Amerikaner är inte dumma! :)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Amerikaner är inte dumma! :)

Inlägg av nicefinger »

Telfontrådar på stolpar har dom mitt i städerna. Kors och tvärs går dom ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Oavsett om videon är påhittad eller inte är den sjukt rolig.

"- How many sides does a triangle have?
- Damn, four"

:D
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: SV: Amerikaner är inte dumma! :)

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

TheOne skrev:Det är INTE dumma, de läser mycket mer matte t.ex. Den matten som vi löser i första ring på gymnasiet har de plöjt igenom i 8:an!! Och JA, de går på en "public"-school.
Jag vet inte hur de generella skillnaderna är (vilket faktsikt finns mätningar på) men jag bodde ett tag i usa, och den matten jag läste där hade jag läst flera år tidigare i sverige.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Mekaniserad Apelsin skrev:
TheOne skrev:Det är INTE dumma, de läser mycket mer matte t.ex. Den matten som vi löser i första ring på gymnasiet har de plöjt igenom i 8:an!! Och JA, de går på en "public"-school.
Jag vet inte hur de generella skillnaderna är (vilket faktsikt finns mätningar på) men jag bodde ett tag i usa, och den matten jag läste där hade jag läst flera år tidigare i sverige.
För att nämna en motpol så höll de som går i motsvarande åttan i Ryssland på med den fysik NV-treor gör i Sverige. Alltså ligger deras fysiknivå drygt fyra-sex år före fysiken i sverige.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

( När man diskuterar USA och jämför erfarenheter gäller det att ha klart för sig att de olika delstaterna skiljer sig väldigt mycket åt. De är förvisso inte olika länder, men inom vissa områden är det närapå så. )
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

kollektivist skrev:För att nämna en motpol så höll de som går i motsvarande åttan i Ryssland på med den fysik NV-treor gör i Sverige. Alltså ligger deras fysiknivå drygt fyra-sex år före fysiken i sverige.
Det har dock inte hjälpt ett dugg verkar det. :-[
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

kollektivist skrev:För att nämna en motpol så höll de som går i motsvarande åttan i Ryssland på med den fysik NV-treor gör i Sverige. Alltså ligger deras fysiknivå drygt fyra-sex år före fysiken i sverige.
Jantelagen i ett nötskal, det finns en hel del begåvade elever (ur alla samhällsklasser) som skulle kunna komma långt långt längre om de fick uppbackning och utmaningar i skolan istället för att uttråkade behöva vänta in sina medelbegåvade eller rent av svaga klasskamrater. De två sistnämnda grupperna skulle förmodligen få bra mycket mer självförtroende om saker hölls mer på deras nivå och de inte behövde jämföra sig med de bästa i klassen. Men nej, "här i Sverige är alla lika bra" och alltså går vi miste om många talanger, särskilt ur arbetarklassen tror jag.

Jag tror ju inte direkt att alla ryska elever läser motsvarande Fysik B, utan de som inte har talang för matte och fysik läser något annat de är bättre lämpade för. Åtminstone är det så det borde vara. Överallt.

USA har väl lite den uppdelningen, att man har inga fasta klasser - inte i High School i alla fall - utan man läser de olika ämnena med andra elever som är på samma nivå?
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:
Det har dock inte hjälpt ett dugg verkar det. :-[
Det har mer med styrelseskick att göra. Kunskap är ett nödvändigt villkor för ett lands utveckling, men det är inte ett tillräckligt villkor. Det krävs mer.
tweeek

Inlägg av tweeek »

farmfield skrev:Jag har varit 3ggr i US och jag anser det är ett otäckt underutvecklat land fyllt av ignoranta människor. Folk i allmänhet ser inte nyttan med att kunna mer än det man håller på med och politisk kunskap kommer ifrån Jay Leno och Letterman's inledningar. 99% av alla Amerikaner har varken varit utanför US eller har intresse i det. Amerikaner man träffar i Sverige tillhör resterande fåtalet som oftast är intresserade, pålästa o.s.v. vilket gör det svårt att tro att medelamerikanen faktiskt är så dum som i denna video. Tragiskt.
Kan hålla med där, om man talar om, som du säger, "folk i allmänhet".

Här är några fler filmer, och exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=ANTDkfkoBaI

http://www.youtube.com/watch?v=WALIARHHLII

Dom där är för roliga, speciellt den sista.
nane

Inlägg av nane »

Har sett dem innan - det är skoj :) Något annat som är skoj är folks reaktioner här...verkar mera vara politiskt forum än humor.
Läste på textTV idag att Svenska ungdomar är skitdåliga på Geografi-man ska inte kasta sten i glashus.
Jag känner många svenskar som är medelålders som hade svarat ungefär likadant.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

nane skrev:Läste på textTV idag att Svenska ungdomar är skitdåliga på Geografi-man ska inte kasta sten i glashus.
Mmm, det blir inte bättre verkar det, ungefär som man sänkt ribban så alla få det enklare typ - men tror ändå i relation till amerikanare i stort så är svenska tonåringar mer allmänbildade.
nane skrev:Jag känner många svenskar som är medelålders som hade svarat ungefär likadant.
Hihi, kanske hänger ihop med ditt umgänge? ;D

Skämt åsidå så tror jag dom flesta kan peka ut mellanöstern eller Kina på en karta. Sedan så tror jag inte man hittar så många som skulle svara fel på hur många sidor en triangel har, hehe... Däremot brukar jag fråga folk -"Varför har vi årstider?" och det är rätt få som faktisk vet varför vi har det - ganska illa, tycker iaf jag... :-[

Sedan skall man dock inte glömma hur stort US är. Deras historia är ju som att lära sig hela Europas historia, deras geografi samma o.s.v... Men en viss insikt om hur världen ser ut bör man väl ha..?
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Johanna skrev:
Jantelagen i ett nötskal, det finns en hel del begåvade elever (ur alla samhällsklasser) som skulle kunna komma långt långt längre om de fick uppbackning och utmaningar i skolan istället för att uttråkade behöva vänta in sina medelbegåvade eller rent av svaga klasskamrater. De två sistnämnda grupperna skulle förmodligen få bra mycket mer självförtroende om saker hölls mer på deras nivå och de inte behövde jämföra sig med de bästa i klassen. Men nej, "här i Sverige är alla lika bra" och alltså går vi miste om många talanger, särskilt ur arbetarklassen tror jag.

Jag tror ju inte direkt att alla ryska elever läser motsvarande Fysik B, utan de som inte har talang för matte och fysik läser något annat de är bättre lämpade för. Åtminstone är det så det borde vara. Överallt.

USA har väl lite den uppdelningen, att man har inga fasta klasser - inte i High School i alla fall - utan man läser de olika ämnena med andra elever som är på samma nivå?

Jag vet inte om alla läste det. Jag var på en rysk skola och där gick de igenom kvantfysik, något jag går igenom just nu. På deras engelskalektion var dock nivån lägre.

På IB, den internationella gymnasieutbildningen, läser man ämnen på olika nivåer även om man går i samma klass, kan tänka mig att det är något liknande på amerikanska och engelska skolor.
nane skrev:Har sett dem innan - det är skoj :) Något annat som är skoj är folks reaktioner här...verkar mera vara politiskt forum än humor.
Läste på textTV idag att Svenska ungdomar är skitdåliga på Geografi-man ska inte kasta sten i glashus.
Jag känner många svenskar som är medelålders som hade svarat ungefär likadant.
Haha, jag kände igen namnet på alla världens länder, och kunde sätta ut varr nästan alla av dem låg på mellanstadiet. Och kunde de flesta flaggorna då också, men allteftersom jag har förlorat intressen för hobbyn har jag blivit allt sämre på det där. :P
nane

Inlägg av nane »

farmfield: påstår du att jag är gammal ;D hehe...jo det är jag ju!
Jag tror att synen på Amerikanare och att de skulle vara dumma har att göra med deras inställning till omvärlden-alla som tycker som de tycker rätt...alla andra fel. Bara den åsikten är ju...dum.Då är det ju kul att det blir "bevisat".
Jag känner bara en Amerikanare och sorgligt nog är han så dum som man misstänker-han tror att vi inte har någon grundlag...hallå!! Dessutom är han makalöst nojjig på att staten konspirerar-som om de ville plocka ut just hans hjärna (till vaddå???)
Fast det finns ju korkade människor överallt..det ser man ju dagligen.
Men det är ju synd att ett helt folk får lida för några fubeckar...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

nane skrev:farmfield: påstår du att jag är gammal ;D hehe...jo det är jag ju!
Nä inte alls, menade snarare att alla känner vi ju folk som egentligen inte borde överlevt det naturliga urvalet, hehe... xD
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

USA är inte självförsörjande på akademiker. Varje år importerar dom massa från omvärlden.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"