Internt fel med 16.04 LTS

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Internt fel med 16.04 LTS

Inlägg av krassegrand »

Nja, nu dök detta upp

Misslyckades med att hämta extra datafiler

Följande paket begär ytterligare datahämtningar efter paketinstallationen, men data kunde inte hämtas eller kunde inte behandlas.

ttf-mscorefonts-installer

Hämtningsförsök kommer att ske igen senare eller så kan du prova att hämta igen nu. Körning av detta kommando kräver en aktiv internetanslutning.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det är en helt separat fråga; se den här felrapporten. En workaround som nämns är att installera ttf-mscorefonts-installer från Debian.
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av krassegrand »

ttf-mscorefonts-installer
installerad
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag fick också det där problemet med ttf-mscorefonts-installer nyligen, jag ändrade ägaren för två kataloger från root till _apt och installerade om ttf-mscorefonts-installer för att få det att fungera har jag för mig.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:jag ändrade ägaren för två kataloger från root till _apt och installerade om ttf-mscorefonts-installer ...
Det är en lösning på något annat.

Vi talar alltså om
  • dels dålig tillgänglighet hos SourceForges servrar som gör att hämtningen misslyckas ibland,
  • dels en irriterande varning som orsakas av apt, och som syns när man gör vissa saker i terminalen, bland annat när man installerar ttf-mscorefonts-installer.
Felmeddelandet som krassegrand postade ovan beror på det förstnämnda, och Debians version av ttf-mscorefonts-installer hanterar det bättre.

Varningen kan man strunta i, eller så kan man - som du säger - ändra ägaren till ett par kataloger för att slippa se den.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"