vi iofs ska försöka rätta till.
Här finns det en förödande bekvämlighet. Det ÄR trevligare att hänga här bland vänner (även om vi ibland gnabbar om småsaker) än att ge sig ut i den stora otäcka världen utanför där folk tror att Windows är givet av Gud och att Linux bara är ett annat ord för krångel.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag förstår inte den fetade meningen (min fetning). Fullt ut, du menar då att förvandla hela LoCo't till en förening eller? Är det önskvärt och om vi kan förklara varför det är önskvärt kan vi klara det.plun skrev:Njau... det finns faktiskt ett antal Ubuntuvänner som aldrig skulle sätta sin fot i ett forum. Jag kan PMa några namn...DimensionX skrev:
Det håller jag med om, men det är ändå forumet som är portalen som alla nya medlemmar kommer igenom, och det viktigaste vi har för att få nya medlemmar till communityn. Att allt blir till en fungerande helhet förstår jag också. Gör vi om allt till en förening så kommer det kräva mer än nu, det förstår jag också.
Gör föreningen till minsta möjliga för att enbart kunna sköta ekonomisk
redovisning.
Jag tror inte vi klarar av en förening fullt ut....inte just nu iaf.
Däremot är det viktigt att en webshop kan startas via Drupal.
Jag tror inte det är önskvärt. Olika enheter, delar, element, som delvis är fristående från varandra, men beroende och samarbetande tror jag är en garant mot maktmissbruk och ett sätt att aktivera fler för Ubuntu.
Övertyga mig om motsatsen!
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Som sagt tidigare så skulle en förening skild ifrån LoCon vara bäst. Det blir enklast och föreningen ska då vara en stödförening. Behövs något till LoCon eller dyl. så finns stödet. Men annars är den inte där. Enklare med sparandet av pengarna då med.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Stopp vi får inte göra en lunarstorm här, alltså om du betalar får du det och betaler du inte får du det. Jag är inte emot en medlems avgift men vi måste tänkaigenom det noga, vi vill inte att medlemmarna ska känna sig pressade att betala (finns dem som inte kan/får betala saker som medlems avgifter). Dessa medlemmar är också värda nått. Nu kanske det låter som om dem som inte betalar är lika mycket värda som dem som betalar, men jag har vart med om detta förut dem som betalar blir tillslut värda mycket mer. Snälla tänkigenom det ordentligt
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Nä, precis. Därför ska man ha en sepparat förening. Om den endast ska ta in valfria donationer vet jaginte men ifall det skulle vara en hel förening så skulle det ju bli att alla måste betala en avgift. I Princip.Rasmus skrev: Stopp vi får inte göra en lunarstorm här, alltså om du betalar får du det och betaler du inte får du det. Jag är inte emot en medlems avgift men vi måste tänkaigenom det noga, vi vill inte att medlemmarna ska känna sig pressade att betala (finns dem som inte kan/får betala saker som medlems avgifter). Dessa medlemmar är också värda nått. Nu kanske det låter som om dem som inte betalar är lika mycket värda som dem som betalar, men jag har vart med om detta förut dem som betalar blir tillslut värda mycket mer. Snälla tänkigenom det ordentligt
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag är inte förtjust i idén med en medlemsavgift, föredrar donationer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Och jag vill börja med att donera den här gamla ugnen.........

-
- Kontakt:
Jag följer ditt exempel, och donerar kattmat som räcker i en vecka för en kattDimensionX skrev: - Och jag vill börja med att donera den här gamla ugnen.........

Låter som en bra idé...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad