Jag nämner ett skrivet svarsinlägg i tråden jag länkar till. Mer rätt hade varit om jag direkt länkat till just de specifika inlägget inte hela tråden. Jag utför ingen bedömning av kunskapsnivån av övriga svar i tråden jag länkar till. Om deltagarna i tråden är "Riktiga experter" eller ej är oväsentligt i just den här frågans sammanhang.
Du lär få samma svar som nedan av vilken expert du en må rådfråga. Är du av annan uppfattning än nedan är det din personliga verklighet JoWa. Inget som har med det faktiska förhållandet som råder just nu.
"There is NO operating system that they don't have a full collection of exploits for."
"but if those guys want what's on your computer they are going to get it"
"Accept it and move on."
Säkerhet + Ubuntu LTS
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Säkerhet + Ubuntu LTS
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Vad ska man göra med den oerhörda insikt som Hoser Rob delger oss, vad den nu är baserad på? Ett lika poänglöst som svepande påstående, utan några konkreta fakta.
Vad ska användaren tänka och göra efter att ha förvärvat Hoser Robs stora visdom? Fortsätta att använda Windows XP och ett administratörskonto några år till? Det tycks ju inte spela någon roll vad man använder.
Är NSA det primära säkerhetshotet mot användarens system och lokalt sparade data? Betvivlas.
Det finns drösvis med säkerhetshot och lika många skäl att se till att den mjukvara (system och program) man använder ger bästa möjliga skydd mot dessa hot.
Synen på hur man håller sig säker skiljer sig en hel del mellan experter och ickeexperter. Inte minst synen på uppdateringar…
New research: Comparing how security experts and non-experts stay safe online
Vad ska användaren tänka och göra efter att ha förvärvat Hoser Robs stora visdom? Fortsätta att använda Windows XP och ett administratörskonto några år till? Det tycks ju inte spela någon roll vad man använder.
Är NSA det primära säkerhetshotet mot användarens system och lokalt sparade data? Betvivlas.
Det finns drösvis med säkerhetshot och lika många skäl att se till att den mjukvara (system och program) man använder ger bästa möjliga skydd mot dessa hot.
Synen på hur man håller sig säker skiljer sig en hel del mellan experter och ickeexperter. Inte minst synen på uppdateringar…
New research: Comparing how security experts and non-experts stay safe online
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Pink Panther
Nu är det inte endast NSA. Utan "NSA and other similar organizations"
"similar organizations"
Användaren eller medborgaren ska inget utföra. Lev livet och ha roligt.
Men däremot bör de som har makten, ansvaret och kunskapen fundera på hur de använder sina resurser. När, hur och var. Som en hederlig eller vanlig medborgare är du tämligen ointressant i deras ögon. I ett demokratiskt land ( som Sverige ) förutsätter man att en sådan kontroll utförs och eventuellt beordrade insatser endast utförs för skydda landets intresse och innevånare från alla typer av brottsliga handlingar.
Men som sagt idag vet man aldrig.
Skandaler duggar tätt och moralen/kunskapen ibland de representanter vi demokratiskt röstar till en maktposition kan ibland ifrågasättas. Även deras sakkunniga tjänstemäns råd kan ifrågasättas när deras egna kunskaper är bristfälliga.
"similar organizations"
Användaren eller medborgaren ska inget utföra. Lev livet och ha roligt.
Men däremot bör de som har makten, ansvaret och kunskapen fundera på hur de använder sina resurser. När, hur och var. Som en hederlig eller vanlig medborgare är du tämligen ointressant i deras ögon. I ett demokratiskt land ( som Sverige ) förutsätter man att en sådan kontroll utförs och eventuellt beordrade insatser endast utförs för skydda landets intresse och innevånare från alla typer av brottsliga handlingar.
Men som sagt idag vet man aldrig.
Skandaler duggar tätt och moralen/kunskapen ibland de representanter vi demokratiskt röstar till en maktposition kan ibland ifrågasättas. Även deras sakkunniga tjänstemäns råd kan ifrågasättas när deras egna kunskaper är bristfälliga.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det gör ingen skillnad om vi lägger till GCHQ, FRA m.fl. De tillhör samma kategori, men jag betvivlar som sagt att NSA-kategorin vore ”det primära säkerhetshotet mot användarens system och lokalt sparade data”.Pink Panther skrev:Nu är det inte endast NSA. Utan "NSA and other similar organizations"
Jo, användaren väljer vad den använder. Olika val ger olika hög säkerhet, uppenbarligen. I vassa fall är uppdateringar ett tillval användaren själv får aktivera.Pink Panther skrev:Användaren eller medborgaren ska inget utföra. Lev livet och ha roligt.

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Pink Panther
"I vassa fall är uppdateringar ett tillval användaren själv får aktivera."
Ovanstående fråga får du JoWa ställa direkt till utvecklare (Clement Lefebvre m.fl) Linux Mint.
Inget jag kan svara på.
Det som jag inte gillar eller anser felaktigt tar jag bort i en Linux Mint installation utan att förstöra Linux Mint OS. Nu har förmodligen inte alla användare den kunskapen. Så ur det perspektivet har du en poäng JoWa.
Linux Mint.
"practical security, is therefore pretty low"
"The price Mint pays for its extra stability, in the form of a small decrease in practical security, is therefore pretty low. It's a balanced choice that I think is reasonable"
Källa: https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/20
Ovanstående fråga får du JoWa ställa direkt till utvecklare (Clement Lefebvre m.fl) Linux Mint.
Inget jag kan svara på.
Det som jag inte gillar eller anser felaktigt tar jag bort i en Linux Mint installation utan att förstöra Linux Mint OS. Nu har förmodligen inte alla användare den kunskapen. Så ur det perspektivet har du en poäng JoWa.
Linux Mint.
"practical security, is therefore pretty low"
"The price Mint pays for its extra stability, in the form of a small decrease in practical security, is therefore pretty low. It's a balanced choice that I think is reasonable"
Källa: https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/20
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah