En fråga om Nominering av Team Leader och Team Contact.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: En fråga om Nominering av Team Leader och Team Contact.

Inlägg av Osprey »

Precis som väntat så är jag inte det minsta förundrad, men samtidigt kan jag inte riktigt förstå varför vissa medvetet och andra omedvetet försöker kväva forumet...

Varför hålla på och tjafsa en massa om hur det ska vara, istället för att titta på hur det är?

Det handlar väl helt enkelt om att vi, på precis samma sätt som ett affärsdrivande företag, måste titta på vad marknaden vill ha och vad vi ska göra för att kunna erbjuda det som ger stabilitet och tillväxt. Det är ju på detta sätt vi kan ge Canonical och Ubuntu stöd på marknaden och det är så vi själva kan utvecklas i en meningsfull riktning.

Normalt sett så är det ingen bra utgångspunkt med att -om vi fortsätter i samma hjulspår en gång till, så kanske det funkar den här gången... trots att spåren är djupare och däcken ännu mer slitna......

Jag har försökt förr, men givit upp och insett att när det väl kommer till omröstning här, så kommer det gamla ändå att bestå....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ubuntu Sverige är ett LoCo, dvs. Ubuntugemenskapens svenska gren. Varför skulle en person, som inte vill/orkar markera sin delaktighet i Ubuntugemenskapen genom att gå med i https://launchpad.net/~ubuntu-se, komma i fråga för en ledarroll som TL eller TC? Varför skulle en sådan person ges möjlighet att rösta om TL/TC?
Min egen fetmarkering

Därför att det behövs ingen delaktighet för att få rösta. Om vi har 2 fiktiva personer, A och B som gör följande:
Person A väljer att gå med i det svenska LoCo:t genom att registrera sig där, sedan gör denne ingenting alls utöver att peta ut navelludd från magen. Ingen buggrapportering, ingen delaktighet i forumet, absolut noll delaktighet förrutom att Person A är registrerad medlem i Locot.

Person B är medlem i forumet. Personen visar stort engagemang och hjälper till med support, delar med sig av sina kunskaper, söker fram nyheter och gör ett stort arbete för att sprida information och kunskap om Ubuntu. Dock är Person B inte registrerat medlem i Locot

Förklara gärna för mig varför Person A i detta fall ska ha rätt att rösta om TL/TC, men person B ska inte ha det?

Jag är själv inte medlem i Loco och har därmed inte rätt att rösta. Det är helt ok för mig, men det jag vänder mig emot är att det skulle handla om delaktighet, för om delaktighet vore ett krav, då skulle väldigt få ha rätt att rösta. Varför inte istället säga precis som det är, att möjligheten att rösta inte har någonting med delaktighet att göra utan handlar enbart om man valt att gå med i svenska LoCo.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Det här forumet drivs av Ubuntu Sverige, som valt att göra det tillgängligt för vem som helst som följer forumreglerna, och det är bra. Men jag förstår inte vad poängen skulle vara med att göra alla, som någon gång ställt en fråga här, automatiskt valbara eller röstberättigade.
Är inte forumet en del av Locot? Vad gäller poängen kan detsamma sägas om medlemmarna i LoCot. Vad skulle poängen vara med att göra alla, som någongång gått med i LoCot men sedan inte gjort någonting alls automatiskt valbara eller röstberättigade?
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vi skulle förstås önska att fler personer bidrog, och jag instämmer till fullo i att det inte går att tvinga någon till att vilja bidra, men ser inte kopplingen mellan detta och valproceduren.
Jag har hört detta tidigare också, men verkligheten ser annorlunda ut. När fr33r1d3 gjorde ett inlägg och delgav att han kände sig sugen på att hjälpa till i Locot igen bemöttes det med ett välkomnande, men så mycker mer hände inte. Efter drygt 4 månader kom det ett inlägg från Broder Tuck att han skickat ett PM. Det är möjligt att någon ur Locot skickade ett PM i samband med att fr33r1d3 gjorde sitt inlägg, men intrycket är att ni i just detta exempel var väldigt ointresserade av att få folk engagerade.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Beträffande den pågående nomineringen:

Jag håller med om att TL HakanS har varit för osynlig under året som gått. Hoppas på att någon TL-kandidat ger sig tillkänna som har rimligt mycket tid, vilja och förmåga att vidareutveckla vårt LoCo. Om inte det händer, kanske vi borde avstå från att välja en TL den här gången, och lämna rollen vakant.

Instämmer också i de positiva orden om TC JoWa. Nominerade honom just för omval.
Jag uppfattar också JoWa som väldigt engagerad, men även detta bygger på det jag sett i Forumet. Om vi nu ska titta på Locot avseeende delaktighet har JoWa en karma på 6 poäng i Launchpad. Kollar jag hans aktivitet finns det 2 översättningsförslag och 1 buggrapport i slutet av april 2015, sedan är det ytterligare en buggrapport i november 2015. Utöver det verkar det inte finnas registrerat någon aktivitet i Launchhpad. Dock har JoWa enligt min egen uppfattning varit väldig aktiv i forumet och flitigt delat med sig av statistik, svarat på frågor mm. Min poäng med detta är att forumet är en viktig del i delaktighet och engagemang och jag tycker JoWa skött det hela bra. Sedan kanske det finns en massa annat arbete som skett i bakgrunden utan att det syns i Launchhpad.

Håkan har 0 poäng i karma och har den senaste aktiviteten i slutet av mars 2014. Nu verkar delaktighet och engagemang inte ha något med valet av TL/TC att göra, utan det räcker att vara medlem, sedan går det bra att sova och ha kvar sin titel och med det automatiskt kvalificera sig för att rösta på nytt.

Om jag kollar på dig Gunnar har du 4316 poäng i karma och har gjort ett fantastiskt jobb i Launchhpad. Dock uppfattar jag att bedömningen av hur mycket aktiv en person till stor del baseras på aktiviteten i forumet. Utöver detta uppfattar jag det som att du även gjort en fantastisk insats i forumet avseende att hjälpa till med supporten i forumet.

Vad gäller mitt eget engagemang i detta forum har det varit varierande. Vissa perioder har jag varit mycket aktiv och andra väldigt inaktiv. För mig gör det inget att jag inte får rösta i valet av TL/TC eftersom jag inte är medlem i Locot.

Hade jag varit medlem hade jag föreslagit att ni avskaffar både TL och TC. Jag tror inte det kommer göra någon större skillnad i praktiken. Ett konkret exempel är Gemenskapsmötena som numera är helt nedlagda.
Senaste mötet var den 16 juni 2015, efter det verkar det inte ha varit några nya möten. Vad är poängen med att ha val av en TL och TC när det ändå inte sker några uppföljande möten för att se hur det går? Då mötena är nedlagda och engagemanget är lågt, då har TL och TC spelat ut sin roll.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

HakanS skrev:Håller med Gunnar till 100%. Team-ledaren och -kontaktpersonen finns där på uppdrag från de som är aktiva i gemenskapen. Jag förstår inte varför de som inte vill vara aktiva ska ha rätt att utse de aktivas representanter.
Min egen fetmarkering ovan

Hur aktiv har du varit under ditt år som TL för det svenska Locot? Vad har du uträttat under de senaste 12 månaderna utöver att vara medlem som gör att du ska ha rätt att rösta fram de aktivas representanter? Vilket intresse och engagemang uppvisade du som TL då fr33r1d3 delgav att han kände sig sugen att hjälpa till i Locot?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"Varför hålla på och tjafsa en massa om hur det ska vara, istället för att titta på hur det är?"

Svar på: "hur det är"

1. Ingen aktivitet i forumet.

2. Tveksamt om forumet överlever sommaren.

3. De enda några av de kvarvarande medlemmarna orkar lägga energi på är att kontrollera forummedlemmen "Pink Panther".

Det är tragiskt.

Jag vet faktiskt inte om man ska skratta åt idiotin eller gråta åt eländet.

Här behöver ske ett större jordskred eller ett mirakel för det här ska sluta lyckligt. Linjen är att x-personer hellre stänger forumet och umgås via IRC-kanal och mail-lista än att de förlorar kontrollen över forumet.

Om det nu visar sig att det finns nya krafter eller någon kandidat som vill förnya eller pröva andra vägar än vad x-personer förespråkar. Nu finns det inga som varken vill eller har lust att ens försöka. Så det är ett typiskt icke-problem.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Nemo skrev:Därför att det behövs ingen delaktighet för att få rösta. Om vi har 2 fiktiva personer, A och B som gör följande:
Person A väljer att gå med i det svenska LoCo:t genom att registrera sig där, sedan gör denne ingenting alls utöver att peta ut navelludd från magen. Ingen buggrapportering, ingen delaktighet i forumet, absolut noll delaktighet förrutom att Person A är registrerad medlem i Locot.

Person B är medlem i forumet. Personen visar stort engagemang och hjälper till med support, delar med sig av sina kunskaper, söker fram nyheter och gör ett stort arbete för att sprida information och kunskap om Ubuntu. Dock är Person B inte registrerat medlem i Locot

Förklara gärna för mig varför Person A i detta fall ska ha rätt att rösta om TL/TC, men person B ska inte ha det?
Du gör här den felaktiga tolkningen att delaktig och aktiv är synonymer.
Delaktig i gemenskapen är att vara en del av LoCot. Sedan kan det ju mycket väl vara så att man bara visar sin delaktighet genom att en gång om året rösta fram gemenskapens TC och TL.
Om en person lägger ner mycket jobb på support och att marknadsföra Ubuntu men inte vill vara medlem i LoCot så har ju denna person gjort det valet, och kan ju självklart inte vara med och rösta på vilka som ska vara LoCots TL och TC.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Gunnar Hjalmarsson skrev:. . . Jag håller med om att TL HakanS har varit för osynlig under året som gått. Hoppas på att någon TL-kandidat ger sig tillkänna som har rimligt mycket tid, vilja och förmåga att vidareutveckla vårt LoCo. Om inte det händer, kanske vi borde avstå från att välja en TL den här gången, och lämna rollen vakant
Min fetmarkering och något som jag själv instämmer i.

Det enda som krävs av ett nationellt LoCo är att man har en TC.
Vill ett enskilt loco ha en TL, så är det helt upp till dem själva.

Eftersom det inte har behövts en TL under de senare åren, så tycker jag som Gunnar, att nu är det dags att lämna den funktionen vakant. Intill dess vi själva anser oss återigen behöva välja en.

I sammanhanget vill jag säga att Håkan har genomfört ett gediget och omfattande arbete för gemenskapen sedan 2007 och fram till för ett á tre år sedan. När det sakta avtog.

Jag beundrar den uthållighet han gav prov på under de sista åren där. Färre och färre medlemmar ställde upp på möten som Håkan anordnade. Jag själv var en sådan som svek. För att jag inte kan med forumet IRC, där mötena hölls. Praktiskt fora. Men inte för mig.

När Gunnar skrev: Hoppas på att någon TL-kandidat ger sig tillkänna som har rimligt mycket tid, vilja och förmåga att vidareutveckla vårt LoCo.
Så kan man väl ana ett intresse från Osprey i detta inlägg.

Intresset verkar finnas. Hoppas att tiden också finns. Annars blir det kanske inte så stor skillnad mot vad vi haft de senaste åren.
I övrigt, när jag läser det inlägget, så känns det lite som när trätobröderna från ett annat ubuntuforum kom in här förr och försökte tala om för oss allt det som de tyckte var fel här i vårt forum. Men det är kanske bara ett sammanträffande att skrivningen överensstämmer med hur de brukade komma in och tycka till.
För dem, falnade intresset också, efter hand.

Jag öppnar länken för nominering till TC/TL och nominerar Osprey.

Om inte han, eller någon annan, förutom Håkan, vill ställa upp, så vill jag se ett alternativ till att kunna rösta för en vakans på TL när valet skall genomföras. . . . . . /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Detta är LoCo:ts forum. Den som vill engagera sig i LoCo:t, och delta i de få formella beslut som tas, går med i https://launchpad.net/~ubuntu-se.

Ganska enkelt, tycker jag.
Kan så vara. Men när man tittar igenom medlemslistan i launchpad så är det skrämmande att se och jämföra de 64 medlemmarna och tänka sig när flertalet av dem var inne sist, i någon del i gemenskapen. Det är troligtvis under 50% från den listan som har varit aktiva någonstans i locots olika forum under de senaste fem, sex åren.

Bara en tanke . . . . ;) .. ................/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Broder Tuck skrev:Om inte han, eller någon annan, förutom Håkan, vill ställa upp, ...
För att klargöra, så ställer jag inte upp för omval. Jag har för mycket annat som upptar min tid.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"trätobröderna från ett annat ubuntuforum"

"Men det är kanske bara ett sammanträffande att skrivningen överensstämmer med hur de brukade komma in och tycka till."

Svar nedan.

Ja! Min vän Broder Tuck. Det kan du nog utesluta helt när det berör mina åsikter. Det finns inte en möjlighet på 100 år att jag har någon form av kontakt med det ubuntuforumet.

Har Osprey tid och lust är det antagligen ett förståndigt val.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Linjen är att x-personer hellre stänger forumet och umgås via IRC-kanal och mail-lista än att de förlorar kontrollen över forumet.
Vilka personer har framfört detta?
Det enda vi diskuterat är att ha ett svenskt underforum på ubuntuforums.org istället för att drifta en egen server.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Broder Tuck skrev:I sammanhanget vill jag säga att Håkan har genomfört ett gediget och omfattande arbete för gemenskapen sedan 2007 och fram till för ett á tre år sedan.
Även om jag inte var med då, har jag förstått att Håkan har gjort mycket för vår gemenskap som han skall ha all credit för. Har stor respekt för Håkan, och uppskattar hans sakliga och välunderbyggda inlägg här i forumet.

Alltså: Min formulering ovan, där jag indirekt uppmanade Håkan att inte kandidera för omval, berodde på osynligheten till följd av andra prioriteringar. Ingenting annat. Hoppas att du inte överger oss helt, Håkan!

Angående resten av diskussionen i den här tråden, avstår jag tills vidare från fler kommentarer, då jag är övertygad om att sådana inte skulle främja konstruktiv aktivitet eller viljan att bidra.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Hoppas att du inte överger oss helt, Håkan!
Nej då. Jag tänker allt fortsätta med hemsidan och som forum-moderator.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Linjen är att x-personer hellre stänger forumet och umgås via IRC-kanal och mail-lista än att de förlorar kontrollen över forumet.
Vilka personer har framfört detta?
Det enda vi diskuterat är att ha ett svenskt underforum på ubuntuforums.org istället för att drifta en egen server.
Har det diskuterats på IRC? Kanske dags att läsa igenom arkivloggarna...
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

johanre skrev:Har det diskuterats på IRC? Kanske dags att läsa igenom arkivloggarna...
Det var flera år sedan som frågan togs upp till diskussion.
Det aktualiserades också då vår server dog i höstas.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Linjen är att x-personer hellre stänger forumet och umgås via IRC-kanal och mail-lista än att de förlorar kontrollen över forumet"

I stridens hetta har sådana förslag varit frekvent förekommande. Möjligtvis innehållslösa ord för att vinna en poäng i debatten för en sakfråga. Men jag tycker vi glömmer det här nu och siktar framåt och i nuet. Det som har varit är inte aktuellt idag.

Att tala eller skriva om det där andra Ubuntuforumet är totalt meningslöst. Ärligt talat tror jag att de skiter högaktningsfullt i vårt forum numera. De har sitt eget forum och är ganska intensivt aktiva via Swedroid så vårt forum/gemenskap är med all säkerhet totalt ointressant i deras ögon idag.

Vi som är kvar kan i stället försöka vara vänner och acceptera att vi är olika som människor. Alla medlemmar sitter också bakom en skärm så ett skrivet budskap kan tolkas hur tokigt som helst om det vill sig illa. :-)
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Men jag tycker vi glömmer det här nu och siktar framåt och i nuet. Det som har varit är inte aktuellt idag.
Varför tog du då upp det?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

I sak är det en fråga som är relevant i sammanhanget. Men det är inte likt dig HakanS att rusa i väg så här häftigt. Du brukar vara mer eftertänksam i ditt resonemang och handling. Det är en av dina starka egenskaper att vara eftertänksam innan något beslut fattas.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:I sak är det en fråga som är relevant i sammanhanget.
I vilket sammanhang? I diskussionen om att man måste vara medlem i LoCot för att få rösta?
Pink Panther skrev:Men det är inte likt dig HakanS att rusa i väg så här häftigt.
På vilket sätt menar du att jag rusar iväg?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Den här dialogen leder absolut ingen stans HakanS. Så jag väljer att avsluta den. Vi är helt enkelt inte alls på samma våglängd. Det har vi aldrig varit. Inget fel i det om vi båda medvetna om den sanningen.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

HakanS skrev:då vår server dog i höstas.
Var det verkligen vår server som dog i höstas!
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"