Vilket språk använder DU?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Imerion

SV: Vilket språk använder DU?

Inlägg av Imerion »

Har använt mig av alldeles för många olika språk. :) Men det har mest varit diverse olika BASIC-dialekter.
Nuförtiden använder jag mest Fenix, men det blir även en del C/C++. Använder dem i huvudsak till att göra spel.
För tillfället skriver jag koden i mousepad (har inte hunnit få ordning på allt ännu :)), men jag använde Scite ett tag förut så jag lär nog gå över till det igen.
Korken

Inlägg av Korken »

Hmm, C, C++, C#, BASIC, PHP, ASP, MySQL, JAVA, JavaScript, VBScript, (AVR) Assembler.
Tror de va alla. :D

//Emil
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Mest blir det C, tcl, shellskript och java. Tycker om både perl och python men det blir aldeles för lite kodande i de språken.

Det mesta koden skrivs i emacs, så klart :) Java är enkelt med eclipse, dock skrivs det javakod även i emacs. Shell körs i emacs. Mail skickas med emacs. Ibland blir det tetris i emacs. En hel del ftpande sker med emacs. ;)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
lassekongo83
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lassekongo83 »

Håller för tillfället på med att försöka lära mig C++. Använder Bloodshed Dev-C++ vilket fungerar utmärkt för mig som nybörjare. Har precis knackat in ett litet program som gör att jag får två försök för att gissa det hemliga numret. ;D
Ska snart studera Programmering A. Innan dess har jag knappt hållt på med någon programmering, lite PHP bara, men inte i nån större mängd.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

lassekongo83 skrev: Håller för tillfället på med att försöka lära mig C++. Använder Bloodshed Dev-C++ vilket fungerar utmärkt för mig som nybörjare. Har precis knackat in ett litet program som gör att jag får två försök för att gissa det hemliga numret. ;D
Ska snart studera Programmering A. Innan dess har jag knappt hållt på med någon programmering, lite PHP bara, men inte i nån större mängd.
Nää! Snälla, Nog för att jag förstår att jag måste skrika nej till Dev-C++ på massa icke linux forum. Fattar inte hur folk fortfarande kan använda det skitprogrammet!

Senaste release: 2005-02-22
Antal buggar: 315 open / 674 total
Senaste ändringen i CVS: För 19 månader sedan.

Snälla, Låt det bara dö i frid. Tillexempel Code::Block är en mycket trevligare IDE på alla punkter.

Själv så är jag kär i Python men håller även på lite med C/C++ och en gnutta asm. Men asm har jag nog laggt på hyllan.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jag programmerar C#, går även en KY-utbildning för detta.
Kör Visual Studio Pro för det på windows-burken, tänkte även köra in monodevelop
för att börja med det på min stationära burk också där jag kör Ubuntu :)

Jag är väl inte så värst duktig, har gjort en egen sidepanel till winxp (inte så avancerad dock),
meckar lite med en egen webbrowser och lite annat smått och gott.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
skaggapa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av skaggapa »

jag kör mest matlab. Men kunskaperna omfattar även(rankat efter hur bra jag är enligt mig själv) java, c, python samt assembler

Just nu är det c för avr som gäller samt python som jag knåpar vidare med.

jag änvänder mest gedit. Java kör jag dock under Netbeans, jag gjorde ett försök med eclipse men det gick för långsamt på min dator.

--
edit: lade till IDE
Senast redigerad av 1 skaggapa, redigerad totalt 8 gånger.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Jag programmerar i PHP för tillfället då jag läser en sådan kurs i skolan. Dock har jag inte hittat något bra IDE än till linux men testar lite olika och hoppas hitta ett snart.

Har även använt C++ och tycker att det är mycket trevligt språk, dock aldrig programmerat något för linux i det.
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Håller på med python lite vid sidan av då jag får tiden över :)

Försöker även förstå mig på C och asm då jag försöker lära mig programmera min PIC processor.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av PappaBj0rn »

Huvudsakligen C# här. Har inte kommit igång med det på linux ännu men har iaf tänkt testa lite med MonoDevelop och mod_mono. Ska bara fixa en server sm får stå o tugga sånt.

Även lite PHP för en site jag är admin för. Avskyr det dock, men det är nog främst för att jag atm inte har nån vettig IDE för det. Såg att det fanns en tråd om det; ska kolla den.

Sen har jag även tänkt att återuppta elektronikutveckling lite smått, så där lär det väl bli C.

Ruby och Python är jag lite sugen på att kolla på.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

FORTRAN

Som min lärarare sa "Matlab? Det räknas inte."
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

C++ och java är det enda jag håller på med nu. Använder Eclipse för båda när jag använder datorn hemma (fedora eclipse) och netbeans för java och code::blocks för C++ på skolan.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

nicefinger skrev: FORTRAN

Som min lärarare sa "Matlab? Det räknas inte."
FÅR-TRAN, det har jag förträngt. Gick en kurs en gång, men har till och med slarvat bort kursboken är jag rädd.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Urban Anjar skrev:
jabbadoo skrev: Jag har precis börjat med Python... verkar inte vara någon annan som programerar i det... :'(
urban@Leia:~$ locate .py | wc -l
7869

Jo, det är det nog ;)

Kod: Markera allt

>locate .py | wc -l
45383
:D

(Jag kan avslöja att de flesta kommer från Plone.)

Annars är jag kär i C# och vill portera en massa gulliga projekt från .NET till MONO. C ligger mig även varmt om hjärtat. Jag har tyvärr inte hittat något som slår Visual Studio än, men jag har inte jobbat så mycket med MonoDevelop än - som jag hoppas hårt på.

För terminal har testat
* Emacs (som jag ofta använder)
* Nano (som jag gillar men också ogillar)
* Vi (som jag bara ogillar)
* (ed har jag testat men aldrig lyckats göra något med)

GUI's:
* (I windows Visual Studio - fortfarande numero onu tyvärr)
* Geany gillar jag lite lagom, men jag saknar en mer fullständig syntax completion. Använder mer och mer.
* Gedit funkar lite lagom bra, i alla fall för python.
* MonoDevelop har jag testat lite lagom - men inte kommit in i ordentligt.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
PureW
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av PureW »

Skulle gärna vilja pröva CodeBlocks men det verkar ju stört omöjligt att installera. De säger själva att man ska undvika 1.0RC2 och istället använda Nightly Builds men de finns ju inte för linux. <sur>
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

PureW skrev: Skulle gärna vilja pröva CodeBlocks men det verkar ju stört omöjligt att installera. De säger själva att man ska undvika 1.0RC2 och istället använda Nightly Builds men de finns ju inte för linux. <sur>
I denna tråd:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19548.0.html
Beskriver jag hur man gör.
Superlätt.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

Smygis skrev:
lassekongo83 skrev: Håller för tillfället på med att försöka lära mig C++. Använder Bloodshed Dev-C++ vilket fungerar utmärkt för mig som nybörjare. [...]
Nää! Snälla, Nog för att jag förstår att jag måste skrika nej till Dev-C++ på massa icke linux forum. Fattar inte hur folk fortfarande kan använda det skitprogrammet!

Senaste release: 2005-02-22
Antal buggar: 315 open / 674 total
Senaste ändringen i CVS: För 19 månader sedan.

Snälla, Låt det bara dö i frid. Tillexempel Code::Block är en mycket trevligare IDE på alla punkter.
++
Inte nog med att det är buggigt och dött, det är fult och ogenomtänkt med.

Tycker att det är kul att se många C / ASM-programmerare här dock.
Sådan kunskap får man inte nog av. (:

[Edit]
.*?sh \+ (vim|emacs|joe|nano|pico|ed|$EDITOR) tycker jag är absolut härligast. Har inte träffat på en enda GUI som tillfredställer mig än. De har alla någon del som man verkligen måste ha, eller någon punkt som man absolut måste leva utan.
Senast redigerad av 1 Zhaozhou, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Jag använder oftast Ruby, även när jag borde använda något annat språk, därför att jag är lat och inte orkar kolla upp hur saker funkar i något annat språk. Jag har skrivit program i en massa andra språk, men jag har dem inte i huvudet. Och när jag måste använda ett annat språk, därför att Ruby inte räcker till, blir det oftast att jag skriver ett skript i Ruby som genererar koden i de(t) andra språken (det blir oftast beydligt mindre att skriva på det sättet, jag skrev ju att jag är lat). Använder oftast gedit, som går att göra till en hyfsad miljö för programmering. En annan favorit är editorn JOE, som jag kör i WordStar läge (jstar).

Annars täckte en 286:a med Borland C proffessionell, alla mina datorbehov under 10 års tid. Förrutom DOS 3.3 hade jag inga andra färdiga program installerade. När jag behövde ett program för något ändamål, skrev jag ihop ett själv. Anledningen var att jag hade dåligt med pengar, och att det inte var så lätt att få tag i gratisprogram som det är idag. Jag tror faktiskt jag sparade en hel del tid och möda på det sättet. Oftast är det jobbigare att sätta sig in i hur man använder ett program, som någon annan skrivit, än vad det är att skriva ett själv från scratch.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

KiviE skrev: i PHP [...] har jag inte hittat något bra IDE än till linux
http://www.eclipse.org/pdt/
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Grefven

Inlägg av Grefven »

Själv använder man väl sig främst av Java, men även en del C#, samt ett språk grundat på C/C++ för att programmera Arduinos. www.arduino.cc
Being noticed can be a burden, Jesus got himself crucified becuase he got himself noticed, so I disappear alot. -Bob Dylan

The Ubuntu Counter Project- user number # 10930
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"