html problem

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Neme
Kontakt:

SV: html problem

Inlägg av Neme »

Sade detsamma till min lärare i 1:an då vi hade webbdesign.
Vägrade mer eller mindre använda frames och tabeller utan körde endast på divs.
Lite tråkigt att läraren endast gav mig VG i betyg då jag inte lydde führerns order och kodade allt my way.
Nåja, betyg är inte allt.
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

Neme skrev: Sade detsamma till min lärare i 1:an då vi hade webbdesign.
Lite tråkigt att läraren endast gav mig VG i betyg då jag inte lydde führerns order och kodade allt my way.
kasta ägg på huset Ô_ô
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Vad är det för skillnad på frames och css-saken
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

frames = bra för affärssidor typ cdon, ginza osv. personliga.. nja.
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Shadow skrev: frames = bra för affärssidor typ cdon, ginza osv. personliga.. nja.
Förklara gärna VARFÖR frames skulle vara bättre för "affärssidor", för i mina öron(ögon) låter det som om du inte har någon aning om vad du snackar om.

Med frames kan du inte bokmärka sidor ordentligt, med frames kommer inte sökmotorer kunna indexera din sida ordentligt och DIV's har många fler anpassningsmöjligheter än frames. De kan flyttas, gömmas, modifieras på alla möjliga sätt allt utifrån en enda CSS-fil. Och om du vill strukturera om din sida kan du enkelt göra det genom att modifiera din CSS-fil istället för att hård-koda om ditt frameset.

Och som många andra så kan jag hålla med om att frames börjar bli gammalt och dammigt, även om man än idag faktiskt kan hitta områden där det lönar sig att använda frames.

Den enda riktiga fördelen jag kan tänka mig med frames är att man inte behöver rita om hela sidan när man vill komma åt en subsida, men de flesta har ju faktiskt gått ifrån modem-hastigheterna idag.
Senast redigerad av 1 DrMegahertz, redigerad totalt 19 gånger.
BildAre you shpongled? Bild
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

DrMegahertz skrev:
Shadow skrev: frames = bra för affärssidor typ cdon, ginza osv. personliga.. nja.
Förklara gärna VARFÖR frames skulle vara bättre för "affärssidor", för i mina öron(ögon) låter det som om du inte har någon aning om vad du snackar om.

Med frames kan du inte bokmärka sidor ordentligt, med frames kommer inte sökmotorer kunna indexera din sida ordentligt och DIV's har många fler anpassningsmöjligheter än frames. De kan flyttas, gömmas, modifieras på alla möjliga sätt allt utifrån en enda CSS-fil. Och om du vill strukturera om din sida kan du enkelt göra det genom att modifiera din CSS-fil istället för att hård-koda om ditt frameset.

Och som många andra så kan jag hålla med om att frames börjar bli gammalt och dammigt, även om man än idag faktiskt kan hitta områden där det lönar sig att använda frames.

Den enda riktiga fördelen jag kan tänka mig med frames är att man inte behöver rita om hela sidan när man vill komma åt en subsida, men de flesta har ju faktiskt gått ifrån modem-hastigheterna idag.
varukorgen måste ju uppdateras, underlättar ifall det är i en egen frame..  det är iallafall vad jag tycker. finns ju säkert bättre sätt att lösa det på..
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jepp, tycker verkligen skolorna borde hänga med bättre i web-design. En kompis till mig bad mig om hjälp med en html-fil. Hon skickade koden och...ja, det var en plåga för ögonen att läsa....fanns ingen validering(inte nödvändigt, men det e coolt), allt var skrivit med caps, och läraren hade inte lärt dom att <p>-taggen ska stängas....
Läraren hade inte lärt dom HUR man skriver för att det ska bli enkelt och snyggt..... :'(

Divs FTW!
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

ojdå, såg inte att det fanns en sida 2 XD svarade på ett inlägg om skolorna på sida 1 =D
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Neme skrev: Sade detsamma till min lärare i 1:an då vi hade webbdesign.
Jag lär ut webbdesign och tycker det där låter illa. Troligen så är det någon som inte uppdaterar sin kunskaper eller kör efter kurslitteratur (det finns tyvärr få bra svenska böcker om Webbdesign, om jag får tid så kommer det dock något på <a class="postlink" href="http://www.webbdesignboken.se">http://www.webbdesignboken.se</a> ;) ). Jag tar inte med frames i min kurs i alla fall, även om det kanske nämns någonstans med referens till någon läsning för den som absolut vill veta. Här är det grundläggande (X)HTML med CSS som gäller.

Om man som elev råkar ut får sådant här på gymnasienivå kan man kika in Skolverkets sida med kursplaner, Kursinfo tror jag den heter.

Betygskriterier för Webbdesign:
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd:
Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt.
Eleven väljer lösningar med hänsyn till design och funktion samt med hänsyn till säkerhet, ekonomi, lagstiftning och etik.
Står inget om frames där ;)

Men du har också rätt i att betyg inte är allt. Pedagogen Jay Cross har till exempel sagt att betyg endast är viktigt inom skolsystemet, utanför är det kunskaperna som är viktiga ;)
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

det var sant sagt =D MVG till dig ^^
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Shadow skrev:
scrav skrev: prov på frames? alltså hallå skolorna får fan ta å hänga med lite plx...
mhm, frames e onödigt för både kodare och besökare..
Och det är fult som stryk
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

Stampe skrev:
Shadow skrev:
scrav skrev: prov på frames? alltså hallå skolorna får fan ta å hänga med lite plx...
mhm, frames e onödigt för både kodare och besökare..
Och det är fult som stryk
lets force the frames to leave OUR internet  :P
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"