Tjadden skrev:Tack ska ni ha, nu blev frugan glad att kunna läsa på svenska. Det fungerade att extrahera och ladda ner skype i Programcentralen.
Skype på svenska
Re: Skype på svenska
Nu är frugan förtvivlad, det går inte att ladda in Skype i Ubuntu 14.04 AMD 64 bit enligt vad jag har läst mig till. Jag har försökt men har misslyckats med den biten.
Så frugan får starta upp Win 7 där jag har Skype och hon som inte gillar Windows.
Så frugan får starta upp Win 7 där jag har Skype och hon som inte gillar Windows.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag kör Skype i 64 bit 14.04, vad är problemet?
1. Klicka på kugghjulet i övre högra hörnet.
2. Klicka på "Systeminställningar".
3. Klicka på "Program och uppdateringar"
4. Klicka på fliken "övrig programvara"
5. Se till att "Canonical partners" och "oberoende" är ibockade.
6. Om den inte redan finns så lägg till ppa:gunnarhj/skype-translation för svenskan.
7. Öppna en terminal och kör:
1. Klicka på kugghjulet i övre högra hörnet.
2. Klicka på "Systeminställningar".
3. Klicka på "Program och uppdateringar"
4. Klicka på fliken "övrig programvara"
5. Se till att "Canonical partners" och "oberoende" är ibockade.
6. Om den inte redan finns så lägg till ppa:gunnarhj/skype-translation för svenskan.
7. Öppna en terminal och kör:
sudo apt-get update
sudo apt-get install skype
Sen ska det fungerasudo apt-get install skype-translation-sv
Senast redigerad av 1 bjoost61, redigerad totalt 29 gånger.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur har du försökt?Tjadden skrev:... det går inte att ladda in Skype i Ubuntu 14.04 AMD 64 bit enligt vad jag har läst mig till. Jag har försökt men har misslyckats med den biten.
Du bör installera Skype från Canonical Partners, och inte direkt från Skype-webbplatsen.
"Hur har du försökt?
Du bör installera Skype från Canonical Partners, och inte direkt från Skype-webbplatsen."
Så här var det, jag hade skype på Win 7 som stal möjligheten att kunna få Skype att fungera i Ubuntu.
Jag avinstallerade Skype i Win och nu fungerar Skype i Ubuntu.
Men däremot får jag inte någon översättning till svenska enligt ditt koncept? Jag har startad om datorn men ingenting händer.
Du bör installera Skype från Canonical Partners, och inte direkt från Skype-webbplatsen."
Så här var det, jag hade skype på Win 7 som stal möjligheten att kunna få Skype att fungera i Ubuntu.
Jag avinstallerade Skype i Win och nu fungerar Skype i Ubuntu.
Men däremot får jag inte någon översättning till svenska enligt ditt koncept? Jag har startad om datorn men ingenting händer.
W: Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/gwibber-daily/ ... 6/Packages 404 Not Found
Det här svaret fick jag när jag testade igen!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Det finns inget hinder för att ha Skype på både en Ubuntu- och en Win 7-partition.Tjadden skrev:Så här var det, jag hade skype på Win 7 som stal möjligheten att kunna få Skype att fungera i Ubuntu.
Detta meddelande har inget med Skype att göra.Tjadden skrev:W: Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/gwibber-daily/ ... 6/Packages 404 Not Found
Varför har du lagt till detta PPA?
- Gunnar Hjalmarsson
Om du har installerat skype-translation-sv, så skall svenska dyka upp som ett av språkalternativen i Skype, men du måste välja svenska där och sedan starta om Skype (någon omstart av datorn behövs inte).Tjadden skrev:Men däremot får jag inte någon översättning till svenska enligt ditt koncept? Jag har startad om datorn men ingenting händer.
Gunnar,
Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/gwibber-daily/ ... 6/Packages 404 Not Found
Det här svaret fick jag när jag testade igen, alltså sudo hittade inte filen!
Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/gwibber-daily/ ... 6/Packages 404 Not Found
- Gunnar Hjalmarsson
Som Håkan sa, så har den adressen inget med Skype att göra. Om du försöker göra som jag visade här, bör du använda rätt adress.Tjadden skrev:Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/gwibber-daily/ ... 6/Packages 404 Not Found
För några inlägg sedan lät det som om du hade lyckats, så egentligen förstår jag inte alls vad du håller på med.
Ok. jag har gått ifrån ubuntu 12.04 och har ersatt den med Ubuntu 14.04 och har även Win 7 i datorn som förklarar det hela!
Gwibber PPA finns inte och så kör jag med AMD 64 bit. Alltså det saknas vissa paket ännu. Har försökt installera gwibber, men det finns inte något som stämmer med den här versionen som behövs i 14.04.
Gwibber PPA finns inte och så kör jag med AMD 64 bit. Alltså det saknas vissa paket ännu. Har försökt installera gwibber, men det finns inte något som stämmer med den här versionen som behövs i 14.04.
- Gunnar Hjalmarsson
Utanför ämnet: Gwibber ingår inte längre som standard i Ubuntu. Det har ersatts av Systeminställningar -> Nätkonton. Om du ändå vill installera Gwibber, så gör det från Programcentralen, inte från ett PPA som inte har uppdaterats sedan 12.04.
Om du har någon fråga om Gwibber, kan du starta en ny tråd om det? Den här tråden handlar om Skype.
Om du har någon fråga om Gwibber, kan du starta en ny tråd om det? Den här tråden handlar om Skype.
Ok, men du pratade om språköversättningsprogrammet till att översätta till svenska i Skype?
Men visst vi kan ta det i annan tråd.!
Men visst vi kan ta det i annan tråd.!
Hur får man Skype översatt till svenska?
Det är ett problem med för mig att jag har Ubuntu 14.04 AMD 64 Bit.
Som inte har de filer som erfordras för att få Skype med svenskt språk.
Som inte har de filer som erfordras för att få Skype med svenskt språk.
- Gunnar Hjalmarsson
Men herregud, det var det andra ämnet (Gwibber) jag föreslog att du skulle starta en ny tråd om vid behov. Allt du behöver veta om hur du får Skype på svenska (plus några ovidkommande inlägg) finns redan i den här tråden!!!
- Gunnar Hjalmarsson
@Tjadden: Är det möjligen så att du i 12.04 använde Gwibber för att kommunicera via Skype i stället för att använda Skype-klienten direkt?
Nej, inte alls, jag kollade bara i Synaptic varför inte Gwibber-Daily/ PPA inte fanns eftersom sudo sa att den inte kunde hitta kommandot.
- Gunnar Hjalmarsson
Den svenska översättningen av Skype för Linux har uppdaterats för att fullt ut matcha Skype 4.3. Den finns tillgänglig som paketet skype-translation-sv i ett PPA tillsammans med några andra språk med minst 95% av strängarna översatta. Just nu är finska inte ett av de språken. bjoost61? 
Jag håller på att försöka få in översättningarna i det officiella Ubuntu-förrådet, men för att det skall lyckas, behöver vi få en särskild licens som tillåter den sortens distribution. Det är juristerna hos Skype/Microsoft som har bollen, och jag förutsätter att de jobbar för högtryck med ärendet...

Jag håller på att försöka få in översättningarna i det officiella Ubuntu-förrådet, men för att det skall lyckas, behöver vi få en särskild licens som tillåter den sortens distribution. Det är juristerna hos Skype/Microsoft som har bollen, och jag förutsätter att de jobbar för högtryck med ärendet...
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det är översättarna hos Microsoft som har den stora bollen. De tycks dock inte ha sett den än, medan Skype för övriga system (Windows, OS X, Android, iOS…) är översatt till svenska.Gunnar Hjalmarsson skrev:Det är juristerna hos Skype/Microsoft som har bollen, och jag förutsätter att de jobbar för högtryck med ärendet...

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
Jo, så kan man ju se det. Men det finns fler språk än svenska som är översatta i de andra versionerna men 'bortglömda' i Linux-versionen. Därtill finns en hel uppsjö av språk som saknas i alla de officiella versionerna.