Dell vs Linux

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Kerath

SV: Dell vs Linux

Inlägg av Kerath »

Bobcat skrev:
Urban Anjar skrev: Det är väl bra om de erbjuder SuSE också; större valfrihet!
Nja, är det så bra i det här fallet? Är det inte Novell som har SuSE, och sitter inte Novell i knät på M$ numera?
Enligt Novell gör dem det endast för att ta marknadsandelar från Microsoft. ;)

Själv tycker jag att det vore bra om man fick välja mellan OpenSuSE och Ubuntu, vilket för en vanlig svensson betyder KDE eller Gnome. :P
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Tror inte att de bryr sig om det, tvärr. På både gott och ont. De skulle krävas mer kunskap och det kräver mer reurser. Och de vill de nog inte ge ut till att börja med. Kanske kommer i framtiden.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, ja, inget bekymmer om Dell skulle erbjuda fler "linuxar". Det viktiga är att de erbjuder någon och att iaf en av dem, och den först utlovade, är Ubuntu.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pcfixaren
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av pcfixaren »

det verkar som om Dell till att börja med bara kommer att sälja linuxdatorer i Usa, åtminstone så kommer de inte att säljas i storbritanien,
http://www.linux.org/news/2007/05/04/0008.html

frågan är hur det blir med resten av världen och när vi får köpa dem i Sverige
jag tror att det går att påverka dell sverige så att de tar in det om tillräckligt många svenskar hör av sig till dell och frågar efter det
Dells försäljningsavdelning för privatpersonerhar följande telefonnummer

Privatpersoner
08 585 365 98

Generella försäljningsupplysningar
08 590 05 100 

Jag föreslår att vi all som läser detta tar fem minuter av vår dyrbara tid och ringer dit på måndag när de öppnar efter helgen och hör oss för om när de kommer att börja säljas i Sverige.
exempelvis kan man säga något i stil med:
"Hej jag är intreserad av att köpa en bärbar ubuntu dator, när kan ni leverera en sådan till mig?" eller
"Hej jag är på jakt efter en bärbar dator med ubuntu på och hörde talas om att ni komer att börja sälja sådana, hur länge måste jag vänta innan jag kan få köpa en?"

Sen kan man också passa på att klaga på att de inte har någon information om detta alls på deras svenska hemsida och att det står att "Dell rekomenderar Windows Vista" hur ska folk då kunna veta att de har ett val när de köper dator

Vi är nu ca 3500 individer på detta forum och om exempelvis 10 % skulle ringa till Dell så skulle det innebära att de får ca 350 samtal med frågor om deras linuxsatsning.
Om man dessutom räknar in andra linux sidor som har medlemmar med intresse av detta (linuxportalen, linux.nu linux.se m.fl) och dessa personer gör samma sak så dröjer det nog inte särskilt länge innan de börjar sälja dessa även i Sverige.
men vi linuxanvändare måste visa ett stort intresse för detta annars riskerar det att misslyckas.

http://ggsdata.se , http://Ubox.se
http://compless.se, http://www.effbe.se
http://www.ferni.se, http://www.unode.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

pcfixaren skrev: det verkar som om Dell till att börja med bara kommer att sälja linuxdatorer i Usa, åtminstone så kommer de inte att säljas i storbritanien,
http://www.linux.org/news/2007/05/04/0008.html

frågan är hur det blir med resten av världen och när vi får köpa dem i Sverige
jag tror att det går att påverka dell sverige så att de tar in det om tillräckligt många svenskar hör av sig till dell och frågar efter det
Utmaningen för Dell är att de måste bygga upp sin supportorganisation för PCn som körs med Ubuntu.  Finns inget som är så resurskrävande som frustrerade kunder som kräver en lösning
under rullande garanti  8)

Sedan har de gjort en update på sitt meddelande.
http://direct2dell.com/one2one/archive/ ... 13147.aspx

Ringer man så bör man vara artig och verka allmänt nyfiken.

http://support.euro.dell.com/support/to ... =ln&lnki=0

Om nu Dell förhalar det här så blir det en annan sak framåt Aug-Sept....
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Verkar som att det inte blir Ubuntu på Dells datorer här i Sverige, eller till och med Europa.  :'( :'(

http://www.idg.se/2.1085/1.113523
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

Så om man har förstått läget lite grann, så kan man få det om man BER om det...På deras Hem/sälj sida såg man för cirka en månad sen endast vista loggan som kommer förinstallerat, nu med Det och XP....Fast Dell skiftar stort med sina erbjudanden från vecka till vecka, då inte menat  OS... :)
Senast redigerad av 1 to wonder, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Svenska Dell tvekar angående förinstallerat Ubuntu

Inlägg av toxic76 »

Ja det är sant dom tvekar ifall dom ska börja sälja datorer med ubuntu förinstallerat och
kan inte ens svara på ifall ubuntu datorer kommer att lanseras ens i europa. Anledningen är
att dom inte tror att folk skulle köpa en sådan dator.. Så hur ska vi kunna övertala Helena Fuchs som är prodkut chef för svenska dells bärbara. Jag har själv svårt att se själva problemet dom behöver ju inte ha ubuntu datorer klara för försäljning i butiker
om någon kund vill ha en burk med ubuntu på så kan dom ju ladda datorn med ubuntu. Bara att dom beställer in ett parti med ubuntu certifierade burkar. För oavsett om folk beställer en dator med ubuntu eller inte så kan dom alltid sälja linux burkarna med windows förinstallerat på i värsta fall..Bara för att datorn är certifierad efter ubuntu så fungerar det förmodligen att köra windows på dom maskinerna utan några som helst problem
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sprak

SV: Svenska Dell tvekar angående förinstallerat Ubuntu

Inlägg av Sprak »

:( Jag som hade hoppats på att kunna knuffa päronen i rätt riktning nu när de planerar att köpa en ny dator den här sommaren.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Svenska Dell tvekar angående förinstallerat Ubuntu

Inlägg av upnorth »

Finns en liknande diskussion här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,6480.0.html

Edit: Jag har sammanfogat den tråden med den här. :)  //vulfgar

Edit: Haha, jag trodde ett tag att jag anmält fel tråd...  ;D
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 27 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

för övrigt så är deras "kingston" minnen 2-3 ggr dyrare... ???
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Nu som uppmanar att man skall ringa Dell och kräva att de skall leverera så hoppas jag faktiskt att ni även kommer köpa datorer av dem och inte bara vill ha de som en möjlighet.

Självklart tänker bara Dell på $£€ och det skall dem göra eftersom det är ett företag som måste tjäna pengar för att dels gå runt, ge bra service samt utveckla nya modeller.

Om Dell tjänar pengar gör dem även bra datorer och slutkunden blir nöjd viket gör att Dell får nya/samma kunder och så går hjulet runt.

Om vi som ett kommunity går samman och börjar lobba för att linux skall installeras utan OS och få Dell att utveckla programvaror, drivrutiner osv. för sina datorer så kommer vi kanske bara få en chans och då måste alla ställa upp. Dem som ringer, dem som skriver på listor osv. måste köpa annars bevisar vi bara att vi för mycket väsen av oss utan någon som helst handlingskraft.

Jag har skrivit på att jag vill ha en Dell med Linux, jag kommer köpa en sådan när den kommer till Sverige. Kommer ni?
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

rancor skrev: Nu som uppmanar att man skall ringa Dell och kräva att de skall leverera så hoppas jag faktiskt att ni även kommer köpa datorer av dem och inte bara vill ha de som en möjlighet.

Självklart tänker bara Dell på $£€ och det skall dem göra eftersom det är ett företag som måste tjäna pengar för att dels gå runt, ge bra service samt utveckla nya modeller.

Om Dell tjänar pengar gör dem även bra datorer och slutkunden blir nöjd viket gör att Dell får nya/samma kunder och så går hjulet runt.

Om vi som ett kommunity går samman och börjar lobba för att linux skall installeras utan OS och få Dell att utveckla programvaror, drivrutiner osv. för sina datorer så kommer vi kanske bara få en chans och då måste alla ställa upp. Dem som ringer, dem som skriver på listor osv. måste köpa annars bevisar vi bara att vi för mycket väsen av oss utan någon som helst handlingskraft.

Jag har skrivit på att jag vill ha en Dell med Linux, jag kommer köpa en sådan när den kommer till Sverige. Kommer ni?
Pengar :(
Det var anledningen till att jag började med Linux från första början...
Så jag kan tyvärr inte skriva på något :(
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

rancor skrev: Nu som uppmanar att man skall ringa Dell och kräva att de skall leverera så hoppas jag faktiskt att ni även kommer köpa datorer av dem och inte bara vill ha de som en möjlighet.

Jag anser inte att vi personligen är skyldiga att handla av Dell, jag menar, de kommer ändå inte att lansera något bara för några hundra påskrifter. Det är hypen de kommer att tjäna pengar på isåfall.

Som jag ser det jobbar och argumenterar vi här för att ge alla datoranvändare fler möjligheter att välja. Vi kan göra Dell uppmärksamma på att intresset finns, sen är det givetvis upp till de att avgöra om de kan tjäna nog på det för att lansera Ubuntu på sina maskiner även i Europa.

Jag ska snart köpa bärbar dator, men jag ska inte behöva lova att köpa av en specifik tillverkare för att de ska ge just mig möjligheten att välja. De får helt enkelt lita på PR, ryktesspridning och att Ubuntu verkligen är så bra som vi påstår om de ska lansera det.

Vi är dock skyldiga att sprida Ubuntus goda rykte för att folk ska få ett alternativ till pyttemjuk. Vi kan lika gärna ge upp om vi måste lova att köpa en dator var av varenda tillverkare/återförsäljare vi försöker påverka.
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

Hej på er. Ny på forumet...

Jag köpte mig en Dellburk häromveckan och kör Ubuntu på den. Fast den är inte alls särskilt Ubuntuvänlig, speciellt inte WLAN:et, men det visste vi ju redan att just trådlöst inte är Ubuntus starka sida.

Det var faktiskt Dells prat om Ubuntu som fick mig att ladda ner det till att börja med. Jag kikade runt efter ny dator för en tid sedan och snubblade på informationen om att "användarvänligt" (Nåja... mer användarvänligt än andra distar jag testat i alla fall) Linux fick mig att googla Ubuntu. Och voila, nu kör jag det. I alla fall som paralellOS.

Så, sammanfattningsvis har Dells prat i alla fall lockat minst en person till Ubuntu. ;)
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Calmeida skrev: Hej på er. Ny på forumet...

Jag köpte mig en Dellburk häromveckan och kör Ubuntu på den. Fast den är inte alls särskilt Ubuntuvänlig, speciellt inte WLAN:et, men det visste vi ju redan att just trådlöst inte är Ubuntus starka sida.

Det var faktiskt Dells prat om Ubuntu som fick mig att ladda ner det till att börja med. Jag kikade runt efter ny dator för en tid sedan och snubblade på informationen om att "användarvänligt" (Nåja... mer användarvänligt än andra distar jag testat i alla fall) Linux fick mig att googla Ubuntu. Och voila, nu kör jag det. I alla fall som paralellOS.

Så, sammanfattningsvis har Dells prat i alla fall lockat minst en person till Ubuntu. ;)
Nojs att du såg det...
Dell.se verkar inte annonsera med det om man inte söker efter Ubuntu :).
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Calmeida skrev:
Inte sant, det börjar verkligen blir grymt!
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Calmeida skrev: Jag köpte mig en Dellburk häromveckan och kör Ubuntu på den. Fast den är inte alls särskilt Ubuntuvänlig, speciellt inte WLAN:et, men det visste vi ju redan att just trådlöst inte är Ubuntus starka sida.
Hej och välkommen Calmeida! Om du fortfarande har problem med din Dell burk starta en ny tråd där du anger vilka problem du har så skall vi se om vi inte kan lösa dem. Denna sida : https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTe ... spiron9400 påstår i alla fall att WLAN fungerar.
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

SakJur skrev: Nojs att du såg det...
Dell.se verkar inte annonsera med det om man inte söker efter Ubuntu :).
Det finns faktiskt andra som pratar om saker än just reklammakare i företag. :) Det var i Dell-datasammanhang som jag första gången hörde talas om Ubuntu alls, annars hade jag nog inte snubblat på det då jag inte har för vana att surfa runt på Linuxsiter. Eller ja, det är klart, förr eller senare hade man väl kanske fått någon artikel i någon tidning eller så.
Daniel Holm skrev: Inte sant, det börjar verkligen blir grymt!
Det beror kanske lite på hur vilket perspektiv man ser på saken, och vilket "OS-ursprung" man har. Har man fäktats med Linuxsystem av olika sorter i flera år är man nog van vid det hela, men om man som jag är linuxoskuld med Windowsursprung så är det nog en lite annan sak. Jag joxade lite med det interna WLAN-kortet, men nu tar jag paus och ploppade i en USB-adapter ifrån Zyxel så länge istället. Det tog fem sekunder jämfört med  Intel Corporation PRO/Wireless 4965-striden. Jag ämnar dock ge mig på den på nytt efter sommaren.
Johan R-E skrev: Hej och välkommen Calmeida! Om du fortfarande har problem med din Dell burk starta en ny tråd där du anger vilka problem du har så skall vi se om vi inte kan lösa dem. Denna sida : https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTe ... spiron9400 påstår i alla fall att WLAN fungerar.
Tack för det Johan. Det finns redan ett antal trådar på olika ställen för det trådlösa kort jag krigar med. Så det handlar mest om att jag ska gneta igenom allt och testa mig fram antar jag. Som jag säger till Daniel här ovan så tar jag en liten paus med det och kör med adapter ett tag.

Ta hand om er gott folk!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"