html problem
SV: html problem
Sade detsamma till min lärare i 1:an då vi hade webbdesign.
Vägrade mer eller mindre använda frames och tabeller utan körde endast på divs.
Lite tråkigt att läraren endast gav mig VG i betyg då jag inte lydde führerns order och kodade allt my way.
Nåja, betyg är inte allt.
Lite tråkigt att läraren endast gav mig VG i betyg då jag inte lydde führerns order och kodade allt my way.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
kasta ägg på huset Ô_ôNeme skrev: Sade detsamma till min lärare i 1:an då vi hade webbdesign.
fd. Shadow här på forumet
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Vad är det för skillnad på frames och css-saken
- ninetwozero
frames = bra för affärssidor typ cdon, ginza osv. personliga.. nja.
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Förklara gärna VARFÖR frames skulle vara bättre för "affärssidor", för i mina öron(ögon) låter det som om du inte har någon aning om vad du snackar om.Shadow skrev: frames = bra för affärssidor typ cdon, ginza osv. personliga.. nja.
Med frames kan du inte bokmärka sidor ordentligt, med frames kommer inte sökmotorer kunna indexera din sida ordentligt och DIV's har många fler anpassningsmöjligheter än frames. De kan flyttas, gömmas, modifieras på alla möjliga sätt allt utifrån en enda CSS-fil. Och om du vill strukturera om din sida kan du enkelt göra det genom att modifiera din CSS-fil istället för att hård-koda om ditt frameset.
Och som många andra så kan jag hålla med om att frames börjar bli gammalt och dammigt, även om man än idag faktiskt kan hitta områden där det lönar sig att använda frames.
Den enda riktiga fördelen jag kan tänka mig med frames är att man inte behöver rita om hela sidan när man vill komma åt en subsida, men de flesta har ju faktiskt gått ifrån modem-hastigheterna idag.
Senast redigerad av 1 DrMegahertz, redigerad totalt 19 gånger.

- ninetwozero
varukorgen måste ju uppdateras, underlättar ifall det är i en egen frame.. det är iallafall vad jag tycker. finns ju säkert bättre sätt att lösa det på..DrMegahertz skrev:Förklara gärna VARFÖR frames skulle vara bättre för "affärssidor", för i mina öron(ögon) låter det som om du inte har någon aning om vad du snackar om.Shadow skrev: frames = bra för affärssidor typ cdon, ginza osv. personliga.. nja.
Med frames kan du inte bokmärka sidor ordentligt, med frames kommer inte sökmotorer kunna indexera din sida ordentligt och DIV's har många fler anpassningsmöjligheter än frames. De kan flyttas, gömmas, modifieras på alla möjliga sätt allt utifrån en enda CSS-fil. Och om du vill strukturera om din sida kan du enkelt göra det genom att modifiera din CSS-fil istället för att hård-koda om ditt frameset.
Och som många andra så kan jag hålla med om att frames börjar bli gammalt och dammigt, även om man än idag faktiskt kan hitta områden där det lönar sig att använda frames.
Den enda riktiga fördelen jag kan tänka mig med frames är att man inte behöver rita om hela sidan när man vill komma åt en subsida, men de flesta har ju faktiskt gått ifrån modem-hastigheterna idag.
Jepp, tycker verkligen skolorna borde hänga med bättre i web-design. En kompis till mig bad mig om hjälp med en html-fil. Hon skickade koden och...ja, det var en plåga för ögonen att läsa....fanns ingen validering(inte nödvändigt, men det e coolt), allt var skrivit med caps, och läraren hade inte lärt dom att <p>-taggen ska stängas....
Läraren hade inte lärt dom HUR man skriver för att det ska bli enkelt och snyggt.....
Divs FTW!
Läraren hade inte lärt dom HUR man skriver för att det ska bli enkelt och snyggt.....

Divs FTW!
ojdå, såg inte att det fanns en sida 2 XD svarade på ett inlägg om skolorna på sida 1 

- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag lär ut webbdesign och tycker det där låter illa. Troligen så är det någon som inte uppdaterar sin kunskaper eller kör efter kurslitteratur (det finns tyvärr få bra svenska böcker om Webbdesign, om jag får tid så kommer det dock något på <a class="postlink" href="http://www.webbdesignboken.se">http://www.webbdesignboken.se</a>Neme skrev: Sade detsamma till min lärare i 1:an då vi hade webbdesign.

Om man som elev råkar ut får sådant här på gymnasienivå kan man kika in Skolverkets sida med kursplaner, Kursinfo tror jag den heter.
Betygskriterier för Webbdesign:
Står inget om frames därKriterier för betyget Mycket väl godkänd:
Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt.
Eleven väljer lösningar med hänsyn till design och funktion samt med hänsyn till säkerhet, ekonomi, lagstiftning och etik.

Men du har också rätt i att betyg inte är allt. Pedagogen Jay Cross har till exempel sagt att betyg endast är viktigt inom skolsystemet, utanför är det kunskaperna som är viktiga

/ Mattias från designbilder.se
det var sant sagt
MVG till dig ^^

- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Och det är fult som strykShadow skrev:mhm, frames e onödigt för både kodare och besökare..scrav skrev: prov på frames? alltså hallå skolorna får fan ta å hänga med lite plx...
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
- ninetwozero
lets force the frames to leave OUR internetStampe skrev:Och det är fult som strykShadow skrev:mhm, frames e onödigt för både kodare och besökare..scrav skrev: prov på frames? alltså hallå skolorna får fan ta å hänga med lite plx...