En konstig händelse att inte komma ut på Internet?
Re: En konstig händelse att inte komma ut på Internet?
Gunnar
Jag frågade efter om det var någon speciell fil som inte bör tas bort eller att någon klok person som kan det där med Webbläsarnas filer, så varför inte läsa ordentligt, vad jag frågade om?
Jag frågade efter om det var någon speciell fil som inte bör tas bort eller att någon klok person som kan det där med Webbläsarnas filer, så varför inte läsa ordentligt, vad jag frågade om?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det bästa alternativet är att ta en säkerhetskopia på alla viktiga personliga filer och utföra en nyinstallation av Ubuntu Linux.
Normalt är det inte nödvändigt med något Antivirus för Linux/Ubuntu Linux. I de sällsynta fall jag varit med om är det webbläsaren som är utsatt inte Linux. Men numera har även Firefox en sandbox som ska skydda användaren för vidare spridning av elakartad kod till systemet. Firefox kan också idag återställas till nyskick.
Om du verkligen drabbats av Linux.Mrblack. Så hävdar Dr.Web Anti-virus for Linux att deras applikation tar bort Linux.Mrblack med automatik.
Användaren har en möjlighet att sanera med Dr.Web Anti-virus for Linux.
Men du får endast 30 dagar test/gratis Dr.Web Anti-virus for Linux.
https://products.drweb.com/linux/?lng=en
Normalt är det inte nödvändigt med något Antivirus för Linux/Ubuntu Linux. I de sällsynta fall jag varit med om är det webbläsaren som är utsatt inte Linux. Men numera har även Firefox en sandbox som ska skydda användaren för vidare spridning av elakartad kod till systemet. Firefox kan också idag återställas till nyskick.
Om du verkligen drabbats av Linux.Mrblack. Så hävdar Dr.Web Anti-virus for Linux att deras applikation tar bort Linux.Mrblack med automatik.
Användaren har en möjlighet att sanera med Dr.Web Anti-virus for Linux.
Men du får endast 30 dagar test/gratis Dr.Web Anti-virus for Linux.
https://products.drweb.com/linux/?lng=en
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jasså.Tjadden skrev:Jag frågade efter om det var någon speciell fil som inte bör tas bort ...Gunnar Hjalmarsson skrev:Då vet du ju. Med tanke på det, varför frågade du här?Tjadden skrev:Så här ser de borttagna filerna ut i min webbläsare SlimjetGunnar Hjalmarsson skrev:Vad säger dokumentationen?Tjadden skrev:Kan någon här förklara för mig vilka filer som blir borttagna i Bleachbit ...
...
Gunnar
Okej, jag kan ge med mig i det här fallet om man enbart läser ett brottstycke i ett större sammanhang. Men är ändå tveksam om din tolkning.
Detta forum har ju en språkexpert, det vore kul om han läste den här meningen och han fick tala om hur han tyder det här?
"Kan någon här förklara för mig vilka filer som blir borttagna i Bleachbit som nu har visat sig att jag kommer in direkt på den webbsajt, som har krånglat för mig i snart två veckors tid?"
Min undran är nu enligt dig, att alla de borttagna filerna är svaret, "alla filerna" som i sak blev borttagna är ditt självklara svar!
Alltså ingen speciell borttagen fil av samtliga ställer till det, att jag får vänta i minuter för att komma in på den krånglande webbsajten? Om så är fallet, så får man försöka göra en egen Webbläsare för att öppna bokmärkena snyggt och prydligt, de befintliga Webbläsarna kan man inte lita på.
Okej, jag kan ge med mig i det här fallet om man enbart läser ett brottstycke i ett större sammanhang. Men är ändå tveksam om din tolkning.
Detta forum har ju en språkexpert, det vore kul om han läste den här meningen och han fick tala om hur han tyder det här?
"Kan någon här förklara för mig vilka filer som blir borttagna i Bleachbit som nu har visat sig att jag kommer in direkt på den webbsajt, som har krånglat för mig i snart två veckors tid?"
Min undran är nu enligt dig, att alla de borttagna filerna är svaret, "alla filerna" som i sak blev borttagna är ditt självklara svar!
Alltså ingen speciell borttagen fil av samtliga ställer till det, att jag får vänta i minuter för att komma in på den krånglande webbsajten? Om så är fallet, så får man försöka göra en egen Webbläsare för att öppna bokmärkena snyggt och prydligt, de befintliga Webbläsarna kan man inte lita på.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nej, jag gav inget svar. Jag retar mig bara på ditt sätt att missbruka det här forumet genom att ställa otydliga frågor, som emellanåt leder till långa trådar för att reda ut vad du egentligen pratar om. Skulle uppskatta om du kunde visa oss, som ibland svarar på frågor här, lite hänsyn, genom att läsa igenom dina frågor mer omsorgsfullt innan du klickar på Skicka-knappen.Tjadden skrev:... "alla filerna" som i sak blev borttagna är ditt självklara svar!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
@ Gunnar +1
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Gunnar
Med all respekt, era svar och kommentarer är inte av bästa märke och just därför, att ni är förgiftade med dataskrift, normal svenska har ni tydligen svårt för?
Tyvärr får jag frågor som är goddag yxskaft, tror du det känns bara roligt och att man inte blir uppretad av sådant?
Utan att utge mig för att vara psykolog, så saknar ni ibland att vilja förstå, om det inte är skrivet på ert sätt att förmedla något!
Mina 17 år som Fritidspedagog ingick att lära folk att tänka vad detta begrepp innebär:
"Orsak, verkan och konsekvens" alltså att framstå som kvinnliga politiker imponerar inte, denna hänvisning förmedlade jag just till kvinnliga politiker, en del blev rasande och resten visste om sin begränsning!
Med all respekt, era svar och kommentarer är inte av bästa märke och just därför, att ni är förgiftade med dataskrift, normal svenska har ni tydligen svårt för?
Tyvärr får jag frågor som är goddag yxskaft, tror du det känns bara roligt och att man inte blir uppretad av sådant?
Utan att utge mig för att vara psykolog, så saknar ni ibland att vilja förstå, om det inte är skrivet på ert sätt att förmedla något!
Mina 17 år som Fritidspedagog ingick att lära folk att tänka vad detta begrepp innebär:
"Orsak, verkan och konsekvens" alltså att framstå som kvinnliga politiker imponerar inte, denna hänvisning förmedlade jag just till kvinnliga politiker, en del blev rasande och resten visste om sin begränsning!
Hej Tjadden!
Du startade denna tråd genom att bl.a. skriva följande:Tjadden skrev:Med all respekt, era svar och kommentarer är inte av bästa märke och just därför, att ni är förgiftade med dataskrift, normal svenska har ni tydligen svårt för? Tyvärr får jag frågor som är goddag yxskaft, tror du det känns bara roligt och att man inte blir uppretad av sådant?
Min egen fetmarkering av texten. Du har varken angivit vilken sida som du försökte komma åt samt att du har heller inte informerat om vilka felrapporter du fick i Terminalen. Vad var din tanke med detta? På vilket sätt skulle den informationen du delgivit vara till hjälp för de som försöker hjälpa dig? Johan kom med 2 konkreta frågorTjadden skrev: Så här var det tidigare idag när jag öppnade datorn och skulle ut på internet som bevisligen var påkopplad men kom inte ut på en speciell hemsida så kom jag inte ut på den sidan och heller inte någon annan sida. Jag kollade upp i datorn och tog Terminalen till hjälp med en vanlig update och fick en massa felrapporter och likadant vid update!
Varpå han får som svarjohanre skrev: 1) Vilken webbsida försöker du nå? Och får du något felmeddelande?
2) När du i terminalen fick ett felmeddelande; vilket felmeddelande fick du?
Ditt svar förvånar mig, för även om något blev fel och ditt svar försvann borde det inte vara någon svår sak att skicka svaret på nytt.Tjadden skrev:Första frågan med sitt svar blev borttaget och därför får du inte något svar på vilken Webbsajt? Jag får inte något felmeddelande mer en endaste gång när jag inte kom in på någon sajt, med orden försök igen! Efter detta gäller det minuträkning för den specifika sajten det handlar om!
Jo, om du ska skriva av dem blir det jobbigt, men har du provat att markera texten och kopiera den, för att sedan klistra in den i ett svar till supporten? Då skulle Johan eller någon annan kanske utifrån felmeddelandet kunna ge dig hjälp.Tjadden skrev:Den andra frågan blir för jobbigt att sitta manuellt och skriva ett tiotal rader ifrån Recovery update och allra helst vilka rader ska skrivas ner som inte säger mig ett skvatt när jag inte är hemma i data språket
Johan ställde 2 konkreta frågor som enligt mig varken innehöll några speciella datortermer eller annat som gjorde det svårt att förstå vad han efterfrågade. Detta handlar inte om viljan att förstå, utan grundproblemet även denna gång är att du undviker att svara på supportens frågor. I slutändan är det du själv som drabbas, för utan återkoppling blir det i princip omöjligt att komma fram till en lösning.Tjadden skrev:Utan att utge mig för att vara psykolog, så saknar ni ibland att vilja förstå, om det inte är skrivet på ert sätt att förmedla något!
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Att orka hålla på med sådan här skit!
Gunnar är allt för vänlig +1
Som jag ser på frågan har Tjadden fått svar på sina frågor av både Johan och mej. Svaren är glasklara och kan inte missförstås.
Over and Out!
Gunnar är allt för vänlig +1
Som jag ser på frågan har Tjadden fått svar på sina frågor av både Johan och mej. Svaren är glasklara och kan inte missförstås.
Over and Out!
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Hej, Nemo
Du har självklart rätt i sak, början var väl inte något konkret man kunde ta på, i sak att man råkar ut för något man inte ens har hört talas om, så att ge konkreta orsaken om hur och varför var inte lätt.
Självklart vet jag själv om vad jag skriver, men jag kanske ser er som uppslagsverk och får för mig att ni fattar direkt vad som kan vara fel. Men ledsamt, det blir snarare att det är fel på mig?
Du om någon är bra, för du säger till på ett trevligt sätt och jag ser dig som mycket kunnig.
Själv är jag Innovatör och min kunnighet i teknik har jag nästan en livslång erfarenhet och mitt yrke som allround Reparatör handlade alltid om att finna de fel, som ingen förklarade för mig, genom vissa test så kunde jag hitta vad som var fel.
Alltså jag bedömer er datakunniga, som rena uppslagsverken och ni fattar snabbt när man talar om vad som är huvudfelet. Jag avskyr att underskatta folks förmåga, de flesta är kunnigare än man tror och jag tror på er, men ibland så får jag inte direkt hövliga kommentarer. Så visst känns det som att jag ska hoppa av det här Forumet, jag kanske är för bortskämd med att verka i glada människors lag?
Visst hade jag hört att gamla gubbar är bara senila och dumma i huvudet som standard och ens livserfarenhet ses mellan fingrarna, gamla gubbar är ju bara sura och griniga.
Får jag säga en sak, i min ålder av 77 år så förstår jag inte hur mycket gnälligt folk det finns idag?
Så jag tänker, fick folk upp till 60 år en dålig uppfostran, tyvärr är nog detta sant.
Mina 17 år som Fritidspedagog sa mig detta och tyvärr jag har fått mycket medhåll om detta.
Men Nemo jag gillar din vilja för att du ser mig som jag är och säkert skulle du nog bli förvånad över att jag är mycket socialt lagd och förstår att jag vill alla väl, om vi råkade träffa varandra ute på stan.
Ett tillägg om hur du bad mig, att så här ska du göra om du tycker det är för jobbigt att skriva av? Försök att kopiera av vad man får i skrift ute på att köra (Reparera trasiga program?)
Du har självklart rätt i sak, början var väl inte något konkret man kunde ta på, i sak att man råkar ut för något man inte ens har hört talas om, så att ge konkreta orsaken om hur och varför var inte lätt.
Självklart vet jag själv om vad jag skriver, men jag kanske ser er som uppslagsverk och får för mig att ni fattar direkt vad som kan vara fel. Men ledsamt, det blir snarare att det är fel på mig?
Du om någon är bra, för du säger till på ett trevligt sätt och jag ser dig som mycket kunnig.
Själv är jag Innovatör och min kunnighet i teknik har jag nästan en livslång erfarenhet och mitt yrke som allround Reparatör handlade alltid om att finna de fel, som ingen förklarade för mig, genom vissa test så kunde jag hitta vad som var fel.
Alltså jag bedömer er datakunniga, som rena uppslagsverken och ni fattar snabbt när man talar om vad som är huvudfelet. Jag avskyr att underskatta folks förmåga, de flesta är kunnigare än man tror och jag tror på er, men ibland så får jag inte direkt hövliga kommentarer. Så visst känns det som att jag ska hoppa av det här Forumet, jag kanske är för bortskämd med att verka i glada människors lag?
Visst hade jag hört att gamla gubbar är bara senila och dumma i huvudet som standard och ens livserfarenhet ses mellan fingrarna, gamla gubbar är ju bara sura och griniga.
Får jag säga en sak, i min ålder av 77 år så förstår jag inte hur mycket gnälligt folk det finns idag?
Så jag tänker, fick folk upp till 60 år en dålig uppfostran, tyvärr är nog detta sant.
Mina 17 år som Fritidspedagog sa mig detta och tyvärr jag har fått mycket medhåll om detta.
Men Nemo jag gillar din vilja för att du ser mig som jag är och säkert skulle du nog bli förvånad över att jag är mycket socialt lagd och förstår att jag vill alla väl, om vi råkade träffa varandra ute på stan.
Ett tillägg om hur du bad mig, att så här ska du göra om du tycker det är för jobbigt att skriva av? Försök att kopiera av vad man får i skrift ute på att köra (Reparera trasiga program?)
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det är tråkigt om man känner så, inför att vara på ett forum. Självklart skall man hålla sig till forum som man trivs på, om man känner att man vill vara delaktig i en sådan gemenskap.Tjadden skrev: . . . . Så visst känns det som att jag ska hoppa av det här Forumet . . .
Tur i oturen för dig är, att du själv redan är medlem på ett sådant och där du känner att det är högt i tak och trivsamt, som du själv skrev där.
Alla forum försöker nog att vara bra forum för dem som söker sig dit. Men det är väl som med relationer människor emellan, alla trivs inte med allt och alla och ibland söker man sig andra vänner. . . . Det är inte alltid som allt passar alla.
Hur du än gör, så önskar jag dig lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Broder Tuck
Trots att du vill vara skojfrisk ibland, är helt okej om det inte är förolämpande.
Hur som helst är ett tack värt för ditt inlägg, hos alla finns en människa som vi önskar att alla skulle vara.
Självklart gillar jag er allihop annars vore jag dum.
Men jag gillar inte när hjälpen tappar vanlig logik.
Att göra någon till en bättre eller sämre människa är inte mitt bord, mitt sociala kunnande säger som jag sa, inom oss finns också en människa som vill skilja oss ifrån djuren
Tack, all form av medkänsla mår vi bra utav! Tack detsamma med ett lycka till!
Mvh
Tjadden
Trots att du vill vara skojfrisk ibland, är helt okej om det inte är förolämpande.
Hur som helst är ett tack värt för ditt inlägg, hos alla finns en människa som vi önskar att alla skulle vara.
Självklart gillar jag er allihop annars vore jag dum.
Men jag gillar inte när hjälpen tappar vanlig logik.
Att göra någon till en bättre eller sämre människa är inte mitt bord, mitt sociala kunnande säger som jag sa, inom oss finns också en människa som vill skilja oss ifrån djuren
Tack, all form av medkänsla mår vi bra utav! Tack detsamma med ett lycka till!
Mvh
Tjadden
Problemet om att få vänta i minuter på att få komma in på en speciell sajt är löst en gång för alla, som handlar om min operatör som har givit oss kunder en Router för att komma ut på Internet och Disqus genom många klagomål har inte haft sin server i korrekt läge för oss som använder Router för Internet!
Disqus har nu konfigurerat det hela och nu fungerar allt som det ska!
Disqus har nu konfigurerat det hela och nu fungerar allt som det ska!