det verkar som om Dell till att börja med bara kommer att sälja linuxdatorer i Usa, åtminstone så kommer de inte att säljas i storbritanien,
http://www.linux.org/news/2007/05/04/0008.html
frågan är hur det blir med resten av världen och när vi får köpa dem i Sverige
jag tror att det går att påverka dell sverige så att de tar in det om tillräckligt många svenskar hör av sig till dell och frågar efter det
Dells försäljningsavdelning för privatpersonerhar följande telefonnummer
Privatpersoner
08 585 365 98
Generella försäljningsupplysningar
08 590 05 100
Jag föreslår att vi all som läser detta tar fem minuter av vår dyrbara tid och ringer dit på måndag när de öppnar efter helgen och hör oss för om när de kommer att börja säljas i Sverige.
exempelvis kan man säga något i stil med:
"Hej jag är intreserad av att köpa en bärbar ubuntu dator, när kan ni leverera en sådan till mig?" eller
"Hej jag är på jakt efter en bärbar dator med ubuntu på och hörde talas om att ni komer att börja sälja sådana, hur länge måste jag vänta innan jag kan få köpa en?"
Sen kan man också passa på att klaga på att de inte har någon information om detta alls på deras svenska hemsida och att det står att "Dell rekomenderar Windows Vista" hur ska folk då kunna veta att de har ett val när de köper dator
Vi är nu ca 3500 individer på detta forum och om exempelvis 10 % skulle ringa till Dell så skulle det innebära att de får ca 350 samtal med frågor om deras linuxsatsning.
Om man dessutom räknar in andra linux sidor som har medlemmar med intresse av detta (linuxportalen, linux.nu linux.se m.fl) och dessa personer gör samma sak så dröjer det nog inte särskilt länge innan de börjar sälja dessa även i Sverige.
men vi linuxanvändare måste visa ett stort intresse för detta annars riskerar det att misslyckas.