Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!
Vad tror ni kommer jag att kunna installera Alternativ-Lubuntu på den maskinen som den är?
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har en maskin med Lubuntu 12.04
Den har endast en cpu på 600 MhZ, och fn 384mb RAM. (med andra ord en relik av de flesta
)
Fungerar bra till det jag använder den till, men det går inte fort om jag skulle surfa etc....
Men det går.
Den har endast en cpu på 600 MhZ, och fn 384mb RAM. (med andra ord en relik av de flesta

Fungerar bra till det jag använder den till, men det går inte fort om jag skulle surfa etc....
Men det går.

Mitt problem har inte varit prestanda då jag kört från boot-cd:n utan när jag skall installera.
Då är det ju något annat fel. Jag kan ju köra från cd:n men inte installera.
Då är det ju något annat fel. Jag kan ju köra från cd:n men inte installera.
- skalman65
Då kan jag tänka mig två olika tänkbara orsaker.
1. Du har något installerat som stör på HDD , vilket då får installationen att cracha.
Om jag inte har missuppfattat så hade du inget av "värde" på HDD'n
därför skulle jag börja med att se till att HDD'n är "ren" genom att använda ett Dos program som rensar hela disken, ex active kill disk.
Har råkat ut för detta några ggr, där installationen har gått bättre efter att jag rensat HDD'n.
2. Det grafiska installations programmet tar så mycket av datorns resurser
att även det får installationen crachar.
Där ser jag två lösningar: uppgradera minnet eller en minimal installation dvs utan grafik.
1. Du har något installerat som stör på HDD , vilket då får installationen att cracha.
Om jag inte har missuppfattat så hade du inget av "värde" på HDD'n
därför skulle jag börja med att se till att HDD'n är "ren" genom att använda ett Dos program som rensar hela disken, ex active kill disk.
Har råkat ut för detta några ggr, där installationen har gått bättre efter att jag rensat HDD'n.
2. Det grafiska installations programmet tar så mycket av datorns resurser
att även det får installationen crachar.
Där ser jag två lösningar: uppgradera minnet eller en minimal installation dvs utan grafik.
Funderade på om det skulle kunna vara så att det är en 64 bitars och jag som försöker installera 32 bits os och får problen av den anledningen, långsökt men ...
Jag tror ju inte det är en 64 maskin men hur kollar jag de?
Har inget os men kan köra 32bit boot Cd.
Jag tror ju inte det är en 64 maskin men hur kollar jag de?
Har inget os men kan köra 32bit boot Cd.
- Gunnar Hjalmarsson
Nej, den teorin kan du avskriva. Det omvända kan däremot inte funka.PeterX skrev:Funderade på om det skulle kunna vara så att det är en 64 bitars och jag som försöker installera 32 bits os och får problen av den anledningen,
Som Gunnar sa. Dessutom googlade jag din processor, Pentium 4 540, och fick det bekräftat att den är 32-bitars.
Syftet med ett program som Active Kill Disk är väl att se till att inga känsliga data (såsom nationella försvarshemligheter) finns kvar på en hårddisk innan man kasserar den. Att bara formatera disken garanterar inte detta, så därför skriver Active Kill Disk över disken med data enligt något schema – en procedur som efter vad jag förstår kan vara ganska tidskrävande. (Har dock aldrig gjort det själv.)
Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till rent tekniskt. Startar man från cd, då läses ju program och konfigurationsfiler in uteslutande från cd:n, inte från hårddisken. Hårdisken behandlas väl inte som mer än en externt ansluten datadisk.skalman65 skrev:1. Du har något installerat som stör på HDD , vilket då får installationen att cracha.
Syftet med ett program som Active Kill Disk är väl att se till att inga känsliga data (såsom nationella försvarshemligheter) finns kvar på en hårddisk innan man kasserar den. Att bara formatera disken garanterar inte detta, så därför skriver Active Kill Disk över disken med data enligt något schema – en procedur som efter vad jag förstår kan vara ganska tidskrävande. (Har dock aldrig gjort det själv.)
- skalman65
Vad som sker kan jag inte bevisa eller förklara,Ratatosk skrev:Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till rent tekniskt.
samt att jag håller med ditt tanke sätt,
Men jag har faktisk råkat ut för att jag inte har lyckats att installera ,
Där jag efter att bara ha formaterat disken fortfarande haft samma problem,
men efter att ha använt "active kill disk" (tar lång tid) kunnat installera som vanligt.
Vid något tillfälle har jag varit tvungen att skapa nya partitioner före installation.
Programmet kostar ju inte något att ladda ner ,utan det är ju endast tiden.
Så varför inte ett försök, för att vara på säkra sidan.

Alternativt att sätta in en annan HDD, för att kunna utesluta den.
Ytterligare en bild som jag behöver hjälp att tolka.
http://www.killdisk.com/downloads/KillDisk9.pdf och jag har endast 512 Mb RAM, förslag??
Tänkte att jag skulle göra en usb-boot-sticka.
Startade upp Lubuntu från dvd:n och började ladda hem en iso-fil men gång på gång stannade nedladdningen efter ca 200 Mb. Vad kan de bero på?
Nu har jag också kollat systemkravet för killdisk (Linux) och då krävs 1Gb RAM, Tänkte att jag skulle göra en usb-boot-sticka.
Startade upp Lubuntu från dvd:n och började ladda hem en iso-fil men gång på gång stannade nedladdningen efter ca 200 Mb. Vad kan de bero på?
- skalman65
Min tanke var att använda floppy variantenPeterX skrev:systemkravet för killdisk (Linux) och då krävs 1Gb RAM
http://www.killdisk.com/downloads/killdisk_DOS.pdf
Använder du denna dator när du skapar installations skivorna,
eller har du någon annan att tillgå.
Vart lite nyfiken på det här med installationskraven på Ubiquity, så jag kikade på detta under helgen,
så jag plockade ihop en maskin med någorlunda liknande spec som din, med undantag av HDD samt cpu, (givetvis även M/B).
samt att jag valde att lägga installationen på ett USB.
Jag gjorde några installationer med 512mb ram, utan problem,
installationskraven som anges på lubuntus sida : https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Alternate_ISO
Kod: Markera allt
On the 'Desktop ISO', the graphical installer Ubiquity requires about 700-750 MB of RAM to run.
men det kan troligen skilja med andra kretsar o liknande.
Nu lät jag "bränna" flera olika installationer, (både 14,04 - 14,10)
och när jag tog det via unetbotin så fick jag den "gamla" installations grafiken.
Som jag minns från versionerna 9xx 10xx (borde vara mindre minnes krävande)
Det här kanske någon annan kan bekräfta, (brukar alltid bara installera via terminalen),
Kan det vara en möjlighet,
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej Du.
I din bild ovan, säger systemet att paketet som anges på rad 4 uppifrån räknat, har kraschat. Inget stort problem att åtgärda.
Du behöver ha paketet Synaptic installerat. Finns i programförrådet.
Med Synaptic uppstartat får du något liknande detta i min bild.
Förklaring:
- Du skall börja med att välja ' status ' längst ned i den vänstra kolumnen.
- I min bild har jag valt ' alla ', för att jag inte har paketet installerat. Hos dig är det installerat och då väljer du alternativet ' installerade ' (se pil två, överst, som pekar dit).
- I sökrutan skriver du in namnet på paketet så som jag har gjort i min bild.
Du får upp det. I ditt fall kommer rektangeln före paketnamnet att vara grönmarkerad (=installerad). Högerklicka i den gröna rektangeln/rutan och välj ' ominstallation '.
*edit* Låt Synaptic installera om. När det är klart, i Synaptic, tryck på läs om. När det är klart, kan du avsluta Synaptic.
Efter det, kommer du sannolikt att ha fixat det hela.
Återkommer problemet, så är det bara att göra om allt igen.
Lycka till /tukken
I din bild ovan, säger systemet att paketet som anges på rad 4 uppifrån räknat, har kraschat. Inget stort problem att åtgärda.
Du behöver ha paketet Synaptic installerat. Finns i programförrådet.
Med Synaptic uppstartat får du något liknande detta i min bild.
Förklaring:
- Du skall börja med att välja ' status ' längst ned i den vänstra kolumnen.
- I min bild har jag valt ' alla ', för att jag inte har paketet installerat. Hos dig är det installerat och då väljer du alternativet ' installerade ' (se pil två, överst, som pekar dit).
- I sökrutan skriver du in namnet på paketet så som jag har gjort i min bild.
Du får upp det. I ditt fall kommer rektangeln före paketnamnet att vara grönmarkerad (=installerad). Högerklicka i den gröna rektangeln/rutan och välj ' ominstallation '.
*edit* Låt Synaptic installera om. När det är klart, i Synaptic, tryck på läs om. När det är klart, kan du avsluta Synaptic.
Efter det, kommer du sannolikt att ha fixat det hela.
Återkommer problemet, så är det bara att göra om allt igen.
Lycka till /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Broder Tuck: Trådstartaren kan inte ominstallera någonting alls, eftersom han inte har någonting installerat till att börja med. Det som kraschen handlar om är ju installationsprogrammet självt, då han försöker installera Lubuntu.
PeterX: Jag föreslår att du glömmer Kill Disk. Jag kan ju i och för sig inte betvivla Skalman65, då han säger att det är hans egna erfarenheter att det programmet eventuellt kan ha positiv effekt. Men det är ju inte det minsta klart hur eller varför. (Möjligen kan den omfattande massage av hela hårddisken som Kill Disk ger på något vis få någon funktionalitet att lossna hos en annars illa fungerande disk, jag vet inte; att det skulle handla om att Kill Disk tar bort störande program eller data tror jag inte på.) Och detta är hur som helst att försöka korrigera ett fel som vi inte vet om du har.
Vad gäller bilden: Det grafiska installationsprogrammet Ubiquity har helt enkelt kraschat. Gissningsvis p.g.a. minnesbrist.
En fråga dock: Hur kör du installationsprogrammet? Gör du det direkt från menyn då cd:n startat? (Kräver mindre minne.) Eller gör du det från skrivbordet i Lubuntu Live? (Kräver mer minne.)
PeterX: Jag föreslår att du glömmer Kill Disk. Jag kan ju i och för sig inte betvivla Skalman65, då han säger att det är hans egna erfarenheter att det programmet eventuellt kan ha positiv effekt. Men det är ju inte det minsta klart hur eller varför. (Möjligen kan den omfattande massage av hela hårddisken som Kill Disk ger på något vis få någon funktionalitet att lossna hos en annars illa fungerande disk, jag vet inte; att det skulle handla om att Kill Disk tar bort störande program eller data tror jag inte på.) Och detta är hur som helst att försöka korrigera ett fel som vi inte vet om du har.
Vad gäller bilden: Det grafiska installationsprogrammet Ubiquity har helt enkelt kraschat. Gissningsvis p.g.a. minnesbrist.
En fråga dock: Hur kör du installationsprogrammet? Gör du det direkt från menyn då cd:n startat? (Kräver mindre minne.) Eller gör du det från skrivbordet i Lubuntu Live? (Kräver mer minne.)
Jag installerar direkt från dvd:n
Vad tror ni att det är som händer när hämtningen stanna vid ca: 200Mb, som jag beskrev ovan? Se på raden för ledigt utrymme i denna bild Var är HDD:n på 160Gb?
Vad tror ni att det är som händer när hämtningen stanna vid ca: 200Mb, som jag beskrev ovan? Se på raden för ledigt utrymme i denna bild Var är HDD:n på 160Gb?
- skalman65
Med tanke på att TS troligen har för lite minne på datorn,
(även om min maskin med lika mycket ram minne gick hur bra som helst, när jag prövade)
(tycker att en dos-formatering av någon form inte skulle skada före,
för att vara säker, att det inte finns någon form av virus etc.. som ligger och hindrar),
så är väl det enda raka att installera via en minimal installation (dvs terminalen)
https://help.ubuntu.com/community/Lubun ... malInstall
(även om min maskin med lika mycket ram minne gick hur bra som helst, när jag prövade)
(tycker att en dos-formatering av någon form inte skulle skada före,
för att vara säker, att det inte finns någon form av virus etc.. som ligger och hindrar),
så är väl det enda raka att installera via en minimal installation (dvs terminalen)
https://help.ubuntu.com/community/Lubun ... malInstall
Inte helt säker men laddar du inte ner till ram minnet, därutav så är utrymmet slut.PeterX skrev:Vad tror ni att det är som händer när hämtningen stanna vid ca: 200Mb, som jag beskrev ovan
Jo, det är ju en tanke men så ska det väl inte vara. Jag får ingen möjlighet att välja var nedladdningen sker. Nedladdningar ska väl ned på HDD, eller?
Senast redigerad av 1 PeterX, redigerad totalt 17 gånger.
Då du kör Ubuntu Live så sker, såvitt jag förstår, ev. nedladdningar normalt på en ramdisk, alltså en virtuell disk i det lilla arbetsminnet du har. Din hårddisk är inledningsvis inte monterad. Vill spara någonting på den, så måste du alltså först montera den. (Mera här.)
Har du verkligen ingen annan dator än denna, med din Lubuntu-live-skiva som operativsystem, att jobba med?
Har du verkligen ingen annan dator än denna, med din Lubuntu-live-skiva som operativsystem, att jobba med?
Jo då. Vad vill du jag ska göra med dem för att kunna köra på den trötta.
Ja kan ju köra live-dvd och då borde jag väl kunna installera ...
Ja kan ju köra live-dvd och då borde jag väl kunna installera ...
Tänkte bara att det kunde underlätta att göra sådant som nedladdning och bränning av skivor på en dator med mindre begränsningar. Å den positiva sidan verkar ju Lubuntu fungera rätt imponerande väl ändå, i det minne du har, med tanke på att en stor del av det minnet används för ramdisk.
Vad är det som du hämtar och som stannar vid c:a 200 Mb?PeterX skrev:Jag installerar direkt från dvd:n
Vad tror ni att det är som händer när hämtningen stanna vid ca: 200Mb, som jag beskrev ovan? Se på raden för ledigt utrymme i denna bild
Var är HDD:n på 160Gb?
När du bootar med din DVD, väljer du då det första alternativet "Installera ....." eller väljer du "Prova på Lubuntu ...." och efter du kommit till skrivbordet startar du installationen? Att först boota till skrivbordet innan du startar installationen kan innebära att mer RAM-minne går åt jämfört om du väljer "Installera" i samband med att du bootar upp skivan. Vill bara kolla, så jag inte missuppfattar hur du gör.
Mvh Nemo
Skippa killdisk om du vill blåsa hela HD:n. Prova följande iställetPeterX skrev:Nu har jag också kollat systemkravet för killdisk (Linux) och då krävs 1Gb RAM, http://www.killdisk.com/downloads/KillDisk9.pdf och jag har endast 512 Mb RAM, förslag??
1: Boota med din Live skiva och välj "Prova på Lubuntu"
2: Då du kommer fram till skrivbordet, öppna ett Terminalfönster
3: Skriv följande kommando (Är lilla bokstaven L i slutet, ej stora I)
sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar, totalt 488397168 sektorer
Enheter = sektorer av 1 · 512 = 512 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x00089617
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 2048 167774207 83886080 7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2 167774208 199231239 15728516 83 Linux
/dev/sda3 199231488 480008191 140388352 83 Linux
/dev/sda4 480008192 488396799 4194304 82 Linux växling / Solaris
Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
/dev/sda1, /dev/sda2 är partitioner på den befintliga disken /dev/sda
Din disk heter troligen /dev/sda och har storleken 160 GB, men det får du kolla på din maskin. Om den heter /dev/sda och du vill blåsa den fullständigt, är kommandot följande:
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4k
Varning: Ovanstående kommando kommer att skriva över hela disken /dev/sda med nollor och alla ev. partitioner och data blir överskrivet. Använd detta endast om du är helt säker på att du vill ta bort allt från disken. Finns det data på disken kommer den att raderas
Parametern bs anger blockstorlek och missar du att ta med den, kommer körningen att ta betydligt längre tid, gissningsvis 5 - 6 ggr längre.
Du får ingen varning, då du trycker ENTER utan den kör igång på direkten. Själva körningen bör inte ta mer än 1 timme, men det är bara att låta den tugga på. När den är klar kommer du att få ett felmeddelande att disken är full, vilket innebär att den skrivit nollor över hela disken tills det inte finns någon mer plats att skriva på. Det är helt normalt och inget fel som inträffat.
Därefter kan du prova starta om datorn och se om det gör någon skillnad att installera.
Mvh Nemo