Om man vill kan man sedan krympa NTFS ännu mer och göra en till partition på
det lediga utrymmet.
Ok.110 till Windows är jämt och bra...
Detta moment tror jag nog att jag hoppar över. Men tack ändå.Om man vill kan man sedan krympa NTFS ännu mer och göra en till partition på
det lediga utrymmet.
OkDet kan bli lite kliande i skallen över att du måste sätt ett / i Ubuntu
partitionen men det borde bli rätt direkt om du skapat ext3 partitionen innan
med gparted.
Jaha????Sedan kan det bli så att gparted monterar dina partitioner så att när du
stängt gparted så måste du högerklicka och avmontera dito på skrivbordet
innan du startar installtionen.
Aha ok nu trillade en liten 5 öring ner. Så det är ungefär så det fungerar. Detta tack vare att du skrev med jämförelsen utav windows filer m.m.Om du skapat en eller flera ny(a) partition(er) med gparted och om du av någon anledning inte kommer åt denna/dessa partitioner från installations programmet, så kan du behöva avmontera dom. Det kan vara så att systemet anser att dom används - precis som att det kan vara omöjligt att ta bort eller byta namn på en fil iwindows om något program använder den.
Du avmonterar partitionen genom att högerklicka på dess ikon och välja Avmontera (unmount) från högermenyn
Vilken trösthehe Med glimten i ögat (blinkande)
Du märker när du kör...
Detta vet jag, något har jag lärt mig (hoppas jag)Ingen formateringsbock i hda1 eller vad nu NTFS partitionen heter för dig !!!!
Ja jag har markerat partionen (hårddisken) med ett klick (samt även högermarkerat) och där finns ingenting med att Ändra storlek. Inte i menyerna eller någon annanstans.plun skrev: Du markerar först partitonen med ett klick sedan ska du även få
upp Ändra storlek. Ändra storlek finns även i menyerna.
![]()
Det var mycket snällt av digSom en ren service så bootade jag med Live CDn.
Jaha då jag sökte på ordet Rezise så betydde det något helt annat. Men strunt samma.Jo men resize är ju ändra storlek... apply är utför... högst upp ser du Apply.
Hmmmm.....Tål att tänkas på. Kanske tar detta som en sista utväg.Alternativt kör du 1:a spåret och bara drar ner storleken och låter
allting ske automagiskt.