Mark Shuttleworth om Ubuntus väg framåt

Nyheter i datorvärlden.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Mark Shuttleworth om Ubuntus väg framåt

Inlägg av TicToc »

Även jag upplevde unity som trasigt när det kom men i den vevan satt jag mestadels i OS X så det gjorde inte så mycket. Med tiden körde jag dock ubuntu fullt ut på mac mycket tack vare menyraden och systembrickans beteende.

Sedan något år kör jag primärt Manjaro KDE men har alltid hållit kvar ubuntu och 14.04 var min första LTS som jag behölls tills nästa kom. Nu är det högst tveksamt om jag kommer att behålla 16.04 utom hopp om framtid. :( Men jag behöver hitta en ersättare till ubuntu i händelse av att jag inte varit tillräckligt uppmärksam i samband med någon manjarouppdatering...

Jag har gjort ett försök att köra gnome men har inte lyckats ta mig över tröskeln ännu. :)

Att få en skrivbordsmiljö att bete sig som en annan tror jag är omöjligt efter att ha försökt få till os x på linux och unity i plasma, har också testat mate mutiny, men det blir aldrig samma sak så det är nog lika bra att låta bli.

Nåja, kan plasmas nya globala meny få stöd för gtk och swing så är det nog där jag hamnar.

Vad säger ni som kör unity efter det fått sjunka in ett tag?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag var lite skeptisk till Unity när det kom, men vande mig snabbt, och gillar det.
TicToc skrev:Jag har gjort ett försök att köra gnome men har inte lyckats ta mig över tröskeln ännu. :)
Vad var det du fastnade på? Jag lever i tron att det kommer att bli på ungefär samma sätt med Ubuntu med GNOME, dvs. att man vänjer sig efter ett tag. GNOME är en genomtänkt skrivbordsmiljö, när allt kommer omkring.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad var det du fastnade på? Jag lever i tron att det kommer att bli på ungefär samma sätt med Ubuntu med GNOME, dvs. att man vänjer sig efter ett tag. GNOME är en genomtänkt skrivbordsmiljö, när allt kommer omkring.
Det som tar emot först och mest är nog CSD/knappar i titelraden och avsaknad av menyer.
Visst kan det bero på ovana men att byta arbetsmönster utan att uppleva en wow-känsla är inte så lockande. Men men, vi får se. :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"